Kedjorna 15/16

Pw är våran bästa målvakt på flera år. Bästa värvningen i år. hoppas han får fortsätta stå så länge han vill och orkar, målvakter tenderar alltid att bli sämre så fort dom får vila har jag lagt märke till. Nu är han inne i en bra period så då är de dumt att chansa in Ersberg.
Håller med om att femmorna är felbyggda. Tyvärr så lär det nog dröja innan Lindbom vågar splittra om ens alls. Då kommer vi fortsätta lunka på men åka ur i kvarten igen är min gissning.
Som jag skrivit innan så är Tedenby en grym lirare som kan skapa mycket chanser på egen hand, det är skitbra. Men, tyvärr så blir Christensen mest en bakgrundsfigur på grund av det och då blir det inte så effektivt i produktionen.

Tedenby tycker jag istället ska lira med Abbot som kan uttnytja tedenbys kreativitet tillsammans med Laine som den stora målskytten, alternativt Thörna. Christensen ska leda den andra kedjan med sin majestätiska skridskoåkning likt Davidsson, trumfkortet är att han även är en vass målskytt vilket borde bidra till att spelare får mer respekt för honom då ingen vet riktigt vad han ska göra. Thörnberg alternativt Laine som renodlad målskytt. Brithen kan även utgöra extra hot i form av styrningar bra spelsinne mm.

ibland önskar man själv man var tränare så man åtminstone vet att man provat alla lösningar ordentligt. Inget som säger att det blir succe med dessa kedjor men det känns surt att aldrig få veta.

Frågan man bör ställa sig är, hur ska vi få Thörna att få bra skottlägen?
Hur ska vi få Christensen att få betalt för sina mackor?
Vem ska skjuta när tedenby lurat upp alla på läktarn?

Om ni minns i början av säsongen så ledde Tedenby Laine och Abbot laget, hade vi bara haft 1 till fungerande kedja så hade vi kunnat ligga i toppen. Problemet var att Thörna var skadad Christensen var skadad och även Brithen. Christensen o Thörna fick 1 match ihop tror jag utan Brithen och då såg man VÄLDIGT tydligt att ingen var i närheten av sin bästa form. Ge dom en ny chans Lindbom pleaseeee…

Håller med här. Jag anser att Christensen “lider” av att spela med Tedenby. Inget ont om Tedenby, han har varit en av våra bästa spelare iår, men när det alltid är han som ska ta in pucken i zonen och dessutom gärna behåller den själv där inne ett tag, så är det bäst om han gör det i en andraformation med Laine och Abbott. Både Christensen och Tedenby är spelare som SKA ta in pucken i zon och de SKA ha mycket puck och dra på sig spelare så att andra får ytor.

Vi alla vet att Erik är en utav de bästa i hela serien när han har självförtroende. Jag tycker att det känns lite surt att få ut 50% av en sådan spelare.

I matchen mot Modo så fungerade samspelet mellan Christensen och Tedenby mycket bra, och då menar jag inte bara målet, många väldigt snygga överlämningar vid sarg och frispelningar av varandra, stressade ofta av Modo pucken i deras defensiva zon. När Christensen får ett läge sätter han pucken. Om bara Tedenby får sina stolp- och ramträffar att studsa i mål så producerar de lätt 2-3 mål per match. Jag har en känsla av Tedenby snart kommer att få utdelning - i efterhand. Jag är inte så orolig för just den kedjan.

Det är dags att sätta ihop 10 och 24 nu.

I dagsläget har vi oerhört mycket outnyttjad kvalite där.
Som läget är nu så fungerar våra toppkedjor inte optimalt tycker jag. Christensen och Teden vill båda bära puck och tar på så sätt ut varandra lite.
Dessutom hade Abbott mått bättre av att få en spelare bredvid sig som gillar att bära upp pucken.
Thörna är beroende av en spelskicklig center och Christensen mår bra av en tung målskytt, så testa dem ihop även i PP. I dagsläget styr Thörna istället för att avsluta.

Vi har tagit stora kliv den senaste tiden, vårdar puck bättre och passningsspelet blir bättre och bättre.
Men skall vi lyfta ytterligare några snäpp så måste vi få igång våra två bästa spelare (10 och 24) och de har egenskaper som gör att de passar ihop.

Vi har i dagsläget en första och andrakedja som inte fungerar. NU är det hög tid för förändring för att få fart på våra nyckelspelare och att hitta rätt omgivning för dem.
Jag tycker vi besitter en enorm kapacitet i truppen, nu gäller det att hitta rätt formationer.
Ser väldigt gärna att man testar 10 och 24 ihop och flyttar 21 i hop med 29.
Har skrivit det många gånger att 21 och 24 tar ut varandra genom att båda vill bära så mycket puck.
Eller varför fick formationerna och pp uppställningen mot saik bara 1 match?
Den matchen var trots torsk en av de bättre vi gjort denna säsongen.

