Kvartsfinal 2: HV71 - Linköping HC

[size=200]HV71 - Linköping HC [/size]


[size=150]Chans till revansch för HV71[/size]
Publicerad: 2015-03-14 20:30

Kvartsfinal ett i E4-derbyt mellan HV71 och Linköping vanns av östgötarna med 3-2. Det var en fantastisk match som hade det mesta, heta dueller, tacklingar och snygga mål. Nu vänder serien till Jönköping där Linköping kan koppla grepp ordentlig eller HV71 kan kvittera matchserien.

HV71 gjorde en stark bortamatch mot Linköping på fredagen. Dock var Linköpings andra period matchvinnande och framför allt Jakub Vrana, som stod för två mål under mellanakten.

Laget från Jönköping hade efter Chris Camolis reducering i den tredje perioden några heta chanser att ta matchen till en förlängning, men kom till korta på fredagen.

Nu har laget under söndagen chans att kvittera matchserien inför sina hemmafans i Kinnarps Arena. För att ett sådant scenario ska bli verklighet krävs det att burväktaren Gustaf Wesslau har en lika bra match som på fredagen då han långa stunder var helt briljant. Bland annat stoppade han två frilägen från Linköpings Johannes Salmonsson och gav sitt lag chansen att komma tillbaka in i matchen.

Totalt räddade Wesslau 23 skott i matchen och han kan mycket väl vara den avgörande faktorn i kvartsfinal två på söndag. Tränare Andreas Johansson var trots förlusten hoppfull när han blev intervjuad i C More efter slutsignalen.

– Det är en väldigt bra match, det är krig. Nu går vi vidare härifrån. Det här kommer att bli en rolig serie, det lovar jag. Jag kan ta med mig mycket bra härifrån, jag är hoppfull, sa Johansson i C More.


Wesslau spelade bra och Campoli gjorde sista målet på fredags kvällen.

I linköpingslägret var det så klart glada miner efter segern och Daniel Rahimi passade på att hylla laget supportrar som skapade en fantastisk atmosfär i Saab Arena.

– Vi kontrollerar det ganska bra tycker jag. Det är ett fantastisk bra drag på läktaren som det ska vara. Vår ork kommer att avgöra det här över serien, sa Linköpings backgigant i C More.

[size=150]Vrana lär få tuff bevakning [/size]

Linköping som till slut vann med 3-2 hade märkligt nog ingen poäng från sin fruktade förstakedja med Jeff Taffe, Jacob Micflikier och Kent McDonell.

Då skulle istället unge tjecken och supertalangen Jakub Vrana kliva fram. Vrana som tidigare spelat med Taffe och Micflikier återfinns nu i tredjelinan med Jonas Almtorp och Johannes Salmonsson. Kedjan skapade mängder av chanser, två frilägen och dessutom det matchavgörande 3-1 från Vrana.

Dock var det Vranas första och Linköpings 2-1 mål som var snackisen efter matchen. I powerplay, ett dåligt sådant från LHC, kom Vrana in på isen, snurrade upp Lawrence Pilut och ytterligare en HV-spelare innan han snyggt stänkte dit pucken.

Vi får räkna med att Vrana lär få en tuffare bevakning i söndagens match. Backar i HV71 som Jere Karalahti, Chris Campoli och David Petrasek lär inte lägga några fingrar emellan eller ge Vrana några större ytor att operera på under söndagen.

En intressant iaktaggelse från fredagen var att det verkligen small i varje närkamp. Men att det skulle delas ut 35 tacklingar i matchen gick nog inte att gissa på förhand.

Dock är det ett rivalmöte med endast 13 mil mellan städerna. Så räkna med nya heta närkamper och lapp på luckan när matchserien går vidare med det andra mötet i Kinnarps Arena på söndagen med start 17.15.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Förlorar vi denna tror jag att det är kort. Årets upplaga av HV har visat mental svaghet tidigare och 0-2 mot LHC är nog tyvärr en för stor uppförsbacke.

Vi SKA vända på detta!
Hv71 behöver oss på läktaren, så ta er till hallen imorgon!

Krossa klöbben!

Klart vi vänder! Lhc ska slå oss 4 gånger innan vi ger upp!

AJ kan ju börja med att bänka Petrasek!

Finns inte på kartan att vi förlorar kvartsfinal 2. Deras försvar agerade stundtals väldigt blekt och intetsägande.

Ang storebror tugget från nyreggade trollet anka så vet samtliga genuina blå fans sanningen. Fyra(4) guld, mycket god ekonomi, stora profiler, högst beläggning, mycket kompetent ledning, även att Marita Jansson(fd ekonomichef) har slutat.
Behöver man nämna KA med tillhörande ishallar? Juniorernas framfart? Behövs fler exempel?

Jämför ovan med silverköping :unamused: :unamused: :unamused:

Klistrar in ett gediget inlägg från en sann blå man. Kan åka på ett skadestånd men va fan…
Jag ogillar linköping starkt. Ett lag helt utan kultur, finess, förankring, framgång eller framtidstro. Av alla lag i SHL är nog linköping det lag som mest liknar ett plast-franchise där man år ut å år in hittar legoknektar som kommer in å sprutar in poäng så att man inte kan glädjas i att de åker ur SHL. Surt att de är duktiga på just den biten.

