Jag håller med om detta. Bättre att sätta Arlbrandt med spelare som är heta istället för med EC som inte vart sig själv. På det sättet skulle man kunna få man igång Alrbrandt på ett bra sätt. Vilka spelare är heta då? Jo Önerud och Sandberg.
Sanberg, Bengstsson och Törngren har gjort det bra tillsammans men det är aldrig fel att vaska om lite. Går ju alltid att sätta samman dom tre igen. Brithén matchas in i 3:e eller 4:e när han är tillbaks.
Ännu en gång så tror jag man vill få igång #24 och målskyttet på #10 Därför kommer är det mkt troligt att 18-24-10 spelar tillsammans.
Man har testat 16-28-67 i andra linor och de har inte funkat. De tre musketörerna tänker hockey likadant och nu sa han att den linan imponerat mest innan matchen mot VF. Jo tjena att han flyttar på dem då!
Inte för att jag är coach men de två första linor kommer innehålla #21, #11, #29, #24, #18, #10…lek med siffrorna hur mkt ni vill men så här kommer det bli! Har han inte ändrat än kommer han inte göra det nu.
Den sista linan alltså 13-90-19 kommer agera som en grym checkingline a la Detroit tänker på draper-maltby-McCarthy som plockade bort de andras första lina totalt. De behöver HV när man möter lag likt LHC och Lakers!
Håller med om att det är tryggt att det är en professionell tränare som formerar laget. Men diskussionerna och (möjliga och omöjliga) alternativ är alltid bra för att öppna upp perspektiven.
Jag håller med om att no brain-lösningen är att peta bort Sundh från sin plats de senaste matcherna och sätta in Arlbrandt där. Minst förändring och stämmer bäst med Lindboms ursprungliga tanke från säsongens början (som nämnts tidigare).
Hur som helst spännande att se hur det ser ut och försöka förstå Lindboms tankar. Dessutom intressant att se vilka åtgärder som görs om man tvingas omformera senare. Det kanske finns någon som sett någon träning som kan rapportera hur man verkar tänka med Arlbrandt? Dels kedjekonstellation och dels om han går direkt in i hetluften eller matchas in försiktigare.
Haha, jo det kanske är tur att det finns mer kompetenta coacher i HV än mig. Jag får nog hålla med om att kedjorna lindbom satt ihop är det bästa i nuläget. Försökte mer vända och vrida på det lite med tanke på hur EC har sett ut och vilka som är heta.
Dessutom tycker jag Thörna funkat bra med abbott och Teden. Men det finns ju en chans att Arlbrandt kan få igång EC och då är ju själklart Thörna, EC, Arla en riktigt tung lina…på pappret.
Vad gäller de tre musketörerna så håller jag med att dom funkat bra ihop men det handlar om att få ut mest kräm av hela laget och då kanske deras energi kan bidra till att få igång andra linor. Men jag klagar absolut inte om dom kör vidare hela säsongen.
Ok dags att erkänna. Thörnberg är helt under isen och inte äns Arlbrant ich Christensen kan väckka honom. Vi måste värva en pp back men gör hv inte det tycker jag det är dags för all in nu. Inse att det inte funkar och gör en förändring.
Önerud-Christensen-Arlbrant
Thörnberg-Abbot-Tedenby
Vår grymma tredje kedja
Sundh-lias-Andersson
Ut med Almqvist som pp back och låt sandberg vara pp back.
Jaa, Thörnberg är ju kass ärligtalat.
Vadfan är detta? Ska inte han vara en ledande spelare? Vinner ju inte en närkamp, backcheckar inte. Gör inte mål.
Värdelös. Han kanske är nöjd med sina 30 miljoner på banken och sina 3 Sig?M-guld.
Mätt…knappast hungrig längre iaf…och lär kosta skjortan. 350.000 i månaden?
Hade han inte varit Thörnberg så hade man nog övervägt o gå skilda vägar kontraktsmässigt mkt snart!
Skillnaden är väl att Thörnberg sett ointresserad ut i defensiven. Både mot Linköping(?) och Rögle stod han i princip och kollade på när de gjorde mål när det kändes som att han kunde ha stört spelaren. Vad det beror på vet jag inte men det känns verkligen inte som att det är “Thörnberg-stil”, därför förvånar det mig väldigt mycket.
Poängmässigt finns det kanske inte jättemycket att klaga på, man hade väl hoppats att det skulle bli lite fler mål men det kommer precis som du säger nästa säsong. Vi har sett ett flertal spelare (Laine och Tedenby i HV) som behöver en säsong för att acklimatisera sig i SHL-spel efter att ha varit i någon annan liga, så tror jag även är fallet för Thörnberg och kanske också Almqvist.
Sen kommer aldrig Thörnberg vara någon som gör över 1p/match utan han kommer nog att ligga på en 35-45p/säsong framöver, enda skillnaden är att han kommer göra fler mål än han gjort den här säsongen.
Konstigt de där. Att de bara är spelare i HV som har svårt att prestera första året efter dom varit i typ khl…
Kolla på thoresen nu ligger han trea i poängligan och ändå en massa missade matcher i början… Nu är han ligans bästa spelare… Känns som att de inte riktigt går att skylla på att " de är alltid svårt första säsongen". Dags att börja prestera nu Thörnberg… Annars kan han lika gärna få sitta…
Sen kan man undra varför dom inte har med Lias i matcherna längre. Måste finnas mer konkurrens. När nån inte presterar så kan man slänga in Lias, för där har vi en kille som ger allt i varenda byte och varje sekund han är på isen.