Håller med, väldigt frustrerande att man inte lyckas maxa spelarna. Men man kanske tror att vi inte kan bli bättre, väldigt sorgligt i så fall.

Thörna - Christensen - Törngren
Tedenby Abbot Sandberg
Bengtsson- L Andersson- E andersson
Sundh - Önerud - Brithen

Kanske måste splittra våran bästa kedja för att få igång resten, lite frenesi och smartness i varje i brist på saknade spelare som ska fylla de platserna. Har vi tur så lossnar målskyttet för dessa unga lirare när de får spela med (proffsen)?

Sandberg lär kunna skapa betydligt mer oreda än Christensen som Abbot o Teden kan dra nytta av dessutom hålla spelet i anfallszon.

Törngren är väldigt skicklig att läsa spelet precos som de andra 2 vilket borde kunna skapa snabba pass och de ytor som behövs för att nyttja dessa herrars potential.

Bengtsson är en grym powerforward och likaså E andersson med fart och kamp, Lias får visa upp sin fina teknik där.

Hårt jobb-linan som har lite att bevisa och tror dom kan göra det bra ihop faktiskt.

Dax att Lindbom kastar om i kedjorna för just nu är det bara en hel kedja som skapar tryck!

Thörnberg - Christensen - Önerud : Thörnberg och Önerud med tyngd o Christensen med finess.
Tedenby - Abbot - Sundh : Sundh ska bana väg för Tedenby
Sandberg - Bengtsson - Thörngren : fortsätter att skapa tryck
Stenlund - Andersson - Brithén : kaptenen får lära upp ynglingarna och hitta självförtroende genom hårt jobb

Med det tunna spelarmaterial vi har så tycker jag du lyckats med att få ihop kedjorna. Dock hade jag valt att bänka Brithén. Han tillför mer skada än nytta just nu. Inför nästa säsong skulle man behöva rensa upp ordentligt. Nu finns det dock ingen möjlighet till detta då både de ekonomiska musklerna fattas, samt att fel personer i ledningen sitter på fel poster och inte inser problematiken. Men i en perfekt värd där man får drömma och önska så hade laget sett ut som följer till kommande säsong. Och observera nu att som jag skrev, detta är inget som kommer ske. Endast en dröm … som kanske kan gå i uppfyllelse om ett par år.

Ledning:

Tränare: Pelle Mårts
Ass: Lindbom, Davidsson
Sportchef: NY
Målvaktstränare: NY

Målvakter:

1:a keeper: Fredrik Pettersson/Wentzel
2:a keeper: NY

Forwards/Centrar

1:a kedjan: Thörnberg - NY - NY
2:a kedjan: Tedenby - Abbott - Laine
3:e kedjan: Sandberg - Bengtsson - Thörngren
4:e kedjan: NY - NY - NY

Backar/Backpar

1:a kedjan: NY - NY
2:a kedjan: Hansson - Campoli
3:e kedjan: NY - NY
4:e kedjan: Berglund - Ev Pilut

Här har vi förutsättningar att bygga ett stabilt och vinnande lag från grunden. De som fått lämna är följande med motivering:

Johan Lindbom: Växlar från HC till ass.
Tim Brithén ass tränare: Alldeles för oerfaren och okunnig på denna nivån.
Johan Davidsson: Växlar från ass sportchef till ass tränare.Hans kunskaper kommer mer till rätta i båset, ovärderligt.
Johan Hult: Har egentligen inte åstadkommitt något alls, förutom att förlängt med Berglund som ingen förstår logiken i. Saknar kontakter och skyller hela tiden på att man ska vänta in rätt spelare (detta för att han ej lyckas få nån spelare intresserad,samt för att köpa sig mer tid)
William Rahm: Fungerar helt enkelt inte, håller ej måttet och passar inte in i HV71’s nybygge. Han skulle fått foten redan förra säsongen.

Erik Ersberg: Alldeles för ojämn och inte tillräckligt bra för att konkurrera med PW på ett positivt sätt som gör båda bättre. Tjurig i sin personlighet och klagar mer än han är bra.

Adam Almqvist: Seg och stillastående som inte kan skjuta direktskott, måste bygga till sig och framförallt lära sig skjuta slagskott.
Jere Karalahti: Enormt duktig pjäs, men där tyvärr bäst före datum nu har gått ut. För långsam på isen.
Emil Johansson: Behöver mer istid för att utvecklas. Finns potential till en återkomst.
Simon Karlsson: Aldrig spelat en match i HV71 tröjan och lär aldrig göra heller. Onödig kostnad som måste bort.
Ryan O’Byrne: Som ni har klagat på denna kille. Kan hålla med i mycket. Därav ser jag ingen fortsättning för honom.
Axel Eidstedt: Spås en lysande framtid, men behöver miljöobyte och mer istid.

