Inför medlemsmötet 251208

Tja. Denna tråd är en liten “pejling” inför medlemsmötet för att få en känsla för vad kollektivet här känner inför vissa saker.

Jag kommer testa vattnet lite med en fråga för att se vad intresset är för att medverka i denna aktivitet, samt se om det rent tekniskt går att lösa en bra omröstning. Så, tanken är att vi betar av lite frågor, ni röstar i bägge kategorierna: om ni kan stå bakom ett uttalande eller inte, samt en fråga om medlemskap, för att veta var vi står där. Så, snälla, svara ärligt. Vi kan inte kontrollera medlemstatus, och det vore skit om en hög med personer ljuger om den saken. Man är inte mer rättfärdigad att ha en åsikt bara för att man är medlem.

Första frågan är en av mina egna käpphästar, vilken jag förhoppningsvis kommer kunna adressera på mötet, förhoppningsvis med stöd av er åsikt.

Föreningen som helhet (ungdom/dam/herr) är just nu i en historiskt dålig position. Huvudanledningen till detta beror på att vi under många år inte haft en tillräckligt lämplig och/eller kompetent styrelse och/eller klubbledning för att driva en förening inom svensk elithockey.

• Jag ställer mig bakom ovan beskrivning
  • Jag ställer mig INTE bakom ovan beskrivning
0 röster
  • Jag är medlem
  • Jag är INTE medlem
0 röster
4 gillningar

Omröstningen skall vara anonym. Så ingen kommer se vad ni röstar.

3 gillningar

Bra initiativ! Frågor behöver ställas angående styrelsen, rakt och ärligt dessutom.

2 gillningar

Grymt initiativ. Blev en bra påminnelse för mig att teckna nytt medlemskap.

Gör det ni också, alla som har möjlighet. Oavsett om ni bor i Jönnet eller ej.

För att ha rösträtt på årsmötet 2025 krävs medlemskap tre månader innan årsmötet.

Så sajna upp nu. Kan man inte närvara kan man väl alltid typ lämna fullmakt åt någon som röstar i ens ställe? Det tänker jag göra om jag inte har möjlighet att åka ner.

3 gillningar

Det kommer inte vara någon omröstning på detta medlemsmöte. Detta är bara för att vädra luften, likt tidigare år.

1 gillning

Vad kan vi göra då inför en samlad kår med lock för öronen och skygglappar för det som händer precis framför dem?

Givet. Att gå dit, och vädra är bättre än att inte göra något alls. Undertecknad kommer gå dit.

Men tillåt mig att vara skeptiskt.

Men skulle inte förvåna mig om AB är borta lagom till mötet, så blir det saft och bulle stämning i morgonluftens anda. Så har dem undvikit ev obekväm situation. Vet inte varför jag har den känslan. Är det måne en förhoppning mest?

Som jag hoppas att din känsla stämmer.

2 gillningar

Har samma känsla, blir det två förluster i veckan måste de plocka bort Anton för att försöka rädda sitt eget skinn inför måndag..

3 gillningar

Alltså det är ju helt sjukt det här, när man läser mellan raderna till det man själv skrivit. Att man hoppas.

Jag ska alltså hoppas på att HV förlorar torsdag och lördag. Är ju dum i huvudet? Vilken vanlig supporter funderar ens i sådana tankar om sitt eget lag. Skrämmande.

4 gillningar

Det kanske är korkat men jag har aktivt valt att inte vara medlem. Jag blev medlem när vi trillade ner och fortsatte efter att vi gick upp men eftersom man konsekvent har tagit tokiga beslut efter det har jag valt att inte stötta det de senaste åren.

4 gillningar

Samma här. Jag blev djupt oimponerad av hur oerhört nonchalant klubben hanterar sina medlemmar efter HA-året. Särskilt tydligt upplevde jag att det var för oss som inte bor på orten och inte kan ta del av eventuella happenings på plats.

1 gillning

Fattade det. Tänkte på årsmötet.

2 gillningar

Exakt samma här!

Jag blev medlem igen denna säsong efter några år utan pga misshandel av föreningen.

Denna säsong lurade man skjortan av mig itron om att det skulle bli bra! Blev sämre än tidigare och därmed krävde jag att få Avbryta mitt medlemskap vilket jag fick!

Kommer aldrig mer bli lurad utan det måste bevisas att föreningen menar allvar igen om jag ska stötta Hv71!

Nästa fråga, en mer direkt fråga, som rör herrlaget, just nu:

För att undvika kval, eller vinna kvalet, så behöver vi sparka Anton nu. Direkt, även om vi inte har en ersättare på plats.

