Kedjorna 15/16

Känns som att något måste göras för att få igång många spelare. Nu känns det som det bara trampas i gyttja och inget händer.
Många av våra stjärnor som underpresterat men som kan så mycket.
Christensen och Teden vill båda kladda puck.
Thörnberg skjuter på allt trots skitlägen men vill väl antagligen ha igång målskyttet. Han måste ha en lirare brevid sig och Christensen måste få en lekkamrat så ihop med dom igen tillsammans med Önerud.

Sundh och Abbot kan kampera ihop med Tedenby då Sundh och Abbot får skapa ytor åt Teden.

3:intakt

4:e Brithén, Andersson och Stenlund tillsammans så Brithén får tid att komma ikapp för nu tror jag han bara känner press på sig efter skadan.

Lias Andersson kan komma in då och då!

Men vad vi ska göra med O Byrne vet jag ej då han både sätter sig själv och laget i skiten hela tiden.
Almqvist får dom sätta i skottrampen varje dag så han lyckas komma förbi första täcket någon gång.

I ljuset av att det är mycket kritik på tränare och nyckelspelare inte bara vad det gäller personligt agerande utan också hur spelet ser ut eller fungerar så tycker jag det är en intressant tankeövning att försöka förstå varför det ser ut som det gör (bortsett från att individer är ointresserade och skitdåliga på de det gör - vilket är en tämligen befängd idé då det är rimligare att anta att dessa proffs faktiskt är duktiga, vet vad de gör och framförallt verkligen försöker att göra ett bra jobb, inte tvärtom).

Så, jag kan konstatera att Lindboms första tankar kring matchning av laget bestod av en förstakedja med Thörnberg, Christensen och Britén/Önerud. En andra med Tedenby, Abbot och Laine. Vidare fanns en PP-idé med Melin el Sandberg på backplats. I träningsmatcherna (där bl a Frölunda besegrades med 4-0) och de första CHL-matcherna så var de så laget matchades med gott resultat. Analyserna då var att Christensen-kedjan såg bättre och bättre ut för varje match och Abbot-kedjan var klockren från början.

Nu kan man konstatera att det var ganska länge sedan som dessa konstellationer testades på match. Jag har svårt att se varför Lindbom övergav denna första idé. Jag kan förstå att omkastningar skedde av nöd då det var massor av skador och spel som gått i stå just då, men jag förstår inte varför man tycks ha lämnat grundidén för gott. Var den så sålig så att den helt har kasserats? Eller är det detta kort Lindbom ska dra fram i sluitet på säsongen som ett sista taktiskt drag?

Så, har någon ett sansat argument för varför Linbom inte spelar sin nuvarande trupp (där t ex Laine och Melin inte finns tillgängliga längre) typ:

Tedenby, Abbot, Brithén/Sund
Thörnberg, Christensen, Önerud
Törngren, Sandberg, Bengtsson
Övriga

Ser han någon obalans i det nu pga av individuella spelares form? Ser han att laget blir för sårbart någonstans om man ställer upp så? Vad tror ni?

PS. När man tittar tillbaka på tidiga matcher så fick O’Byrne tämligen goda vitsord då… DS.

Tycker mig se att vi kört fast lite med nuvarande formationer och vi bör definitivt göra nått för att skaka liv i det hela… Spelartyperna i laget (enligt mig):

Powerforwards: Thörnberg, Önerud, Sundh, Bengtsson,
Snipers/wingers: Tedenby, Sandberg, Törngren, E. Andersson
Centrar/Spelfördelare: Christensen, Brithén, Abbott

Anser att vi saknar en till spelfördelartyp, tänk Olimb eller Arlbrandt (just dessa två skulle vara mina drömspelare av den anledningen). Men om vi utgår från det vi har nu:

Knatte, Fnatte och Tjatte (3:e linan) har gjort det bra och när vi gick på knäna ordentligt i oktober så var dom bästa kedjan. Dom jobbar hårt men får inte allt för mycket utträttat offensivt trots att det finns offensiva talanger. Därför tycker jag att det kan va vettigt att testa lite nya konstellationer med spelartyperna ovan i betänkande.