Björn Melin: En gång en topp spelare,nu tyvärr alldeles för ojämn och skadebenägen. Platsar inte länge.
Simon Önerud: Kille som ger allt i varenda byte, men får inte ut något. Trist, men det håller ej om man ska bli ett vinnande lag.
Oscar Sundh: Även detta en slitvarg som ger 100% i varje byte, dock utan resultat. Ser han som förbrukad.
Erik Andersson: Grym talang som dock behöver mer istid och ett miljöobyte. Han kommer tillbaka.
Erik Christensen: SHL’S bästa spelare när det begav sig. Dras med skador och ser ej ut att bli bättre. En halvskadad Erik är inget vi behöver.
Filip Ahl: Håller inte SHL klass helt enkelt.
Kevin Stenlund: Behöver mer istid och miljöobyte.
Ted Brithén: Här har vi spelaren som är lika överskattad som tex PC. Belönas med ett C av A.J, varför? En skåning med noll hjärta för klubben. Finns inga band till varken HV71 eller Jönköping som stad. Hur bra kapten är man om man börjar bråka öppet under en CHL match med andra spelare i samma lag? Här ligger en hund begraven. Ted må vara en kanonkille, men ett C och en plats i 1:a kedjan är helt felvridet. Tack och hej säger vi till honom.

Hårda domar? Kanske det och jag förstår att en del inte alls håller med, men såhär är ett alternativ. Lär dock som sagt aldrig inträffa.

Sett till den senaste tiden börjar det se hyfsat ut, tre kedjor, tre backpar som alla gör ett rätt bra jobb. Den fjärde kedjan skall vara mer flexibel så den behöver man inte styra upp i detalj.

Men, så här kommer det ju inte se ut för evigt.
Sundh gör det bra just nu, men jag är rädd att man offrar sundh för brithen när han blir frisk. Brithen är ju framtiden på ett sätt som sundh inte är. Missförstå mig inte, jag vill inte ändra på något nu. Jag vill egentligen ha en fungerande kedja, men samtidigt måste ju brithen ha en roll och just nu är det i fjärde line. Är han nöjd med det, kapten å allt? Köper han att få ett A på bröstet och, likt Davidsson, dra sitt strå till stacken från en obskyr roll?

Sundh har inte lyft sin line lika mkt som önnerud lyft sin, så sundh är mer utbytbar. Att byta sundh mot brithen är, sett till tiden före skadan, inte heller ett lyft. Sundh kommer kanske till och med tappa sin form, det har ju hänt förr. Vem skall då lyfta den linen?

Kamrater, vi har ett problem.

Jag tror den bästa lösning, som kanske alla kan köpa, är att just köpa. In med en klon av Voutilainen!

Kommentar på den?

Även om Sundh gör det bra så hade jag gärna sett att man bytte plats på honom och Lias eller Erik Andersson från fjärde, tycker dom känns jäkligt spännande.

Håller med dig angående att vi har ett problem gällande Brithen. Med tanke på hans obefintliga form före skadan och hur Sundh och Önerud har presterat så kommer sannolikt hela laget att bli sämre när han är tillbaka. Han har ju inte direkt utstrålat pondus och stolthet på isen heller så det skulle kännas som en rejäl käftsmäll på den vars plats han tar. I dagsläget går han endast före Ahl och kanske, kanske Stenlund (om än knappt).
Jag tycker att han ska rehabilitera sin skada i lugn och ro och sedan matchas in mer och mer under förutsättning att han bevisar sig värd mer istid. Skulle han fortsätta som tidigare, dvs håglöst och nonchalant så tycker jag att både han och HV ska ta sig en rejäl funderare på om det kanske inte finns någon, för båda parter, bättre lösning.

Hoppas nu inte Hult blir mer passiv efter ett spetsförvärv efter HVs 2 lysande matcher. Spelet har sett bra ut,men en forward av yttersta klass är fortfarande nödvändigt.

J&J letar nog med både ljus och lykta. Problemet är fortfarande att marknaden är död.

Det tror jag med. Jag hoppas dessutom att framgångarna (ja det får anses vara en framgång att vi inte ligger sist i serien, med tanke på AJ-gate, avhopp, skador, avstängningar och “kindergarten Cop” som tränare) gör att vi kanske börjar ses i ett lite bättre ljus nu än för tre månader sedan. Således kanske inte spelare ser HV som ett självmord längre utan de kanske vill vara med på tåget… som börjar få upp farten nu…

Onwards and upwards!

