Hockeyallsvenskan 21/22

Det kommer ur alla avseenden innebära total katastrof. Agne Bengtsson uttalade sig i GP om att det riskerar klubbens överlevnad.

De fasta intäkterna kommer att minska med ca 40 miljoner (enligt artikel i Jnytt).
Men då är inte intäkter från biljetter, sponsorer och runt-omkring-intäkter (mat och dryck i arenan, souvenirer m.m.) inräknade.
Ponera att publiksnittet sjunker från ca 6500 till 2000. Till det ska läggas att biljettpriserna sannolikt måste sänkas till hälften, så är du nere på ca 30% av intäkterna avseende den punkten.
Sponsorpengarna påverkas i oklar omfattning, men det kommer nog inte att bli lika enkelt att sälja in sponsorlogerna, om man säger så…

Utgifterna för arenan kommer man dock att ha kvar. Och för damlaget (som endast är en utgiftspost, oavsett om de vinner guld eller inte). Så länge pandemin håller på så kommer man inte att kunna hyra ut arenan till andra evenemang, t ex konserter osv. för att skapa intäkter den vägen, vilket var en av anledningarna till att äga den egna arenan.

Och utöver ovanstående omständigheter så talar väl antalet sålda 71-biljetter sitt tydliga språk - folk har tröttnat.

Vad det kommer innebära för bygden är svårare att svara på. HV71 har präglat den här bygden i ca 50 år och att vi har HV71 i SHL och att de en gång i tiden var ett topplag är en grundstolthet som många bär på. Man ser loggan överallt. Och vad som händer med det blir svårt att säga…

Att ta sig upp igen kommer att på allvar kräva att man rättar munnen efter matsäcken och intar en kostym som man klarar att bära under en lång tid av återuppbyggnad. DIF klarade detta och gick upp efter 2 säsonger. MoDo klarade inte detta och är kvar efter 5 säsonger och har varit nära att åka ur även HA. Oförmågan att rätta munnen efter matsäcken och ha rätt storlek på kostymen är två anledningar till att HV är där de är idag. Sen kommer vägen att ta sig tillbaka till SHL att vara lika svår och lika lång som den är att vinna SM-guld. När DIF gick upp var det fortfarande kvalserien, vilken i sig var en svår, men i sammanhanget lätt väg att ta sig upp igen.

Tyvärr är det så här. Mardrömmen har bara börjat. Och som det ser ut så kommer den att vara under lång tid framöver. HV behöver byggas om i grunden. Man behöver hitta sin själ igen. Detta blir omöjligt under nuvarande ledning och kommer ta lång tid att göra med en ny ledning. Så som sagt, mardrömmen har tyvärr bara börjat, även om den varat i ett antal år redan (bara det att många insett detta allt försent).

Hamnar hv i allsvenskan tror ja vi har goda chanser att gå upp igen. Får vi behålla
Nybeck
Olausson
Wikström
Önerud
Törngren
Bertov
Williamsson

Så har vi en skaplig stomme, men sen måste vi locka tillbaka spelare som
Johan Johnsson
Filip Ahl
Bröderna Thörnberg
Får vi till detta så har vi ett skapligt lag för allsvenskan
Men för att vara säkra på att få upp så måste vi få in lite spets på det också.
Har vi tur så finns det Hvhjärta i

Ullström
Petersson
Tedenby
Som ändå börjar bli lite äldre och då kan vi nog garantera en uppgång.
Kanske även Bergström stannar.

Visst finns det goda möjligheter att få ihop ett slagkraftigt allsvenskt lag med mycket hv-hjärta även om jag tror det är väl optimistiskt att hoppas på tedenby, ullström och petersson. Riktigt så gamla är de inte. Ska vi kunna locka tillbaka spelare som hult har ratat så tror jag dock det är en förutsättning att han byts ut.

Räkna in också de sponsorkontrakt som Agne pratade om i intervjun. Lät som hv behöver betala tillbaka viss del av sponsorpeng pga man inte uppfyller kontrakten. Förstod inte riktigt men tolkade de nästan som de fanns kontrakt typ är ni inte kvar i SHL ska hv betala tillbaka x antal kroner. Han sa inte rakt ut exakt men de lät oroväckande.

Och sen har vi antagligen endast årskontrakt med Husqvarna för arenan, kommer de avtalet brytas ut? De gav ju ingen tid som de gjordes med kinnarps.

Om vi åker ur SHL tror jag att man ska satsa på ett snabbt återtåg. Be bygden ställa upp och köpa årskort, när man äntligen får se hockey i arenan igen, trots att motståndet heter Tingsryd, Kristianstad och Karlskoga. Vi har troligen en så rubust ekonomi som klarar en säsong utan CMore-pengar. Men blir det många år så tror jag det tar tid att komma tillbaka. Vi har många unga spelare som knackar på dörren (och borde fått komma in) och nästa år kan de utgöra stomme och som någon var inne på, får vi behålla Önerud, Törngren, Williamsson och Bertov så finns ett lag som kan ta sig tillbaka på en gång.

