Hockeyallsvenskan 21/22

oroväckande brynäs och OIK som vi troligen kommer möta i kvalet har hittat formen och börja vinna flertalet matcher, vi blir bara sämre och sämre och nu är laget smittat av Corona och får träna uåpp sig igen från en urusel nivå til helt plötsligt bli bra. Ne detta ser mörkt ut och tror inte vi klarar ett kval, varken mot OIK elr brynäs med nuvarande trend.

Frölunda förlorade mot allt och alla innan dom mötte Hv. Nu fortsätter dom förlora mot allt och alla. Det visar nog bara hur bedrövligt vårt fuskbygge är.

Finns absolut ingenting som talar emot att vi ska spela i allsvenskan nästa år.

Jag är också inställd på HA redan. Det enda lilla positiva (om det ens är positivt, jag försöker väl rent mänskligt hitta något som är positivet) kan vara att vi redan är klara för kvalet i princip. Vi kan nu fokusera på det och få något typ av spel. De övriga lagen, nu när både IKO och Brynäs är rätt bra igång till viss del, och krigar om att undvika kval med primärt Linköping kan det bli en chock för det laget som krigar in på mållinjen men hamnar i kval ändå. Kanske ruskar om dem lite, medan vi redan är där i sinnet. Men vad fan vet jag…

Dom andra lagen är rädda för oss, bara vi kommer till slutspel
Sa en viss spelare innan man förlorade 7 matcher i rad :confused:

Högmod går före fall…

Vilka vi än möter så kommer det nog bli det mest nervpirrande jag varit med om. I en final har man allt att vinna medans här har man allt att förlora. Får bunkra magsårsmedicin för den lär ju ta slut i hela stan efter ungefär 5 minuter av första perioden i match 1.

Men det är bara att kriga så gott det går. Ge allt i alla lägen, var lika rabiat som Ledin.

Om HV plötsligt skulle visa lite ödmjukhet och en uns av smartness så kan de se de två kommande veckorna som en enda lång förberedelse inför kvalet.

De kan vila spelare, träna som de vill och scouta lag för att komma så väl förberedda de bara kan till det som komma skall.

Man kan till och med fula sig lite och ge bort vissa matcher genom att ställa över spelare och kasta in en J20-målvakt i mål. Som matchen mot Brynäs. Hur konstigt det en låter är nog en HV-förlust det att föredra. Det skulle hjälpa Brynäs i kampen mot Oskarshamn. Och vi alla är väl överens om att det är det senare laget som vi har någon slags chans mot i ett kval?

Tyvärr är ödmjukhet och smartness inget jag förknippar Hults HV med, i synnerhet inte årets upplaga.

Didrik Strömberg säger så sent som i dag till JP att det absolut kan bli kval, men att de fortfarande har det i egna händer… Nej, Didrik. Ni har det inte i egna händer. Två lag ovanför HV ska mer eller mindre kamma hem noll de återstående omgångarna för att ni ska ha det i egna händer.

Högmod går före fall, som nämns ovan. Och högmod finns det gått om i HV. Därför tror jag de åker ut.

Men. Det som HV har i sina egna händer. Det är att ta vara på de här två veckorna. Gör de det inte, ja, då ryker de så det står härliga till. Tar de däremot vara på det, visar ödmjukhet och en uns av smartness. Ja, då har de i alla fall en chans i kommande kvalspel.

Om Brynäs loosar mot Dif och Oskarshamn loosar mot leksand och saik samtidigt som vi vinner mot Brynäs och Leksand så är vi bara 2 poäng från säker mark med 3 omgångar kvar.

Jag säger inte att det finns speciellt mycket som talar för att det blir så men man vet fan aldrig i den här sporten. Vi måste göra ett försök iaf. Sen när det inte finns en chans längre så håller jag helt med om att det gäller att toppa formen till kval.

Det ekonomiska försprånget är NOLL värt om man saknar förmågan att omsätta det till ett lag som levererar på isen. Det har denna säsongen bevisat, och det med all önskvärd tydlighet.

Min poäng: Så länge det ekonomiska försprånget förvaltas av inkompetenta individer, så kommer det sakna avgörande betydelse.

Detta försprång kommer att ätas upp utan nån som helst återmatning om man fortsätter på inslagen väg. Hult saknar förmågan att bygga fungerande, effektiva lag. En oförmåga som varit uppenbar trots en väl tilltagen spelarbudget. Ge honom ett år till och jag garanterar att HV:

  1. Inte kommit någonvart sportsligt.
  2. Har förlorat det enda lilla ekonomiska försprång man eventuellt börjar med i allsvenskan.

