Kedjorna 14/15

Av det jag såg förra matchen lade nog de flest märke till kraftfull, snabb och explosiv Tedenby är. Efter att funderat lite över det kanske jag har en lösning som skulle kunna fungera.

Det som var lite synd med den kedjan Tedenby spelade med igår var att de andra inte riktigt hängde med. Det går helt enkelt lite för snabbt och Tedenby är lite för skicklig för dom. För att ta vara på Tedenbys potential behöver han givetvis spela med någon som klarar att hålla någorlunda hans tempo och har tillräcklig skicklighet för att hinna med att placera ut sig på rätt ställen för att hänga med i den typ av spel som Tedenby bemästrar. Jag är medveten om att det var i princip hans första match och kanske ville man inte att han skulle spela för mycket just direkt nu efter (skadan) han ådrog sig. Men det är ändå lite intressant att diskutera tycker jag.

Efter att ha sett lite mer av Ridderwall nu sista matcherna så känns han som en riktigt bra kandidat till den kedjan. Han är väldigt snabb och åker mycket skridskor, Skicklighet lär inte saknas där heller. Ridderwall känns just nu lite överflödig i just den kedjan, inte för att han är dålig utan snarare att man inte får ut hans fulla potential. Jag tror att man skulle kunna få ut mer av honom i en speedig kedja ihop med Tedenby och istället låta Melin kliva in och ta hans plats. Det är ju svårt nu förvisso när han inte är med, Men på söndag kanske han är med igen och då hoppas jag att han kliver in där istället så att Ridderwall för lira ihop med Tedenby än tvärtom. Visst Melin är nog inte alls dum i en lina med Tedenby, Melin är ju också riktigt snabb på rören. Men ibland så kör han ju inte riktigt på för fullt lite som Christensen. Just därför vill jag hellre se Ridderwall där.

Sen är frågan vem som ska Centra den kedjan.
Christensen är ju riktigt snabb men ibland alldeles för loj som igår.
För att han ska kunna lira i den kedjan måste han vara på tårna hela tiden annars hinner han inte med och då förstörs liksom hela Tedenbys spel. Så jag har tagit ut lite andra kandidater istället som jag tror skulle passa bättre och gjort 3 eventuella kedjeförslag.

Tedenbys game is all about speed remember. eliteprospects.com/player.php?player=6013

Om vi leker med tanken med och utan Fiala så skulle det kunna se ut såhär.

Bästa scenariot

Riderwall - Brihen - Tedenby
Snabbaste kedjan i SHL som blir riktigt svår att sätta stopp för, Med riktigt skickliga spelare dessutom som inte borde ha några problem med kreativiteten.

Fiala - Christensen - Melin
Melin har fungerat bra i PP med Christensen och kanske kan hitta ett bra spel i 5 mot 5 också. Fiala har det mesta och har ju lirat med Christensen tidigare.

Jämtin - Nilson - Carlsson
Grovjobbarkedjan som plöjer fram, Har lärt sig att hitta varandra riktigt bra och verkar redan nu vara en given konstellation.

Strandberg - Sandberg - Törngren - Holzapfel - Bengtsson - Andersson.
i och med att vi har så många forwards så verkar det bli svårt att få in Holzapfel i laget enligt mina kedjor. Men någonstans måste han ju in. Nilsson har ju visat att han förtjänar platsen mer än Holzapfel och tills dess så går det inte placera honom högre om det inte finns något inskrivet i kontraktet att han måste spela i en högre lina vill säga. Jag vet inte riktigt hur sånt fungerar men om inte så är det nog här han får kränga tills han har bevisat något.

Utan Fiala i laget så skulle det kunna se ut såhär.

Brithen - Christensen - Melin
Ridderwall - Holzapfel - Tedenby
Jämtin - Nilson - Carlsson
Strandberg - Sandberg - Törngren

Känns också ganska vasst faktiskt, Det jag är lite osäker på är dock om ju Holzapfel kan klara av att hänga med i det tempot. Man kan ju tycka att han hör hemma lite i det spelet eftersom han spelat på mindre rinkar. Det kanske ger sig så småningom. Det behövs nog lite tid att spela in kedjorna. Men Ridderwall tycker jag i alla fall känns given bredvid Tedenby så man kan toppa fler kedjor. Jag tycker man kan köra med samma istid för alla de 3 kedjorna eftersom dom känns starka alla tre. I värsta fall om det visar sig att Holzapfel inte hänger med så tycker jag Sandberg kan få chansen att centra den linan om nu Fiala in kommer tillbaka vill säga. Eller att Brithen går in i den kedjan och Törngren går in bredvid Christensen.

