Enligt Höken kommer Kokkonen också. Och som Höken också säger. Inte jättedåligt för vårt PP direkt.
Karlsson: Som jag minns det gick Ejdsell från att lira center i en topplina till att husera bredvid David Gustafsson och Engvall.
Vi kanske har olika syn på det hela. Min syn: Ejdsell värvades från allsvenskan. Klarade inte av att lira i en topplina med tilltänkta toppspelare. Han var otroligt svårplacerad. Typisk clutch scorer som gjorde bra med poäng, men häpnadsväckande få GWG sett till målskörden. Brukade säga till polare att man kunde sätta in Ejdsell ensam på isen. Han skulle göra lika mycket poäng ändå, vilket både kan ses som positivt och negativt eftersom han nödvändigtvis inte gjorde sina medspelare bättre.
Sen vad gäller fjärdekedja. Rätt svårt att säga vad som är vad i Hults lagbyggen, med tanke på hur allt sprids ut. Men jag vågar nog påstå att tanken från början var att Ejdsell inte skulle spela med en färsk Gustafsson. Sen att den kedjan var vår bästa mot slutet säger nog mer om hur felbyggt och dåliga HV var den säsongen än om hur bra denna trio var (även fast jag uppskattade Gustafsson och Engvall enormt – och vill se dem i HV-tröjan igen).
Min poäng. Inte helt lätt att gå från allsvenskan till att ta en topproll i SHL. Att förvänta sig att Forsberg och eventuellt Kokkonen ska leverera från start är rätt tuffa krav, om nu någon förväntar sig det dvs.
Oschyst mot Ejdsell att måla upp honom som en misslyckad 50/50. Den säsongens tvåa i den interna poängligan och sjua i SHLs skytteliga (etta interna), men fattar vad du menar.
Positivt inställd till Forsberg. Sett honom lite och han har ett oerhört vasst skott, dock ingen Tedenby på rören men inte alls långsam. Spelat PP tillsammans med bl.a. Kokkonen som också verkar vara på ingång. Dem två är, rent spelmässigt, ersättare för Thörnberg och Sundh i min värld och bör på förhand få liknande roller/ansvar med möjlighet att klättra i hierarkin.
Håller med dig i övrigt. Räknar man in Kokkonen har vi 13 FWs på kontrakt. Zion har gjort det bra och förtjänar en chans, Wennlund har inte alls imponerat i Allsvenskan och Ikonen var ingen superhit i år. Lån på Wennlund (vilket iofs gör oss tunna på centersidan men känns mest troligt) eller bryt med Ikonen, in med Ullström samt en eller två toppvingar beroende på Sandin, plocka hem Almquist och behåll Kinnvall så känns det än en gång lovande såhär på förhand.
Kollar man på lagbygget från Ejdsell säsongen blir jag mer och mer övertygad om JLs brister som hc än att Hult byggde ett väldigt dåligt och obalanserat lag, utöver två värvningar som kan vara med i topp 5 sämsta HV värvningar någonsin. Ejdsell var i allra högsta grad tänkt att tävla om en topp 6 roll men han var knappast given en.
Inräknat nu att Kokkonen kommer så kan det här ändå bli riktigt bra, men det krävs en typ Lias som ny center och ytterligare bra FW. Gärna att Ikonen skeppas också och ersätts, vilket faktiskt inte känns helt omöjligt trots allt. Om HV försökte dumpa honom under förra säsongen så kan de nog leta efter lösningar nu också.
Forsberg är givetvis tänkt för mer än fjärdekedjan. Han är en målskytt och ska ha kreativ omgivning. Det är vad han är värvad för.
Fredrik Forsberg, klockren och helt oväntad värvning av Hult. En kille som jag är säker på att alla 14 SHL-klubbar ville ha. Som MrMadhawk skrev igår, Johan Hult är en riktigt bra sportchef, även om han är en riktig mussla. Bra jobbat, Hult! Hult är ju dessutom nära nog 100-procentig i sin träffsäkerhet när han värvar från allsvenskan. Tänker på Linus Söderström, Andreas Borgman, Martin Fehevary, Didrik Strömberg, Viktor Ejdsell och Pierre Engvall.