• Jag ställer mig bakom ovan beskrivning
  • Jag ställer mig INTE bakom ovan beskrivning
0 röster
  • Jag är medlem
  • Jag är INTE medlem
0 röster
2 gillningar

Då borde frågan ang omröstning luftas under detta möte? Så att det kanske blir ett möte med omröstning.

Jag börjar bli lite nedstämd över detta möte. Vad syftar det till?

Under normala omständigheter ser jag ett årligen återkommande medlemsmöte som ett tillfälle från föreningens sida umgås med medlemmar, dela med sig av lite info, tjöta, ta lite frågor för att känna av stämning och eventuellt bemöta lite rykten eller irritation över saker, så att föreningen känns modern, öppen och tillmötesgående.

Dessa möten är inte beslutsgrundande. Inte heller rådgivande. De har inte en dagordning. De är av fluff-karaktär.

In kommer vår förening under den sämsta av tider. I en uppiskad miljö av tyckare. Påhejad av folk(media/experter som menar att “detta är chansen att säga vad man tycker och inte bara skriva skit på internets”.

Men är det verkligen det? Är vår förening så navelskådande att den inte redan vet vad fans tycker? Och vad hjälper det att medlemmar hasplar ur sig en massa åsikter, okontrollerat och slumpmässigt? Kommer någon från föreningen att notera alla åsikter, sätta ihop en åtgärdslista och bemöta allt som sägs? Självklart inte. Detta kommer som bäst bli ett uppvaknande för de från föreningen som väljer att delta, som sämst en kakafoni av röster som “vill något”.

Jag tror vi kommer bli ytterst besvikna om vi tror att detta kommer leda till något. Hade detta varit ett extrainsatt möte, för att föreningen vill lyssna av/söka stöd innan förändringar görs så hade jag varit mer hoppfull. Nu känns detta, vid eftertanke, endast som skådebröd.

Har jag fel?

Jag tror inte du har fel. Men jag tror det samtidigt är bra att lyfta forumets åsikter.

Sådana där medlemsmöten brukar ju som du säger bli mest lullull, vilket tidigare möten med fans och medlemmar under säsong verkar ha blivit. Men hade något skarpare sagts, ja då hade JP noterat och gissningsvis rapporterat om det, tänker jag. Så höjs kritiska röster på mötet den 8 december så är det bättre än om det inte görs det.

Styrelsen och föreningen HV må vara navelskådande, men inte ens de kan lägga locket på när påtryckningarna utifrån blir för stora.

Jag menar. Kan vi visa dem och media att minst 50 medlemmar är av åsikten att styrelse och sportslig klubbledning är ute och cyklar. Ja, då hade i alla fall jag, om jag vore styrelsemedlem, börjat svettas lite. För ett extrainsatt styrelsemöte är nog inget ALI och valberedning eftersträvar.

Jag kritade som sagt på nytt medlemsskap igår. Jag är absolut villig att skriva under ett gemensamt uttalande om någon representant härifrån kan lämna över/framföra det det på kommande medlemsmöte. Samma uttalande skulle kunna skickas till JP.

5 gillningar

Jag förstår vad du skriver, MEN, det vi säger är ju att föreningen i sin helhet just nu inte är styrd av rätt personer. Att då vädja till de vi inte tror på, att de helt plötsligt skall ta åt sig och bli “bättre” på det de visat sig inte bra på, är väl inte rationellt?

Vi kan visa på att vi vill göra oss av med Anton, eller liknande punktinsatser, men att lösa problemet i grunden, dvs att föreningen HV71 är på väg utför i “alla” avseenden, det är ju inte ett problem vi tror att nuvarande population i styrelse/ledning är kapabla att hantera.

Moment 22.

Hur löser VI detta?
Kan VI tillsätta/föreslå en valberedning? Jag menar inte teoretiskt, för det kan VI, men kan vi ta fram en lista på lämpliga, forum-stödda, kandidater som säger JA, till ett sådant uppdrag? För inte är det väl någon här som tror att vi kommer ha kompetensen att lägga fram ett förslag på en alternativ styrelse? Eller? Kan vi detta? Har vi den svansföringen?

Svårare fråga. Och de som kan besvara frågan bäst är nog de som på ett eller annat sätt varit engagerade i HV, alternativt bor i bygden och har koll på personer med rätt egenskaper.

Motfråga. Behöver verkligen ett motförslag vara 100 procent vattentätt? Förankrat absolut. Men syftet kanske inte nödvändigtvis är att få den valberedelse man föreslår utan att få bort nuvarande?

Vi kan som exempel ta när Dag Larsson och ett gäng föreslog ny styrelse 2015. Det blev ju inte den styrelsen. Däremot fick HV som förening eld i baken för att få till en förändring i den styrelse som satt.

Men vad vet jag. Jag kanske bara är jävligt naiv i det här fallet.

1 gillning