Ett problem, du vill att Christensen ska teka i defensiv zon. Men du vill inte starta i defensiv zon med Fiala/Melin. Därför tror jag att EC kommer att fortsätta Riddarn/Brithén.

Tedenby är vår bästa forward-värvning men just nu får han den omgivning som “blir över” när två andra kedjor fyllts. Jag tycker det är fel. Om AJ anser att första kedjan absolut ska vara Ri-Ch-Br borde han bygga den andra runt Tedenby. Och nu är det slut på träningsmatcher. Inte bra.

Med Fiala i laget skulle jag vilja formera kedjorna såhär…

Brithen-Christensen -Fiala
Tedenby-Sandberg-ridderwall
Jämtin-Mackan-Carlsson
Törngren -Strandberg -Andersson.

Holza, Melin och Bengtsson utanför laget.

Men som läget är nu så håller jag med Calle2 om att det är för sent med stora förändringar!

Jag skulle därför helst se de här kedjorna imorgon…

Brithen-Christensen- Ridderwall
Tedenby-Sandberg-Carlsson
Jämtin-Mackan- Melin
Törngren- Strandberg-Andersson

Du vill ha både Melin och Holza utanför laget? Melin är vår ända riktiga målskytt och har spetsegenskaper som ingen annan i laget har. Holza är en underskattad center, han är mer av en defensiv fysisk tvåvägscenter än en poängspelare. Han har alltid typ gjort 0,5p per säsong, förra säsongen så spelare han 48 matcher o gjorde 22p och det är nästan 0,5p per match. Han är en perfekt 3 center, en femma med Jämtin-Holza-Melin kan bli en farlig formation.
1 formationen blir nog Brithen-Christensen-Ridderwall
2:Tedenby-Nilson-Carlsson
4: Thörngren-Sandberg-Strandberg. Sandberg/strandberg får mycket speltid i BP

Många tycker Holza är underskatted, inte jag. Jag tycker han är långsam på rören och därför lyckas hans femma sällan sätta press i anfallszon. Forwards får jaga en och en utan understöd. Hans passningsspel är inte heller glimrande. Han tar dumma utvisningar somibland renderar i långa avstängningar. Dessutom tycker jag han är dålig i boxplay men det syns ju inte i statistiken. Positivt är att han ofta är på rätt plats i egen zon och kan fiska upp lite puckar.

Vad gäller Melin kan jag hålla med om att han hade spetskompetenser ingen annan i laget hade 2006!!! Personligen tycker jag han har mycket att bevisa. Nu har han ju inte kunnat spela så mycket på försäsongen pga skada men jag tycker Berglund gjorde det bättre från sin backplats i poweplay än när Melin har spelat där.

Mina synpunkter är givetvis högst personliga och jag tror att tränarna håller mer med dig!

En kedja jag skulle vilja se är: Tedenby - Christensen - Laine! :slight_smile:

Vi har helt enormt bra yttrar nu. Jag antar att Brithen kommer få centra en kedja? Alternativt PC?

Då har vi:
Teden - EC - Laine
Jämtin-Nilsson-Carlsson
Melin-Brithen-Ridderwall
Sandberg-Holza-Thörngren

Man kan ju också köra med fem ytterforwardspar och tre center-back-back-kombinationer.

Det hade varit en god idé ifall våra bästa offensiva spelarna hade varit centrarna. Nu är det Tedenby, Laine som ska ha mest istid av forwards. de får de inte om man går på 5 ytterpar.

Vi är aningen felbyggda på forwardssidan. En toppcenter hade varit mer behövligt än de sent värvade yttrarna. Men har man möjlighet att värva dem så gör man det. Vad händer om Fiala kommer?

Med Laines intåg i HV så har coach Johansson riktigt angenäma problem hur han ska fördela kedjorna. Vem petas, vem lånas ut etc.
Här är mina fem öre, där jag förutsätter att Fiala är kvar.

