Kvartsfinal 1: Linköping HC - HV71

[size=200]Linköping HC - HV71[/size]


[size=150]Heta känslor väntas i Saab Arena[/size]
Publicerad: 2015-03-12 14:41

Efter en vecka fylld av träning, finslipning och taktiskt drillning går nu tabellfyran Linköping in i årets slutspel. På andra sidan isen står ärkerivalen och tabellfemman HV71.

I den sista omgången av SHL var de stora frågorna vilka lag som skulle placera sig på platserna som ledde till hemmaplansfördel i slutspelet. Ett av lagen som segrade i sista omgången och knep en av de åtråvärda platserna topp fyra, var Linköping. Linköping som går in i slutspelet under fredagskvällen när HV71 kommer till Saab Arena.

  • De är ett riktigt bra lag, dem hade en liten dipp nu på slutet av säsongen men det har varit tuffa matcher hela säsongen mot dem. Vi har ganska bra statistik mot dem men det kommer bli tuffa matcher och det ska bli kul att komma igång, säger Broc Little i Linköping till klubbens hemsida.

Little som vann skytteligan i SHL och som nu har pressen på sig att fortsätta leverera även i slutspelet. Och det är något som krävs om Linköping ska lyckas gå så långt som man vill denna säsong.

  • Jag tror vi kan gå hela vägen! Vi måste självklart spela vår bästa hockey men vi har visat flera gånger både offensivt och defensivt att vi är ett bra lag. Om vi kan få allt att stämma så tror jag vi har en minst lika bra chans som alla andra, säger Little.

Broc Little och hans mannar får bära på favoritskapet inför kvartsfinalen mot HV71. Man kom inte bara före i tabellen och har på så vis hemmaplansfördel, man har också den bästa inbördes statistiken.

Under lagens fem möten i serien så vann Linköping fyra av dessa. Noterbart är att HV71 vann premiären i SHL när dessa båda möttes men sedan har LHC tagit fyra raka segrar. Även om seriespel och slutspel är två helt olika saker.


Kapten Ted är tillbaka

[size=150]“Det kommer vara avgörande”[/size]

HV71 har precis som Linköping laddat i över en veckas tid på att få komma igång med kvartsfinalspelet och man har varit en laddad grupp på träningarna som har varit, och enligt sportchefen Johan Hult har HV71 det som krävs för att gå segrande ur kvartsfinalstriden.

  • Vi måste vara på topp för att kunna rubba Linköping, men vi vet om att om vi har fokus på vårt eget lag och vårt eget spel så kommer det att fälla avgörandet till vår fördel, säger han i HVTV.

HV71 hade under slutdelen av säsongen en lite tyngre svacka där resultaten inte studsade lagets väg. Ett visst mönster man kan hitta i förlustmatcherna är att i många av dessa saknades lagkaptenen Ted Brithén. Det är med andra ord ingen överdrift att påstå att kaptenen betyder otroligt mycket för sitt lag.

Brithén är nu fullt frisk och redo för slutspel och det är något HV71 gläds åt samtidigt som Linköping får något att se upp med.

[size=150]FORZA HÅÅVEE BLÅÅ!![/size]

Guldstjärna till Macces episka matchtrådar säsongen över. Bra jobbat mannen och stor tumme upp.

Samtliga sk hockeyexperter förutspår vinst för Linköping och håller definitivt inte med.
Vi har nu en full trupp som är rejält taggade och vill ha revansch mot senaste.

[size=150]Forza Hv71 [/size]

Finns ingen anledning att inte tro på Hv i kvarten!
4raka torskar på mot dom i serien innebär ju att en förlust närmar sig för dom.
Sen tror jag och hoppas efter att ha sett Frölunda - Luleå att alla domarna håller den nivå som de höll.
Blir jädrans svårt att spela hockey om olika domare håller olika nivåer.

Låt spelarna avgöra nu istället för att Kuben eller någon annan domare måste stå i centrum som så ofta annars.

Målvakt, PP och BP kommer bli otroligt viktigt att det klickar direkt så inga dumma utvisningar utan rejält och åk skridskor!

Nu går vi All in gubbar och visar LHC att detta blir ingen lätt uppgift för dom.

Sen tror jag att en sån som Laine kommer vakna till på riktigt och det lär inte bli kul för LHC!

Kämpa Hv!!!

