Hockeyallsvenskan 21/22

starkaste psyke? Då lär HV åka ner direkt. BIF är stora favoriter att klara kvalet och de gör de med största sannolikhet.

Sluta vara en sån bitterpotta nu. Kollar man Brynäs forum så står långt ifrån allt rätt där och tongångarna där är förvånansvärt lika våra här. Som en brynäsare sa på deras forum, avgörandet kommer falla på det laget som är minst skitsämst. Vi behöver vara det laget som jobbar hårdast så tar vi detta. Gör vi inte det så blir det svårt.

Känns lite som ett lotteri med ett litet övertag för Brynäs, de har varit lite bättre än oss överlag och de har vunnit 3 av 4 matcher mot oss men det har varit tight. Därför jag tror det är så viktigt att just få igång viljan att kriga sönder sin motståndare.

Håller med Herkie. Men vill bara påpeka att HV faktiskt har ett poängmässigt övertag. 7 av 12 möjliga poäng (2 segrar).

Brynäs har inte vunnit över oss på full tid den här säsongen. Eller vänd på det. HV har inte förlorat på full tid.

du beter dig om och om igen som en jävla butthurt 7-åring. Det är inte så att du är centrum i universum och det HV går igenom just nu är inte en riktad insats för att håna just dig. Det är helt sjukt vad du tar åt dig saker som inte har ett skit att göra med dig. Du skulle nog må bra av att försöka hitta sätt att åtgärda detta. Om inte annat så kan jag hjälpa dig med att banna dig här om du inte hittar till en mer normalt vuxen nivå.

Ja jäklar du har rätt, det är jag som såg fel på en match. Då ser det lite ljusare ut iallafall.

Tre förluster till från att den här tråden blir högaktuell. Skrev det i matchtråden. Tror inte HV är kapabla till att vinna 4 av 6 matcher i så tät följd.

Vi kan visserligen trösta oss med att Brynäs fortfarande inte slagit oss över full tid. Men likväl. 4 vinster på 6 matcher.

Nej, jag ser det inte hända.

förlust på fredag och de blir 0-4

Hur ska man kunna vinna 4 matcher när vi mäktar med 1 mål i snitt?
Vi såg det men inte ledningen och man värvade en 4:e center som iofs är bra men inte vad vi behövde.
Vi värvade en center från Luleå som inte alls kommit upp i den nivå han var tvungen till.
Två backar var en är skadad och en som beter sig osmart!

Det hade kunnat gå vägen men då är vi där igen, hade kunnat gå! Hults mantra helt enkelt.
Brynäs har killar som har den där instinkten att gå på mål. Vips så gör man två mål på returer för att man går på mål och man skjuter på mål. Vi hade lägen att kasta in puckar med trafik men gör det inte.

Det finns två sidor ser jag.

  1. Vi håller oss kvar och en analytiker ska bedöma vad som är fel i Hv71. Det är ungefär samma sak som att det kommer fortsätta som det gör med en skillnad och det är en ny ordförande.

  2. Man åker ner till Allsvenskan och de som bär ansvaret åker ut med huvudet för från Garden. Huvuden som har blivit större än klubben och
    som satt sig själva före allt annat! På så sätt hoppas jag att man bygger upp Hv71 sakta med säkert med rutin som varit med förr.
    Namn som Mårts, Stillman tillsammans med folk utifrån som verkligen brinner för sporten typ Wikegård.
    En ledning som är kompetent nog för att inse att det krävs olika roller i ishockey. Målskyttar, grovjobbare spelgenier, spelskickliga backar.
    Nu har vi endast fått spelare där det viktigaste är bra karaktärer samt vinnarskallar. Men inget av det Hult påstår sig värvat stämmer.
    Ytterst få håller faktiskt SHL nivå och man värvade hem lite Jönköpingskillar för att göra sig av med kanske de två största med hjärta för klubben. Kokkonen och Wennlund har juniorer producerat jämfört med vad Thörnberg och Sund hade gjort. Gammal skåpmat, javisst! Men att inse sina fel och åtgärdar dem så är man på helt fel plats.

Hur många klubbar hade tillåtet t ex Kokkonen få vara kvar med tanke på att han var värvad som en producerande spelare?
Kanske bottenlagen… men vi skulle vara ett lag för topp 4!

Är man sportchef så måste man inse att hockeyspelare är färskvara och når man inte upp till den nivå man är förväntad att göra så måste man agera. Frukten har vi nu då vi hamnade sist!!!

Nä ta bort allt och alla och bygg upp ett nytt imperie där det är folk med både självinsikt och kunskap!
Det saknar vi helt idag!

Niklas Falk fick inte vara kvar i Södertälje, ser gärna honom och Dennis Bozic (stavning) som tränare för HV om det blir HA.
Dock inte i SHL, inga fler rookie tränare på den nivån just nu…

Vilka kan tänkas bli kvar från årets trupp?
Någon ???

Bertov
Önerud
Gunnarsson
Williamsson
Kanske Bergström.
Kanske någon junior. Nybeck, Wikström? Andrae är ju från Västervik så kanske drar hem igen.

Om det på riktigt finns något hjärta för föreningen tycker jag att minst 50% av spelarna ska stanna, spela upp HV i SHL igen för att sedan sticka och göra något annat. Och såklart till kraftigt reducerade löner. Det kommer dom vara skyldiga HV.

Ynglingarna kan nog tänka sig bli kvar. Det är ju inte sämre för en ung spelare att få en större roll i allsvenskan.

