Kedjorna 14/15

Till Tommy!
Dina rankningar går inte ihop med dina kedjor, eller rankingen bland spelarna betydde inget? Förstår inte riktigt det där inlägget. Enligt dig är ju tex Melin, Sandberg och Holzapfel “2-3 kedjespelare” men sen platsar tydligen inte Sandberg längre. Kanske bara ett litet misstag av dig, vad vet jag.

Tycker inte att Tommy har några problem med logiken i sitt inlägg. Sandberg verkar vara lägst rankad av “2-3 kedjespelarna” och får därför inte plats.

Om Fiala kommer tillbaka så måste man nästan bryta med Holzapfel, vi kan inte ha spelare som honom och Melin i en fjärdekedja.

Ska vi bryta med en center och kanske den bästa defensiva spelaren i laget?

Nu tycker jag inte vi ska bryta med någon. Men om Fiala kommer in i laget tycker jag det vore på sin plats att se över om det finns några andra alternativ för Holzapfel. Tror varken han eller HV är nöjda med utvecklingen (Stillman sa att han såg en stor utvecklingspotential i Holzapfel när han värvades. Att den “potentialen” skulle ta honom ner i kedjehierarkin, från en andrakedja till eventuellt en fjärdekedja på knappt ett år, var nog inget man tänkt sig från början). Betänk också att han kostar över 150 000 kronor i månaden.

Vad gäller hans defensiva egenskaper tycker jag nog både Brithén (som ju också kan spela center) och Sandberg gör ett minst lika bra jobb i egen zon som Holzapfel.

Har egentligen ingenting emot Holzapfel, men om Fiala kommer tillbaka så finns det en plats i fjärdekedjan för våra yngre spelare att kämpa om. Visst är det lockande att knåpa ihop ett dream team med toppspelare på varje position, men det kommer med all sannolikhet att straffa sig på längre sikt om vi låter de yngre spelarna nöta bänk eller lånas ut.

I mina ögon är Holzapfel isf den som ligger närmast till hands att göra sig av med (även om jag egentligen inte tycker om ovanan att bryta kontrakt till höger och vänster som man börjat med på senare år). Han kostar för mycket för att ha i en fjärdekedja och hans roll kan fyllas av andra spelare, exempelvis Thörngren som är duktig både defensivt och offensivt.

Det är just därför som jag rankade spelarna först, just för att visa på hu trångt det är om platser och vilka som står närmast dörren eller vad man ska säga. Holzapfel och Melin rankade jag före just för att man värvade nyss Melin och Holzapfel är på pappret ingen dålig spelare. Sandberg har en hel del att bevisa om han ska peta dessa som jag gissar på kostar mer att ha på kontrakt. Då vill man kanske inte ha dom utanför laget. Som sagt vi får se hur AJ klarar av detta arbete och vilka som accepterar vilka roller.

När jag funderar lite över varför man värvat som man gjort samtidigt som man vet att man ska få fram unga talanger så finns det bara 2 scenarios.

  • Antigen har man inte tänkt till ordentligt, Och bara matat på med spelare.
  • Eller så har man en plan för detta. Jag tror det sistnämnda.

Det är nog mycket troligt att man har satsat på att ha många spelare för att man tror att det ska gynna både HV71 och utvecklingen på spelare. Inte i form av mycket istid utan i form av mindre istid fördelat på många spelare. Det betyder att varje gång någon spelare är inne på isen oavsett vem det än är så kan den spelaren ösa på för fullt utan att behöva spara på något för att han vet att han hinner vila upp benen innan nästa byte. Alla får mer eller mindre lika mycket istid att visa upp sig på och överlag så håller man hela tiden uppe ett högt tempo och skapar förhoppningsvis mycket mer på den korta istid en vad man hade gjort annars. Man har mindre tid att på sig att skapa något men när man väl är där på isen så har man större möjligheter att skapa något just för att man är så pigg i kroppen.

För HV71s del så tror jag att om det vore så, så tror jag vi blir riktigt jobbiga att möta i år. En lagmaskin som aldrig tar slut. Vi har ju tillräckligt med bra spelare i alla kedjor för att alla linor ska kunna utgöra ett hot framåt och just att dom har mer krafter en vanligt sparade brukar ju löna sig om man ska kunna snurra ordentligt i anfallszon.

Bara en tanke, Säger nödvändigtvis inte att det är så. Men desto mer man tänker på det så vore det nog ett ganska bra vinstrecept. Det tråkigt är att spelare som Christensen kommer inte göra 60 poäng uttan det kommer vara mer fördelat på alla i laget. Så individuellt för spelare som vill fortsätta sin karriär någon annanstans så vore det kanske inte optimalt. Men för att vinna sm-guld?