Första: Thörnberg, Christensen, Sandberg
Andra: Tedenby, Abbot, Önerud
Tredje: Thörngren, Brithén, Sundh
Fjärde: E. Andersson, Bengtsson, L. Anderson/Stenlund

Backsidan tycker jag ser ganska bra ut när alla är hela. Jag tycker vi ska fortsätta ge Johansson chansen men kanske med lite mindre speltid. Han gör det helt okey nu och kommer bara bli bättre (man är sällan som bäst när man är 19 bast). Eidstedt kommer få spela för han sköter defensiven riktigt bra och vi kommer väldigt sällan ha full backbestättning. O’Byrne är jag lite mer tveksam till, kan bli bänken ett tag för honom tills det att han behövs.

Campoli, Hansson
Karalahti, Almqvist
Berglund, Pilut
Johansson, O’Byrne/Eidstedt

Så där har ni mina tankar för vad dom är värda… :wink:

Tycker det var bra av Lindbom att vaska om i kedjorna igår, då det är ett tecken på att han inte varit nöjd med spelet de senaste matcherna. Har fnulat lite själv och skulle vilja ställa upp så här:

Önerud - Christensen - Thörnberg
Önerud är riktigt het just nu och gör många mål. Thörnberg har fått igång poängproduktionen men tror att han behöver en bättre omgivning än Abbott/Sundh. Sätt honom bredvid Christensen och hete Önerud så får vi en kedja som det förhoppningsvis slår gnistor om. Våga Lindbom!

Brithén - Abbott - Tedenby
Abbott i all ära, duktig spelare, men inte speciellt kreativ. Det är det Tedenby balanserar upp. Brithén får kliva upp från fjärde baserat på att jag anser att han i grund och botten är kapabel till att göra fler poäng än Sundh. Sundh är bra på att åka skridskor men någon spelare för första två kedjorna kommer han aldrig bli. Lämnar också öppet för att ha Brithén med Christensen, då det samarbetet varit bra förut. Önerud tar då position i denna kedjan.

Sandberg - Bengtsson - Törngren
River, sliter, kämpar och åker skridskor. Sandberg har börjat plocka poäng och fått mycket förtroende. Kan han få igång de andra två? Bengtsson har inte klivit fram som han borde men han är fortfarande ung, så det gäller att ha tålamod. Samma gäller för Törngren.

E. Andersson - L. Andersson - Sundh
Tycker att Lias kan få fortsätta säsongen ut i a-laget. En spännande spelare som tar för sig och spelar respektlöst. Erik Andersson tycker jag gör ett bra jobb i det tysta. Sundh tar sista platsen där han “åker mycket skridskor” och gör det defensiva jobbet han är bra på.

Almqvist - Hansson

Berglund - Karalahti

Pilut - Campoli

Eidstedt - Johansson

O’Byrne

Ingen Campoli?

Nu är han också med. Tur att du var uppmärksam :wink:

En tanke inför nästa match och framöver.

Thörnberg - Christensen - Brithen
Tedenby - Abbot - Önerud
Lias - Sandberg - Törngren
Erik - Bengtsson - Sundh

Så här kan man formera laget inför fortsättningen för att få spets i samtliga kedjor.
Önerud och Brithen kan man mixtra lite med för att se var det går in bäst.
Lias kommer in på Bengtssons plats för att få bättre förutsättningar att visa upp sig.
Bengan får annan omgivning där han kanske hittar bättre kemi.

Man år prova en match eller 2 och se hur det fungerar, sen kan man byta plats och ge Erik chansen istället för Lias om det inte slår gnistor då jag tycker han förtjänar det minst lika mycket som Bengan i år. Sandberg går också mixtra med för att få fart på andra kedjor.

Sandberg kan likväl gå in i första istället för Brithen samtidigt som Lias Erik o Törngren bildar en lina. Tycker det är bra att rotera lite såhär så att alla får chansen att visa vad de går för. Erik A kanske blir en helt annan spelare bredvid Törngren och blir mer produktiv än vad Bengan varit. Sandberg kanske växer ytterligare bredvid Thörnberg eller så växer Thörna bredvid Sandberg.