Marknaden är död, säger du. Hmm. Tycker det släpps intressanta spelare mest hela tiden.

Vad gäller kedjorna, som tråden nu handlar om, är jag benägen att hålla med Davestar.

Brithén tar inte en plats i de tre toppkedjorna just nu. Är dock livrädd för att Lindbom inte har “gutsen” för att placera honom i en fjärdekedja när han är tillbaka.

Som #90 spelat hittills bör han varken vara kapten eller en spelare man satsar på. Bättre då att satsa på Önerud, som VILL vara här. Gör inte samma misstag som med PC, det vill säga att lägga tid och energi på någon som så fort han får chansen ändå kommer dra härifrån.

Jag håller med om att Brithen inte ska gå direkt in i toppkedjorna nu utan kan få börja om i de lägre för att få tillbaka självförtroendet. Jag håller också med om att han inte är rätt kapten för HV. Men jag förstår inte helt varför han inte ska vara en spelare HV ska satsa på, han har visat att han är en bra spelare. Utveckla gärna.

Junior: nu när jag läser mitt inlägg igen förstår jag att jag behöver utveckla. Brithén är en duktig SHL-spelare som jag gärna ser i HV i flera år framöver. Men. Tyvärr tror jag chansen till det är rätt liten. Av flera anledningar.

1. Han har inte fått utvecklas i rätt takt. I stället för att växa in i SHL-kostymen på riktigt har ledningen lagt alldeles för stort ansvar på honom. Jämför med spelare som Sundh och Falk. De fick börja i fjärdekedjan för att sedan växa säsong för säsong, vilket de efter flera år i föreningen belönades med ett A på bröstet för.

I Brithéns fall tog det honom en halv bra säsong (från det att Dahlén sparkades och Bendelin tog över) för att bli både kapten och given toppspelare. Jag förstår AJ:s tanke, att göra honom till en ny Jörgen Jönsson eller Johan Davidsson. Men i deras fall hade båda betydligt mer erfarenhet än Brithén innan man valde att ge dem ett C och en topproll. Nu är det ju inte Brithéns fel att den nya ledningen fortsatte att ge honom förtroende, men med tanke på de rykten som florerade förra säsongen och fortfarande florerar tror jag det varit bra om han hade fått ta ett steg tillbaka och bara koncentrera sig på sin prestation.

Men vad händer då om man placerar honom i en fjärdekedja och kanske till nästa år väljer bort honom som kapten? Som Diabolics skriver, klarar han av det? Med tanke på allt HV gett honom, har han de ledaregenskaperna att han förstår när det är dags att ta ett kliv tillbaka eller vill mycket ha mera?

1. Den stora anledningen till att han inte lär bli kvar är hans otroligt tydliga koppling till Ängelholm. Om nu Rögle fortsätter vara ett SHL-lag, varför skulle Brithén inte vilja flytta hem och spela för “sitt” lag i staden han älskar, ungefär på samma sätt som Önerud ville hem till HV71 och att Marcus Nilson och PC ville tillbaka till Stockholm och Göteborg. Brithén är en Röglekille och det krävs nog fler än två, tre säsonger för att ta ur honom det grönvita hjärtat.

Med detta i åtanke känns det betydligt mer rätt att satsa på en kille som Önerud.

Håller med om det mesta. Men är lite nyfiken på vad du menar med att satsa på. För om det handlar om speltid så kommer ju rbk flytten rent av bli en självuppfyllande profetia. Och även om den kommer förr eller senare så är det väl viktigt att få igång honom eftersom det gynnar oss nu. En presterande Brithen är bättre än en presterande Sundh t.ex.

Jag är lite krokig på att man kör med två förstakedjor där det känns som att spelarna inte kompletterar varandra alls nästan. Thörnberg, Sundh och Abbott…alla tre är väl som bäst när dom får in i skiten och gröta? Jag hade gärna sett att man ställde upp med något annat, typ:

Tedenby - Abbott - Önerud
Thörnberg - Christensen - Lias Andersson/Sandberg/Törngren eller någon helt ny
Tredjekedjan som den är, om man kör Sandberg eller Törngren i andra så in med Lias Andersson där istället
Sundh - Stenlund - Brithen

Sen hade vi kanonbra backpar medans Obyrne var skadad, varför ändrade man på det?

Kör vidare på Campoli - Karalahti, Hansson - Almqvist och sen sätt Obyrne - Johansson som avlastande backpar. Kan sett till de senaste matcherna även tänka mig att byta på Almqvist och Johansson där, men tyckte Adam och Hansson gjorde det bra ihop.

Aja, det är som det är, men känslan är att man borde kunna få ut klart mer ur våra två toppkedjor iaf.