Kvalet 24/25: MoDo Hockey - HV71

Man hade chansen att ta in någon som kan avlasta Blomman under uppehållet. Men Björn tror att vi kommer lösa det för att vi har ett bättre lag på pappret än Malmö. Man kollar bara papper men glömmer och skiter i hur det verkligen ser ut på isen.
För på isen är det riktigt jävla illa!

Silver från botten räknat…

Tror faktiskt HV har god chans att vinna mot LHC och ÖHK i kval. Större än mot Modo. De (i synnerhet LHC) har vansinnigt mycket mer att förlora utifrån förväntningarna inför och under säsongen. Så om vi nu inte mirakulöst lyckas ducka den här kulan som kallas kvalspel, så hoppas jag på LHC i kvalet.

1 gillning

Plats 13 istället för 14 känns sjukt viktigt denna säsong

1 gillning

Ett gäng jänkare i det laget också som förmodligen skiter fullständigt i om dom åker ur, mixat med legoknektar som Kovacs och Ljung.

1 gillning

Tror inte en sån som Broc Little “skiter fullständigt” i om man åker ur. Han har trots allt spelat i LHC i tio säsonger och har säkerligen byggt upp någon slags (märkligt nog, trodde inte det gick för ett sånt lag) hjärta för klubben och föreningen.

Nick Shore å andra sidan kan säkert övertalas om att göra ett par självmål i ett ev. kval mot oss mot en summa pengar :nerd_face:

1 gillning

Absolut, men spelare som Rattie, Shore och Ellie har ju visat förr att dom spelar där plånboken är fetast.

Vi tar LHC i ett kval. Tror även vi har goda chanser mot Örebro, men visst fan vore säsongen ändå ganska lyckad om vi lyckades spela ut Silver. Vi ÄR ett av kvallagen och bara att börja lyfta tungt redan nu och nyttja nya gymet till max så vi är duktigt nertränade och kan släppa upp lagom till kvalmatch 1.

6 gillningar

Skönt är ju att vi har en del spelare från förra säsongen som spelade kval, vi har rutin kan man säga både på gott o ont. LHC likt Örebro måste ha panik.

2 gillningar

Instämmer, kvalet är med största sannolikhet gränsande till visshet fullt klart, däremot är jag kluven om önskad motståndare. Det vore naturligtvis skönt att spela ur Cluben från SHL , men tänk om det blir tvärtom, då är depressionen nära. Föredrar nog Örebro framför LHC och framförallt vill jag inte ha Modo som är ett bättre lag än de andra.

Tror inte vi ska underskatta fallhöjden hos LHC den här säsongen jämfört med HV. Många(iallafall bland oss fans) har ju vetat att det här kommer ta tid med tanke på att vi har många av Nubbens kontrakt kvar. LHC och deras fans trodde att de skulle ta nästa kliv i år och bli ett topplag och så går det såhär liksom.

Lag X borde sparka sin tränare (som vi kan kalla “Anton Blomqvist”).

Cluben eller ej, det är ev HVs serie att förlora. Det är HV som måste göra jobbet. Och jag är inte saker att AB vänder och vrider om detta till vår fördel.

För det kommer inte räcka med predikan och fucking. I en kommande kvalbatalj kommer dina taktiska drag spela en stor roll. Ja det är upp spelarna också men om du inte kan väcka gruppen idag så måste du hitta ett annat sätt att ge dem förutsättningar för att dem ska få utrymme att gå in för det. Logiken är enkel, börja med att spela det bästa vi har. Ge fan i skiten som hela tiden släpper in mål och bidrar med nada framåt.

Vi får hoppas att pressen på LHC blir för hög när kvalet spikas för dem så det blir totalkollaps.

1 gillning

Jag tror inte att HV kommer ha en chans oavsett motstånd. Vissa gånger är det bättre att sluta sist och möta ett lag som slåss för chansen att slippa kval in i sista omgången, men ibland spelar det ingen roll så det går inte luta sig mot statistik eller erfarenhet här.

