Jag ser det framför mig, Lindbom JD och PG sitter och diskuterar “jaha grabbar nu är det “slutspel”” Lindbom säger “grabbar Stakkestad spelar ju hårt, han slänger vi in nu i kvalet” PG “Men Lindbom, Stakkestad är SHL´s absolut sämsta plus minus, även om han spelar tufft så är det inte värt det om han ska gå minus 20 i kvalet också?” Lindbom “VI MÅSTE HA MER TOUGHNESS” PG och JD “OKEJ CHEFEN”
Saken är att Lodin är en POWERFORWARD, Hv vill också ha POWERFORWARDS men saken är att man kan inte ha en PF bara för att han är POWER, han måste vara forward också. Lodin är en powerforward, vi har bara power, Lindbäck, Hansson, Stakkestad ect ect bidrar bara med att dom åker runt och gruffar och kämpar och knappt inget annat, Lodin gör allt det där plus mål och asssist. Man kan inte ha flera platser i truppen till så trubbiga spelare som vi har bara för att dom har power, power ger inte ett skit utan forwardskills
Oskarshamn har ju också sina stakkestads, Hanssons och öneruds som inte gör speciellt mycket mer än försöker spela 0-0 och bidra med fysiskt spel.
Skillnaden igår var att de inte sätter sitt lag i skiten utan fokuserar på spela hockey. Stakkestad är mycket snack lite hockey och när han dessutom drar på sig onödiga utvisningar så är han bara en belastning. Han stör inte Lodin ett skit. Han hjälper Lodin genom att ge honom energi och powerplay som han sen gör mål i.
Skit i Lodin. Fokusera på att spela ut det här laget som är sjukt dåliga i egen zon och dåliga i närkampsspelet.
Har återigen kollat delar av matchen igår.
Det retar mig till vansinne att IKO jobbar mer konsekvent och hårdare sammanlagt än vad Hv gör i flertalet av dessa matcher.
Vi gör liksom inte jobbet. Vi viker undan och vinner inte kamperna. Vi orkar inte vinna de små kamperna utan ger vika och låter IKO komma ut med puck, komma förbi, få kontroll på puck eller spela pp.
Det är så jävla svagt. Utmana mer för fasen, vägra åtminstone att förlora!!
Karalahti hade så vitt jag vet genomgått behandlingar och var ren. Lodin var högst aktiv i skiten.
Ett tema i HG imorgon?
Haha, snyggt! Ses imorgon
Helt rätt iakttagelse. HV-spelarna glider de sista metrarna till lösa puckar och blir uppätna av motståndarna. Man åker inte skridskor tillräckligt fort, jobbar inte tillräckligt mycket eller bra. Då hamnar man efter och drar på sig utvisningar.
Sen tycker jag att, när man väl kommer in i anfallszonen med puckkontroll, är man för forcerade, tar avslut alldeles för snabbt och alltför ofta i dåliga lägen. Detta gäller i spel 5 mot 5 såväl som i pp. Lite mer tålamod vore önskvärt.
Det hårda jobbet måste upp, framförallt i våra två s k topplinor. Det är framförallt där det är riktigt…svagt och blött.
Att glida mot lösa puckar ja.
Just den saken har varit så upprepande under en längre tid. Ja ett par år tillbaka. Det är synnerligen märkligt att det fortfarande förekommer. Fast å andra sidan mest märkligt är att det faktiskt sker.
Igår satt jag nära rinken i ladan och tänkte att det blir svårt att få en överblick på denna match. Men faktum är att man kom närmare just det här vi pratar om. HV är riktigt dåliga på att spela hockey där detaljer blir avgörande. Skulle man steppa upp där genom att faktiskt bara ta ex dem där extra skären så kommer man utmanövrera IKO.
Jag lade också märke till att IKO jobbar mycket klubba. När HV tar sig in i zon för att bygga något eller skjuter så är man direkt där och avvärjer. Man plockar ner HV successivt genom använda de metoder som finns tillgängliga.
När jag var och såg andra bortamatchen mot Modo blev det också extremt tydligt att typ inga spelare (utom Tedenby) gjorde sig spelbara. D v s det fanns typ aldrig någon för backarna att spela upp till. Det är sådana grejer man inte kan se på teve eftersom det sker utanför kameran.
Precis som inlägget ovan blir man dock så förvånad att då basala fel kan förekomma i ett elitlag med spelare vars jobb det är att just spela hockey. Jag har ett flertal gånger blivit så förvånad över knattenivån på spelet i HV. Tre försvarare på samma spelare. Inte titta upp och slå puck ur zon. Inte visa sig för lagkamraterna. Kollapsa p g a för bra stännnng i hemma-arenan. Och nu igår: helt huvudlösa utvisningar.
Och detta i ett lag som kostat 70 miljoner.
Nån mer än jag som går runt och är lite irriterad på allt och alla just nu? Hatar att jag är såhär…
Jodå, det är uppenbart när man kollar på tv också. Jag vet inte hur många gånger jag har ropat här hemma när en back har pucken: vem f-n ska han passa till ?
Forwards står nästan alltid parkerade på offensiv blå, så när den obligatoriska dumpen kommer så ger vi nästan alltid bort pucken.
Men jag håller med om att det är otroligt märkligt att det ser ut så här istället för att komma ner med forwards, uppspel via centern eller yttern och sedan centern. Då kommer man samlat genom mittzon med fart och har helt andra möjligheter att komma in kontrollerat i anfallszon än det HV håller på med. Det är bara att studera Skellefteå eller Växjö eller vilket lag som helst egentligen så sitter det där.
Sen hjälper man ofta inte varandra i sargspelet. Är väldigt ofta 1 mot 2-3 motståndare - inte lätt att vinna närkamper då.
Det går fortsätta hur länge som helst
Signa Lodin och Wagner om vi hänger kvar.
Lindbom säger att det kan bli förändringar… Ger mig fan på att han sätter in ortio i mål…
Välkommen in i värmen.
Det finns en tråd för framtida lagbygge: Lagbygget 24/25
Ja, i morgon åker man upp för att heja fram vårt älskade HV71. Naturligtvis älskar man fortfarande HV, även om det gör ont många och långa stunder. Jag ska göra mitt yttersta tillsammans med ytterligare tusentals fans för att heja fram laget. Det är både med en förväntan och en ångest man gör det. Oavsett så ska det bli kul att träffa tre forumskribenter live för första gången.
Vi syns i HG några av oss, Resten får hålla ångan uppe här inne på forumet och hoppas att det hjälper till en seger i morgon.
Åker upp med mina två söner. Deras första match någonsin och min första på plats på ett par år 30 mil enkel resa
Själv har jag bara 24 mil enkel resa, men det blir en skön avkoppling att komma iväg och fokusera på att heja fram laget. Blir det en vinst i morgon, så blir resan hem så fantastiskt skön.