I såna här lägen tycker jag det är intressant att se till historiska siffror. Så jag dammar av den statistik jag brukar köra vid den här tiden på året.
I allsvenskan har vi bara ett slutspel med nuvarande format att gå på. Och då är ju siffrorna väldigt positiva. Serievinnarna har gått upp i 100 procent av fallen… Det säger ju dock inte så mycket så därför kollar jag på SHL. Sett till de senaste tjugo åren då man haft ett slutspel i bäst av sju-serier ser det ut så här.
Semifinalen
1:a 70 procent av ettorna har gått till final
2:a 60 procent
3:a 25 procent
4:a 30 procent
5:a 15 procent
6-8:a 0 procent
Finalen
1:a 60 procent av ettorna har vunnit finalen
2:a 15 procent
3:a 15 procent
4:a 10 procent
5-8:a 0 procent
Nu tar jag inte hänsyn till trupp, skador, form osv. Men sett över tid har alltså laget som slutar etta, sett till SHL-historiken, en sannolikhet på 60 procent att gå hela vägen. Så med andra ord enormt viktigt att vi vinner serien.
Så ettans sannolikhet per serie får jag till (0,850,820,86)
36% av gångerna har alltså seriesegraren vunnit SM guld?
Nu tror jag det inte går att jämföra SHL med Allsvenskan då det är mycket jämnare i toppen av SHL jämfört med ett storsatsande HV i allsvenskan med stora skillnader gällande resurser.
Så jag tror inte jämförelsen går att göra fullt ut utan att det är klart större chans att HV går upp än att seriesegraren vinner SM guld.
Mycket intressant statistik Lejacques Om man går på de senaste 10 åren i hockeyallsvenskan (trots skillnader i upplägg av slutspel) hur har det sett ut då för serievinnaren kontra övriga lag tror du?
Modo har alltså gjort klart med en Frölunda talang på lån de kommande veckorna. Detta enligt MrMadhawk i dagens Expressen där han avslutar artikeln med att “de allsvenska klubbarna får endast låna tre utespelare från SHL per säsong.” Var det någon som hade koll på den regeln? Det hade inte jag. Det är kanske därför Hult har avvaktat med lån av spelare i förhoppningen att något bättre kanske dyker upp inför avslutningen?
Jo precis, det var uppe under inledningen av serien. Det blev väldigt mycket lån generellt förra säsongen och därför förtydligade man väl regeln kring lån.
10 senaste åren (om jag kollat rätt)
1:a 50 procent har gått upp
2:a 20 procent
3:a 20 procent
4:a 30 procent
5:a 10 procent
6:a 10 procent
7:a 0 procent
8:a 0 procent
Men som sagt. HA har haft tre olika kvalsystem under de här åren. Däribland en kvalserie som varit betydligt mer öppen och där tabellplacering inte spelat någon roll. Och så det där galna systemet med hockeyallsvensk final, förlorarfinal och slutspelsserie. Och det viktigaste av allt; Man har tvingats möta SHL-motstånd för att ta sig upp. Så de här siffrorna säger väl inte mer än att seriesegraren i 50 procent av fallen varit tillräckligt bra för att gå upp.
Jag tror att med nuvarande system så kommer tabellplacering och hemmaplansfördel ge större utslag, och därför är det nog bättre, i brist på annat, att se till hur det sett ut i SHL.
Läser att MODO (kanske) tappar skyttekungen Mikkel Aagaard ett par veckor då han ska spela OS med Norge.
Ser inte detta annat än positivt för HV som har just MODO som största konkurrent i nuläget. Att tappa sin bäste målskytt är ett stort tapp.
Dock kan han komma tillbaka till Övik om några covid-smittade norrmän testas negativa kommande dagar och Aagaard är uppsatt som reserv.
Dubbelregistrering gäller endast juniorer. Under förutsättning att dubbelregistreringen sker senast den 1 feb, kan spelaren hoppa mellan föreningarna även efter 15 feb.
Tack för svaret. Så från och med i morgon är det bara rena övergångar som gäller. Inga fler dubbelregistreringar alltså.
Nu blir det två spännande veckor att hoppas på något vasst nyförvärv. Vi kan nog behöva fylla på i alla lagdelar för att vara på den säkra sidan, samt kanske skicka iväg någon som inte håller måttet.
Oj. Det var ju fantastiskt glädjande nyheter. Modo måste ha fått bra med pengar. För varför släpper man annars en av sina poängbästa spelare? Alternativt om det var lite som med Filip Ahl i Bofors. Dålig attityd?