Tanken är man ska hitta bästa möjliga formationer inför om det nu blir slutspel för att kunna få ut max av laget vilket jag tycker vi inte alls har fått ännu.

Hej alla HV supporters
Jag är från idag ny medlem i detta forum som jag gladeligen varit en trogen läsare av under flera års tid. Riktigt kul läsning (för det mesta). HV (klubben i mitt hjärta) engagerar helt klart. Jag är en äkta HV supporter och haft säsongskort ett antal säsonger. Utan att på något sätt skryta har jag nog sett mer matcher med HV än de flesta här inne men jag kommer inte framhäva mig själv som någon Besserwisser för det. Numera följer jag mest HV från VIP. Hemma i tv soffan i horisontellt läge med kaffe i pausen och inga köer till toaletten :slight_smile: Jag är 40 år och skall enbart bidra med att hålla en god ton och dela med mig av min syn på HV idag.

Det var lite om mig. Riktigt kul att det surras om Arlbrandt nu i dagarna och vad det låter som tror jag faktiskt att han hamnar hos oss före den15 februari. Det är min känsla. Även att det gått lite knackigt denna säsongen tror jag det kan komma att lösa upp en del knutar. Misstro mig inte nu men en Arlbrandt är inte lika med ett SM-guld. Men vilket intressant lag vi får och som ni alla vet kan allt hända i ett ev. slutspel.

Åsikterna här inne är många och här kommer en jävel till och lägger sig i :slight_smile: Tänk att jag liksom många andra inte kan förstå att tränare Lindbom inte parar ihop Christensen och Thörnberg. Jag är dock av den uppfattningen att det där vet alltid tränarna bäst som arbetar med laget. Jag tycker det är roligt att plocka med spelarna och se eventuella femmor osv och den här uppställningen nedan tycker jag skulle vara mycket intressant.

Pettersson-Wentzel
Ersberg

Berglund
Karalahti
Tedenby
Abbott
Arlbrandt

Campoli
Hansson
Brithén
Christensen
Thörnberg

Almqvist
Pilut
Thörngren
Bengtsson
Sandberg

Johansson
O’Byrne
Önerud
Stenlund
Sundh

Välkomna att kommentera :slight_smile:

Välkommen hit Sampe!

Jag tycker grunden i kedjorna ser helt ok ut. Jag skulle dock para i hop EC med Arlbrandt och Thörna för att få en riktigt stark leading line. Om vi nu måste fortsätta dras med Ted så skulle jag sätta in Önerud på hans plats med Abbot och Teden. Tredje är intakt och Lias går in med Stenlund och Sundh i fjärde. Ted extra (om han kämpar de minuter han får) annars läktaren. Eidstedt extra back, Emil och ROB på läktaren.

Nu tror inte jag, tyvärr, att det blir någon Arlbrandt (eller någon annan spelare) denna säsongen. Om det inte blir någon stannar Sundh i en toppformation, Lias går in i fjärde och Ted är extra.

Välkommen in i matchen :wink:

Intressanta kedjor. Önerud har varit riktigt het ett tag nu och gör mest mål av samtliga. Tycker inte det ska belönas med spel i fjärdekedjan.

EC och Thörna kamperade ihop i början av säsongen men det hände inte mycket då båda hade svackor (EC har väll fortfarande en svacka). Nu har thörna kommit igång så det kanske skulle kunna funka igen. Annars tycker jag Thörna Abbot Teden kedjan kan få fortsätta och så får Sundh hoppa ner i fjärde om Arlbrandt skulle komma redan nu (även om Sundh ingentligen förtjänar mer speltid han med). Mitt förslag:

Thörna Abbot Teden
Önerud EC Alrbrandt
Knatte Fnatte Tjatte
Sundh Brithén E.Anderson

Fan Lias Andersson som extraforward? Hade gärna sett honom i spel men vem petar han?

