Kedjorna 15/16

Thörnberg-Christensen-Laine
Tedenby-Abbot-Brithen
Sundh-Önerud-Melin
Sandberg-Bengtsson-Törngren
(Ahl Stenlund som tar första otaggad spelares plats typ Melin)
Bästa forward uppställning på länge

Campoli-Jere
Obyrne-Berglund
Pilut-Hansson

Backsidan ser med lovande ut
Petrasek ut Hansson in. Lätt en förbättring
Spännande att se hur man ersätter Mk tror faktiskt inte Obyrne är tänkt som ersättare till honom, tror en viss Adam kommer komma in på denna plats HOPPAS me tanke på vad Hult sa när han värvade Obyrne

Brithen - Christensen - Thörnberg
Laine - Abbot - Teden
Melin - Önerud - Sundh
Törnqvist - Bengtsson - Sandberg

Karalahti - Berglund
Campoli- Hansson
O’Byrne-Pilut
Eidstedt - E.Johansson/S.Karlsson

Thörnberg - Christensen - Tedenby
Laine - Abbott - Önerud
Törngren - Brithén - Melin
Ahl - Bengtsson - Sundh
Sandberg/Stenlund

Berglund - Karalahti
Campoli - Pilut
O’Byrne - Johansson
Hansson - Eidstedt
S. Karlsson

Ersberg → Petterson Wentzel

Laine - Christensen - Thörnberg
Brithén - Abbot - Teden
Melin - Önerud - Sundh
Törnqvist - Bengtsson - Sandberg

Tycker egentligen inte att Laine känns som en spelare för förstakedjan, men jag tycker att det blir ganska bra balans såhär.

Thörnberg - Christensen - Brithén
Tedenby - Abbott - Laine
Sundh - Önerud - Ahl
Törngren - Bengtsson - Sandberg
Extra: Melin - Stenlund

Karalahti - Campoli
O´Byrne - Pilut
Berglund - Hansson
Extra: Eidstedt - Johansson

Erik Andersson lånas ut

Nu ska vi se om vi kan pussla ihop en go uppställning. Chansen att man missar någon är nog markant.
Många av de uppställningarna ni ha snickrat ihop ser väldigt intressanta ut.
Topic är “kedjorna” men väljer att printa ut hela laguppställningen, hoppas detta är okej.
Varnar redan på förhand för en “wall of text” :wink:

[size=150]Målvakter[/size]
[size=120]Först målvakt:[/size] [size=120]Erik Ersberg[/size]
[size=120]Andra målvakt:[/size] [size=120]Fredrik Pettersson Wentzel[/size]
Det är oerhört jämnt mellan Erik och Fredrik. Vem som står och slevar med första spaden mot Skellefteå i seriepremiären avgörs nog nu på försäsongen. Både Erik och Fredrik kommer få sin chans nu på försäsongen/CHL och den som tar den lär öppna serien som första målvakt. Kommer nog dock skiftas ganska friskt i vinter.
Väljer dock det lite säkrare kortet, på förhand, och ställer därför Erik Ersberg i målet.

[size=150]Backar[/size]
[size=120]Första backpar:[/size] [size=120]Kristofer Berglund - Chris Campoli[/size]
Berglund och Campoli är ett riktigt stabilt backpar. Kristofer växte rejält i slutet av förra säsongen och var, enligt mig, bästa vår bästa back. Chris gillar jag personligen starkt. Slarvar lite ibland men är overall väldigt stabil. Är dessutom en riktig ledargestalt och kan mycket väl få ett A, eller kanske t.om ett C, på bröstet.
Jag kan även tänka mig att byta plats på Chris och Jere då jag tror/är övertygad om att Chris hade varit en perfekt radarpartner och mentor för Lawrence. Chris och Kristofer är ett backpar som kan användas i BP.

[size=120]Andra backpar:[/size] [size=120]Jere Karalahti - Lawrence Pilut[/size]
Jere och Lawrence är ett backpar med stor offensivpotential, lite svajigare bakåt. Det är nästan så att man vill sätta Jere tillsammans med en stark defensivback, exempelvis Kristofer. Så att lira Berglund/Karalahti som första och Campoli/Pilut som andra är inte främmande. Är som jag tidigare skrev även en bra lösning för Pilut (får Chris som mentor).
Annars är Jere och Lawrence ett backpar som mycket väl kan komma att lira PP tillsammans. Jere har en kanon av guds nåde och Lawrence ett bra spelsinne och en huglig lönneberga bössa.

