Kedjorna 15/16

Skulle nog hellre se Bengtsson som center i tredje.

Thörnberg - Christensen - Brithen
Laine - Abbott - Tedenby
Törngren - Bengtsson - Sandberg
Andersson - Önerud - Sundh

Så skulle jag vilja se forwards kedjorna när alla är tillgängliga, bort med Melin till förmån för Erik Andersson.

Örnerud i 4e känns inte rätt tycker jag. Melin har startat bra med.

3e
Melin-Örnerud-Sundh

4e
Törngren-Bengtsson-Sandberg

Tycker man bör bortse från nån eventuell inbördes ranking av kedjorna. Med full och kurant anfallsbesättning formeras fyra potentiella matchvinnarkedjor. Annars tycker jag Filip Sandberg som varit HV:s genomgående bästa ytterforward ska ha en plats bredvid Christensen.

Men det är ju inte riktigt så det funkar. Klart som korvspad att man ska återförena Sandberg med Bengtsson och Törngren… För övrigt så vidhåller jag att man bör splittra på nuvarande andraformation då de är på tok för överambitösa i egen zon.

Laget enligt mig;

Brithen, Christensen, Thörnberg
Andersson, Abbott, Tedenby
Laine, Önerud, Melin
Sandberg, Bengtsson, Törngren

Där sa du nåt… håller med! Med fullt lag så har vi faktiskt material för att alla kedjor ska kunna vara farliga i alla lägen och det ger Lindbom lyxen att kunna matcha kedjorna under match efter vilka som är heta utan att vara beroende av en toppkedja.

Håller också med om att Sandberg är en given topp 6 forward men om vi kör utan inbördes ranking av kedjorna så tycker jag lika gärna han kan fortsätta med Thörngren och Bengtsson eftersom det ju bevisligen funkat förr.

Däremot håller jag inte med om att andrakedjan ska splittas. Tycker att det är den formationen som har hållit den högsta lägstanivån och varit konsekvent bra.

precis, vilket mina kedjeformatoner gör med betoning på lite mer rollkedjor för att passa in på hur matchen utvecklar sig så spelar man en kedja lite mer. Samtidigt kan man ändå spela kedjorna ungefär lika mycket och eventuellt kan undvika att spelare blir tröttkörda eller skador.

Kollar på träningen.
Och spelar man som man tränar då blir de dessa formationer imon.

Melin- Christensen–önerud
Sandberg- abbot- teden
Sundh- Bengtsson-Andersson
Törngren- Stenlund- lestan/Ahl

Karalahti- Berglund
Obyrne- Almkvist
Hansson - Johansson

Jag håller med om att inbördes ranking kan lämnas till förmån för 4 matchvinnande kedjor. Dock tror jag ändå att man måste inse att vissa
formationer är offensivare och andra defensivare.

MEN jag förstår INTE att Sundh skulle ställas utanför laget! Med tanke på hur han inlett säsongen tycker jag att han har en gjuten plats i en defensivare formation.

Melin har också inlett över förväntat men att tro att han skulle hålla samma nivå i en defensivare formation känns naivt. Melin måste
nog spela i 1:a- eller 2:a-linan för att man ska kunna få ut det man vill ha av honom. Och med fullt lag platsar han inte där. Därför ser jag att Melin och Andersson konkurrerar om sista platsen och där känns Andersson mer användbar, både offensivt och defensivt.

Kom på att karalahti ju är avstängd men antar att cederholm går in där

Berglund är precis som Karalahti avstängd kommande 5 matcherna! Undrar hur man tänkt formera 3:e backpar, antagligen Eidstedt - Cederholm. Även om de båda varit bra så känns det ganska risky. Men mot Modo imorgon & matchen mot Rögle funkar det nog - blir värre i de kommande matcherna mot Linköping, Luleå & Frölunda!

Kanske läge att prova lite nya formationer för att lösa knutar på måltorkan!

Thörnberg - Abbot - Sandberg
Önerud - Christensen - Tedenby
Melin - Bengtsson(Brithén)- Laine
Sundh - Andersson(Bengtsson) - Stenlund/Thörngren

Thörnberg Abbot Laine verkade ju funka helt okey i lördags Tror också att Christensen Tedenby kan finna bra kemi.