Skulle vilja se en riktigt spetsig första kedja med
Thörnberg Christensen Arlbrandt
I andra
Tedenby Abbot Önerud
Tredje
Sund Brithen Lias
Fjärde
Thörngren Bengtsson sandberg

Tror Thörna och Christensen kommer komma till sin rätt i den spetskedjan. Sen lite självförtroende och sen blir det magi

Gillar Arlbrandt tillsammans med EC och Thörna. Vet att många tycker att EC är en fantastisk playmaker och framspelare men personligen tycker jag att hans avslut är hans starkaste sida. Så en Arlbrandt som serverar EC med mackor kan bli riktigt riktigt bra!

Finns inget annat än att sätta ihop Albrandt med EC och Thörnberg! Dax att EC får rätt miljö för det är slöseri med resurser att ha han med Tedenby!

EC och Thörnberg i samma kedja idag i matchen mot Frölunda. Det blev inte direkt några fantastiska EC-passningar till fantastiska Thörna-avslut. De chanser Thörnberg hade skapade han helt själv genom långa rusher. Vi får väl kanske ge dem någon mer match.

:star::star:H V 7 1 - 2 0 1 5 / 2 0 16​:star::star:
Målvakter:
Fredrik Petterson-Wentzel
Erik Ersberg
:star::star::star::star::star::star::star::star::star::star::star::star::star:
Första kedjan:
Arlbrandt - Christensen - Thörnberg

Andra kedjan:
Önerud - Abbott - Tedenby

Tredje kedjan:
Brithén - Sandberg - Törngren

Fjärde kedjan:
Sundh - Bengtsson - Lias

Extra: Andersson, Stenlund
Första backpar:
Karalahti - Berglund

Andra backpar:
Hansson - Almqvist

Tredje backpar:
Pilut - Campoli

Extra: O’Byrne, Johansson, Eidstedt

Detta tror jag skulle vara en perfekt uppställning i slutstriden inför slutspelet. Sitter första kedjan har vi mycket goda förutsättningar till topp 6.

Tycker EC Thörnberg och Arlbrant är lika på det sättet grymma passnings spelare men grymma avslutare också (förutom thörnberg i år) tror det kan bli succé me dom ihop

Tycker det är en intressant diskussion var Lindbom tänker placera Arlbrandt. Många tycks se som självklart att han går in i första. Ett alternativt tankesätt skulle kunna vara att spetsa till en tredje formation och därmed skapa tre leading lines. Det skulle kunna motiveras av just att de två första på pappret borde vara offensiva krafter men pga av form och annat inte nått upp till det. Istället ge tre kedjor ungefär samma istid för att få igång de som inte är igång än och dessutom bli grymt breda offensivt.

T ex såhär;
Thörnberg-Christensen-Brithén/Sundh
Tedenby-Abbott-Önerud
Arlbrandt-Sandberg-Thörngren
Sundh/Brithén-Bengtsson-Lias Andersson etc

En sådan uppställning skulle ge många frihetsgrader i matchcoachingen dessutom. Vidare kan man väl anta att Arlbrandt är en länk i någon PP-uppställninmg också.

Det finns inget annat än att prova albrant i första tillsammans med #24 och #10.
24 och till viss del 10 behöver komma igång och ingen annan i laget har ju lyckats ihop med dom.
Andra och tredje är också givna tycker jag.
Tedenby Abbot Önerud
Sandberg Bengtsson Thörngren

Resten får slåss om det

Det var ingen bra Tanke :laughing:

:laughing: Kanske inte, men jag har aldrig lovat att bara tänka goda tankar… Men, såhär; Argumentet att få igång Christensen och Thörnberg är ju vällovligt. Också faktumet att ingen annan har fått igång dem. Det i sig är ju en risk att inte heller Arlbrandt lyckas med det och effekten istället blir att Arlbrandt blir en besvikelse rent leveransmässigt. Ni vet lite som analogin att ett ruttet äpple i en korg med färska förvandlar alla till ruttna men det omvända, att ett slänga ett färskt äpple i en korg med ruttna skulle förvandla alla till färska, funkar ju inte.

Så om man vill ha så spetsigt man kan kanske man skulle sätta ihop akuell sådan. Teden, Arlbrandt, Önerud?