Laine - Christensen - Tedenby
En skridskoskicklig kedja som är extremt svårstoppad. Laine och Tedenbys speed kompletteras med Christensens speluppfattning. En förstakedja som är rent livsfarlig.

Fiala - Brithén - Ridderwall
Brithén får kliva in från kanten och spela center, vilket är hans naturliga roll även om han inte gjort bort sig som ytter. Fiala med en fri roll på kanten och Ridderwall och Brithén får i uppgift att skapa utrymme åt den unge schweizaren och ta mer defensivt ansvar. Många här inne vill se Fiala och Tedenby i samma kedja men i mina ögon skulle de väga för lätt och vara alldeles för dåliga defensivt. Här har vi två bra balanserade och målfarliga kedjor istället för att ha alla ägg i en korg.

Jämtin - Carlsson - Melin
En brunkarkedja som även är tung och jobbig att möta. Samtliga tre herrar har bra rutin och även näsa för att göra poäng. Helt klart en tredjekedja att räkna med med hög arbetskapacitet. Vem som ska centra är oklart men har för mig Jämtin har haft den rollen tidigare.

Nilson - Holzapfel - Sandberg/Törngren
SHLs bästa fjärdekedja? Helt klart den svåraste kedjan att komponera men Nilson och Holzapfel vinner på rutin. Den sista ytterplatsen för Sandberg och Törngren alternera på. En ren defensiv kedja som spelar 0-0 och spelar boxplay. Både Nilson och Sandberg kan dessutom avlasta i PP i form av högerskyttar.

Utanför laget hamnar således Bengtsson och Strandberg och någon av dem eller båda skulle då må bättre av att lånas ut för att få speltid. Samtidigt så är ju HV av gammal hävd ganska skadedrabbat, speciellt spelare som Melin är något av en glaslirare och det skulle förvåna mig stort om inte minst en spelare eller två kommer skadas i höst, vilket öppnar för Strandberg och Bengtsson.

Oavsett, det ska bli kul att se hur kedjorna komponeras på torsdag.

Precis det man inte får glömma här. Ekonomin är en sak och lyckas man lösa den biten (vilket man verkar ha gjort) så kommer Laines intåg antagligen inte påverka de yngre spelarnas utveckling. Det kommer ALLTID uppstå skador och jag skulle bli förvånad om vi har en skadefri trupp i mer än 5 matcher under hela säsongen.

Laine - Christensen - Tedenby
Jag ryser.

Hur man än formerar laget så ser det onekligen starkt ut framåt. Ponera att Fiala tar en plats där borta. Då skulle man kunna testa följande:

Tedenby - Christensen - Laine
En kedja som skulle bli omedelbart förpassad till drömmartråden om någon hade föreslagit den i somras. Christensen - Tedenby verkar ha hittat en fin kemi. Den tredje länken är antingen Ridderwall eller Laine. Båda är väldigt riviga men Laine har lite mer tyngd och rutin.

Törngren - Brithén - Ridderwall
Här finns det skill och speed så det räcker och blir över. Gennombrott på g för Törngren?

Nilsson - Carlsson - Jämtin
Har gjort det bra så här långt så varför inte fortsätta. En kedja med attityd och fantastiskt bra avslutare

Melin - Holzapfel - Strandberg
En hårt jobbande 4 kedja som även kan skapa offensiv.

            [b]Extra: Bengtsson - Sandberg[/b]

Kommer att få speltid med tanke på att hv alltid har minst 2 spelare på skadelistan

Skulle Fiala komma hem igen så har man ju lite lyxproblem. Någon av de unga kommer ju få mindre speltid då tyvärr.

Forwards
Tedenby - Christensen - Laine
Fiala - Brithén - Ridderwall
Nilsson - Carlsson - Jämtin
Törngren - Holzapfel -Strandberg

Extra: Bengtsson - Sandberg - Melin
Tror inte att Melin kommer ställas utanför men ser hellre en 4:e kedja som kan åka åka åka skridskor.

Backar
Campoli - Berglund
Ny (Salmela?) - E. Johansson
M. Karlsson - S.Karlsson

Extra: Petrasek - Eidstedt
Williamsson och Pilut lånas ut.