Skulle alltså vilja se följande med Ted tillbaks:

Thörnberg - Abbot - Laine
Brithen - Christensen - Tedenby
Sandberg - Bengtsson- Thörngren
Sundh - Önerud - Stenlund/Andersson

Önerud får köpa en plats i 4.e tillsvidare. Han är inte dålig på nått sätt men tycker inte han producerat tillräckligt för att peta någon av våra topp 6 och Bengtson linan vill vi ju inte splittra. Alternativt så matchar man in Brithen i 4:e linan och låter Önerud fortsätta i 2:a.

EDIT: Det blev också precis som jag sa :wink: Bra att Lindbom kollar vad jag skriver på forumet då och då :stuck_out_tongue:

Tycker iofs att man inte ska byta femmor så mycket mera nu med tanke på att vi missat så lång tid att spela ihop våra femmor men jag skulle vilja se dessa femmor (när alla är tillbaka)

Första femman:
Tedenby-Christensen-Laine (Tedenby och Christensen har redan sjukt fin kemi så att dela på dom vore dumt, men om Tedenby skulle ha en lika snabb forward som sig själv med sig till så tror jag han hade kunnat få ännu mer ut av sin speed, ofta nu han är helt själv i anfalls zon och får vänta in sina kedje kamrater, Brithen är ju typ hälften så snabb som Laine Tedenby
Campoli-Karalahti

Andra femman:
Thörnberg-Abbot-Önerud
(Önerud är hetare än Brithen, sjukt jobbig femma och också målfarlig)
Almqvist-Hansson
(Hansson ska ju LÄTT spela top2 backpar)

Tredje femman:
Sundh-Brithen-Melin(om han slutar vara skadad annars Sandberg)
Obyrne-Berglund
Brithen är bra men jag tycker vi har bättre spelare för våra två första kedjor, förra året gjorde han endel poäng det är jag medveten om men ärligt talat ger jag den mesta credden av Brithens poäng till Kung Christensen)

Fjärde femman:
Våran ungtupp kedja Thörngren-Bengtsson-Sandberg (Erik andersson ifall Sandberg är i tredje, Sandberg är sjukt bra och ja egentligen är hela denna femman för bra för att vara en fjärde femman men lyx problem)
Eidstedt extra back

En sak som jag tyckte AJ gjorde bra var att han körde 4 forwards i PP. Det kan väl omöjligt vara sämre med en offensiv, puckskicklig forward på den position som O’Byrne och Berglund spelar i PP?

Gjorde han?
Jag håller med och tycker att man ska köra 4 forwards. Kanske inte varje gång men bra att kunna variera sig då vårt PP är helt sönderläst och dålig i grunden.

Ja, tror han den första (eller iallafall en av de första) i HV som körde på den linjen. HV hade ju inte ett par riktigt giftiga offensiva backar förra säsongen heller.

Så dåligt och sönderläst kan det väl ändå inte vara när vi ligger på tredje plats i PP-ligan, med 27% effektivitet?

Medveten om att vi ligger på tredje plats men om man har sett matcherna så är det ganska tydligt att laget har väldigt svårt att komma in i zon och ställa upp. Men visst, statistiken ser ju bra ut men i verkligheten så finns det väldigt mycket som kan förbättras.

Möjligt att jag är aningen blind för det som man gör bra i PP men blir extremt frustrerad när man gång på gång slarvar bort ett PP-läge utan att komma till målchans.

Med nytt skadeläge och därmed ny situation i laget så kan man ju undra hur den gode Lindbom tänker kring att formera kedjorna nu. Dags för omfattande ändringar eller fyller han bara på underifrån så att säga? Vad tror ni?

Thörnberg - Christensen- Tedenby
Brithén - Abbott - Sanberg
Törngren - Önerud - Sundh
Ahl - Bengtsson - Stenlund

Skulle vilja mixa om lite i hela laget, att man faktiskt ger de personer som presterar bäst, mest speltid. Många som jag tycker underpresterar. Såhär vill jag att det ser ut just nu med de skadade spelarna borta. Skulle gärna se ett par vassa förstärkningar.

Tedenby-Christensen-Sandberg
Törngren-NY/Bengtsson-NY/Andersson
Önerud-Abbott-Andersson/Thörnberg
Brithén-Stenlund-Sundh

Campoli-Almquist
Karalahti-Emil J
Berglund-Eidstedt

PW (Och NY om Ersberg blir borta länge)