Får hoppas att hv gör en timrå. Hamnade tvärsist men körde ramstark defensiv och slog ut dif med 4-0. Kommer dock aldrig ske med våra backar och målvakter.
Tror snarare att man får hoppas på det som skedde vid vinst streaken. Ett PP och en målvakt som lyckas överprestera i fyra matcher.
Ang verkar fortfarande intresserad av att vinna hockeymatcher, men han är väldigt ensam om det tyvärr.
In med Önerud före kvalet så det åtminstone är någon mer som brinner för klubbmärket!
Känns som att det blir mot Örebro som vi får kvala.
Örebro är det lag som enligt mig är minst förlust om de åker ur.
Övriga lag har man mer minnen från möten med genom åren, finns ju ganska många lag som man förväntar sig ska spela i högstaligen.
Även om det finns lag som man gillar mindre så är det ändå mer känsla på nått sätt när vi möter vissa lag. Det vore enligt mig tråkigare att inte få chansen att spöa “Cluben” bland andra 4 gånger per säsong.
Sen tror jag tyvärr att det blir vi som åker ur
-
Jag anser ju att laget i år är klasser bättre än det 20/21. Då kändes det som att laget var chanslöst i 50 matcher. Nu har laget stundtals spelat uselt men det är ett helt OK lag i grunden tycker jag. Det är stor skillnad.
-
För övrigt förvånar det mig att Liljander pratade om slutspel osv. Han har ju tidigare varit i kval med Malmö och vet hur det är att ratta ett bottenlag.
Liljander är bara en i mängden som kommer till föreningen men skyhöga förväntningar. Sen tar det några veckor sen är allt sig likt.
Vill absolut inte möta LHC. Känns som en serie där vi kommer bli ännu mer tyngda av tidigare motgångar och bataljer. Spelarnas (och fansens) sköra psyken skulle inte klara den pressen. Kvalet i sig är press nog. Dubbel press mot LHC.
Tror och hoppas på Modo. Mest på grund av hur spetsen ser ut i laget. Sen är det såklart långt ifrån självklart att vi vinner en sån matchserie ändå.
Örebro har en lina med Karlkvist i spetsen. Det räcker för att slå ut oss. Blir det skada där tar jag gärna Örebro…
Säger precis som du. Vill INTE möta LHC.
I år är HV SHL:s Oskarshamn. Det underpresterande laget, det sämsta laget, räddningsplankan.
Med tanke på hur uselt det gått för HV de senaste åren så förväntar sig nog ingen att de ska hålla sig kvar (såg en omröstning på Aftonbladet där en klar majoritet trodde HV skulle åka ur). Nytt kontrakt är således bara en bonus, sett till det läge vi är i.
Så den chans jag ger HV i ett kval bygger jag på att förväntningarna på laget är noll. Jag tycker verkligen HV och spelargruppen ska anamma detta. Man har absolut ingenting att förlora. Det kanske låter konstigt, men jag tycker HV ska gå in med inställningen att kvalet ska bli “kul”.
Kul tror jag det däremot inte blir om man får möta LHC. Då kommer plötsligt förväntningarna och pressen öka igen, precis som 15.48 skriver.
Så jag tar helst formsvaga Örebro, och hoppas HV-spelarna går in med inställningen att ha “skoj”. Lite som IKO ifjol. Det fungerade ju faktiskt (nästan) för dem.
Allt detta bygger ju dock på att man har rätt självbild, i det här fallet att man är ett allsvenskt lag i SHL som fast man kanske inte förtjänar det får en chans till att hålla sig kvar. Tyvärr vet vi ju att det är sisådär med HV:s självbild…
Möta ett Linköping som alltid ser matcherna mot Hv som ett hatmöte gör dem mer taggade än vad vi blir av att möta dem. Så redan där har de en fördel!
Fan så mycket värre att åka ut mot dem än mot Örebro dessutom.
Vänd på det, fan så mycket bättre att slå ut LHC än Örebro
High risk, high reward. Jag gillar det
Intalar mig själv att om det blir Örebro i kvalet, så har vi all inside info vi behöver på dem nu, genom Nyman. Med det inte sagt att vi kommer slå dem, men vi ger oss chansen. Väljer glädjen, för en gångs skull.
Då vore det bra att få hemma fördel också. Men det är väl kört de med.
Hemmafördelen är väl skitsamma? HV är ju sämst på hemmaplan. Sämst i serien tror jag utan att ha några källor på det.
Yes. Vi är sämst i SHL, både hemma och borta. Så jag tycker som du. Det är skitsamma. HV ska lyckas vinna fyra matcher på något sätt. Det vi vet här och nu är att det enda vi har att komma med är en överpresterande målvakt och PP. Och då spelar hemma- eller bortaplan mindre roll. Synd att vi varken har ett PP eller målvakt som överpresterar för tillfället.
Kvalet är ju nästan spikat nu, frågan vilken motståndare det blir?, idag tippar jag faktiskt Modo som har tre tunga förluster i rad efter en lång vinstrad av matcher. Modo med ett lite ojämnt och svagare försvar men ett väldigt bra anfallspel i många matcher. Oberoende vem det det blir så kommer HV få det svårt att vinna fyra matcher med en galen oförmåga att göra mål framåt. Jag hoppas att coacher och GM vågar fatta lite nya beslut inför kvalet, ex kalla hem Träff och Pettersson asap, vila toppspelarna växelvis några matcher då de verkar lite tröttkörda som Ang, AP, Borgström , La Leggia och Louto, Dessa spelare måsta vara hungriga samt extremt på topp när kvalet startar om vi skall ha någon chans.
Oavsett måste vi få igång ett spel där man skapar och utnyttjar chanser framåt. Det har vi inte nu och tiden är knapp att fixa. Tyvärr har vi inte haft det på hela säsongen och att förlita sig på PP (som f ö är på normal/låg nivå) räcker inte. Så det ser mörkt ut.
Hur ser det ut? Kan vi eventuellt sätta ett lag i rubriken ikväll?
(Har en förnimmelse av tidigare raderade trådar i samma ämne… )
Är ju fortfarande 24 poäng kvar att spela om. Så skulle säga att vi tidigast kan lägga in HV71 i ämnesrubriken efter omgång 48. Senast omgång 50.
Det är väl det som känns lite hopplöst nu. Att det fortfarande finns en teoretisk chans. Jag menar ju att HV borde ställt in sig på kval redan för ett par, tre omgångar sen med syfte att ta vara på de få fördelar som finns med att vara avsågade tidigt.