Den enda anledningen till att inte Agne och Hult rykt med öronen före för flera år sen är att de vände en ekonomisk förblödning till ekonomisk vinst. Detta skedde på bekostnad av de sportsliga resultatet, vilket bevisas av de missade sportsliga målsättningarna i 6 av 7 säsonger. Men de ekonomiska målsättningarna (att inte gå back) har de klarat. Därför har de fått sitta kvar.

Men nästa år då man spelar i allsvenskan, så kommer förutsättningarna att vara helt annorlunda. Och då kommer denna totala inkompetens, som i klartext räddats upp av sponsorer och fans, att lysa igenom med sådan tydlighet att det kommer att synas från månen.

Så återigen - min poäng: Så länge Hult har att förvalta HVs kapital så är HVs öde som konkursmässigt inom 5 säsonger beseglat.

Ja, jag menar verkligen inte att Hult ska vara ansvarig för en eventuell satsning på att ta sig tillbaka, trodde du det förstår jag skepsisen :slight_smile: (trodde det var tydligt när jag använde ord/fraser som “smart”, “sunt” och “rätt karaktär, inte Hult-karaktär”)

Att sätta Hult som sportchef är det sämsta som hänt HV71, sen kan han och Agne älta guldet 2017 hur mycket som helst, även om några nya spelare blev fullträffar så vill jag minnas att många spelare redan fanns i laget när Hult tillträdde ihop med att en del spelare som togs in under säsongen inte behövde scoutas av honom (Arlbrandt och Christensen de jag kommer på på rak arm).

Jag vill bara göra en liten inflikning här, kanske menar du precis som jag tänker men det framgår inte riktigt, menar du att:

  1. de vände en ekonomisk förblödning till ekonomisk vinst vilket gav upphov till det dåliga sportsliga resultatet.
    eller
  2. de vände en ekonomisk förblödning till ekonomisk vinst. Dessutom, men frånkopplat det ekonomiska, orsakade de också det dåliga sportsliga resultatet.
    … är min undran?

Jag tror nämligen att det är 2) ovan. Jag har inte sett bevis för att man agerat snålt vilket gett sportcheferna för lite manöverutrymme för att fixa en hyffsad trupp.

En bra föreningen borde ju dessutom klara av att ha en bra ekonomi och dessutom satsa det som krävs på elitverksamheten.

Det jag menar är att de ekonomiska resultaten var viktigare än de sportsliga och därför sågs det mellan fingrarna med de uteblivna sportsliga resultaten, eftersom det var svarta istället för röda siffror i bokslutet.

På detta sättet flög Hults uppenbara oförmåga att bygga slagkraftiga lag under radarn. Det samt att Hult gjort en och annan högprofilvärvning. Men återigen. Hults största brist är att han inte kan bygga lag. Han kan bara värva spelare.

EDIT: Och han har inte saknat medel sett till spelarbudget. Även om den inte legat på fornstora dagars nivå, så har den legat klart över de många av de lag som har slutat högre upp i tabellen har haft. Vilket gör det hela än mer uppenbart.

Precis, det är så jag ser det oxå. Hult skall inte kunna hävda att han hamnade i kläm pga att några faktiskt gjorde ett bra jobb med ekonomin.

Brynäs och Oskarshamn loosade idag. 2/5 steg klara i min jävulska plan :smiling_imp:

Tror det kommer bli svårt, men tror att HV kommer ta sig tillbaka snabbt isåfall. Ja, såvida inte Hult sitter kvar.

Det som kommer hända, om det får komma publik, är att det kommer bli fullsatt på bortamatcherna, alla i Kristianstad vill se när HV kommer, alla kommer vilja slå oss och i Jönköping kommer det kännas dött såvida man inte möter typ Södertälje eller Västerås en helg.
Det som jag tror kommer tala för HV är att HC Dalen är närmare i seriesystemet och man kommer väl skicka spelare fram och tillbaka mellan varandra.
För er som brukar stå i klacken kommer det säkert vara lite annorlunda (roligare) bortaresor som påminner lite om hur det var sent 90/tidigt 00-tal när inte alla hade byggt nya, fina arenor än.
Det farligaste kommer bli kravbilden som HV har, hur tror ni tongångarna skulle vara här t. ex om vi säger att HV slutar 3:a och åker ut i semi?
Eller vad kommer hända om HV tar sig till final, slutar tvåa och de bästa spelarna lämnar och man inleder säsongen därpå med ett sämre lag? Jag tror att vi som fans kommer vara sjukt otåliga, och det kan vara farligt som fan.

