Kvalet HV71 - IKO 23/24

När vi summerar denna söndagen så är vi förmodligen 2 matcher ifrån Hockeyallsvenskan.

Antagligen man tror HV ska kunna steppa upp men frågan är om dom kan mot är stabilt IKO.

Ser framför mig att om man torskar kvalet “skador” “spelarna var halvskadade men spelade ändå”

Jag tror ändå att vi vinner ikväll. Tror alla blev ställda över hur defensivt och uppofrande Oskarshamn spelade sist kontra av hur det sett ut i grundserien för dom.

Så ikväll vill jag se:

● inget jävla dumphockey
● ta fighten, kryp in under skinnet på spelarna i varje situation som ges
● spela Dichow, Ortio visar gång på gång att han inte är matchvinnare

2 gillningar

Av dina tre listade förhoppningar så kan bara en bli verklig.
Spela Dichow.
De andra två…
Hur ska de ens bli möjligt när det inte hänt på tidigare 53 matcher?
Fsst hoppas kan vi ju

1 gillning

Förvånar mig inte om Ortio får stå ändå så faller inget av det in.

" Han är revanschsugen "

4 gillningar

Skulle inte förvåna mig om Ortio står ikväll med. Genom att man ställde han i mål i första matchen så har man visat vem man satsar på. Vore konstigt om det ändrades efter 1 match.

Tror tyvärr du har rätt. IKO har en plan, medans vi tutar och kör.

Kan ju inte finnas på kartan att Ortio står i kväll. Inte ens Lindbom kan ju få för sig detta. Då får vi bära ut Lindbom.

Tror på turlig seger i kväll som blir vändningen i hela matchserien. Lodin slår upp sin axelskada.

1 gillning

Nardella kommer bli viktig att få in i kvällens match med!

6 gillningar

Kan aldrig stå bakom ett uttalande att man medvetet ska skada en annan spelare.
Lågt!

2 gillningar

Nej, bara nej. Då åker jag hellre ur

Tikkas fokus borde vara att reta gallfeber på lodin så han blir frustrerad och inte får ut något. De borde du skriva. Men sättet du formulerar dig på och beskriver vad han ska göra är inte okej.

Klantigt formulerat av mig. Men på något sätt måste vi börja spela slutspelshockey.

1 gillning

Absolut och jag gärna som dig ser gärna att tikka sitter som en jövla ryggsäck på lodin och ger han ett gäng stenhårda men schyssta tacklingar.

3 gillningar

Nej dom ska punktmarkera Lodin och inte ge han en millimeter på plan. Sätt han ur spel bara.

Man minns ju Huhtala mot Rahimi, succe!

1 gillning

Kanske redan har nämnts men Simon säger (till JP) att man alltså inte följde spelplanen förra matchen och därmed torskade man. Man följde spelplanen de sista minutrarna och se så bra det blev.

Detta måste väl vara BS. Antingen finns det faktiskt ingen spelplan att följa mer än “ut och lira boys, lägg han (pucken) gärna djupt ner i sarghörnet” eller så underskattade man IKO grovt och det dröjde 55 minuter innan man insåg allvaret. Eller en kombination. För inte fan kan professionella atleter bara avvika för en intränad spelplan för att lira lite hockeybocky, eller?

Nog om det. Om Dichow är i kassen, OSL och Nättinen väck för Teden och Foppa - ja då tror jag på vinst. Inte för att Teden eller Foppa är bra spelare, eller jo, kanske bra mot ett lag som IKO - utan för att OSL och Nättinen rent av är sämre i dagsläget. De saknar också hjärta, vilket troligen kommer vara den avgörande faktorn i detta kval.

Kanske räcker att Ortio är väck egentligen för att spelarna inte ska skita ner sig var tredje minut.

Annars får vi la hoppas att AP, Önerud, Foppa, Teden och Strålman stannar kvar i HA. För blir det torsk i afton, ja då går det åt helvete med allt.

Tror det är 100% BS, i en kvalmatch så följer man spelplanen, om man nu förstår den, det är ju på intet sätt säkert. Oskarshamn var bättre än HV, därför förlorade HV, att de sedan fick in 2 puckar på slutet beror nog inte på att man efter 55 min kom på att, -oj, nu ska vi följa spelplanen, och visa att vi kan, utan att Oskarshamn drog ner kite på tempot. Sen kan det vara så att HV underskattade Oskarshamn, att de trodde att detta skulle bli enkelt, det fick de äta upp isf.

1 gillning

Tittade på videos på Oskarshamns mål från förra matchen .

Det första målet var katastrof-försvar, 5 man som tittar och går mot pucken och missar helt en spelare på andra sidan som får världens tid.

Sen är det inte alls OK att en spelare kommer ensam med Ortio ochatt HV-försvaret inte ens är TVÅA
och kan fånga upp returen utan att en Oskarshamn-spelare kan göra mål då.

Man låter i princip OSkarshamn komma etta och tvåa på pucken framför Ortio trots att man egentligen är 5 man mot 3 på den sidan planen
https://www.shl.se/single-video/video%7Cstaylive%7C289533

Tvåan är ju en olycklig styrnng på skridskon, ett skit / slump-mål.

Trean är en retur från Ortio där Nättinen sedan inte lyckas ta bort en spelare som får slå in den. Återigen hugger de framför kassen och en spelare som Nättinen ska ju vara bra på precis sådant .

Fyran tycker jag Oskarshamn rör sig fint och lurar bort boxplayet som hamnar helt ur position och ett fint skott som avslutas med spel över centrallinjen och ett svårt skott.

Jag tror HV behöver
1 - hålla järnkoll på Lodin (målet att spela 0-0 mot dennes femma)
2 - spelare som Fransson måste förstå att nummer 1 är defensiven och att han är siste utpost, han ska inte chansa och gå upp för högt
3 använda sig av spelare med fart som Tedenby och Brännström , jag vet - de är inte bra på att göra mål, men de kan bryta ned ett sämre försvar (bottenlag i SHL) genom sina snabbhet och skapa ytor för andra
4 - tror Foppa kan behövas när vi har så förbenat svårt att göra mål
5 - tycker också man ska låta Dichow stå, däremot tror jag det är en övertro på honom, det finns många andra problem som måste lösas.
6 - hv har nog fler spelare att tillgå än Oskarshamn, kanske kan man använda sig av det för att bryta ned dem över tid i bäst av 6 …

PS hoppas verkligen att man gått igenom videos och kollat på hur Oskarshamn manövrerade ut dem och att man har en plan för kvällen.

6 gillningar

Klockren analys.
Tyvärr tror jag inte på att de videogranskat matchen i efterhand.
Eller jo, det har de nog gjort, som vanligt!
Men under de tidigare 52 granskade matcherna så har ju inget hjälpt.
Varför skulle det ske nu :upside_down_face:

1 gillning