[size=120]Tredje backpar:[/size] [size=120]Ryan O’Byrne - Axel Eidstedt[/size]
Fyfan vad det kommer smälla när Ryan och Axel är inne och köttar! Två stora defensiva backar som kan rensa rejält framför mål.
Axel gjorde det bra redan förra säsongen och kommer säkerligen ta ytterligare ett kliv den kommande säsongen. Ryan är något av wildcard, då jag inte sett han lira, men utifrån det jag läst om han så kommer han nog passa ganska bra med Axel.
Ett backpar som kommer kunna lira många minuter i BP i vinter. Axel dominerade stort i J20 i BP.

[size=120]Fjärde backpar:[/size] [size=120]Niklas Hansson - Simon Karlsson[/size]
Då jag har väldigt dålig koll på Niklas och Simon så väljer jag att placera dom i ett fjärde backpar.
Simon är, vad jag har förstått det, fortsatt lite hämmad av sjukdomen. Möjligt att Emil kommer in istället för Simon.
Annars är Simon och Niklas två offensiva backpar som, om de gör det bra, mycket väl kan komma att lira i ett andra, kanske t.om första, backpar. Kan även bli ett par PP-minuter för dessa herrar.

Extra back: Emil Johansson
Emil är en stor talang men på pappret/inför säsongen så hamnar han lite kort jämfört med de andra åtta backarna.
Det finns dock stor potential hos Emil och uppkommer det skador, eller att spelare underpresterar, så kommer Emil få sin chans.
Kommer säkert få lira försäsongen/CHL men kan tänka mig att han sedan ansluter, och startar säsongen, i J20.

[size=150]Forwards/Kedjorna[/size]
[size=120]Första kedjan:[/size] [size=120]Oscar Sundh - Erik Christensen - Martin Thörnberg[/size]
Erik Christensen och Martin Thörnberg känns självklara. Den tredje länken är dock lite mer “up for grabs”.
Det finns många alternativ och de två kandidaterna jag till slut valde mellan var Ted Brithén och Oscar Sundh. Ted hade bitvis grym kemi med Erik men jag vill hellre se Ted i en centerroll där jag tror att han kommer göra mer nytta/trivs bättre.
Oscar Sundh tänker ni, har Svartzonker fått hybris? Nej. Jag tror att Oscar skulle kunna komplettera Erik och Martin på ett väldigt bra sätt. Med Oscar som tredje länk så blir kedjan helt plötsligt en bra tvåvägskedja, dvs funkar både offensivt som defensivt. Oscar är en riktigt hårt jobbande ytter som gärna tar skit jobbet och skapar ytor för hans kedjekamrat. Med Oscars “riv och slit” så kommer han öppna upp ytor för Martin och framförallt Erik som förhoppningsvis kommer vara det stjärnparet vi alla suktar efter.
Oscar kan även, när han får spela med rätt spelare, producera väldigt bra. Ca 30 poäng är inte alls omöjligt.

[size=120]Andra kedjan:[/size] [size=120]Teemu Laine - Chris Abbott - Simon Önerud[/size]
Både Chris och Simon känns givna. Teemu var dock lite tveksam. Funderade mellan han och Tedenby. Lotten fall dock på Teemu då jag tycker han är lite mer komplett än Mattias.
En skridskostark och intensiv kedja. Kommer spela med mycket energi och vara otroligt jobbiga för motståndarna att möta.
Även detta en tvåvägskedja, tack vare Abbott och Önerud. Ett potentiellt radarpar i BP?
Har alla verktyg i verktygslådan för att bygga ett riktigt fint sagoslott. Mycket spännande.

