Kvalet HV71 - IKO 23/24

Hur vore det att lag 1 i HA och lag 14 i SHL byter plats vid säsongens slut. Sedan går lag 13 i SHL in som 1a seedad i HA slutspelets kvartsfinal och ”ersätter” laget som vann HA. Då får man ju en rejäl chans samt att HA även har chans att få upp två lag

1 gillning

Nej för fan! Argumentet “det kan vara sista SHL-matcherna i Husqvarna Garden på jäkligt länge” är ju det jag använt hemma för att kunna få ta mig till Jönköping och lämna familjen för två kvällar (de båda första kvalmatcherna). Säg inte att det varit ett dåligt argument! :wink:

2 gillningar

Fast då skulle det nog fortfarande snackas om att det är ett “slutspel ingen i SHL vill spela”, för ingen vill spela om att bli degraderad.

Systemet är bra och tydligt. Den sämsta organisationen åker ut. Den bästa i divisionen under går upp. Det är ett supertydligt och konsekvent system som är lätt att förstå.

Det enda man borde göra är att jämna ut ersättningarna mellan divisionerna så att laget under inte får så stort glapp.

6 gillningar

Självklart ville ingen av oss att det skulle stå 1-1 i matcher nu, men då tror jag iallafall att jag föredrar att det skedde på detta vis. Vi kom ut oförberedda i första, men svarade sen. Något att bygga vidare på.

4 gillningar

Som jag skrev inför kvalet. HV ska vara glada över att de ändrat spelschemat och numera låter lag 13 börja med två hemmamatcher.

Nu fick HV en riktig chans att ta revansch direkt och åker nu plötsligt till Oskarshamn med lite, lite vind i seglen.

Och som jag också skrivit. Nu står vi inför ett helt nytt läge i play out-sammanhang. För första gången sedan nya formatet infördes för tre år sedan står det 1-1 efter två spelade matcher. Frågan är då, vad kommer att väga tyngst, att vinna match ett eller två?

Ska även bli intressant att se hur IKO hanterar kommande två matcher. För första gången sedan november spelar de plötsligt under press. Det är de som inte ska torska en match på hemmaplan. Matchserien känns vidöppen men det är fortfarande IKO som har den lilla fördelen och med det kommer också förväntningar på att de ska förvalta den.

12 gillningar

Tycker det känns oroväckande att Dichow inte alls kändes trygg ikväll fast han höll nollan. Mycket returer idag.

Han är nog nervös grabben. Blir bättre efter denna matchen

Har vi sett samma match. Visst en del returer men han skapar ju ett lugn vilket knappast kan sägas hans kollega.

5 gillningar

Tror du inte vi ställer Ortio nästa så han kan sno en match borta åt oss? :melting_face:

1 gillning

Dichow gjorde ju även en del tokräddningar. Så visst förtjänade han att hålla nollan

9 gillningar

Ja vi såg samma match och nej jag tyckte han såg darrig ut ikväll om man jämför med andra matcher. Men nolla är alltid nolla så hoppas det var lite nerver bara.

2 gillningar

Skoja inte ens om det. Var länge sedan man såg en målvakt som tidigare varit helt ok, spela så dåligt en hel säsong. Man undrar ju hur det kunde få fortgå så länge.

Håller med att han var lite darrig ibland, men överlag gjorde han det bra. Som sagt så var det nog lite nerver. Ung kille i en av HVs viktigaste matcher

Dichow får vara hur darrig som helst så länge han håller nollan.

18 gillningar

Om jag räknar rätt borde HV hålla sig kvar om Dichow håller nollan i resten av matcherna

6 gillningar

En sjukt hög lägstanivå har grabben. Låt han får bli hjälte i Jönköping

5 gillningar

Förstakedjan var bra idag. OSL gled igenom några gånger men tycker andrakedjan inte får till det riktigt och Brännström är rätt osynlig som vanligt.

Tedenby Måns Lenc skapa väl inte jättemycket även om Teden var pigg i början. Tikka blomma ut till publikfavorit ikväll som Nubben lovat oss (lite sent bara).

Blir tufft borta nu. När såg vi HV göra två bra matcher i rad senast?

Brännströms slit i varenda situation i kortsarg ska inte förringas när vi måste nöta ner deras backar likt idag.

1 gillning

Bättre att det studsar ut än in som jag skrev i matchtråden. Mr 100%

1 gillning