Kedjorna 14/15

Tjena boys, såhär på Silly tristessen så sitter jag och fantiserar lite kring hur kedjorna kan komma att se ut när säsongen äntligen drar igång igen, längtar redan för nu faaan tror jag på en RIKTIGT nystart med nya sportchefer ny GM osv.

Det här är vad jag tror och hoppas att dom kommer starta med:

Första kedjan:
Forwards:
NY(Rajala)-NYCenter-Jämtin (Om han får vara skade fri över försäsongen tror jag han kan bli grym igen)
Backar:
NY(Salmela)-Campoli
In 1 riktigt poängstark Ytterforward (Ev Rajala) och en poängstark Center för att ersätta WK (ev lite mer offensivt lagd än WK)

Andra Kedjan:
Forwards:
Fiala-Christensen-Melin
Backar:
Kolan-Kristoffer Berglund
På forward sidan tror jag detta kan bli riktigt farligt, på backsidan tycker jag dock tyvärr IGEN SOM VANLIGT att vi har en jävla bredd men för lite spets, tycker att Kolan skulle behöva mer spets att leka med i backparet, vi har bara bredd backar att välja på här nu tyvärr.

Tredje Kedjan:
Forwards:
Sandberg-Holza-PC
Backar:
Simon Karlsson-Petrasek
Fin forward sida igen, och ett helt OK tredje backpar med chans för överaskning

Fjärde Kedjan:
Forwards:
Brithen-MN-Strandberg/Andersson
Backar:
Lawrence Pilut-Stefan Johansson
Brithen och MN känns ju lustigt att ha i en fjärde kedja men vi har ganska go bredd och spetts på forward sidan faktiskt, Känns lite lustigt att ha Stefan Johansson här också men han imponerade inte direkt förra säsongen.

Slutsatts:
får vi bara in en top center och ytter så har vi riktigt bred och spetsig forward sida som jag ABSOLUT tror kan konkurrera med topp lagen. På backsidan tycker jag dock tyvärr som vanligt att vi är alldeles för tunna, riktigt fin bredd men det saknas absolut en spets toppback i andra backpar, tror dock ingen mer back kommer att värvas (utöver ev Salmelas ersättare i första) pga att vi redan har många kontrakt så det ser ju tyvärr ut som att det blir samma misstag som vanligt = Mediokra Backar

Va tycker ni ? hur ser era femmor ut och va tror ni om laget hitills ?

Jag tycker inte man ska splittra på Brithén, Christensen och Fiala. Såhär tycker jag man ska formera laget (Eventuellt kan man byta plats på den nya yttern och Jämtin beroende på vilken spelartyp man får in):

Brithén - Christensen - Fiala
Carlsson - Ny - Jämtin
Melin - Holzapfel - Ny
Sandberg - Bengtsson - Nilsson
extra: Strandberg
Johnsson, Andersson och Thörngren lånas ut

Campoli - M.Karlsson
Petrasek - Ny
S.Karlsson - Berglund
7. back: Stefan Johansson
Pilut och Eidstedt lånas ut

Edit Kan ju lägga till en liten motivering också.

Forwards:
Christensen linan var vår bästa lina i slutet på säsongen ifjol och ska få fortsatt förtroende. Carlsson är en målskytt och han bör få en ny center att leka med i andra linan. Om vi får en riktigt vass ytter (t.ex Rajala) så tycker jag att den yttern ska få leka i andra kedjan med. Annars Jämtin där. Holzapfel känns väll given som 3de center och Melin på ena kanten. Om jämtin spelar där så blir det ju en härlig fysisk lina men annars den nya yttern på andra kanten. 4kedjan är inte lika given. Här blir det mer dagsformen som avgör men Sandberg, Bengtsson och Mackan bör funka bra där. Mackan får va mentor åt ungtupparna.

Backar:
Campoli och MK i första backpar. Petrasek bör vara en av PP backarna för han är ändå den som kan det bäst av de som är kvar. Den nya backen bör va tillräckligt bra för att spela i 2:a backpar med Pettan. S.Karlsson och Berglund får blida tredja backpar. Skulle Pettan börja lika katastrofalt som förra säsongen så får han nöta bänk tycker jag och in med våra unga förmågor.