[size=120]Tredje kedjan:[/size] [size=120]Mattias Tedenby - Ted Brithén - Björn Melin[/size]
Detta är den kedja som jag är mest tveksam till. Känns inte klockren men jag tror den kan växa ju längre in i säsongen vi kommer.
Både Mattias och Björn har en ganska halvdan säsong bakom sig och är säkert rejält revanschsugna. Två av dom spelarna som kom väldigt dåligt överens med AJ, framförallt Melin. Tror det kan gå från pannkaka till succé med Lindbom i båset.
Tedenby är ju en riktig trollgubbe som kan leverera riktigt fina passningar stundtals men även gå själv och göra det oväntade.
Björn tycker jag bitvis var riktigt bra förra säsongen. De gånger han fick chansen så körde han verkligen 110%, smällde på utav bara helvete. Rahimi stod ju vid ett antal gånger som ett frågetecken och undrade vad det är för jävla duracellkanin AJ släppt in på isen.
Besitter, som vi alla vet, ett riktigt härligt skott. Ted är den spelare som ska hålla ihop denna kedjan. Enligt mig så är Ted en av de mest kompletta centrarna i SHL. Kan spela i alla situationer och gör det alltid bra. Får nog ta en lite med defensivroll i denna kedjan men kommer säkert att leverera ett antal poäng. Oerhört stabil och snittar ca 30 poäng/säsong, oavsett vart han lirar/hans roll är.

[size=120]Fjärde kedjan:[/size] [size=120]Christoffer Törngren - Filip Sandberg - Anton Bengtsson[/size]
Det känns ju ganska sjukt att sätta dessa tre herrar i en fjärde kedja. Jag vill dock inte splittra på denna trion och då får de helt enkelt stå som fjärde kedja på pappret. Bara för att de står som en fjärde kedja så betyder det ju dock inte att dom kommer få spela lika lite som många andra fjärde kedjor får. Denna kedjan bör få lika mycket speltid som både andra och tredje kedjan.
Vilken kedja som lirar mest beror på dagsform. Jag anser att man ska lira de bästa spelarna för dagen, oavsett namn eller tidigare prestationer/meriter. Vill man ha en matchförändring så är det bara att slänga in denna kedjan. Kör 110% vilket gör att dom är otroligt jobbiga och möta och sprider samtidigt riktigt go energi till laget. Alla tre kan användas i BP och även lite jokervarning i PP.

Extra forward: Filip Ahl, Kevin Stenlund och Erik Andersson
Dessa tre killar platsar just nu inte i någon av de fyra ovanstående kedjorna. Alla tre kommer nog dock få testa på spel i A-laget på försäsongen/CHL innan Filip och Kevin ansluter till J20. Erik vet jag inte riktigt vad man ska göra av, utlåning?

Intressant men tror ej att Eidstedt och O’Byrne kommer spela ihop de kommer bli rundningskorner. Sen tror jg ej Sundh är tänkt för första femman

Så ska ett inlägg om kedjekonstellationer se ut Svartzonker! Mkt läsvärt, tack för det!

Jag skulle vilja prova med Tedenby eller Sandberg i förstakedjan. Inget ont om Sundh men tror att det skulle behövas nån mer spelskicklig där för att ha en riktigt bra topp-kedja. Speciellt med tanke på powerplay. Sandberg tycker jag bevisade ifjol att han är riktigt bra på att styra i powerplay. Han har en otrolig kyla med pucken, och speluppfattning. Dock kan man ju göra som i fjol och köra andra kedjor i PP så slipper man splitta på ungdomskedjan.

Annars ser det bra ut. Din andra-kedja ser riktigt tung ut måste jag säga.

Sundh skulle hamna i tredje kedjan isåfall med Brithén och Melin. Ser ut som den svagaste kedjan på pappret men kanske kan dom hitta fin kemi med grovjobbande Oscar, spelfördelare Ted och hårdsjutande Björn. Annars hade både Ahl och Stenlund varit intressanta att se i nån av dom positionerna.