Hans lön ligger på 130 001 – 150 000 sett till vad han fick för böter förra året. Så med soc.avgifter ja.

Med den offensiv HV har och med Fiala tillbaks i laget så är det alltmer uppenbart vilken felsatsning Melin var. Vad hände i våras när han värvades? Det bästa just nu vore att låna ut Melin till allsvenskan med hopp om att få tillbaks en del av pengarna.

Om du sett de två senaste matcherna kanske du har noterat hur viktiga “riktiga” HV-killar som Tedenby och Laine varit. Du kanske också noterade hur tokglad Melin blev när han gjorde det viktiga reduceringsmålet i matchen mot LHC.

Björn Melin värvades hem för att fylla det HV-hjärta som föreningen saknat de senaste två åren. Melin, liksom Tedenby och Laine, är killar som skulle offra en högerhand för att vinna SM-guld med laget i deras hjärtan. Jag tror också Melin är beredd att ta det mesta, exempelvis petningar och spel i en fjärdekedja, om det i slutändan leder till ett SM-guld. Sådana spelare växer inte på träd.

Om nu någon måste bort är Holzapfel den som, i mina ögon, ligger närmast till hands. Han har ett år kvar på kontraktet. Han blev inte den succé vi hoppades på. Och han är nog den i truppen som det är minst troligt att man förlänger med till nästa säsong. En habil spelare som inte gör någon skillnad i det långa loppet. Det gör däremot Melin!

Tror ej vi kommer bryta med en av våra få rena centerspelare. Holza är inte här för att göra 60p

Sen måste jag säga, att för egen del så känns det betydligt roligare att se på HV när man känner igen spelarna lite. Det känns helt enkelt jävligt bra att se Melin, Laine, Tedenby och Ersberg spela hockey i en HV-tröja, inte bara för att det är bra spelare utan för att det är “riktiga” HV-spelare.

Efter att sett några matcher nu så tycker jag att en ny matchning ska se ut såhär.

Tedenby - Christensen - Purre
Tedenby och Purre är dom i laget som åker allra mest skridskor tycker jag, just därför vill jag ha dom i samma kedja. Dom kommer kunna synka varandra bättre. Jag tycker inte riktigt Brithen synkar med Tedenby även om han oftast åker mycket också. Han använder mer huvudet än farten på nåt sätt är känslan. Sen behövs han i en annan lina. Christensen naturligtvis första-Center och Playmaker. En annan stor anledning till just Purre är att jag tycker han är en av våra mest framstående målskyttar som är där i skiten för att trycka in pucken. Han är väldigt ofta bra placerad för att ta skott och gå på returer. Hade WK varit kvar så hade han lirat i första. O det var inte bara WK som gjorde Purre bra. Purre har ett riktigt bra skott som vi kommer ha användning av när målen ska göras. Förutom Tedenby så är han min favorit i HV71. Ser stor potential i honom som målskytt och tycker han förtjänar den chansen efter vad han visat i HV71.
Som komplement har vi ju 2 andra som kan skjuta och snurra i anfallszon. Jag tror det här är bland det bästa vi kan komponera ihop i form av en första-lina som ska producera varje match.

Laine - Brithen - Ridderwall
Laine har inte alls varit att känna igen förutom i matchen mot Frölunda där han dominerade. Han leder fortfarande tacklingsligan trots att han spelat färre matcher och endast delat ut 3 st sedan matchen mot Frölunda. När Laine öser på för fullt så är han riktigt jobbig att möta. De andra två är tillräckligt bra för att kunna skapa chanser åt Laine att panga in dom. Hur bra är egentligen Ridderwall som vann poängligan i DEL? Det måste vi får reda på tycker jag. Med Laine i högform och en Kapten som ser bättre ut en än poängkung i DEL så måste han ju kunna få ut så nära max som möjligt.

Törngren - Sandberg - Fiala
Fiala har alltid bra fart i båda ändar och vilka andra kilar har haft bra fart i båda ändar och sett riktigt bra ut så här långt?. Jo Törngren har varit grymt bra och kan nog få ett ordentligt genombrott om han får speltid. Med Fiala så kan det inte gå annat än bra. Sandberg som Center som åkt på bra men inte fått dit puckarna bara. Det kommer lossna med den här speedade kedjan. Fiala kan säkert gå in i andra kedjor och göra det bra också. Men just för att dessa killar visat så fin form och vilja dessa matcher så tycker jag att Fialas speed borde passa bra in i den kedjan. Den var våran bästa kedja 2 matcher i rad bara det att vi nu byter ut Bengtsson mot Fiala. Det borde kunna få dom att fortsätta driva på i samma takt om inte bättre. Dessa måste ju lirat med varandra tidigare dessutom och tordes kunna varandra ganska bra sen J-20.

