Svar till Etrox från tråden om Lagbygget 24/25:
Jag kan till viss del hålla med dig. Men som skribent och läsare har man ju samtidigt ett antal val.
Om man skriver det man tycker och det är en ”unpopular opinion” så kan man välja hur man reagerar på mothugg. Man kan t ex reagera genom att inte reagera alls. Man kan också reagera med taggarna utåt och bli snarstucken eller förlöjligande mot de som tycker annorlunda.
Som läsare kan man välja att inte läsa allt. Jag som moderator t ex skummar ganska mycket, eftersom jag har koll på vad de flesta skribenterna som skriver mycket tycker och vad dom brukar skriva. Det finns de jag håller med och det finns de jag inte håller med, men jag hänger samtidigt inte upp mig på vad folk tycker utan nöjer mig oftast med att konstatera om jag håller med eller inte.
Det finns en mängd olika sätt som folk reagerar på vad andra tycker om deras åsikter härinne. Men en sak som jag tycker mig se ett relativt tydligt mönster i är att det finns de som matar in väldigt få egna åsikter om kärnämnet för tråden, och snarare har åsikter om andras åsikter. Ofta är det dessa skribenter som samtidigt har väldigt svårt för att själva bli ifrågasatta.
Som man behandlar andra får man räkna med att man själv blir behandlad, liksom. Har jag en konfrontativ argumentation så kommer jag sannolikt att bli bemött på ett konfrontativt sätt. Vi alla ansvarar till stor del för diskussionsklimatet härinne. Men man måste räkna med att några, ibland många, kommer tycka annorlunda. Och det måste man kunna hantera. Det kan man tänka på lite, alla till mans.
Edit: flyttade svaret till den här tråden för att undvika allt för mycket OT.