Kvalet 24/25: MoDo Hockey - HV71

Fan va kul med Aftonbladet. Allt fokus på situationen innan HV-målet istället för HV:s seger med 2 mål av AP och nytt mål av OSL.

Nu är vi tillbaka i mstchserien på allvar, nu är det 40-60 skulle jag säga och nästa match blir en
" 60-procentsmatch’ där vinnarens chans att ta serien ökar med 30 procent på förlorarens bekostnad.

Så 70-30 eller 10-90 efter nästa, ladda om nu för sådant här flyt som vi hade idag lär vi inte få igen och domarna lär inte vara med oss i övik så nu måste vi spela, inte gruffas och hoppas på turen.

2 gillningar

Tröttsamt.
Utvisningen på Engsund som leder fram till 3-3 målet är ju en filmning.
Ranta sätter sig på röfen 0.5 sekunder efter att Wins klubba var i närheten av trynet.
Så han lyckas filma ut fel gubbe.
Hade gärna sett den från en annan vinkel.
Böter på sånt där trams.

1 gillning

Först och främst. Hur än säsongen sett ut, hur än spelet är. Det är starkt av HV att med all den press det innebär utjämna matchserien på hemmaplan. En förlust i Jönköping och de flesta av oss hade nog räknat med uttåg, antingen i dag eller på söndag.

Jag trodde inte jag var nervös, men yes, nervositeten smög sig på i dag. Som alltid när jag är nervös försöker jag gå till siffrorna för att hitta något mönster som kan tala om vartåt det lutar. Och i regel handlar det om de basala grejerna. I det här fallet: Vilket lag leder målvaktskampen, vilket lag har flest “poäng” (om det delats ut poäng som i grundserien), vilket lag vinner i special teams, vilket lag har spelare som faktiskt producerar.

I regel skulle jag säga att laget som checkar av alla de här boxarna också går segrande ur matchserien.

Så. I ett försök att lugna ner mig själv.

• Modo leder just nu på poäng. 7-5. Jag vet, det handlar inte om poäng, det handlar om segrar. Men det här pekar just nu på att Modo, sett till de fyra första matcherna, är mer “svårslagna”.
  • Modo leder special teams.
  • Dichow leder målvaktskampen mot Lehtinen. Just nu är det inget snack sett till siffrorna.
  • HV gör fler mål. 13-10.
  • HV har fler spelare som producerar och kliver fram. Just nu har HV fem spelare som snittar en poäng per match. Modo har en.

Precis som i matchserien känns det vidöppet. Men HV har för tillfället, i de parametrar JAG brukar titta på, ett litet, litet övertag.

Ser vi till det mentala har nu pressen svängt tillbaka på Modo. Jag vågar mig inte på att gissa hur de kommer komma ut på söndag. Men att vända tillbaka hem efter att först ha blivit överkörda och sen förlorat en match i förlängning, en match de kanske borde ha vunnit, lär ju inte ha stärkt självförtroendet – eller för den delen minskat pressen.

För att summera. Efter 0-2 i matcher kunde jag inte i min vildaste fantasi se det här scenariot inför match 5. Och det gör mig liiiite gl… Vill inte skriva ut ordet, rädd för att jinxa.

9 gillningar

Enda jag nojar över är om Dichow behöver vila. Tror inte AB vilar honom på söndag.

Rätt kul att Rönnqvist (180 cm) sa att han inte brukade ha problem efter matcherna. Dichow är 195 och har en mycket mer krävande spelstil.
Matchen idag slet nog i stil med ett marathon.

3 gillningar

Är Dichow pigg bör han absolut inte vila. Klubbens SHL-kontrakt vilar på hans axlar.

Fy fan, tänk att ställa Hugo på söndag och korthuset faller. Tänk att ställa Glifford på söndag och vi torskar. Dichow är enda räddningen, kan han spela så spela honom. Vila kan han göra efter säsongen.

9 gillningar

Han måste kunna prestera. Vilar vi honom nu så lär han vara bättre i hemmamatchen och en eventuell game 7.
Ska han spela på söndag hoppas jag att han ligger med dropp och får några påsar finskt blod. Bara att tömma Tikka på en halvliter och stoppa i Dichow.

4 gillningar

Efter midnatt. Hemma igen. 2-2 i matcher.

Lätt sinne.

50-årsfest hos god vän senare idag.

Ny viktig match imorgon!

3 gillningar

Det här vill jag aldrig mer se eller höra någon yttra.

1 gillning

Nja, avgörande för oss att vinna nästa.
Vi vinner inte en avgörande sjunde borta, med vår mentala vekhet.
För HV gäller allt i nästa match.
Blir svårt nog att sen avgöra hemma i en sjätte.

Snacka om nyckelmatch på söndag. Modo kommer komma ut jävligt taggade så nu gäller det att göra sin bästa insats och utnyttja deras “övertaggning”.

Bli inte små och rädda som igår tack. Modo är inte speciellt bra egentligen.

4 gillningar

Nyckelord: VÅGA!

1 gillning

AB kommer ju babbla ihop något. Varken mer eller mindre. Handlar mer om att spelarna ska checka in än att det är AB:s predikan som är avgörande.

1 gillning

I alla medier gråter tränare, spelare och så kallade experter ut om situationen när Hugo fick en klubba i ansiktet. Det är allt ifrån fusk från HV’s sida till en domarskandal. MoDo gör allt för att sätta press på domarna inför morgondagens drabbning. Det gäller att hålla huvudet kallt och inte gå i deras fälla. Hoppas domarna kan stå emot gnälligaste publiken i Sverige på söndag.

6 gillningar

Aagards spearing då… jag drar den igen. Han skulle lika gärna lämnat matchen. Sen avgör han.
Det får inte löna sig att sätta stor press, då skulle vi gjort samma med den.

2 gillningar

MODO forecheckar ju väldigt hårt med flera spelare då HV:s backar har pucken längst bak.

Men det ger också utrymme för kontringar och mål likt det första som HV gjorde förra matchen.

Det kan man utnyttja med spelare med bra skridskoåkning som Ang, OSL m.fl.

Tycker MODO också ofta själva också har haft en spelare uppe vid blå för kontringar så det har varit en grej i den här matchserien att utnyttja kontringar när spelet vänder snabbt.

Komma 2 mot 1 o.s.v.

HV behöver också skärpa sig i egen zon - spela rejält - framför allt i andra perioden när det är långt till avbytarbåset så får man inte slarva med att få ut pucken över blå.

Fransson m.fl men även spelare som Kero strular med detta .

Titta sig om lite innan man får pucken så vet man vad man har att spela med - och inte bara slarvigt dra en lös puck längs sargen.

3 gillningar

Gör som havet: VÅGA!

2 gillningar

Ja, de får inte komma ut som rädda harar på bortaplan, alla måste ha inställningen : segra eller dö ! :slight_smile:

Hoppss verligen Dichow orkar 3 matcher ytterligare!

Om Hugo i målet.
Inte en chans.

Vi måste spela mer som i första matchen i HG. Rejält, tufft och grinigt! Då hänger dom inte med

1 gillning