Hoppas nu Fiala kommer tillbaka så att man kanske kan få se denna spännande lina.

Jämtin - Nilson - Melin - Bengtsson - Holzapfel - Strandberg

Sista orkar jag inte spekulera i hur man ska lösa. Det får AJ lösa. Sånt slöseri det blev med helt godkända SHL-spelare känns det som.

[i]Re: Tråden om #18 Kevin Fiala
Oläst inläggav Donjsone » 3 oktober 2014, 08:36

Ser ut som vi får ett tillskott inom kort… Campen lider mot sitt slut och Kevin agerar 13 eller 14:e forward på träningen!

Paul Gaustad som var skadad är tillbaka och är för dem 4:e center!

Vad jag har för mig så skulle han spela i de två första för att stanna, de kommer han inte göra eftersom mike fischer är skadad och kommer tillbaka inom kort!

predators.nhl.com/club/news.htm?id=732778[/i]

Hur tjyven ska kedjorna se ut när Fiala kommer tillbaka (vilket han förmodligen gör)?! :open_mouth:

Ja, nu får Andreas Johansson tänka till ordentligt :confused: …vissa kommer bli besvikna tyvärr, alla kan ju inte
spela samtidigt.

Skulle gärna vilja se succékedjan från förra säsongen igen med Brithén - Christensen - Fiala, de spelade i samma kedja 16 matcher ihop förra säsongen inkl playin och svarade tillsammans för hela 43 poäng på dessa 16 matcher så den kedjan vet vi fungerar fruktansvärt bra.

Vi har spelet ok sista matcherna men vi har tappat det där riktigt vassa spelet som behövs för att vinna matcher. Det känns nästan som vi måste pricka in dom rätta formationerna och ändra om lite på backsidan för att få det att klicka ordentligt. Som jag sagt tidigare vill jag ha in Emil Johansson igen som var riktigt duktig på att starta spelet från egen zon. in med Jesper istället för Berglund som fortfarande är lika dålig som han var när han kom hit.

Tedenby - Christensen - Purre
Tedenby o Purre har varit helt okej ihop. Tycker dock Ridderwall behöver en egen lina för sin kreativitet och fart som han visat att han besitter. Christensen måste trumma igång på nåt sätt och det funkade ju bra med Tedenby ett tag, samtidigt som Purre och Tedenby fungerar bättre än allt annat man testat. Det här är kedjan med spelare som helst inte vill eller kan spela fysiskt förutom Purre då. Det betyder att dom måste spela på sitt smarta sätt för att skapa målchanser och det borde Christensen och Tedenby kunna vilket dom har visat tidigare. Med Purre i kedjan istället för Brithen som tidigare så tror jag att det tillför mer Energi och Fart. Tror inte den går ner sig i tempo så som Christensen och brithen gjort sista tiden.

Laine - Brithen - Ridderwall
Ridderwall får chansen i en kedja som borde kunna vara riktigt tung och jobbig och det kanske tänder igång Brithen igen. Dom känns ganska lika ändå i spelsättet när dom spelar på sin bästa nivå. Laine alltid tung och farlig. Dom jobbar hårt i sargen och får fram pucken och skapar lägen för varandra.

Törngren - Sandberg - Fiala
Funkade bra mot Brynäs när Fiala gjorde sin bästa match utan Christensen och Brithen bredvid sig. Här får han en egen kedja att leda och vara kreativ, Dessutom spelare som är bra på allt. Nu ska det bäl ändå kunna bli lite poäng från Sandberg och Törngren. Dom har ju gjort allt rätt utom poängen. Dribblar Fiala bort sig så har han dessutom 2 snabbskrinnare som alltid jobbar hem. Tycker Sandberg och Törngren visar enorm skicklighet lite då och då och det borde ju kunna gynna förutsättningarna för att producera om Fiala kliver in.

Jämtin - Holzapfel - Melin - Nilsson - Bengtsson
Ungefär samma som spelade idag och hade en del offensivt farligt. Speciellt Melin Holza och Jämtin. Nilsson verkar hittat tillbaka till sin svacka igen så Bengan går in före honom i speltid tills han bevisat att han platsar.

Det här är nog det bästa vi kan få ut av laget för att få optimal offensiv över flera kedjor. Idag körde mest Ridderwall Själv. Tedenby blir mest uppstoppad för att han inte har Christensen bredvid sig som söker ytor och visar sig i rätt skede. I alla fall när dom spelade ihop. Brithen och Ridderwall kommer gå riktigt bra ihop tror jag. Dom är lite samma skrot och korn på nåt sätt. Fiala-linan kommer få rullning på en lina som inte ens behöver Fiala för att parkera i offensiv zon. Däremot kommer han behövas för att det ska lossna för kedjan och målen ska komma.

