Kedjorna 15/16

Medioker med puck?? Inget att tillföra? what?

För det första så är killen 20 år. Så sent som förra året spelade han J-VM och har varit utagen i tre-kronor redan. Visst han kanske borde hängt några kassar till med tanke på speltid i PP men det är först i år som han fått det förtroendet. Tycker han alltid ger ett 100%igt spel över hela banan och hans utveckling ser jäkligt lovande ut. Din kritik är omotiverad och oförkänt

Håller med ovanstående.
En av hans starka sida är väl ändå spelet med puck. Lägg också till en tendens att bryta mönstret. Jag tror på stenhårt på Sandberg.

Sandberg är nog en av av våra spelare med ljusast framtid just nu. Tyckte han såg riktigt bra ut i säsongen som gick nu, det enda “problemet” var att han var så ineffektiv, men det kommer nog se annorlunda ut nästa säsong

Jag vet, så många gånger jag svurit åt hans ineffektivitet.
Tycker ändå han borde ha fått fler assist så som han lirar.

Visst, fine, värva en stjärnforward till, men sätt han i andra linan.

Jag tycker att riddarn lika gärna kan spela i en tredje formation. Dom flesta målen han gjorde han väl på egen hand? In över blå och skott, vissa riktigt kliniskt men också lite studs? Det var väl inte många direkta spelmål han gjorde? Typ direktskott osv?
Och många anfallslägen sköt han bort?
Finns det statistik på hans skott procent? Om det nu finns, finns det statistik på skott utanför också?
Missförstå mig inte, gillar honom skarpt, tänker på lagets bästa :slight_smile: rätta mig gärna om jag har fel :slight_smile:

Notera att alla dessa “nuffror” är från senaste grundserien! :slight_smile:

Calle Ridderwall
Shots on goal: 131 Skottprocent: 12.98 %

Att jämföra med t.ex. Christensen
Shots on goal: 108 Skottprocent: 12.04 %

Andra intressanta spelare är Ted Brithén, Teemu Laine och Anton Bengtsson. Notera Bengtssons LÖJLIGT höga skottprocent, han lär troligtvis inte göra lika många mål nästa säsong. Laine är ju av tradition en bra skytt - men han har “enbart” 10.78 %.

Ted Brithén
Shots on goal: 99 Skottprocent: 15.15 %

Teemu Laine
Shots on goal: 102 Skottprocent: 10.78 %

Anton Bengtsson
Shots on goal: 60 Skottprocent: 21.67 %

Mer stats här: http://stats.swehockey.se/Teams/Info/PlayersByTeam/5056#HV%2071

Jag tror nog att Anton Bengtsson kommer kunna göra fler mål nästa säsong eftersom han lär få mer speltid. Men den procenten kommer han nog inte ha.

Då har du helt enkelt en annorlunda syn på Sandberg.

Dessutom räcker det inte med att få ihop två bra kedjor. Jag tycker att Tedenby - Önerud - Sundh vore en kul kedja att se, och kanske kan man gå igång Melin tillsammans med Bengtsson och Törngren.

Absolut! Vi har enormt mycket sparkapital i både Melin och Tedenby. Jag hoppas att AJ kan hitta omgivningar så att dessa lirare kan få spela sitt eget spel, då tror jag att de kan blomma ut i sin fulla potential.

Säg hypotetiskt att hans skottprocent halveras (mkt troligt då ca 10-11 %) då måste han skjuta 120 skott. Enbart en spelare skött mer än 120 skott på mål i årets HV71 - Calle Ridderwall med sina 131. Närmast därefter är Christensen (108), Kolan (106) samt Laine (102). Tänk på att SHL är en väldigt defensiv liga där man inte tar speciellt mkt avslut, det är inte som NHL där ledordet verkligen är puckar på mål. (Dock fuskar de med mindre isyta - något som jag verkligen är för, men det är en annan argumentation så den ska vi inte ha här).

Dessutom har vi värvat in något vi hade brist på under förra säsongen, målskyttar. Bättre målskyttar som Önerud, Abbot (framförallt då Abbot & Bengan konkurrerar om centerplatserna) och Thörnberg kommer att äta upp mkt mer speltid än Bengan!

Jämför man med spelare som lirade i tredjekedjan (i speltid räknat) under gångna säsongen (den rollen Bengan troligtvis kan/kommer att få nästkommande säsong) så får vi följande skott på mål:

Jämtin (6:e mest speltid bland forwards) Shots on goal: 72
Tedenby (8:a speltid forwards) Shots on goal: 86
Holzapfel (9:a) Shots on goal: 46
Sandberg: (10:a) Shots on goal: 92

Därav kan vi notera att det är en ren utopi att Bengan skulle notera 120+ skott på mål eller en skottprocent på över 20% kommande säsong. (Motbevisa mig gärna Bengtsson!)

Om vi slår till stort och säger att Bengtsson når upp i 15% i skotteffektivitet så skulle han behöva ta ca 80 avslut på mål för att sätta 13 puckar (de han satte iår). Enbart två spelare i HV hade över 15% i år (Britén & Holza). Kollar man på övriga SHL lag hade enbart 22 spelare över 40 spelade matcher 15% eller högre i effektivitet. Av dessa 22 gjorde enbart 12 spelare 13 mål eller fler.

Som ni ser får Bengtsson svårt att leverera samma målfabrikation från en roll i en tredjekedja - även om mer mirakulösa saker har skett i världshistorien!

