Kvalmatch 5: HV71 - IK Oskarshamn

HV71 vs IK Oskarshamn


image image

Tjugohundrasjutton.
Två-två efter fyra. Två-tre efter fem. Detta skulle kunna vara någon typ a kod, men för samtliga HV-fans så symboliserar det ett tecken på hopp som skulle kunna lugna sinnena inför kvällens drabbning och få oss att tänka att den ingalunda är avgörande. Sluta genast med det. Det finns absolut ingen anledning att inte ha panik. Panik och flyktbeteende är adekvat sinnesstämning. Denna storm har inget öga.

Bäst av tre med hemmplansfördel, det låter inte så dumt givet att vi är femma i hemmatabellen med 1.77 snittpoäng mot IKOs 0.69 snittpoäng på bortaplan. Ge fan i det! Logikens tid är för länge sedan förbi. Kvar finns bara vansinnet. Det finns ingen tröst i vansinnet. Det finns absolut ingen anledning till hopp. Glaset är så tomt att det har en avsevärt lägre luftfuktighet än omgivande atmosfär. En fysikalisk omöjlighet som endast kan ske om man anställer sportchefer som heter Kent.

Det går inte att överdriva vikten av kvällens match, vikten av första målet, vikten av vinst. Vi är i en situation där inte ens ölbärs av bästa sort, kan göra skillnad. Det enda som spelar någon roll just nu är styrkan i bäckenbottenmuskulaturen och allas vår förmåga att knipa ihop. Misslyckas vi med det så blir det tarmtömning hela vägen ner i HA.

Knip igen och vinn!

Silencio stampa

FORZA HV71!!

16 gillningar

Ikväll vill jag se hemmaplansfördel!!! Både i spelet och från domarjävlarna!!!

1 gillning

Drömscenario; Dichow får stå och håller nollan, Foppa får spela PP 2 och dundrar in 2-0 och 3-0 i slutet på första perioden, efter att Lodin tagit 5 + game efter en tackling på Tikka, som tog mot huvudet men som han skakade av sig. Sedan seglar vi hem.

6 gillningar

HV kommer aldrig mer förlora i Garden mot IKO någonsin (möjligen i träningsmatch).

5 gillningar

På tal om 2017 så ställde jag mig själv följande fråga imorse:

Vilket är viktigast? Att Hv tog guldet 2017, eller att Hv klarar sig kvar i SHL 2024?

Jag landade i att nutidens matcher är viktigare än dom som spelades våren 2017. Dock inte helt säker på att jag hållt med för 7 år sedan.
Vad tycker ni andra?

Snälla Hv. Vinn!

Tror Nättinen och Foppa kommer tillbaka efter hårdträning och bildar en fruktad duo som skär genom IKO:s försvar med läckra pass och stenhårda skott. Det är det som är hemlighetsmakeriet.

2 gillningar

Jag anar ironi eller tror du verkligen Foppa får spela? Han är ju inte direkt Lindboms “gullegris” (som IKO-Melker kallade Ortio).

Ironi såklart. Men hade kunnat tänka mig Nättinen ta Åkes plats och Foppa Hermans som reserv att kasta in om vi behöver han skott.

Annars:

Foppa Måns Önerud

Brännström Tikka Nättinen

Tedenby bänken

Såklart. Stakke borde vi väl iaf slippa på isen ikväll.

MÅSTE match ikväll. Förlust så är det i princip över och vinst så finns det lite som kan stoppa HV

1 gillning

Här balanserar vi mellan himmel och helvete. Tror på islossning ikväll 8-0. Vem som gör målen är skit i samma. Kruse tar över spaden efter 4-0.

hade varit drömmen

Allt annat än 4-0 efter första ser jag som ett tecken på HA. Det finns absolut inget utrymme i min hjärna för något annat än ångest och en känsla av förestående katastrof.

5 gillningar

Sant! Man behöver va styva från start och penetrera försvaret redan i första

1 gillning

Kör över Lodin i första bytet så är matchen vunnen. Utan honom har de ingenting.

4 gillningar

Nu är det fan dax att släppa loss.
Det måste vara vår match från start till mål.

Kanske bäst att köra över Wagner i andra bytet med för säkerhets skull

5 gillningar

Känslan är att Ortio står ikväll. Och med det behöver vi göra minst 5 mål.

3 gillningar

Kör över hela Oskarshamn. Med en ångvält. Och gör en parkering

Vi har ingen som hinner fram till honom