Kedjorna 15/16

självklart ska vi ha det men att tex sätta Stenlund som vår andra center när vi för första gången på många år har en klockren andre center i Abbot är väl lite väl extremt och likaså Pilut i första kedjan

Vinster ger pengar men Hv har lagt stort krut på att öka ledningens löner

Stenlund/Ahl/Emil kommer att testa NHL/AHL, resten tveksamt.

Vi har backat duktigt senaste åren, ta en säsongs “paus”, samla ihop det, hitta rätt sen satsa igen. Det är iaf vad jag tror är bäst. Annars kommer vi hamna i dom där mellanskikten där man satsar men inte kan satsa fullt ut. Ungefär som Luleå.

Jag skulle önska att vi tar säsongen mer som ett steg till att hitta rätt inför slutspel. Jag tror vi är tillräckligt bra för det.
Det innebär att jag vill prova någon av junisarna uppe med Christenssen/Thörnberg. Ahl, Törngren, Stenlund?
Jag vet inte riktigt vem som har störst potential inför nästa slutspel. Någon som har förslag? KAPTEN mådde väl inte heller så illa av att spela lite som vinge i unga dar?
Sedan vet jag inte riktigt vad vi skall hoppas på av Önnerud. Kan han växa ytterligare i rätt omgivning? Som jag ser det kan det bli både flopp och årtiondets flip.
Sedan måste vi få ut mer av Tedenby. Men jag vet inte om det är lakkamrater, fyspass eller psykolog som behövs.

Förslag
Ahl, Christenssen, Thörnberg
Teden, Abbot, Önnerud
Brithen, Stenlund, Törngren
Sundh, Bengtsson, Sandberg

Och det skulle inte förvåna mig om Sundh, Bengtsson, Önnerud & Brithen bildar två riktigt tuffa BP par. Inte för att Christenssen & Abbot är dåliga på BP utan för att de är så viktiga framåt.

Att någon går från j20 direkt till första kedjan är extremt osannolikt, hände inte äns med talanger som Fiala ect
Jag ser gärna någon egen mirakel produkt i första kedjan men sällan det händer, personligen vill jag se Hv71 med en
RIKTIGT bra första kedja, det va ärligt talat senast vi tog guld vi hade en bra första, sedan dess har det varit nån enstaka spets
spelare typ Christensen blandat med “ok” spelare. Nästa år har vi iaf Christensen och Thörnberg, skulle vi få en till spets där
så vore det sweet

Tedenby-Abbot-Önerud ser jag som en perfekt andra kedja :smiley:

M den tror jag skulle funka me, tror dock inte dom flyttar Brithen från första till tredje, Tippar på Tedenby-Abbot-Brithen i andra
men Önerud är grym och jag tror han kommer fortsätta utvecklas, han går på mål älskar sånt men aldrig fattat varför så få spelare
gör det

Nutarviguld
Tråkigt nog har du rätt i sannolikheten. Men kanske hade Fiala varit lite ödmjukare i en annan omgivning. Kanske hade han passat/haft någon att passa efter första eller andra dribblingen istället för att tappa pucken mot spelafe nr tre… Med mitt upplägg kan man dessutom toppa genom att skicka Brithen framåt. Eller den som är het för dagen…
Och det är inte helt ovanligt att talanger får några matcher i första linan i NHL. Ok. De är väl inte kvar när slutspelet börjar men tex Lill Burra fick ju några matcher med Bäckis och Ovie.

Jag skulle gärna se

Ersa/Pw

Karalathi-Berglund
Campoli-Pilut
Hansson-O’Byrne
Eidstedt, Emil J och Simon Karlsson som 7.e back eller utlånade

Thörnberg-Christenssen-Önerud
Laine-Abbot-Melin
Tedenby-Brithen-Sundh
Törngren-Sandberg-Bengtsson

Ahl och Stenlund får spela till sig en plats

Fyra spännande formationer!

Fantastiskt svårt att sätta femmorna med nuvarande uppställning. Vi har ett väldigt jämnt lag där få på förhand sticker ut som självklara toppar men MÅNGA har istället potential att vara det. Redan utan de två värvningar som förväntas in känns truppen välfylld och ska det komma in ytterligare spelare måste det vara riktig topp för att det ska kännas meningsfullt.

Melin tror jag mycket på med ny tränare, liksom Tedenby. Dessutom borde ju Bengtsson och Törngren mfl egentligen ha förtjänat en klättring i femmorna till i år. Ahl nämde ju i intervju att han hoppades på plats i kedja 2-3 och offensivt spel men jag har mycket svårt att se han ta den platsen på förhand. Dock ges ju alltid möjligheter vid skador och sjukdomar och då gäller det att ta chansen.