Orkar inte tänka på hur HV ska ställa upp. Bara en tanke angående Brithén. Tycker du inte att han ska fortsätta med Fiala och Christensen? Var ju ändå HVs bästa femma efter jul. Brithén ska spela i en första eller andrakedja från början, tycker iallafall jag. :slight_smile:

Tänkte bara påminna trådskaparen om att femmor osv. Ska skrivas i “Tråden om: HV71”
hv71fans.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=9

“Här diskuterar vi ALLT inom och runt HV71 som rör bla. skador, femmorna och form på spelarna, tränarna, loggan, matchtröjor etc etc.”

Men då blir det ju bara universums längsta tråd där. Blir det inte trevligare om vi har lite fler trådar med olika saker? :wink: Lättare att hitta och så blir inte Hv71-tråden full med massa förslag på femmor. Eller?

För mig kvittar det helt o hållet! Tänkte bara påpeka det! :slight_smile:

Ne jag anser att både PC och Brithen såg bra ut i våra ögon för att de va bra i ett ganska dåligt Hv71, skulle dom platsa i första kedjan i ZAIK tex ? tredje kedja som bäst i ZAIK och vi siktar ju på guld så näe jag vill inte se varken PC eller Brithen där, vill se 45+ poäng spelare i första kedjan ala Davidsson Vouitilainen ect ect det vi saknat länge nu

Med all respekt men Brithén kommer inte att lira i en 4:e kedja.

Hmm… Dom skulle inte platsa i förstakedja i ZAIK, därför ska de inte spela i förstakedjan i HV. Världens bästa argumentation!
Du vill se 45+ poängspelare där och det kan jag bara hålla med om. Men har PC och Brithén chansen att nå upp till dina krav? Ja! Med ett normalt fungerande HV71 har dessa spelare absolut chansen att nå upp till dessa krav. Men för att nå upp till dessa krav måste de få chansen att nå dit också. Sedan ser jag hellre spelartyper som får ett lag att gå framåt, istället för individualister som endast ska göra poäng. Men det är klart, ingen mening att ta hand om de spelarna som HV har, för har man inte gjort någon 45 poängssäsong ska man inte få chansen till det heller.

Edit* William Karlsson gjorde 37 poäng(grundserien) i årets säsong. Skulle du inte vilja ha honom i förstakedjan om han skulle ha fortsatt en säsong till?

Med risk för att bli skrattad åt, jag skulle vilja ha kvar WK som en sjukt bra andra center som jag tycker han är, han är SJUKT allround och riktigt bra defensivt men inte direkt någon poäng spruta som lägger Davidsson passar gång på gång på gång.

När vi vunnit guld har vi haft SJUKA första kedjor, spelare som toppar SHL´s poängliga, självklart behöver man poäng maskiner i sitt lag och vem säger att poängmaskiner inte kan föra ett lag framåt ? säg det till Vouitilainen Thörnberg Davidsson ect ect.

Så du menar att Brithen och framförallt PC inte fått chanser ? herregud PC har ju haft obegränsat förtroende sen han kom till Hv trotts hans 1 måls säsong. Så man bygger lag genom att ge folk chanser helt enkelt ? låter sjukt mycket lotteri i mina öron…man måste värva spets så är det, kan ju inte hoppas på att folk ska bära lag om de får chansen, då hade jag kunnat snöra på mig skrillorna och dominera imorgon

Förlåt. Men efter det där inlägget du nyss skrev väljer jag att ge upp med att ha någon diskussion med dig. Någon annan med större tålamod kan säkert svara bra på ditt inlägg utan att göra bort sig.

Glad påsk.

Jag förstår vad hausmanis menar. Jag håller med wikegård i att HV känns väldigt mycket mellanmjölk.
Jag saknar verkligen en riktig superkedja som första.
Dem senaste säsongerna har vi haft bredden men inte spetsen som krävs för nå toppen.