Det som är den stora anledningen till att HV med 99% sannolikhet åker ur är att årets säsong är en karbonkopia på säsongen man åkte ur:

• överskattat lag
  • svag ledarstab
  • usel självbild
  • snack om slutspel när allt pekar på degradering
  • total handlingsförlamning i hela föreningen
  • ingen markering från någon eller mot någon
  • total uppgivenhet bland spelarna
  • svajiga målvakter
  • bra PP men uselt 5v5
  • osv

Jag tror HV åker med 4-0 eller 4-1 i matcher.

Inga halmstrån. Inga livlinor. Noll ljus i tunneln. Noll.

10 gillningar

Skriver under på alla punkter. Jag har samma känsla som du. Konstigt nog tycker jag ändå laget är bättre än det vi åkte ur med 20/21. Då kändes det grått rakt igenom.

I år saknar vi nödvändigtvis inte spets. Det är dysfunktionellt på ett annat sätt. Som om man slängt ihop några bitar oxfilé och mixat upp det med surströmming. Och då smakar det rätt illa.

4 gillningar

Helt enig.

Anser också att detta laget är bättre än det som åkte ur, men tyvärr uppträder de precis lika viljelöst, håglöst, karaktärslöst och utan nån som helst stolthet, som de som svek oss den gången.

Ingen verkar bry sig alls. Men det är så det ser ut när man helt saknar stomme och ledande spelare efter många års misshandel och värdelösa lagbyggen.

2 gillningar

Exakt så.

Skrämmande likt på så många sätt förutom förlängningen av headcoachen som Liljander kastade sig över. Rahm fick ju gå i alla fall.

När Liljander dessutom bara pratade om att slutspel och bli farliga där var det enda som gällde då begrep i alla fall jag att Liljander och övriga inom HVs ledning inte begrep någonting. Copy paste som från HV ledningen då, strutsbeteende.

Hur kan man inte se allt det du räknar upp trots att det är så uppenbart allting hur dåligt vi presterar och hur lite AB får ut av laget?

Jag tycker dock att detta laget är mycket bättre än laget vi hade då, helt annan spets och bredd. Vi gick in i den säsongen med Martinsson, Kinnvall, Bertov/Glad och Emil Johansson som backar i våra två första backpar. Fröberg och Holmström som våra toppcentrar.

Vi är i februari och huvudet är fortfarande nere i sanden. Plan B existerar fortfarande inte.

3 gillningar

Som någon (lejacques, tror jag) påtalat tidigare, så har man även lyckats med konststycket att, i strävan efter kontinuitet, lyckats bryta kontinuiteten flera gånger under säsongen.
Man ska forsätta med Lindbom, och Blomqvist ska gå som ass minst en säsong. Sen ska man istället plötsligt ha Blomqvist som HC.

Man lyckas tillslut inse att Norberg inte lämplig som sportchef. Istället för att sparka honom på dagen, så låter man honom påbörja lagbygget, innan man tillsätter Abbott.
Att Abbott försvinner innan han knappt har börjat kan inte HV lastas för, men sen tar man in Liljander, som inleder men att direkt köra Nubben-spåret, och förlänga med en redan ifrågasatt Blomqvist. Som man dessutom redan hade kontrakterad under en säsong till.
Så det är lite oklart när det egentligen är viktigt med kontinuitet, eller inte.

När vi då är framme vid risken för kval (som tråden trotsallt handlar om) så verkar alla förberedelser (eller avsaknaden av sådana) handla om kontinuitet, igen. Istället för att ta in nya spelare och kunna få lite rotation i truppen, och göra någon förändring på ledarsidan, verkar den nye sportchefen tycka att allt är frid och fröjd? Man behöver bara ge den här truppen, som är sämst i serien, mer tid?
Mer tid för vadå? För att bli ännu sämre? Om det är något som verkar ha funkat tidigare är det väl att göra förändringar, särskilt inför (eller att försöka undvika) kval?

Kontinuitet är inte någon gyllene universallösning, särskilt när utgångspunkten man jobbar ifrån redan är alldeles för dålig.

6 gillningar

Det blir ett tufft kval vem vi än möter. Ligger man sist så gör man det av en anledning. Man är sämst. Punkt och slut. Då behöver man hitta vägar att gå för att under en kort period vara näst sämst. Oskarshamn gjorde ett rätt bra jobb förra säsongen och höll ut till en avgörande match 7 där så vi behöver fatta vad de gjorde rätt den gången.

1 gillning

Är det därför man sparar Engsund??

1 gillning