Jag tycker det är väldigt glädjande med Ahl.
Visst är han fortfarande väldigt ung. Men jag skulle inte bli förvånad om han kommer att prövas tom i någon av de två första formationerna under säsongen.
Sedan tror jag inte att Tex Tedenby Riddrvall & Sandberg gillar risken att bli omsprungna av Ahl, Törngren och Bengtsson.
Nej jag hoppas och tror att vi skall våga testa lite olika formationer under hela första halvan av säsongen. Det är ett sätt att öka chansen för de unga att slå igenom. Och även ett sätt att snabba på deras utveckling. För att inte tala om vilka signaler det skickar till Teden mfl.
Jag vill därför se att Ahl får några matcher med Törna och Christensen. Men kanske inte i början på säsongen utan kanske i Nov.
Sedan skulle jag vilja se Törngren och Tedenby tillsammans. Men osäker på vad för Center som skulle vara med där.

Säger det samma, med tanke på att Christensen sätter typ 100% av chanserna så vore det klockrent med en spets spelare till i denna kedja, jag anser att man borde sattsa på en tok spets första kedja som vi alltid haft förr när det gått bra för Hv, Thörnberg Christensen och spets forward, kommer tok äga, om nu Hv värvar någon mer nu, vore kul att få en uppdatering från Hult hur man tänker

Jag skulle väldigt gärna se Simon Önerud i en producerande lina för en gångs skull och inte bara i en checkingline. Personligen skulle jag nog säga att Simon är en av de mest underskattade spelarna i SHL och med en playmaker typ Christensen bredvid sig så skulle han nog kunna samla ihop runt 35p.

Riktigt najs femmor, håller med dig om nästan allt, tror inte Brithen kommer bli fortsatt kapten då han var en av dom som “strulade” mest nu i “AJ Gate”. Sen tycker jag fortfarande att vår backbesättning är för tunn, din första kedja är perfekt, men andra tycker jag inte Pilut platsar i, hade hellre haft Berglund där och kört Pilut-Hansson i tredje. DOCK om Simon Karlsson kommer tillbaka vilket det verkar som nu så har vi helt plötsligt en bred backbesättning så man får hoppas, frågan är vilket skick han är i när han är tillbaka dock men han va riktigt lovande innan sjukdommen. Det som är mest spännande är att se vilken forward man värvar, jag hoppas verkligen det blir en passningsduktig/målspruta, det sjuka med Christensen är att han gör snygga passningar OCH sätter tamigfeen alla chanser han får, Thörnberg är en bra passare och får Christensen en till…då vinner han skytte ligan! Brithen och Ridderwall var ju varken duktiga målgörare eller passare så det ska bli sjukt kul att se Christensen ihop med lite spets och inte brunkare (JA jag vet att Riddarn gjorde många mål men jag hävdar att det va rätt mycket PC bök och stök mål tror inte han kommer göra alls lika många i år tyvärr men hoppas jag har fel)

Tyckte ekelund svarade lite svävande på om man verkligen kommer ta in en forward till, iaf kanske inte till seriestart. Isåfall skulle vi starta med:

Thörnberg - Christenssen - Tedenby
Brithén - Abbot - Önerud
TÖrngren - Bengtsson -Sandberg
Melin - Stenlund - Sundh

F.Ahl, E. Andersson

Helt ok ändå och minimal risk för att någon tjurar p.g.a för lite istid.

Ser ut som en bra forwarduppsättning enligt mig, tycker all resterande budget ska läggas på backsidan.

Lite kul att centersidan ansågs va lite svag förra året, nu har vi sjukt bra center besättning iom abbot + Bengtssons utveckling och en lovande kille som fjärdecenter.

Jag tycker det känns lovande! Tror stämningen i laget kommer vara mkt bättre i år också (dels med återvändare med bevisad vilja + abbot och dels att AJ fick gå)

Ganska fina kedjor förutom Tedenby i första, där anser jag att det MÅSTE in en riktig sniper som kan förvalta de fina passningarna han kommer få, Tedenby kan finta upp ett helt lag och sen missa mål

Ersa/PW

Karalahti - Pilut
Emil - Campoli
Hansson - Berglund
Karlsson/Eidstedt/Cederholm/Moverare

Sundh - Christensen - Thörnberg
Tedenby - Stenlund - Önerud
Brithén - Abbott - Törngren
Sandberg - Bengtsson - Ahl
Andersson/Melin + Jonsson(J20)

Självklart inget lag för guld men vi kanske mår bra som förening av lite lägre förväntningar, lite billigare trupp, låta dom yngre växa för att satsa på guld säsongen efter. Bra fördelning och balans. Alla femmor kan spela i alla situationer. Finns även möjlighet till förändringar som tex flytta in Ted som C i andra. Borde även finnas ekonomiskt utrymme till att värva om vi börjar drabbas av skador osv. Jag gillar´t!

Låt dom unga växa så dom drar till NHL/KHL nästa säsong ? Näe då inget illa menat Razz jag gillar det tänket men samtidigt är det ju så nu, alla säger satsar på de unga men så fort man satsar på en ung som blir bra så sticker dom ju.

Samtidigt, varför ska vi sänka förväntningarna ? Växjö spelade i Allsvenskan för några år sedan och är nu bäst i Sverige, vi har ett antal SM guld och minst lika bra ekonomi som Växjö även om vi gått mycket minus det senaste, sänker man förväntningar kan det sluta illa enligt mig, man måste satsa för att vinna och vinna equals cash

Jag tror inte direkt att Stenlund, Ahl, Pilut, Johansson, Törngren, Sandberg och Bengtsson alla går till KHL/NHL nästa säsong, eller ens någonsin.

Sen är det absolut inte så att det är pengar medför vinster, det har bland annat HV visat på senare år.

Jäklar vilken bakåtsträvande attityd, ska vi inte ha någon ungdomsverksamhet alls då eller vad är det du säger?