Den center HV jagar tror jag är Marek Hrivik. För övrigt är Kokkonen klar samtidigt som jag tror Ikonen lämnar. När det gäller Sandin, är han ju långt ifrån färdig för vare sig NHL eller ens AHL. Tror han stannar.
På backsidan kommer Daniel Bertov. Tror man också jobbar hårt på Almquist. Lyckas inte det kör man nog med Norbe. Dessutom kommer Emil Andrae att få ett genombrott i minst Erik Brännström klass. Inte heller Kinnvall är redo för NHL, åtminstone inte försvarsmässigt. Ett år under Nymans ledning så blir han en fullfjädrad nhl- back. Tror han stannar. Dessutom är ju det här med Coronapandemin en viktig parameter. Med ovanstående antaganden kan det kanske se ut så här:
Gunnarsson, Alnefelt
Johansson, Strömberg
Martinsson, Kinnvall
Bertov, Almquist (Norbe)
Andrae, Williamsson
Bergström, Hrivik, Forsberg
Kokkonen, Fröberg, Önerud
Törngren, Holmström, Sandin
Wennlund, Sandberg, Sandberg
Nybeck
Tror vi är halvfarligt ute om vi sätter för stor tilltro till att allsvenska spelare ska kunna ta steget upp till SHL och leverera på samma nivå. Inget ont om varken Forsberg eller Kokkonen, jag TROR att just Forsberg kommer göra det väldigt bra, men lagbygget kan inte stå och falla med om de lyckas bibehålla sin höga poängproduktion och nivå. Dessutom inte så Hult jobbat tidigare år, där namnen som nämnts tillåtits växa i sin roll och fått utökat ansvar under säsongerna, medan andra spelare på förhand är tilltänkta att vara ledande (f.ö. en utav grejerna jag gillar med Hult).
Jag känner mig lite kluven till Bertov. Han är förvisso hästlängder bättre en han var i Leksand men jag är inte helt övertygad i synnerhet inte när man inte kan låta bli att jämföra med det jag såg av Norbe både de få matcher jag såg i allsvenskan och i vår vackra dress så tycker jag att han känns som ett mer spännande namn. Imponerade rejält!
Håller med gällande Forsberg garanterat tänkt i någon av de 3 första kedjorna. Knappast värvad för bp och jobba hårt i 4e.
Sandin behöver utveckla skridskoåkningen och det hårda jobbet över hela banan. Går han till NHL/AHL så tror jag inte han kommer vara i närheten av att plats han är inte redo.
Marek Hrivík känns spännande jag tycker att det är en rejäl spelare som både jobbar hårt och besitter fina skills. Kanske inte vore så dumt faktiskt.
Tror du man lyckats lösa Ikonen? Brynäs var super intresserade och försökte verkligen föregående säsong. Även Leksand ställde frågan.
Jag tycker att Bertov är en riktigt bra värvning som kommer att växa under Stefan Nymans ledning. Norbe började riktigt bra, men jag tycker faktiskt att hans avslutande 3-4 matcher var väldigt tveksamma. Men han har definitivt mycket inom sig och kan säkert bli bra. Men skulle jag välja bara en av Bertov och Norbe, skulle jag välja Bertov.
Ikonen är oerhört omtyckt av medspelare och ledning, men ändå, för både Ikonens skull och för HVs skull, tror jag inte han spelar i HV nästa säsong. Jag ser egentligen ingen naturlig roll för honom. Men, men…det återstår att se hur parterna resonerar.
Nu blir man väl utslängd från forumet! Men forsberg och kokkonen är inga naturliga ersättare för sund. Däremot tror jag att ikonen kan fylla sunds plats vass på rören och kämpar på inte helt olik oskar.
Tror det blir för dyrt och sparka Ikonen nu efter Covid-19. Om det blir mindre pengar att röra sig med tror jag inte vi har råd att avlöna spelare som inte spelar för oss.
Nä, Ikonen avslutade väldigt piggt och kommer säkert höja sig lite till nästa år.
Han började med att centra andrakedjan mellan Tedenby och Wännström, sen hade han Figren och Sweatt, senare flyttades han ut som vinge för att på slutet lira med Engvall och Gustafsson.