Bra initiativ till denna tråd Hausmanis :slight_smile: Håller med om att de är väldigt brett spektra annars i tråden om HV71, så hoppas denna tråd får vara kvar för oss som gillar att leka med kedjeformationer :slight_smile:

Dock är jag inte överens med dig om att Brithén o PC inte ska spela i våra 2 toppkedjor. De har ju gjort det fruktansvärt bra båda 2, så klart är ju att de förädlats fint under den gångna säsongen. De har ju båda fått lira i landslaget, vilket jag tycker säger en del.

Man ska veta att det är betydligt svårare att locka till sig sk toppspelare till SHL nu, jämfört med ca 4-5 år sedan. Du jämför med SAIK, men går man tillbaka 4-5 år så var ju inte särskilt många så imponerade av SAIK, men de har gett sina killar chansen och sedan ett par år tillbaka har detta gett resultat. Det tar tid, men givetvis måste man få chansen att växa in i en roll. Sedan är det ju förstås så att PC inte hade fått vidare chanser om han sett hopplös ut och om han inte hade utvecklats som han gjort.

Förövrigt tycker jag inte laget varit så dåligt sett till spelare för spelare, iaf inte sedan de överskattade amerikanarna slängdes ut. Vi stod upp väldigt bra och skapade bra tryck på ex Skellefteå i kvartsfinalserien under långa stunder. Känns knappt att LHC, eller FBK kunnat störa dom så som vi gjorde? Så offensivt har vi haft det bra o där behövs inte så mycket, utan det är ju på backsidan som vår svaghet legat, men mycket pga för dålig organisation samt att Wesslau inte varit på topp och att vi inte haft en tillräckligt bra mv bakom honom.

Carlsson-ny-ny
Fiala-Christensen-Brithén
Sandberg-Holza-Melin
Strandberg-Andersson-Jämtin

*Nilson på bänken

Karlsson-Pilut
Campoli-Johansson
Petrasek-Berglund

*Kommer det in en toppback ska han i med Karlsson.

Vill även kasta in mitt bidrag till det som denna tråd skapats för :slight_smile:

Backpar:
Campoli, NY
Kolan, Berglund
Petrasek, S Karlsson
Stefan J

Kommentar: Campoli lär väl vara sedd som vår ledande back och kommer få en ny lekkamrat i första.
Kolan blir som ett halvt nyförvärv, då han är med från start, skadefri och viktig! Tror man sätter Berglund här, de kan nog bli en bra mix.
Petrasek kan spela i första, eller andra, men tror han är bäst lämpad att lära upp vår nye Simon Karlsson, som med rätt utveckling kan bli en riktigt, riktigt bra back. Angenäma problem får vi eftersom S Johansson säkerligen kommer vara bättre laddad till nästa säsong. Kan vara så att man tänkt bryta med honom o då går sista backplatsen till Williamsson, med de yngre lånas ut för att få mer speltid.

Kedjor:
Fiala, Christensen, Brithén
PC, NY, NY
Jämtin, Holza, Melin
Mackan, Sandberg, Strandberg
Andersson, Bengtsson…

Förstalinan kommer vara ännu bättre nu då alla känt på hetluften o acklimatiserat sig. Ted håller upp balansen i denna femma på ett lysande sätt, vilket gör att Christensen o Fiala kan kliva på mer offensivt.
I andra hade jag gärna sett bara en ny center ihop med PC o satt in Jämtin, eller Melin där, men så verkar ju inte vara fallet. Detta gör ju i slutändan att det blir på en lovande spelares bekostnad tyvärr. Hade gärna sett Sandberg, eller Strandberg i en 3:e femma, då jag tycker de bör ha växt in i de rollerna nu. Men man vet ju aldrig, kanske petar de någon av de mer etablerade spelarna redan under försäsongen?
I tredje spelar Holzapfel i en vass kedja, som kan vara en av SHL:s bästa o i fjärde får Mackan rollen som pappa till våra talanger.

