HV71 genom tiderna

Så, startar en ny tråd, för att samla historik och vittnesmål genom tiderna kring vår förening.
Diskussionen kring detta kan ske i den vanliga HV71-tråden, men här samlar vi info, likt vi gör i “forna”-tråden. Som ni kan se har jag börjat nyttja “taggar”. I detta fall “historia”. Samma tagg finns för tråden om matchtröjor/lag genom tiderna.

Först ut, ett reportage om Bulla och Bengt.

3 gillningar

Jag har massa härliga minnen från “den gamla goda” tiden.

Det är bara att börja skriva ner dem här :sweat_smile:

Kommer inte att glömma när det blev avvaktande utvisning och Stefan Liv tog full sats ut i avbytarbåset och hoppade/dök med huvudet först över sargen😂. Både en showman och den som gett “bäst när det gäller” ett ansikte.

Och ett tidigare minne när jag var på slutspelsmatch 1998 mot Djurgårn i Rosenlundshallen. Var där tillsammans med en lumpenkompis som var djurgårdare, och han kunde inte sluta imponeras av att det inte ens märktes på HV-klacken när det blev bortamål. Jag tror att de höll på i sex perioder den gången.

4 gillningar

Jag var på den matchen, stod i klacken. Jag stör mig fortfarande på att Djurgården hade för många spelare på plan, ett lite väl flygande byte, när sudden death-målet kom. Men samtidigt ett fint minne när (om jag minns rätt) Keskinen passade fram Stillman från bakom målburen till kvittering i sista sekunden av tredje perioden.

1 gillning

Jag snackade med en busschaufför förra veckan. Han körde tydligen HV-bussen under andra hälften av 90-talet.

Han berättade om när man åkte upp till Stockholm för att möta Djurgården i början av slutspelet 1995 så blev dom stoppade av polisen i nån trafikkontroll. Färdskrivaren skulle kontrolleras osv…
En kaxig polis sa till dom “Vad ska ni här att och göra, åk hem med er istället”.

Han berättade att han har aldrig hoppats så mycket på en poliskontroll som på hemresan igen. :rofl:

9 gillningar

Den här tråden verkar ha somnat in lite i skymundan men med tanke på “minnen” som efterfrågas samt att det på allvar kan vara det enda som finns kvar av vårt älskade HV så kommer jag med ett bidrag här:

En mycket god vän till mig, tidigare styrelsemedlem, berättade om att han hade fått ett tips på två hyfsat lovande bröder som kanske skulle gå att knyta till klubben.
När han full av tillförsikt presenterade det hela på nästa styrelsemöte så blev svaret “har väl inget bra kommit därifrån dom kommer”!
Som ni förstår så blev det inget för HV men bröderna kom till fastlandet ändå och resten är Hockeyhistoria!
Behöver jag säga att de kom från Gotland :blush:

2 gillningar

Nu hittade jag rätt tråd, skrev nyss på en annan, det gällde HV:s första värvning som jag tror var Bo Westling. Sen var det väl Sten Åke Söderberg mer än dessa två kommer jag inte ihåg, nu går jag bara efter minnet det kanske finns fakta att tillgå.

Det finns säkerligen fakta att få bara man ge sig den på att få fram den. Tips kan va HV själva, f.d spelare som ev samlat på sig fakta, svenska hockeyligan, svenska hockeyförbundet, något hockeyorakel/samlare samt Google (känns nog svårast)