På dom sista 5 matcherna gjorde han 3+1, spelade näst mest eller mest av alla forwards i 4 av dom matcherna och fjärde mest i den sista. Han gjorde 20 mål, bäst i laget. Näst bäst var Tedenby som gjorde gjorde 16 mål. Ingen hade gjort 20 baljor i HV sen säsongen 2010/2011 då Thörnberg gjorde 25 på tre matcher mer spelade.
Ejdsell kom tvåa i den interna poängligan, endast slagen av Pilut som blev utsedd till hela SHL:s bästa back. Alltså blev Ejdsell bästa forward i laget.
Ja det är svårt att säga vilken kedja som är första och vilken som är fjärde. Men eftersom du skrev att han hamnade i fjärdekedjan så tolkade du ju ändå kedjorna på ett sätt och jag gjorde detsamma. Så som lineupen var skriven var han inte i fjärdekedjan i de fem sista matcherna och spelade som sagt väldigt mycket så jag kan inte hålla med om att han till slut hamnade i fjärdekedjan.
Matcher innan dess var han ibland uppsatt i fjärdekedjan, men spelade mer än dom i tredjekedjan så han matchades mer även då.
Jag skulle säga att Ejdsell levererade riktigt bra, man blir inte lagets bästa målskytt annars. Man blir inte bästa forward i laget heller. Och man plockas inte över till NHL och får spela om man inte beräknas tillföra någonting, eller får spela i AHL och snittar nästan 1 poäng per match i slutspelet.
Nej det är sannerligen inte lätt att gå från Allsvenskan till en topproll i SHL, men det går. Ejdsell gjorde det jävligt bra den gången.
Sen får vi se om Forsberg och eventuellt Kokkonen kan leverera i liknande anda. Lyckas dom med det blir vi hyperfarliga. Men det är inget vi kan räkna med.
De finnar (Palve och Paajanen) som ryktades vara på väg till SHL i olika poddar tidigare verkar iaf inte landa i HV.
Leksand och LHC sägs vara överens med dom.
Bertov officiell nu. Ytterligare en värvning jag har 0 förståelse för. Hamnar i samma fack som en Ytterell-värvning
Jahapp, där visade Hult återigen sina kvaliteter. Bertov kommer alltså stjäla istid från Williamsson som fick något av ett genombrott förra säsongen. Kommer även innebära att det inte finns någon plats för Andrae att få chansen på riktigt. Nej usch, riktigt onödig värvning.
Med Bertov i laget och om vi får behålla Kinnvall (peppar,peppar) så återstår nu enbart en backplats.
Osäker kring Bertov, men visst har han fina kvalitéer, men hoppas få se han växa offensivt.
Tror Bertov kan vara en ok värvning.
Martinsson - Kinvall/Ny
Johansson - Almqist/Norbe/NY
Strömberg - Williamsson
Bertov - Andrea
Det är ingen dålig backsida. Visst hade hoppats på 2 högerfattade offensiva backar. Om man ej får hem Almqvist elr förlänger med Norbe kan de vara en högerfattad back. Omm Kinnvall försvinner måste en toppback in. Samma som N Andersson var tanken att vara våran ledande offensiva back men som Kinnvall tog. Om Kinnvall blir kvar är han klockrena backen för de.
Bertov får kampa med Williamsson om den sista platsen och jag ser de som rätt lika backar. Williamsson visade de sista 10 matcherna att han har en offensiv uppsida och jag hoppas han fortsätter ta de stegen, han har ett hyffsat skott faktiskt. Inte omöjligt han gör en Lauridsen nästa år faktiskt (kom ihåg vad ni hörde detta först).
Stjäla istid? Vad är kontentan av inlägget? Att vi skulle haft en färre back i truppen för att inte sno istid? Williamsson och Andrae kommer precis som alla andra att få den istid de förtjänar och arbetar sig till, oavsett vem som tar de sista platserna i truppen.
Tycker att Bertov är en välgrundad värvning som kommer fylla sin plats i hierarikin på ett bra sätt. Återigen en tumme upp för tänket bakom rekryteringarna.
Om nu Kokkonen är klar och man återsamlas nästa vecka, varför har man inte presenterat han än?