Williamsson, Bertov, Arell håller knapp SHL klass överlag men är bra allsvenska backar så beroende på privat situation så kan nog williamsson och Bertov kanske stanna.

Önerud blir nog kvar, han börjar bli gammal och har andra prioriteringar än att tjäna grova stålar då han nog har så han klarar sig.
Kokkonen lär nog kunna hänga med ner även han. Wennlund med.

Kanske Törngren, han lär nog inte ha jättemånga klubbar efter sig men han är fortfarande en speciell spelare med att vara såpass farlig i BP som han åtminstone brukar vara.

Största prio inför en allsvensk säsong är att hitta en riktigt stabil målvakt. Som backup finns ju både Åhman och Ohre som har varit i jönköping innan.

Hoppas framförallt Törngren och Lill Svampen stannar.
Dock lär väl Filip Sandberg vara ganska eftertraktad - fyfan se honom i en annan SHL klubb :angry: .

så du vill att dessa orkeslösa viljelösa spelare ska vara kvar? De kommer inte klara av spela upp oss, snarare ner oss i div 1.

vi kommer ha blankt papper och endast ett fåtal ska vara kvar, prio är juniorerna. Resten kan bara dra, jag vill inte ha några spelare som är inkörda i HV hockeyn för den kommer inte föra upp oss, snarare nner oss.

Men de lär inte ske då Hult med största sannolikhet bli kvar så

Vi behöver va realister med. Att värva ett helt nytt lag blir nog inget bra. Det blir nog jädrigt viktigt att några gubbar hänger me ner och att kanske några nygamla ansluter av klubbkänsla. Det viktigaste är att de är motiverade för ett återtåg och följer dom med ner så får man anta att så är fallet. Alla i nuvarande laget är iaf tillräckligt bra på allsvensk nivå.

Jag tror aldrig jag varit med om ett lag som blivit helt barskrapat på spelare så några hänger alltid med ner. Gamlingarna som har karriären bakom sig och ynglingar som likväl kan spela i allsvenskan brukar vara standard. Sen kanske någon hänger med av familjeskäl, nyss blivit pappa eller vad som.

Det viktigaste för att bygga upp laget igen är att ta in en tränare med ett HELT annat sätt att se på hur hockey ska spelas än den syn som HV har. Och låta denne få fria händer att göra de förändringar som är nödvändiga och låta denne ställa de krav på spelarna, ledarna och verksamheten i övrigt, som uppenbarligen helt saknas nu.

Hur detta ska bli möjligt med nuvarande ledning vet jag dock inte. För man undrar ju vad som ska krävas för att de ska fatta att det inte funkar att försöka spela som SAIK gjorde 2011-2016… Den hockeyn är sönderläst och omodern. Det behöver tänkas annorlunda och det gäller inte bara spelsystem och spelidé, utan det gäller även lagbygge och junior- och ungdomsverksamheten. Det finns ju en anledning till att de forna storklubbarna är omkörda av nya storklubbar som Växjö, SAIK och nu Rögle och kanske även Örebro. Dessa lag består av andra komponenter än t ex HV, BIF och FBK. Och de har på många sätt en mer modern organisation och verksamhet, även om den är mindre i sin omfattning.

Så ny tränare, ny energi, nytt driv och nytt sätt att spela hockey.

Jag kanske lägger detta fel, men en trupp för allsvenskan som jag skull vilja se skulle kunna se ut såhär

Mv1: Adam Åhman (Tingsryd)
Mv2. Jonas Gunnarsson

B1. Emil Andrae
B2. Daniel Norbe (från Björklöven)
B3. Miks Tumanovs (ny från Rīga)
B4. Didrik Strömberg
B5. Emil Johansson
B6. Alexander Younan ( från Västerås)
B7. Nikolai Belov (Björklöven)


Fw1. Simon Önerud
Fw2. Christoffer Törngren
Fw3. Alexander Bergström
Fw4. Miska Siikonen
Fw5. Fredrik Forsberg
Fw6. Max Wennlund
Fw7. Joakim Hillding (Västerås)
Fw8. Henrik Hetta (Västerås)
Fw9. Jonathan Wikström
Fw10. Oskar Olausson
Fw11. Romans Semjonovs (Tingsryd)
Fw12. Daniel Muzito Bagenda (Örebro)
Fw13. Olle Liss (Björklöven)
Fw14. Filip Sandberg

Detta ser jag som ett slagkraftigt lag. Visdt, det är bara lite egna önskningar nu när man försöker fördriva tiden…

Självklart hoppas man på namn som Almqvist, Tedenby, Pettersson, Pilut och Ullström. Det händer nog inte förstås.

Tycker det som jag fått drömma ihop känns spännande.
Vill inte ha Nybeck kvar, han är så överskattad. Händer ju inget när han har pucken. Ser inte hans storhet som folk pratar om.

Bertov mot Belov känns som ett bra byte.
Hade kunnat plocka bort Törngren med egentligen. Men han kan må bra av ett år i allsvenskan kanske…

Förhoppningsvis behöver vi inte trilla ur även om det kanske är det bästa.

Filip Sandberg är väl i sin bästa ålder nu några år framåt . Skulle han kasta bort 1 en säsong i allsvenskan ? Då är det väl troligare vi kan få med oss Ullström eller annan Jönköpingskille typ Almqvist som bägge dessutom varit iväg och tjänat pengar …