Hur mycket center spelade Brithen förra året och hur såg det ut? Mitt minne sviker mig tyvärr.

Ehh jag skiter i att formera något, Man får ju inte ens in spelarna längre i laget. Melin i en fjärde liksom? AIKs andra bästa spelare förra året. Börja likna ett KHL-lag. Med Fiala i laget också så står Holzapfel utanför laget :slight_smile: En spelare som kunnat gå in i första i DIF liksom.

Får hoppas på det bästa. Givet tycker jag dock i alla fall Tedenby - Christensen är efter förra matchen sen får gärna Purre göra sällskap bredvid som har det mesta och torde kunna passa bra i en klapp klapp kedja. I övrigt är det öppet.

Hur som haver så är det ju bevisat nu att Laine och Teden spelade tillsammans på träningen och åkte ikapp :slight_smile: Kommer garanterat att bli SHL´s mest svårstoppade line. Ryser i kroppen av blotta tanken på att han faktiskt är tillbaka. Helt underbart.
Kul att han fortfarande att HV fansen är världens bästa fans :slight_smile:
Laine ramsan på torsdag !!! Teemu laine, teemu laine, olé olé ole :smiley:

Ja, forwardssidan är snudd på galen om man tittar på “papperstruppen”. Svårt att se att nåt lag har en bättre forwardsuppställning faktiskt. Sen är det ju givetvis inte bara bra eftersom det troligen innebär att det är svårare för yngre spelare att slå sig in, vilket är dumt inför framtiden.

bloggar.expressen.se/sannylindst … -tillbaka/

Jag tycker det känns väldigt svårt att komponera kedjor med så många spelare i laget. Så jag tänkte att jag rankar dom först så får vi se om jag kan komma fram till nåt efter :slight_smile:

1:a till- 2:a Spelare. Fiala - Christensen - Tedenby - Laine - Riderwall - Carlsson - Brithen

2:a - 3:e Spelare. Jämtin - Nilson -Melin - Törngren - Holzapfel - Sandberg

3:e till 4:e Spelare: Strandberg - E Andersson - Bengtsson

Fiala - Christensen - Tedenby
Laine - Brithen - Ridderwall
Carlsson - Nilson - Jämtin
Törngren - Holzapfel - Melin

Sandberg - Strandberg - Bengtsson - E Andersson lär inte få det lätt att få speltid

[i]Det känns nästan som att man inte kan ta hem Fiala även om han skulle vilja. Det måste nästan vara klart att han spelar där oavsett om han tar plats i NHL eller inte. Det här går ju inte få ihop. Melin kan väl inte spela i sista heller? Hade dock blivit en grym första om Fiala kommit hem.

Troligtvis blir det mer åt det här hållet.[/i]

Laine - Christensen - Tedenby
Carlsson - Brithen - Ridderwall
Melin - Nilson - Jämtin
Törngren - Holzapfel - Sandberg

Jag gjorde ett halvseriöst försök att få in alla i ett system med tre center-back-back-formationer, och fem roterande ytterforwardspar. Anledningen till att jag gjorde det är att det är svårt att få in alla i ett “vanligt” system, och för att AJ vill pressa högt, och 10 ytterforwards orkar åka mer skridskor än 8. Sen har det ju såklart klara nackdelar, nät kedjorna inte blir helt samspelta, men i brist på annat att göra en onsdagskväll fick jag fram det här:

Laine - Ridderwall
Fiala - Tedenby
Carlsson - Brithen
Melin - Jämtin
Törngren - Sandberg

De första tre är inte direkt roliga att möta för tröga backpar, och efter dem kommer Melin och Jämtin och är jobbiga oavsett om man är trög eller inte. Sist bildar ungdomarna ytterligare ett rivigt par.

Christensen
Salmela - M. Karlsson

Nilson
Petrasek - Campoli

Holzapfel
Berglund - S. Karlsson

En klar förstauppställning, och två något jämnare formationer bakom den. Petrasek tar Johanssons plats i uppställningen, eftersom jag inte tror att Johansson kan gå in en hel säsong som ordinarie. Inte för att han inte har varit bra, men det är trots allt en stor omställning. Sen ska han ju såklart få spela mycket ändå.

Utanför: Johansson, Strandberg, Bengtsson, Williamsson, Pilut, Andersson, Eidstedt