Varför är det bara i HV man behöver en hel säsong på sig att “acklimatisera sig” efter spel i andra ligor? Bara i DIF finns 2 exempel på KHL-spelare som leverarar som föränvtat (Thoresen, Matt Andersson). Nej thörnberg är värdelös just nu och bör bänkas när Brithen är tillbaka. Prova Christensen - Arlbrandt - Brithen, det är sista chansen för Christensen att visa något och möjligen bli aktuell för en (billig) förlängning. VI kan inte ha en förstecenter som varken kan passa eller göra mål, bara för att han var magisk i en kvartsfinalserie för ett år sen.
Thörnberg till fjärde kedjan
Kan låta helt korkat att ha en av våra spetsspelare i en 4:e kedja men som verkligheten ser ut så gäller att försöka få Thörnberg till sin rätt, tycker att förstakedjan som vi har haft har varit värd att testa och Christensen har ju faktiskt lyft sig med Arlbrant vid sin sida däremot ser Thörnberg lika grå ut som innan tyvärr. Något måste göra!
Min tanke är att låta Thörnberg gå ner i en mindre kreativ kedja. Thörnberg kan fokusera på att spela hockey och inte producera poäng och därifrån försöka hitta tillbaka till sitt rätta (mycket handlar nog om det mentala för Martin).
In istället med Lias A i förstakedjan!
Precis som Fiala kom in i förstakedjan förra säsongen med dunder å brak å fick lite luft under vingarna på den kedjan vid den tiden så tror jag Lias kan få ännu mer fart i dagens förstakedja och är dessutom bra i båda ändarna av isen. Han har inga höga krav på sig att leverera utan kan mer komma in och spela hockey på ett fartfyllt och entusiastiskt sätt vilket kommer få igång #24 och #18 ännu mer.
Hur ska vi kunna rubba " maskinen" Skellefteå i bäst av sju matcher? Vi kan inte spela sporadiskt med en fjärde femma som i matcherna mot Örebro då kommer vi ganska snabbt gå på knäna i den här serien. Mitt förslag är försöka skapa fyra kedjor som inte är katastrof i egen zon men som samtidigt kan skapa något framåt när tillfälle ges!
1:a linan. Tedenby - Brithen- Törnberg.
Brithen som faktiskt sett riktigt bra ut i de senaste fem perioderna får uppdraget att försöka hålla koll på Tedens utflykter samtigt som jag tror att ett yrväder i Tedenby och en formtoppad Törnberg kan hitta på lite oreda i offensiv zon.
2:a linan. Önerud- Stenlund -Albrandt.
Om vi ska kunna slå Skellefteå så måste vi ha spelare som kliver fram och “är bättre” än vad de fått chanse att visa under säsongen. Stenlund är den killen för mig! En skadad Christenssen var en katastrof för den här linan i första mötet mot Örebro. Tänk då vad Skellefteå kan ställa till med! Stenlund fick chansen i de sista matcherna av grundserien och gjorde det bra. Står ofta i rätt position i egen zon och är ett bättre defensivt val än en halvskadad EC enligt mig. Att kemin mellan Albrandt och Önerud finns är tydligt.
3:linan Törngren-Sandberg- Bengtsson.
Hade tjänat på att lugna ner spelet lite och oftare levererat pass på bladet. Dom borde också ta mer hjälp av backarna i offensiv zon så att de inte så ofta hamnat nere i hörnen. Sandberg är i hysterisk form och bär kedjan! Törngren är en besvikelse för mig men jag tror att Lindbom ogärna splittrar på den enda kedjan som egentligen varit intakt under säsongen.
4:linan Sundh- Abbott-Andersson.
En fjärdelina med fantastiskt defensiva kvaliteer men som också genom hårt jobb kam bli en obehaglig offensiv överraskning för motståndarna. Snittar säkert 16-17 minuter per match istället för 6-7 som nuvarande fjärde femma får.
Tyvärr så hoppas jag inte att vi använder oss av förra årets slutspelsgigant EC. Halvskadad blir han tyvärr ingen tillgång för laget utan tvärt om! MEN om de hittar mirakelsprutor till knät så är han given. De första matcherna efter att Arlbrandt kommit visade tydligt vilka kvaliteer han fortfarande besitter!!!
Sedan gillade jag verkligen vad jag såg av #13 - #29 - #10 förra matchen de var dem som liksom satte tonen för hela matchen i första bytet. Däremot ser jag problemet i vart man skall stoppa in #21 när övriga i laget spelade så bra sist. Tycker att särskilt #90 har höjts sig i slutspelet så vore synd att plocka bort han från topp 6.
Jag tror att det bästa är att spela in Teden sakta men säkert in i laget igen och använda han i PP samt kanske tillsammans med #82 & #19 där de ger han ytor till att briljera och komma in i det igen. Sedan när #24 är med igen stoppar man in han där istället för #19
Skellefteå är en svår nöt att knäcka och alla måste vara på topp för att vi skall ha en chans att knipa semifinal platsen. Kan det vara något att scouta förra årets final? Hur lyckades Växjö med den bedriften över sju matcher,
Sedan tycker jag Zackrisson och Ritola inte är några vinnare direkt. Hur många kval har Ritola bakom sig och hur många silverpengar har Zacke?
Tedenby tillbaka och spelar med Abbott och Thörnberg enligt jkpglive. Antar att Brithén centrar 2a femman med Arla och Önerud vilket borde skicka ner Sundh i 4e??..