Räknar kallt med att HV spelar i allsvenskan nästa säsong (någon vänlig får gärna reposta det här inlägget och köra upp det i mitt ansikte om så inte skulle bli fallet).

Då kommer vi till vad som händer när vi väl är där. Enligt Quilla vill alltså styrelsen, samma styrelse som har noll koll på hockey, toksatsa för att ta sig upp direkt.

Jag är på riktigt orolig. Som vi redan diskuterat i tråden. Det finns fler exempel på lag som satsat och gått bort sig år ett, bara för att fortsätta harva i allsvenskan under flera säsonger som följd, än de som lyckats. Kan faktiskt inte komma på ett enda lag som studsat upp direkt. I alla fall inte om vi ser till modern tid.

Om styrelsens plan är att faktiskt satsa i en så osäker och oförutsägbar serie som allsvenskan. Ja, då tror jag det dröjer många år innan vi får se HV i SHL. Om än någonsin.

Om ledningen som skickade ner oss i allsvenskan är den som ska ta oss tillbaka så ger jag upp på riktigt. De sa själva att de skulle hålla oss kvar och det har gått sådär hittills kan vi väl alla vara överens om? Att vi ska satsa på att komma tillbaka är i sig inte fel för det är nu vi har ekonomin för det men det är sällan det burit frukt att göra det. Sen skulle vi satsa för att hålla oss kvar och värvade in 3 spelare som gått sådär. De har inte kompetensen helt enkelt. Det spelar ingen roll hur mycket vi satsar om vi har inkompetent folk som står för den satsningen. Vi kommer göra samma miss som idag och ge dyra kontrakt till spelare som andra lag valt att släppa just för att de vill ha mer betalt än de är värda.

Åker vi ner och en enda i ledningen är kvar kommer jag iallafall inte gå på en enda match.

Inga 036-derbyn i allsvenskan nästa år. Dalen åkte lite oväntat ut efter två raka torsk mot Mariestad i åttondelen.

Tror detta är positivt för HV. Om vi nu spelar i HA nästa säsong finns det möjlighet att ta tillbaka Thörna. Kanske även lillebror som drog utomlands under säsongen. Utöver det finns intressanta namn som Neubauer som vann interna poängligan och HV-produkten Jakob Stridsberg.

Jag tror HV skulle kunna få ihop ett ganska intressant lag första säsongen i allsvenskan. Det finns ändå en del spelare med historik i HV som inte håller nämnvärt i SHL men är rätt bra på allsvensk nivå. Jag börjar dock ändra min åsikt lite om HV skall satsa för att komma tillbaka. En kompis som är djurgårdare var glad att DIF gick upp efter 2 säsonger där nere för annars hade de nog hamnat i samma hamsterhjul som modo, aik, södertälje, timrå med mera. Han var ganska bestämd i sin åsikt att man bör göra allt man kan för att gå upp så snart som möjligt medans man har de ekonomiska medlen för att påverka sin situation.

Jag håller med han med förbehållet att Hult fått foten för annars kommer vi bara enligt tradition bränna stora pengar på just medelmåttor. Johan Johnsson kommer bli allsvenskans bäst betalde spelare med mera…

Varför spekulera on HA? HV är inte där än, gatloppet börjar på tisdag och det lag som har starkaste psyke kommer att klara kontraktet!

Jo finns ju några intressanta spelare där men isåfall för en 3 lina. Annars gör vi samma misstag som nu när Hult förlitade sig på Kokkonen och Forsberg skall vara ledande SHL stjärnor 1 våning upp direkt. Vi behöver 2 ledande formationer som låter dessa utvecklas, lite som ZAIK gör där de har en ledande formation som man förlita sig på som gör att deras yngre utvcecklingsspelare får tid att anpassa sig, se nu har de ju en drös men unga bra spelare som håller hög SHL klass. Hv sätter för stor press på våra och de får ingen tid att arbeta sig in i SHL kostymen.
Vi jobbade lite så under guldsäsongen där vi hade Thörnberg, Önerud, Brithen, Reese, berglund och Persson, tedenby t ex som var erfarna och stod upp dag efter dag, match efter match och lät våra unga lovande spelare som Lias, Borgman och sen one hit wonder? Söderström utvecklas och tog ledande positioner i slutet av säsongen.