Hockeyallsvenskan 21/22

Vad jag vet har vi inte blivit utspelade på samma sätt, och än mindre förlorat?

Sen är BO7 en annan sak, vi har ett bredare lag vilket är av högsta betydelse i ett slutspel.

Det har jag inte påstått, vad jag kommer ihåg?

O HV blir totalt utspelade mot västerås, Kristanstad säger också en del

Det kan man ju säga om alla lag isåfall. Alla topplag har blivit utspelade av andra topplag i enskilda matcher. Allt annat vore ju konstigt. Så lite konstigt exempel imo.

Nej det var Önerud som sa det. Min poäng är att man ska inte ta en sån sak för givet. Jag tycker inte HV varit det bättre laget i de bataljer vi haft med Modo överlag.

Många lag har hittat sätt att nå framgång emot oss och det måste vi agera på. Det går inte att säga att Modo inte tar X antal matcher på oss när de visat att de helt klart kan dansa med HV.

Även om vi vann 1 match mot kristanstad var de de klart bättre laget i alla 3 matcherna, speciellt de 2 back to back matcherna som de vann, 1 match tillfälighet ja men 3?

Björklöven presenterar någon inom kort, blir intressant. Jag är ju av åsikten att Kenttä har blivit lite väl överskattad på sistone.

Den var en tråkig förlängning av Kenttäs kontrakt. Lite överhypad presentation imo.

Det är extremt viktigt att vi går upp redan i år. Annars får vi med stor sannolikhet tampas med Djurgården nästa säsong som har ekonomiska resurser och stor dragningskraft att locka till sig bra mycket bättre spelare än HV. Skulle vi inte gå upp tror jag dessutom att många av dagens ledande spelare i HV kommer lämna, bl a Forsberg. Finns inte en chans att han harvar i Allsvenskan en säsong till.

Fast vänta, va? Har Djurgården ”ekonomiska resurser och stor dragningskraft”?
Är inte Djurgården typ panka?

Inför säsongen hade DIF ett kapital på 24,5 mkr. Det går inte att jämföra med HV:s 51,7 mkr men panka skulle jag inte säga att dom är. De gjorde nyligen klart med Alexander Salak från Sparta Prag på målvaktssidan, en spelare som Hult bara kan drömma om.

OM hv hade vart i SHL och vi inte hade haft Hult hade vi kunnat värva Salak

Han har fortfarande tagit upp Oskarshamn till SHL och Asplöven till allsvenskan. Jag skulle säga att hans CV är ganska bra. Han har genom alla år en plump i protokollet och det är att han blev nedflyttad med Asplöven med.

I övrigt så tycker jag att hans karriär varit rätt bra.

Fint att Karlskoga gör att vi behåller serieledningen och när krutröken lägger sig så kanske det var ett avgörande poängtapp för Modo. Firar det vid sidan av Sveriges vinst mot Frankrike.

Otroligt viktigt.

Modo har alltså två matcher fler spelade, men ligger fortfarande ett poäng bakom. Men kanske ännu viktigare än de där hängmatcherna och som talar till HV:s fördel är att HV har 10 av de 17 återstående matcherna på hemmaplan. Hittills snittar vi nämligen 2,5 poäng i Garden.

Modo har 7 av 15 på hemmais, medan Karlskoga har 7 av 17. Räknar man på nuvarande poängsnitt hemma och borta så kommer HV toppa tabellen när vi summerar med nio poäng ner till Modo (elva till Karlskoga).

Naturligtivs ingen garanti, men “hemmafördelen” som HV har de sista omgångarna ger oss lite marginaler och ökar definitivt våra chanser att ta hem serien.

Varför skulle vi lägga pengar på Salak?

Riktigt stor skillnad på att komma 1a/2a istället för 3a, dels för hemmafördelen, men också för att AIK/Västervik (7a/8a i snittabell) är en mycket enklare kvartsfinal än Kristianstad, Västerås, Björklöven.