Känns helt absurt att HV71 löper 97% sannolikhet att få spela kval för att rädda sig kvar i ligan. Det måste bli storstädning oavsett serie nästa år. Orden för att förklara besvikelsen är otillräckliga. Åker vi ur nu dör nog hockeyintresset. Det har varit fantastiskt att vara HV-fan i 37 år, men det finns annat.

Tar hellre fem år i allsvenskan än att man satsar bort sig redan första året.

Bättre att skapa ett långsiktigt förtroende hos medlemmar, supportrar och sponsorer än att be dem satsa 100 procent år ett. Finns flera föreningar som gått all in direkt med resultatet att de fortfarande harvar i allsvenskan.

Dessutom. Det är sällan laget som satsar mest som går upp. Snarare tvärtom. Laget som topptippas är allt som oftast det som inte går hela vägen

Och ja. Jag kommer fortsätta följa HV, även om de möter Tingsryd en onsdagskväll.

Det enda positiva med nedgradering, truppmässigt, är att vi kan bryta Bertovs kontrakt. Sämre back har jag ärligt talat inte sett i laget och han är en av bidragande faktorer till att vi ligger där vi ligger. En back med usel spelsinne som på en hel säsong inte haft förmåga att i en kontring slå en endaste passning på bladet till en medspelare.

Vi måste bryta med bertov och kokkonen för dessa herrar platsar inte ens i ett mittenlag i allsvenskan. Holmström och Fröbergs kontrakt ut tack och lov så där behöver vi inte bekymra oss. Däremot hopps jag vi får behålla Nybeck, Olausson, Önerud och Thörngren. På backsidan behåller jag ensast Williamsson.

Jag börjar vänja mig vid tanken på HA och jag tror att det kan vara vad HV behöver. Inte ovanligt att stora italienska fotbollsklubbar gjort samma resa tidigare. Det kommer ge tid att bygga om klubben och rena bort dom som är i klubben för pengarnas skulle. Ge junisarna lite tid att växa och bygga nytt och sätta ny kultur, hitta nya vägar osv.

Så är det säkert. HV har sålt 5-årsbiljetter till sponsorer med garanti att HV spelar i SHL. Så det innebär säkert att pengar ska betalas tillbaka när de åker ur. Biljettpriserna kan ju inte ens vara hälften i HA mot SHL.

F ö håller jag med lejacques. Hellre en ordentlig utrensning med påföljande uppbyggnad av en ny stomme, lagkultur och hjärta än att värva ihop ett gäng för att gå upp direkt.

Blir Hult och Agne kvar är det antagligen det som kommer att hända. Och då är konkursen inte långt borta, för sannolikheten talar emot att ett sådant agerande skulle lyckas.

Leksand åkte ur 2001. Sedan dess har de varit i HA. De har åkt upp och ner under vissa år och varit i HA under flera år i rad osv. Först denna säsong verkar de etablera sig i SHL igen.

Resan tillbaka är lång. Och svår. Och dyr. Och allt detta på ett sätt som gemene man inte förstår. “Supporter på stan” kommer säkert tänka att, ja men de kommer säkert upp snart igen… Jag är inte alls säker på det. Tvärtom. HV kan vara dömda till många år i mörkret. Och allt detta för att ingen agerade i tid. Man lät kompisarna ha jobbet var istället för att se till klubbens och föreningens bästa.

Samtidigt bör första säsongen vara den med högst chans att gå upp, med tanke på att man kommer från en bättre ekonomi och dessutom får en fallskärm (den finns kvar antar jag iaf) med stålar den säsongen? Ju längre man harvar, desto mindre fördel har man på övriga lag ekonomiskt. Med det sagt så ser jag också helst att man har en ung, hemvävd stomme och kanske försöker få ihop en spetskedja i stil med hur Leksand har byggt sitt lag i SHL i år. Men skulle jag sätta pengar nu så hade jag ändå tippat på att vi är kvar i SHL nästa säsong och att vi har spelat bort Oskarshamn, om serien ens fullföljs.

När har Hult nånsin jobbat med spetsspelare? Han kommer inte bygga ett allsvenskt lag annorlunda gentemot hur han byggde i SHL.

I all ödmjukhet, nämn ett enda exempel då detta har fungerat.

Det finns många exempel då det inte har fungerat, utan att det istället har lett till att man cementerat sig i HA, eller t o m åkt ner i div 1…

Finns det däremot gott om exempel på det motsatta? Jag sa inte att det är en garanterad succé, men rent teoretiskt blir det inte lättare att ta sig upp desto längre man harvar i HA, eller är du av en annan åsikt?

