Kvalet HV71 - IKO 23/24

Jag tror egentligen inte att man underskattade IKO. Man visste absolut hur IKO skulle spela.

Däremot hade Lindbom kapitalt misslyckats med att mentalt förbereda laget på rätt sätt. Därmed misslyckades spelarna att förbereda sig själva mentalt, vilket är så viktigt. Detta sade Almen Bibic så bra under matchen mellan Luleå o Örebro igår. Man måste som spelare gå in i sig själv…vad ska jag göra, hur ska jag göra, tänka sig in i situationer och hur jag löser dessa.

Jag tror många spelare, tyvärr, tänkte som jag, och förmodligen många andra. Fan…vinner vi två raka hemma, så ska IKO vinna 4 av 5, och det gör dom inte. På så sätt hade man “två matcher i huvudet”, vilket inte är bra. Man hoppas.

Från och med nu. En match i taget. EN MATCH I TAGET.

3 gillningar

Som Lindbom sagt sedan han tog över. ”EN MATCH I TAGET”. Och det har ju gått bra :wink:

Men skämtåsido. Håller med dig till hundra. HV måste vara här och nu, vinna det mentala spelet. Ser vi bara till dagens match vet förhoppningsvis domarna att de gjorde en pinsam insats sist. Det är helt sjukt att HV inte hade majoriteten av PP. Så vi får helt enkelt hoppas och tro att domarna kommer göra sitt för att kompensera.

Sen ska HV vinna naturligtvis, oavsett domare. Men just idag hoppas jag man får lite snålskjuts av domarna.

4 gillningar

Vi får väl se till att hjälpa Lodin med det.

Jag litar inte en sekund på Lindbom.
Det kan finnas inristat på nån stentavla att Ortio ska stå.

sista SHL matchen i Garden ikväll tro?

AP20 måste leverera ikväll, tycker inte att han var bra alls sist. Vi måste få komma till skott i slottet. Tikka kan stå framför mål och bröta. Han var en av få godkända spelare förra matchen. PP måste funka bättre.

2 gillningar

Till protokollet.

Jag tror att de flesta här inte tycker att Dichow är en toppmålvakt i SHL. Jag tror de flesta ser honom som andramålvakt nästa säsong om det blir SHL spel.

Däremot tror jag att de allra flesta tycker att Dichow är mycket bättre än Ortio som bevisligen varit riktigt dålig hela säsongen. All statistik visar tydligt att Dichow är mycket bättre.

Så det är ingen övertro på Dichow förutom att han har varit mycket bättre än Ortio, vilket tyvärr alla i SHL varit denna säsongen.

Så att de flesta vill ha Dichow i målet beror mer på Ortio själv än på Dichow.

Tror ingen ser Dichow som en frälsare. Däremot en målvakt som ger oss chansen att vinna många fler hockeymatcher än vad Ortio gör. All statistik visar att det är så, väldigt tydligt.

Så ställer man Ortio i mål så förväntar man sig någonting helt annat än det som man sett i 40 matcher tidigare plus de tiotal Dichow stått. I princip så struntar man totalt i det som skett under dessa 50 tal matcher.

3 gillningar

Är det så är det ju riktigt j-a illa om man inte spelat alla taggade juniorer

Njae. HV och Oskarshamn är väl i nån slags limbo nu. Ingen har just nu SHL-status för kommande år. Så senaste (sista?) SHL-matchen i Garden spelades den 9:e mars mot Leksand :wink:

Jag instämmer med Kinnvall.
Det här är ju vedervärdigt för alla. En match eller möjligen tre kanske. Men bäst av sju i vem som får bli kvar i SHL.
Det är bara för jävla elakt. Kravet: Lägg ner SHL-kvalet – matcherna ingen vill spela

1 gillning

Vad säger din objektiva bedömning ikväll @lejacques ?

Ja kommer man sist så ska man åka direkt ur.

Jag håller med. Köper inte att det är förlorarsnack heller. Eller, det är klart att det påverkar att han har åkt ur tre gånger, men jag tycker också att det är asjobbigt(Att jag håller på HV kan ju påverka :stuck_out_tongue_winking_eye:) men jag tycker faktiskt att man kan ta tillbaka det systemet som var innan, det var ju trots allt lag som gick upp i SHL med jämna mellanrum!

Jag tror ingenting längre. Inför kvalet lät jag hjärnan styra och landa i att HV inte kan åka ur mot ett av tidernas sämsta SHL-lag. Men så kom matchen i fredags och HV lyckades pricka in en ny lägstanivå. Dessutom i ett läge där man tror att laget inte kan sjunka lägre.

Så jag tror ingenting. Däremot stålsätter jag mig för att HV som lag inte är färdiga med att överraska oss negativt.

4 gillningar

Det enda du kan vara säker på är att de på ett kreativt sätt kommer att hitta på nya sätt att överraska dig negativt ! :slight_smile:

1 gillning

Exakt. Och det tar jag höjd för ikväll.:smile:

2 gillningar

Dichow i mål och Teden får chansen högre upp i hierarkin. citat från studion inför ikväll.

4 gillningar

I tyska ligan kör de ett play out där de fyra sista lagen möts. Lag 11 möter lag 14 och lag 12 mot 13. Bäst av 7 matcher. Vinnarna stannar kvar i ligan medans de två förlorarna möts i en ny bäst av 7 där förloraren ramlar ur.

Ett sådant system är riktigt mentalt tufft för lagen då lag 7-10 spelar play in istället. Alltså inga som spelat klart för säsongen och det kan avgöras på målskillnad om man går till slutspel eller tvingas kvala negativt.

Vad tror ni om ett sådant system i svensk hockey?

Känns som HV kommer va med i det kvalet alla säsonger i SHL så för vår hälsa så hoppas jag inte det blir så.

1 gillning

Den gamla kvalserien var perfekt. Man mötte flera lag och kunde ladda om efter en förlust på annat sätt. Att möta varandra så här gång på gång funkar i normala slutspel. Här blir det mer ångest än spänning.

1 gillning