PC-NY-NY
Fiala- Christensen-Brithen
Johnsson/Strandberg-Holzapfel-Melin
Johnsson/Strandberg-Sandberg-Nilson

Andersson, Bengtsson

Mina kedjor, Självklart ska Bengtsson spela i mer eller mindre varje match, då det alltid är skador och han har dessutom alla möjligheter att slå sig in i laget på någon annans bekostnad. Jag vill väldigt gärna ha in Johnsson och Strandberg så högt upp som möjligt i laget, helt enkelt för att jag tror dem klarar det. Strandberg klarar alla möjliga roller på ett väldigt bra sätt medan Johnsson kommer att kunna producera poäng om han bara får spela högre upp än i en fjärde kedja. Jag tror Nilson kan vara nyttig i en fjärde med två yngre förmågor där han får visa vägen.

Du har glömt Jämtin.

Jag är inte så säker på att Fiala kommer få en topp 6 plats kommande säsong.
Jag tror det kan se ut så här:
Brithén-Christensen-Jämtin
PC-NY-NY
Fiala-Holzapfel-Melin
Strandberg-Sandberg-Nilson
Det r svårt att sätta ihop femmorna då vi vet ej vilka de 2 nya är. Fiala-Holzapfel-Meliin känns fel komponerad men tror det kan lyckas.

Backarna lär bli:
Campoli-NY
Karlsson-Karlsson
Petrasek-Berglund
Williamsson-Johansson

Backarna kan man nästa sätta ihop hursomhälst då typ alla är “tvåvägsbackar”. Saknar spets åt båda hållen så vad kommer satsas på? Defensiv kugge? Offensiv kugge? Ny tvåvägsback? Jag hoppas på offensiv kugge så vi kan få fart på PP igen då backarna har en stor del i det spelet med farliga skott från blå som vi har saknat. Visst Kolan har ett hårt skott men det är långsamt och hans sikte är inte dett bästa tyvärr…

Fan! Han känns nästan lite överflödig. Han lär hamna i tredje och lämna Johnsson utaanför laget med alla tillgängliga. Jag tycker inte att vi får till generationsväxlingen helt bra faktiskt. Åldersmässigt ser det bra ut, men vi öppnar inte direkt platser åt spelare som vi bör bygga vår framtid på. Framförallt Strandberg och Johnsson har kvaliteten redan i år att ta större plats än de med stor sannolikhet kommer att få. Allt handlar om förtroende för sådana spelare, då kommer man med stor sannolikhet slå igenom. Men jag tycker det känns lite fullt här för att de kan känna en trygghet och förtroende. Dock ska sägas att jag troligtvis inte skulle gjort annorlunda som sportchef. Holzapfel gör faktiskt ett bra jobb och kan mycket väl bli riktigt bra detta andraår, Nilson fyller en funktion för de yngre som kan ta efter. Melin kanske inte passar in helt hundra i lagbygget, men han hör hemma här och är fortfarande en bra spelare. Jämtin däremot, njaaa, kanske bara är jag som tycker han är överskattad.

1:a Fiala – Christensen – NY

2:a Purre –NY– Jämtin

3:a Brithen – Holzapfel– Melin

4:a Sandberg – Strandberg – Nilson

Extra/Låna ut: Andersson, Johnsson, Thörngren

1:a Campoli – NY

2:a Kolan – Berglund

3:a Petrasek – S.Karlsson

Extra/Låna ut/J20: Williamsson, Pilut, Eidstedt

Kort motivering: Så här skulle jag formera laget om alla var hela och friska. Sen är det upp till alla att spela sig till en högre plats i kedjorna. Då tänker jag framförallt för ungtupparna, Sandberg, Andersson, Thörngren osv. Sedan kommer det finnas skador och då kommer spelare få chansen.

En spelare jag tycker att man borde låna ut är J. Williamsson. Jag tycker han gör det bra när han får chansen, men som det ser ut nu så lär det inte finnas den speltid han behöver. En utlåning vore det bästa för hans karriär enligt mig.