Mjo jag vet att Sundh varken är tänkt eller klockren en första kedja men jag tror det kan bli bra.
Det är dock förutsatt att Oscar “brings his A-game”, gör han inte det så fallerar det direkt. Vissa spelare, t.ex Christensen, har råd att spela på ca 80% av sin kapacitet och fortfarande göra det bra, det har inte Oscar.
Kollar man även på helheten så är det nog ganska bra att Oscar lirar i första kedjan då övriga kedjor blir lite jämnare. Självfallet kan man toppa och plocka in t.ex Teemu Laine, Ted Brithén eller Mattias Tedenby men då blir övriga kedjor lite lidande, enligt mig.
Iofs så kan man byta plats på Sundh och Tedenby. Det var mitt alternativ nummer två. Då blir första kedjan ett ännu större hot offensivt men sjunker rejält rent defensivt. Så det beror lite på vad man vill ha för typ av första kedja. Vill man ha en renodlad offensiv kedja så är Tedenby det bästa alternativet. Vill man däremot ha en stark tvåvägskedja så är Sundh hetare.
Optimalt, om man vill ha en stark tvåvägskedja, hade väl egentligen varit Önerud men jag vill verkligen inte splittra andra kedjan med Laine/Abbott/Önerud. Jag har nämligen väldigt stora planer för just Abbott och Önerud :wink: :laughing:

Melin/Brithén/Sundh kan faktiskt mycket väl funka Regnet. Som du säger så är det kanske inte den mest upphetsade kedjan men som en tredje kedja, där kraven inte är skyhöga, så kan det nog funka. Det är ju tre lagspelare så det är inte omöjligt att det kan klicka. Jag hade t.ex aldrig vågat slänga in Laine i en tredje eller fjärde kedja, det hade nog gett ganska negativa utslag.

Jag tror väldigt starkt på O’Byrne/Eidstedt. Visst det är inga “Tedenbys” men några rundkoner är de väl kanske inte riktigt.
Man kan komma undan med att vara lite seg på skridskorna så länge man är placeringssäker. Kolla t.ex på Welch, ingen komet direkt. Det spelar egentligen ingen roll hur snabb du är om du inte klarar av placerings/markeringsspelet.
Mattias Tedenby är ju våran snabbaste spelare men ser stundtals i defensivzon ut som en femåring som sänkt tio helrör med socker.
Är du däremot riktigt starkt i placeringsspelet så kan du vara lite segare på rören då du placerar dig så pass säkert att du inte behöver ta en idiotåkning över halva plan för att hinna ikapp motståndaren.
Axel har stundtals total dominerat i J20, trots att många av spelarna där lever på sin kvickhet. Det var inte ovanligt att killen lirade fulla utvisningar, dvs två minuter i BP utan att byta.

O´Byrne - Eidstedt är ingen bra idé. Dels för att dom inte kommer att hänga med och när dom väl lyckas erövra pucken, vad ska dom då göra av den? Sarg ut så motståndarna får börja om igen och vi hamnar under press? Bara för att man “köttar” innebär inte det att man är bra defensivt. I J20 hade Eidstedt en tendens till att spela ryggsäckshockey. Hamnade lite snett istället för att spela mer rakt på kropp alt avvakta. Såg dock lite bättre ut i SHL men behöver lite mer finputsning kan jag känna.

Tror att iom värvningen av O´Byrne så lånas Eidstedt ut, samma sak med Simon K som nog skulle må bra av att matchas igång i HA under någon månad efter att han missat så mycket. Det ger oss då följande backpar:

Karalahti - Pilut
Hansson - Campoli
O´Byrne - Berglund
Emil J

Personligen hade jag gärna lirat Emil med O´Byrne men tror att Berglund kommer att spela där.

Precis som Razz skriver lär det bli en del utlåningar (kommer Simon Karlsson ens att få dra på sig HV-tröjan igen?) och då känns plötsligt O’Byrne som en rätt smart värvning. Gillar dina backpar Razz. Tycker det är bra att placera de mer renodlade defensiva pjäserna i ett tredje backpar. Många rankar Berglund högt, och visst han gjorde ett klart godkänt slutspel, men hockey handlar om att göra mål och vinna matcher och vad gäller Berglund visar han inga intentioner på att vilja gå framåt och bli den poängback han en gång var. Då är det bättre att ge honom en helt defensiv roll tillsammans med O’Byrne.

Nu tycker jag backsidan ser helt okej ut, men jag hoppas fortfarande på att man tar in en ny toppback. För även om jag gillar Pilut och värvningen av Hansson känns det inte rättvist att sätta allt hopp till dem.