Ersberg / PW

Karalahti - Pilut
Campoli - (NY)
Berglund - Johansson
Eidstedt - Hansson

Simon Karlsson tror jag lånas ut till Allsvenskan för att matchas igång.

Thörnberg - Christensen - Brithén
(NY) - Abbot - Tedenby
Melin - Önerud - Törngren
Sandberg - Bengtsson - Sundh
Andersson

Ahl - Stenlund

Aldrig förstått den här Pilut hypen. Pilut i första ?

Han spelar pucken och det är en av dom viktigare egenskaperna i dagens hockey. Bra rörlighet och allmänt smart. Tycker det är märkligt att han inte fick mer tid i PP förra säs när andra PP hackade. Gjorde tex fler poäng i 5vs5 än Karalahti. Finns många fina sidor där även om han även har lite att jobba på som tex hans styrka. Ett första backpar med Pilut/Karalahti är bra.

Är det att gämföra med andra top shl lags första backpar ?

Drömmer om att Hv sattsar lite mer i år och fixar dessa två top kedjorna.

Philström-Christensen-Thörnberg
Karalahti-Almqvist

Laine-Abbot-Brithen(tedenby)
Campoli-Berglund (hälst vill jag säga NY här men då sågar ni väl sönder mig. Samtidigt frågar jag om MK inte lämnat tror ni inte Hv värvat nån top back då och bara breddat med Hanson ? Och varit nöjd med förra årets backar ?)

Skulle vilja formera laget såhär.
Lite drömmar med också.

Karalahti-pilut
Campoli- almqvist
Johansson-hansson
Berglund- eidstedt

Thörnberg-christensen- ny ( spelskicklig, inte laine)
Brithen- Abbot-Tedenby
Melin-Önerud- Andersson
Sandberg- Bengtsson-Törngren
Sundh- stenlund- Ahl

Kommer bli stenhård konkurrens på centersidan, då Bengtsson o önerud kommer utmana Abbot ordentligt tror jag.
Stenlund kommer bakom även om jag tror att han behöver denna säsong att växa in i kostymen.
Tycker de ser bra ut. Får vi in en back till läs almkvist plus en spelskicklig forward så kommer de bli bra.

Är vi ett topplag nästa säsong? Mina förväntningar är att vi ska slåss om plats 5-6 och där tycker jag absolut att Karalahti/Pilut är ett bra backpar. Men ska man bara jämföra första backpar så kan vi ju lira Karalahti/Campoli och vips så har vi ett väldigt bra backpar som även står sig bra mot tex Växjös Heikkinen/Murphy.

Kvalitetsmässigt är jag nöjd med våran backsida. Men eftersom Simon K antagligen blir utlånad så är den lite tunn i antal. Ett namn till där hade vi nog mått bra av.

Brithen - Christensen - Thörnberg
Laine - Abbot - Teden
Melin - Önerud - Sundh
Törnqvist - Bengtsson - Sandberg

Så tror jag laget kommer formeras o 3,4 femman tror jag kommer få snarlik matchning. Alternativt Melin och teden byter plats

Nu när Laine förlängt så måste det väll nästan innebära att alla forwardsplatser är fyllda och att man inte kommer att värva nån mer forward förrän kanske runt januari fönstret om det behövs. Va sägs om följande till att börja med:

Tedenby - Christensen - Thörnberg
Önerud - Abbot - Bithen
Sundh - Stenlund - Laine
Sandberg- Bengtsson - Törngren

Extra Melin - Ahl- Andersson

Tedenby har mest outnyttad potential och han måste ha en kreativ roll och det tycker jag han ska få i förstelinan. Sen, två tunga linor följt av seriens bästa fjärdelina.

Backarna väntar jag med tills vi fått full besättning där.

Ett extra namn och genast blir det stora problem att få ihop kedjorna:

Thörnberg - Christenssen - Laine
Önerud - Abbot - Tedenby
Sandberg - Bengtsson - Törngren
Melin - Brithén - Sundh

Stenlund, Ahl extra.

Tror tyvärr detta kommer leda till besvikna spelare. Åtminstone de 3 första kedjorna ovan + Brithen lär förvänta sig speltid i PP, lägg därtill att både Stenlund och AHl har uttalat sagt att dom siktar på en plats i de 3 första kedjorna. Gäller att hitta en tränare som kan hantera det :slight_smile:, för sanningen är ju att man behöver denna bredd i laget för att gå långt. Alla kedjor måste i princip kunna hota.

Tror det blir bra konkurrens, fler spelare kan prestera på sin högsta nivå :slight_smile:

Precis det är hockey på elitnivå här. Vi behöver stark konkurrens