Hej alla HV fans! Nu är spöket Roger Melin här igen booooo hoooo! Ni vet hur det brukar gå :mrgreen:

Ja det brukar gå bra lilla spöket laban…titta på detta:
youtube.com/watch?v=OvCcfwEuXMM :smiley: :laughing: :mrgreen: :wink:

Men du kanske har något bättre minne med LHC…Näää…Men spöka på du. :wink:

Jag brukar läsa alla LHC-fans kommentarer på bred östgötska för att slippa behöva ta dem på allvar. Funkar fint i detta fallet också.

Ni östgötar kan fortsätta tro på spöken!

Det är nu våra björnar vaknar när våren har kommit!
Vi har legat i ide i större delen av serien men nu vill nog inget lag möta oss över 7 matcher!

Kämpa Hv!

Oviss serie. LHC som favoriter tycker jag med en extra hemmamatch. Hårt jobb mot spelskicklighet.

Ölen på kylning sen igår. Så jävla kul med slutspelshockey!

Som man har längtat - och nu är vi här. Känner en skräckblandad förtjusning. Önskar vårt älskade HV71 all lycka till. :stuck_out_tongue: KÄMPA!!! :smiling_imp:

Hoppas min mardröm jag hade i natt inte slår då LHC ledde me 4-0 efter 10 minuter…

Nu tar vi dom

Tror att ovanstående är en anledning till att HV tar hem att tillslut efter en lång och brutal serie. HV71 vet att de måste ge precis allt för att gå vidare - annars ryker de. Man är verkligen inte favoriter och man vet att man inte ha råd med att slarva som man bitivs gjorde i grundserien. Just nu känns det som att HV71 är mer beredda på att “äta skit” än LHC. Sen återstår ju bara problemet vad man ska göra åt offensiva spjutspetsar som Little, Taffe, Mcflicker, Vrana och Sjögren . Vår defensiv samt Wesslau kommer verkligen att få bekänna färg de kommande veckorna!

Just att plocka bort Lhcs stjärnfemma kommer vara nyckeln, när HV får byta sist så lär det bli Holza och Jämtins jobb, visst spelade Williamsson tillsammans med dem när vi hade många forwards skadade? Har för mig att han gjorde det,och gjorde det riktigt bra,kanske ngt att testa? :slight_smile:

Jäkla kul med slutspelshockey igen och vår serie känns otroligt oviss på förhand.
Kan vi göra en sådan där heroisk uppoffrande och disciplinär bortamatch med en aggressiv defensiv + sätter våra chanser som vi gjort tidigare under säsongen som mot Saik borta exempelvis så kan vi vinna denna matchen.
Viktigt att Kapten Brithén är tillbaka oxå! :smiley:

Vaknade med en klump i magen, den har legat kvar hela dagen… Så mycket att förlora…
Kom igen nu HV!

å du klentrogna…

Det här skall bli jävla så skoj!

Laget i kväll:

4th Line
19. Persson, Carl
26. Holzapfel, Riley
21. Strömwall, Malte

  1. Pilut, Lawrence

3rd Line
91. Jämtin, Andreas
28. Bengtsson, Anton
16. Sandberg, Filip

  1. Berglund, Kristofer
  2. Karalahti, Jere

2nd Line
92. Laine, Teemu
72. Carlsson, Patrik
31. Tedenby, Mattias

  1. Karlsson, Mattias
  2. Petrasek, David

1st Line
90. Brithén, Ted
24. Christensen, Erik
11. Ridderwall, Calle

  1. Johansson, Emil
  2. Campoli, Chris

Goalies
40. Ersberg, Erik
32. Wesslau, Gustaf
Extra Players
9. Melin, Björn (LW)

Pettan från start alltså, iom det steg nervositet å det grövsta…VARFÖR inte låta Pilut spela som gjort det så jävla bra? Aja med det sagt hoppas jag Pettan gör en kanonmatch.

HV har alltid varit urkassa första matcherna efter uppehåll, men vi får hoppas det inte gäller ikväll när allt står på spel, forzaa nu boys.

Inte ALLTID, efter jul vann vi mot brynäs och ZAIK hemma.

Det här med att Emil Johansson och Pilut in fått/får spela så tror jag Andreas Johansson har goda anledningar till varför han gör som han gör. Man vet aldrig hur snacket går inom laget.

Krossa nu då!!!

TAGGA, SLÄPP PUCKEN!
youtu.be/Vb0QDG7eIlw