[size=150]Forza Hv71[/size]

Idag ska vi ha studsarna med oss istället för mot oss. Tycker LHC hade en hel del tur förra matchen… Kunde lika gärna slutat med vinst för oss då vi hade ett ribbskott plus att deras första mål studsar på en HV spelare lite oturligt in i mål. Dock kommer de bli viktigt att få hål på LHC s ruskiga boxplay… För i PP skapade vi inte mycket. Tycker HV gjorde en kanonmatch och de brukar jämna ut sig med turen i ett slutspel. Hoppas på en hemmavinst imon för annars tror jag detta blir mycket tufft.

Skribenten Daniel Nilsson på shl.se får studera matchen lite bättre för Pilut spelade inte en enda sekund.

Kämpa nu HV!

Ingen trodde väl att HV skulle vinna matchserien med 4-0 eller? Klart att det kommer att bli tufft. Men förra matchen var det bara en odisciplinerad andraperiod från HV vilket LHC utnyttjade, som ledde till att LHC vann. Alltså lyckades inte LHC att dominera HV överhuvudtaget, trots att de hade hemmaplan. Hade HV varit mer disciplinerad i hela matchen så hade HV vunnit.

Om man rättar till detta så kommer HV vinna denna matchserie. För det är bara LHC som vinner på att det blir ruffigt och gruffigt med slagsmål och utvisningar, inte HV. Därför är det väldigt viktigt att HV inte går i den fällan.

Idag är det ytterst viktigt att inte få snabba spelvändningar på sig. Då brukar LHC vara fullständigt livsfarliga. Detta undviks genom att hålla ihop laget över hela banan och att man har ett bra och säkert passningsspel. Inga jävla chanspass bakom ryggen på egen eller offensiv blå, osv.

Idag kommer jag och frugan att vara på plats och heja fram våra blå hjältar!

Kom igen, HV!!!

Ni är lillebror med tanke på att ni har torskat 16 av de 21 senaste matcherna mot plastföreningen. Ni har inte tagit er vidare från kvarten de senaste 4 säsongerna.

Jag pallar inte mäta penis med dig Ward angående övriga påståendena om hur förträfflig din förening är. För mig är det det sportsliga i nutid som räknas. Antalet SM-tecken i ryggsäcken spelar föga roll just nu eller menar du att Petrasek som vunnit så mycket blir en bättre spelare ikväll för att han har några guld i bagaget? Våra forwards fortsätter att åka 8:or runt den gubben nu precis som jag förutspådde här inne att vi skulle göra för 2 år sedan. :open_mouth:

Ikväll tror jag dock Hååååååååååååveeeeeeeeeeeeee vinner. Men sen tar plastklubben hem det här trots att Håååååveeeee spelar bäst ääääääändå… :laughing:

Nej mät inte den… :unamused: :wink: Ni är lillebror om så du är John Holmes… :sunglasses: :laughing:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Haha vad säger man, typiskt deras supportrar.

Nog om det. Mycket viktig match och jag tror det är nödvändigt att vinna idag för att kunna vinna serien. Tror på en liknande match men där hv är något bättre och Christensen och Brithen börjar visa sig ordentligt.

Idag ska jag vara på plats och man är redan nervös. Kämpa HV!

Idag vinner vi i Kinnarps med ett jävla tryck från läktarn. Tror samtliga spelare vaknar till duktigt och spelar som vi gjorde mot Färjestad senast där vi vann med 3-2 och hade båda ribba och stolpe om jag inte missminner mig med ett duktigt tryck. Men jag tror vi vinner med 5-1 ikväll.

Den här låten skulle vi ha som intro by the way - youtube.com/watch?v=em30XL9c5NQ

Svårt att mäta penis med föreningen som har damhockey som enda merit :smiley:

Det finns fortfarande gott om biljetter kvar till dagens drabbning. Så släppa upp Era arslen till Arenan och heja fram laget. :slight_smile:

NU KÖR VI!

Skulle gjort de om man nu inte bor i Uppsala :S

Ta flyget så hinner du till matchstart. :smiley:

betalar du för en fattig student? :laughing: :laughing: :laughing:

Laget i kväll:

Goalies
40. Ersberg, Erik
32. Wesslau, Gustaf
1st Line
8. Karalahti, Jere
2. Berglund, Kristofer

  1. Ridderwall, Calle

  2. Christensen, Erik

  3. Brithén, Ted
    2nd Line

  4. Campoli, Chris

  5. Johansson, Emil

  6. Tedenby, Mattias

  7. Carlsson, Patrik

  8. Laine, Teemu
    3rd Line

  9. Petrasek, David

  10. Karlsson, Mattias

  11. Sandberg, Filip

  12. Bengtsson, Anton

  13. Jämtin, Andreas
    4th Line

  14. Pilut, Lawrence

  15. Melin, Björn

  16. Holzapfel, Riley

  17. Strömwall, Malte
    Extra Players

  18. Persson, Carl (LW)