Pilut som första back köper jag absolut inte. Då MÅSTE han blomma ut men det är en super chansning of hell

Samtidigt är det en bra idé att gämna ut backpar en istället för att ha ett yber par men Adam Almqvist behövs eller en annan riktig offensiv ersättare till Mk

Pilut 3 mål 8 assist på 48 matcher näst bäst plus minus på plus 11 Ser inte riktigt Salmela eller annan top back i denna statestik han är ung hv kille och jag förstår att folk vill att han ska lyckas men första kedjan lite väl overkill?

Både Hansson och Pilut är backar som är lovande och som man hoppas på men många löften lyckas tyvärr inte bättre att låta såna blomma ut och OM dom blir grymma lyfta upp dom i kedjorna

Sett till poäng per 60 spelade minuter i 5vs5 så hade han bättre snittpoäng än Salmela. Salmela hade förövrigt bara en poäng mer i 5vs5 trots mer speltid så offensivt är jag inte det minsta orolig för Pilut. Han är smart och flyttar pucken snabbt. Blir ett bra komplement till Karalahti både i 5vs5 och PP. Nu säger jag inte att Pilut är lika bra som Salmela, däremot tycker jag att han är redo för att lira i första backpar.

Sen Niklas Hansson, killen är 20 år och har redan lirat nästan 100 matcher i HA. Han är inte här för att se och lära. Han är här för att ta nästa kliv i sin utveckling. Av det jag sett tror jag att han kommer lösa det bra, Campoli känns som en perfekt partner till honom.

Hoppas du får rätt vore onekligen kul iaf.
Men mr Almqvist hoppas jag på stenhårt.

PP femmor
1:a
Brithen-Christensen-Önerud-Thörnberg
Karalahti
Christensen som speldirigent och Önerud framför mål, Thörnberg och Karalahti som skyttar och Brithen som länken emellan. Jag vet Brithen var duktig framför mål förra säsongen men tycker Önerud är bättre och han är starkare än vår kära Kapten.

2:a
Laine-Abbot-Melin/Tedenby
Hansson - Campoli

Svårt att avgöra vem av Melin och jag skall vällja men tar Melin pga sitt skott och högerfattning. Han visade i början av förra säsongen att han kan vara till nytta. Alternativt plocka bort Hansson och ha Melin som pointer. Abbot styr PP och Laine framför målvakten fast mer aktiv i själva spelet o inte som Önerud i första som skall bara stå framför mål. Denna kedja roterar forwards lite mer då Abbot också kan stå framför mål.
3:
Om de 2 första går i lås kan ju
Sandberg-Bengtsson-Thörngren ta över

Ros rapporterar från första ispasset och enligt honom så matchar HV en förmodad första lajn såhär:

Brithen - EC - Thörna

Helt klart rätt på papperet - måtte det även funka i praktiken!

Någon som har koll på hur kedjorna i övrigt varit formerade på ispassen?

SHL-premiären 2015/2016 kommer allt närmare och lagen intensifierar nu uppladdningen med träningsmatcher för att spela ihop sina nya offensiva vapen.

Då komponerar och synar Sportbladets Hans Abrahamsson och Tomas Ros samtliga 14 klubbars förstakedjor.

  1. HV71

Martin Thörnberg – Erik Christensen – Ted Brithén

Abrahamsson: Här luktar det klass lång väg i TBC-kedjan. Thörnberg är en utpräglad målskytt med sitt fruktade skott och Christensen en av seriens absolut bästa centrar. Brithén är den kloke gubben som kan spela både center och på en kant. Hade en riktigt bra säsong och imponerade även i sina framträdanden i Tre Kronor. Med full utväxling ska den här trion vara en av SHL:s absolut vassaste enheter.

Ros: TBC-kedjan ser på pappret ut som en succé. Thörnberg är en målskytt av rang och har hittills 125 mål i SHL. Jag tror att Thörna kommer hitta kemin med Christensen. De är så pass duktiga hockeyspelare att det kommer att fungera. Brithén är jag mer osäker på. Hans roll i enheten känns inte klockren. Men trillar poängen in för TBC lär han få fortsätta. Annars finns det andra val som trycker på underifrån.

Om det nu blir den kedjan alls… Var det någon speciell ranking eller var “ettan” bara att HV råkade vara först i listan?