Tycker absolut man ska försöka ta sig till SHL direkt om man åker ur, det är självklart. VArför skulle det bli bättre för man spelar i HA flera år?

Finns ingen motsättning i att spela för att gå upp och att satsa klokt.

Aimstar eftersöker lag som inte toksatsat men ändå gått upp. Ja, Rögle, Timrå, Mora och Djurgården är bara några exempel på lag som varit sparsamma, men smarta när de tagit steget upp.

Att bygga en tydligt ledande kedja är inte att toksatsa i mina ögon och jag vet inte hur det jag skrev tolkades som att man ska satsa dumt? Hela kontentan var att man har ett ekonomiskt försprång första säsongen i HA, att inte använda det (givetvis på ett smart sätt, att man ens behöver förklara det?) vore fel enligt mig då jag inte kan se varför det skulle bli lättare att gå upp när lagen man tävlar mot har samma ekonomiska förutsättningar?

Det har ju varit livat rätt länge på att man inte har värvat (eller gjort det för sent) för att undvika nerflyttning, men om man sen blir nerflyttade, då vore det fel att värva för att gå upp igen?

Det är nog bara du själv som tolkar.

Jag skrev att det saknas exempel på lag som på kort sikt kommit tillbaka till SHL genom att satsa på det. DIF är väl det närmsta och enda exemplet på detta. Men då ska man komma ihåg att det var oerhört mycket enklare att ta sig upp på kvalserietiden, än vad det är nu. Och då var det svårt redan då, så nu är det i princip omöjligt. Satsningarna att snabbt gå upp igen, oavsett hur de sett ut eller gått till, har ofta slutat med ett långvarigt harvande i Allsvenskan. Och det trots att det som sagt var enklare förr.

HV har ingen stomme att bygga på. Vilken skulle det var? Vilka är de hemvävda spelarna som ska bilda den? Som jag ser det så är den bästa möjligheten att gå upp igen om man åker ur, att bygga upp en ny stomme innan man gör en satsning uppåt. Legoknektar verkar inte kunna hålla kvar HV i SHL, så att tro att de skulle hjälpa föreningen upp igen är i min värld befängd. För återigen, det finns ingen stomme att bygga på eller kring. Och att tro att hemvändare skulle göra HV en tjänst genom att skriva på för att ta upp dem igen, med de extrema lönesänkningar det skulle innebära, är att leva i en drömvärld. Den genomsnittslön i allsvenskan är väl typ 25-30 000 i månaden.

Min poäng: satsa på att bygga en stomme i första hand. Om det tar fem år så får det väl göra det. För endast när det finns en ordentlig stomme i laget är det meningsfullt att satsa uppåt. För man får ju inte glömma bort att det är avsaknaden av stomme som satt HV i den sists dom är nu…

Vad är det som säger att man skulle få behålla en sån stomme då? Det är svårt nog att behålla bra spelare i SHL, det lär inte vara lättare i HA. Jag ser inte att någon i Leksands förstakedja har nån direkt anknytning eller lång bakgrund till klubben, men vi kan nog båda vara ganska överens om att de inte hade befunnit sig på den position de gör utan den kedjan? Det gäller givetvis att värva rätt och träffa rätt, Hult är inget vidare på det, men vi har ett knippe duktiga juniorer som man kan bygga ett lag kring, med viss spets utifrån. Men visst, jag respekterar om du tycker det är bättre att ligga och försöka få ihop nån form av stomme i HA istället för att satsa på att ta sig tillbaka, jag håller bara inte med om att man ska snåla sig tillbaka i ett sånt läge, precis som jag inte tyckte att man skulle försöka snåla sig kvar när det var uppenbart att vi behövde värva i år.

Var läser du in snåla och/eller slösa?

Är en förstakedjan en stomme? Intressant f ö att du väljer exemplet Leksand. Tror de de spelat i SHL år om SHL inte hade stängt för nedflyttning förra året?

Vad byggde HVs framgångar på under 00-talet enligt dig?

Du verkar f ö inte läsa vad jag skriver.

Förmodligen inte, och det är ju just därför jag tycker man ska satsa på en bra förstakedja som Leksand har gjort i år (ihop med en bra tränare), just Leksand visar ju med all tydlighet vad det kan innebära att ha en sån kedja.

Jag läser vad du skriver, vet inte om du gör detsamma, men jag har bara svårt att få ihop att man inte ska slösa, inte ska satsa, man ska bara på något magiskt vis få ihop en stomme som är bra nog för att ta oss upp men inte lämnar så att man får börja om hela tiden? Det är ju kanon om man lyckas med det, men jag tror man har större chans om man satsar när man har ett ekonomiskt försprång, men satsar sunt som jag skrev, en drivande kedja och karaktär (rätt karaktär, inte Hult-karaktär) i laget.