Jag vet att jag skrivit liknande kedjeförslag tidigare men har inte riktigt fått se dem ännu. Kände bara att jag ville förnya dem lite med lite tankar kring varför jag tror dom skulle kunna klicka bättre än hur det ser ut nu. Det var dags att damma v tråden också :slight_smile:

Nu finns det lite tid att köra ihop rätt formationer inför slutspurten innan slutspel. Tycker man ska ta chansen nu och verkligen försöka hitta rätt för vi har inte riktigt haft någon tydliga kedja förutom 4:de nu på slutet. Jag tror dock att vi kommer behöva spräcka den för att hitta rätt formationer eftersom vi provat nästan allt och det känns aldrig som om några klickar riktigt.

Fiala - Christensen - Purre
Törngren - Sandberg - Tedenby
Ridderwall - Brithen - Bengtsson
Melin - Jämtin - Laine Holzapfel

Fiala och Christensen har spelat bra ihop och Purre tycker jag känns mycket hetare än vad Brithen gör. Han vågar gå mer rakt på mål och gör ofta sina mål från slottet.

Tror faktiskt inte våra unga spelare blir sämre av att spräcka deras kedja utan dom är nu med och drar igång resten av gubbarna i laget istället och balanserar ut kedjorna. Jag tror Tedenby skulle synka bäst med dessa killar och kunna få ut mycket mer av sitt spel. Det spetsar till kedjan lite mer om nu Tedenby får det utrymme jag tror han kan få med deras typ av spelstil.

Bengtsson får gå in här och riva igång dessa herrar som jag tycker spelar ganska lika. Dom skulle kunna var hur bra som helst men det känns som dom inte tar tillvara på det ordentligt utan spelar lite halvhjärtat många matcher och bekvämt på nåt sätt. Kommer Bengan in och visar hur man ska trycka till spelare så kan dom inte längre såsa, För Bengtsson skulle framstå som en bra mycket bättre spelare helt plötsligt än vad dessa spelare är då.

Sista linan spelade ganska bra idag och kan nog få igång ett bra grundspel tillsammans. Laine är svårplacerad men jag tror att man kan få ett mest av honom i en sån här typ av kedja. Han ska böka och trycka in puckar framför mål precis som Jämtin, Melin tycker jag klarar sig ganska bra också i den typen av spel men samtidigt är han en ganska bra spelfördelare när han spelar som bäst också om han får lite utrymme.

Jag tycker man ska börja matcha kedjorna ganska så jämnt med speltid där alla får lika mycket speltid och alla är med och utmanar för Bengan och hans kedjekompisar har visat sig vara minst lika förtjänta av den speltiden på sista tiden.
Dom har tagit chansen och slagit sig in i laget och nu ska dom få spela minst lika mycket som dom andra men lite utspritt för att försöka höja alla linor. Det blir en tydlig markering mot andra spelare att nu är det ALL IN som gäller varje match för ni är inte givna att spela i vissa formationer utan det är bäst som spelar mest.

Sen får man se första matcherna vilka spelare som verkligen ger ALL IN och vilka som inte gör det och spela dom heta helt enkelt. Men jag hoppas inte det ska behövas. Jag tror det kompleterar kanon att spela in dom unga killarna med sin fart och de andra med sin skicklighet. Båda drar nytta av varandra.

Jag tror inte AJ kommer att göra stora förändringar så här sent på säsongen men jag ser fram mot att se Fiala igen. Bra att fjärdekedjan spelat så bra under tiden att AJ knappast lär spela honom där. Det är absolut dags att spela in Fiala i en av de två första kedjorna inför slutspelet.

Tedenby kan väl inte vara nåt annat än i en fjärdekedja. Han har bevisat att han inte är bättre än så…

Tycker inte Teden har varit sämre än någon annan. Jag kan säga att mina förväntningar på Ridderwall var bra mycket högre än på Tedenby efter en ganska skral poängskörd i AHL även på Laine. Med det i åtanke har alla underpresterat men han har ändå klarat sig bäst.

Det hänger väldigt mycket på kemin i kedjan också precis som Sandbergs lina hittat, då kan även Bengtsson bli en stjärna trots att han inte är i närheten av att ha den skicklighet som Tedenby har. Skulle Teden hitta den kemin så blir det andra bullar. Minuset tycker jag är att han är så liten och därav får han det väldigt svårt i en stängd hockey så lite mer bulk hade ju säkerligen snabbat på hans chans att hitta kemi in nån kedja.