Påstår inte att jag är ett matematiskt geni men efter att ha funderat över hur våren kan komma att se ut blir jag lite orolig.
Är naturligtvis helt omöjligt att sia om vilka lag vi kommer möta i slutspelet, dock kommer vi med största sannolikhet möta något lag i spannet lag 7-10 i “kvarten”. Oavsett om det bli AIK, Mora eller annat lag känns det som att vi i bäst av sju ska vinna ca 90 av de serierna.
I semi väntar troligtvis lag 3 eller 4 (vet att det kan bli andra också). Karlskoga, Kristianstad, Björklöven, oavsett vilket lag så ska HV med hemmaplansfördel ses som favoriter. Låt säga 70/30. Då återstår finalen (mot Modo?). Skulle säga att oavsett vilket lag vi ställs mot kommer vi ses som knappa favoriter. Låt oss säga 60/40.
Är som sagt ingen höjdare på matte men kan med hjälp av funktionell miniräknare räkna ut att 0.9 x 0.7 x 0.6 innebär 38 proc chans att gå upp.
Jag inser att varje matchserie är unik mm men oavsett är det i mina ögon lite läskiga siffror.
Era tankar?

För mig är det ändå minst 80 % chans att HV71 spelar i SHL nästa säsong. Varför då? Jo vi leder serien utan att ha spelat bra. Och ingen kan tro att vi kan glida på en skridsko till avancemang. Det kommer krävas hårt jobb av alla varje dag fram till april. Detta är ju tränarstaben medvetna om. I teorin så talar varje omgång för HV eftersom den helt nya truppen får ytterligare chans att kompensera för de mer samspelta trupperna i övriga lag. Nog att man inte kan vara nöjd med förlust i Mora eller 0 p i dubbelmöte med KIK. Men jag tror absolut att det stora hela ändå verkar i HV:s riktning, den knut som ska lösas upp, ledarnas erfarenhet och högre skills hos spelarna. Vi har ett större sparkapital än någon annan trupp och då menar jag inte Hults plånka utan vad vi får ut av spelare idag. Jag tänker på HV-killarna Önerud, Ullström och Törngren, men även Forsberg, br Davidsson och Huhtala som de ser ut i januari. Men jag vill ha en en back med hår på bröstet. En Donovan- eller Lehtonen-typ som kan spela halva matcher i finalen. Enda hotet är Modo som ser ut att kunna matcha HV. Kanske också att Karlskoga fixar det, men inte riktigt över sju matcher.

Intressant när man lägger upp det som så med en procentuell chans att gå upp och det blir lite läskigare, absolut.

Jag tycker att vi med våra resurser borde haft 0,98 * 0,90 * 0,85 om vi skött korten rätt och fått någorlunda valuta för vår spelarbudget. Det hade varit det rimliga och då hade vi haft 75% chans att gå upp vilket hade varit det normala.

Nu skulle jag bedöma det som 0,95 * 0,85 (0,80) * 0,75, alltså 61% (57%) chans vilket ändå är lite riskabelt trots allt.

Aldrig att vi kan åka ut mot typ Västervik i en kvartsfinal i bäst av 7 efter att de passerat en tuff åttondelsfinal.

Sen är vi storfavoriter mot Karlskoga, VIK, MoDo och Löven oavsett vem det blir och i vilken ordning. Jag utgår ifrån att vi vinner serien och får välja motståndare samt hemmaplansfördel. Kristianstad tror jag inte passerar en kvartsfinal.

Nu vet jag att SHL lag ofta förlorat i en bäst av 7 mot allsvenska lag men där spelar mycket annat in samtidigt som ett bottenlag helt plötsligt ska vara storfavoriter mot ett lag som har allt att vinna.

Skulle tippa på något sådant:

HV 60%
MoDo 15%
Björklöven 10%
Karlskoga, VIK 5%
Övriga 5%