Det var inte direkt någon höjdarmatch ifrån HV71’s sida.
HV71 borde ha vunnit matchen med ett par mål (3-1) då de hade många mer klara chanser än Rögle.
Rögle imponerade inte utan var ganska mediokra. Gerber såg dock riktigt bra ut (som vanligt mot HV71).
Utöver att HV71 var väldigt ineffektiva så tycker jag att det sämta med dagens match var domarna. Dom var riktigt dåliga.
Bäst i HV71, Wesslau och William Karlsson. Fantenberg var riktigt sugen på att göra ett mål idag
Jag drar inga slutsatser kring denna matchen utan låter den få gå “obemärkt förbi”.
Det är på Torsdag som det gäller och då så blire seger
Ett oinspirerat HV71 förlorade mot en motiverad nykomling. Så här kommer det att fortsätta se ut i höst om inte HV spelar med rätt inställning. Konstig domarnivå men HV föll på ett eget grepp. Knappt några ljuspunkter utan ett jämngrått HV71. W. Karlsson och G. Wesslau får beröm. Rögle kommer få kämpa för poängen i denna säsong…
Man kan tycka att det är lite dåligt att vi inte har satt en enda straff på två straffläggningar också. Jaja, skitsamma. Vi får ta igen de här två snöpliga förlusterna mot Fbk istället.
SOm alltid när Hv möter lag som rögle blir de tråkiga och sömninga matcher. Vi får verkligen hoppas HV vinner sådana matcher när poängen räknas. Louma fick en smäll i matchen i torsdags och var inte med. DYK fick inte plats i truppen, så laget i dag är väl de laget som börjar serien på torsdag, möjligen är Louma då tillbaka, Wesslau (Gunnarsson) Fantenberg-Fälth, Williamsson-Trygg , petrasek-Karlsson , P:Carlsson-W:karlsson-Fasth , Nilsson-Davidsson-Sundh , Ledin-Krog-Rakanshi , Liket-Strandberg-Kristiansen , extraforward var Thörnberg, intressant att notera från matchen var att Hv startade på 3 kedjor, kanske ville Dahlen driva upp tempot. I första bytet i matchen för 4e kedjan gjorde Stranberg mål, 1-0 satte han i tom kasse efter skott först av kristiansen.
Var väl ingen höjdarmatch från HV:s sida, dock så har man i det stora hela imponerat under försäsongen bortsett från alla onödiga utvisningar. Känns lite som om det har blivit HV:s signum på senare år.
Kanske var det också lite välkomna tillbaka till verkligheten och ES ? Det är lätt att spela gladhockey i ET men nu mötte HV 4 man i mittzonen. Och det var inte sista gången det händer den här säsongen.
Vi får glädja oss åt att Wesslau ser stabil ut, försvarsspelet fungerar och BP var länge sedan jag såg HV lyckas så bra med. Många var bra defensivt men Fantenberg imponerade på mig. Lugn och säker och tog offensiva initiativ.
Men ska man dyrka upp ett sådant försvar måste Krog och Davidsson vara på bättre spelhumör. Williamsson klart bäste center idag tycker jag och den formationen var också den bästa.
Hv tog väl knappt en pinne mot Växjö förra säsongen i Kinnarps arena, man hade ju hoppats att HV lärt av de. Hände ju förr någon gång mot SSK med att man hade svårt hemma. Hoppas man har bättre fart och idier sen under serien.
ET är ju ändå mycket mer ES lik än ett sömnigt genrep mot Ett skånskt bottengäng? Hv visade inte en gnutta inställning och jag förstår dem. Jag tror inte någon hade trott att Hv skulle gå för full maskin?
Det har vi inte sagt heller, men förra säsongen hade vi väldiga problem mot bla Luleå och Växjö just för att de spelade “köttmur” dvs fyra man i mittzon mot oss och vi lyckades inte lukra upp det, det måste vi ändra på denna säsong
Om vi har det problemet i år går ju inte att avskilja efter dagens match. Men du har helt rätt, förra året spelade vi otroligt naivt vid sådana tillfällen och det måste ju vara något Dahlen jobbat på för att förbättra.
Skillnaden inför kommande säsong hoppas jag är fart och fysik! LHC hade tendenser till köttmur i mittzon emot oss i sm-finalen 2008, vi löste problemet genom dump N’ chase. LHC fick 2 matcher sen tröttnade de och kunde inte hänga med vår fysik och fart. Jag anser att nyckeln för att låsa upp defensiv gäng som växjö & Luleå är hårt och snabbt spel. I HV71 är spelarna kreativa vilket är bra, men ibland mot visa lag är troligtvis Dump N’ Chase det enda som funkar och där måste vi vara flexibla om vi vill nå framgång kommande säsong!
Nej fy vilken tråkigt match. Var kanske lite naiv innan jag stegade in på arenan och trodde jag skulle få se ett heltaggat hv (mycket folk, ES-motstånd etc…) men icke.
Stort plus för fortsatt stabilt boxplay (anmärkningsvärt att rögle inte hade ett enda skott på mål under 5mot3 i typ 55sek.)
William K, Wesslau och Elias Fälth bästa i hv idag.
Stort minus för utvisningarna, mycket onödiga sådana. Dock ett par riktigt usla domarbeslut. Krog blev hårt gruffad i ryggen i offensiv zon (han var inte ens puckförare), publiken började bua och skrika. Slutade med att det blev dubbelutvisning och krog gjorde fan inte ett dugg.
PP måste upp ett par snäpp men det tror jag kommer med tiden.