Lagbygget 16-17

Litar fullt ut på J&J!
Vi ska också veta att den gamla styrelsen sitter kvar och brinner väl inte för sin uppgift längre och kanske inte ger 100% för HV71 längre.

Tror och hoppas J&J får en ärlig chans att visa sina kunskaper med den nya styrelsen!

Läser KnoxStarks inlägg och orkar inte gå in på omdömena om spelarna, men kan konstatera att efter snabb huvudräkning så är det 6 spelare med kontrakt som han vill ge kicken - så även om det kanske ligger nåt i det som skrivs så faller det givetvis på sin egen totala orimlighet. Alltså, det går givetvis att kicka alla/köpa ut dom - men att då tro att man kan ersätta dem med klasspelare är så uppe i det blå att man är i utkanten av rymden.

Då har jag inte ens räknat in tränare och sportchefer som ska sparkas och nya dyra tränare som ska in.

Visst, Ahl och Stenlund kan man ju låna ut, men resten lär ju kosta en och annan slant i ett HV som redan gått med förlust i fem år.

Även om jag förstår syftet med inlägget så faller det som sagt på sin egen orimlighet (vilket iofs inte hindrat HV innan…).

Men för mig blir en diskussion intressantare och mer givande om man utgår från fakta och inte spekulationer. Dvs utgå från vilka spelare vars kontrakt går ut, inte de man vill av olika anledningar se sparkas.

Sen är jag fundersam till Johan Davidsson som ass. tränare. Har han verkligen gått igenom s.k Nivå 1 (den högsta nivån) i tränarutbildning som SHL kräver för både tränare och ass.tränare? I såfall tycker jag man kan ge honom en chans. Min magkänsla säger dock att han saknar den utbildning som krävs och kan i så fall inte få tränarlegitimation. Visst är det jobbigt att behöva förhålla sig till fakta…?

Erik Ersberg (G) 15/16 - Förläng 1 år - Sina bästa dagar helt okej backup
Fredrik Pettersson Wentzel (G) 17/18

Behåll/Förläng
Adam Almqvist (D) 16/17 - Levererar som förväntat SHL
Kristofer Berglund (D) 16/17 - Grym defensivt med sparkapital framåt
Niklas Hansson (D) 16/17 - Kom in och blev proffs, får vi behålla är jag nöjd.
Lawrence Pilut (D) 16/17 - Kommer växa ut till en Almqvist fast bättre?
Axel Eidstedt (D) 15/16 - Riktigt bra defensivt, finns nog mer att hämta även offensivt. Låt han skjuta mer.
Emil Johansson (D) 15/16 Har visat på slutet att han är värd att satsa på.
NY Spetsback - Här lägger man slantarna från Campoli och Jere på en ruskigt stabil back åt alla håll.
Juniorbackar - Brännström,Cederholm,Moverare,Collberg ska skolas in.

Brännström borde kunna ta en plats redan nästa år så bra som han är i j20

Bryt/ej förlängt
Simon Karlsson (D) 15/16 - Blir inte kvar
Ryan O’Byrne (D) 16/17 - Stor och klumpig och är ingen Rahimi
Jere Karalahti (D) 15/16 Dags att scouta in en toppback istället.
Chris Campoli (D) 15/16 Riktigt bra i sina bästa stunder, men väldigt klumpig ibland, tror det är dags att ta in nåt nytt.

Behåll/Förläng
Chris Abbott (C) 16/17 - Bra tekare, grym framför mål och gör få misstag, väldigt stabil match efter match.
Anton Bengtsson (C/LW) 16/17 - Energi hårt jobb, sämre säsong i år poängmässigt, men har 1 år kvar att bevisa sig.
Ted Brithén (C/RW) C 16/17 - Svårt att veta var han står, har ett år kvar att bevisa sig, dumt att bryta.
Erik Christensen (C) 15/16 - Vaknade till när Arlbrandt kom in och kanske på väg in i matchen igen. 1 år förlängt.
Teemu Laine (LW/RW) 16/17 - Är anledningen till varför vi inte ligger topp 6. Nästa år är han skadefri igen.
Filip Sandberg (C/RW) 15/16 - en av HVs bästa spelare i år. Måste få förlängt. Nästa år är han med och utmanar dom bästa.
Oscar Sundh (LW/RW) 15/16 Gör det bäst i HV och kommer växa med uppgiften.
Mattias Tedenby (LW/RW) 15/16 - Visar i år att han är en grym lirare, Kommer bli viktig för HV.
Martin Thörnberg (LW/RW)17/18 - Gör långt ifrån sin bästa säsong. nästa år släpper pressen.
Christoffer Törngren (LW/RW)16/17 - Samma som med Sandberg, Allt finns där utom det lilla sista än. viktig kugge.
Simon Önerud (C/W) 16/17 - Gör en riktigt bra säsong och viktig för nya stommen.
Erik Andersson (LW) 15/16 - Energi, hårt jobb, skridskostark och okej spelsinne. Inte många mål bakåt när Erik är inne.
Pär Arlbrandt (RW) 16/17 Kommer bli nyttig poängmakare nästa år.
Lias Andersson - Kanske dags att knyta till sig så ingen annan klubb snor honom?

Bryt/ej förlängt - utlåning
Filip Ahl (LW/RW) 16/17 Precis som Stenlund tror jag Ahl har haft stor nytta av sin storlek. Men i SHL räcker det inte längre?
Kevin Stenlund (C) 16/17 - Läs Ahl. Utlåning
Björn Melin (RW) 15/16 - Får lämna

Har vi bara fullt lag nästa år så har vi en riktigt bra trupp precis som vi hade haft i år om det inte vore för skador. Finns inte direkt plats att ta in nya spelare heller.

Instämmer en sansad analys.

Jag vill se ett klassiskt Hv bygge nästa säsong.
Med detta menar jag två riktigt starka kedjor varav vår första kedja sjuk spets ala Thörnberg-Davidsson-Voutilainen-Petrasek-Pouistola
snackar absoluta top av poäng ligan för samtliga i kedjan, så har det sätt ut vid varje guld vi tagit, numer är Hv ett bredd lag. jag saknar
spets tiden.

Tycker framförallt att man inte utnyttjar vad man har i Christensen, Christensen är en sniper OCH en grym passare men vem har han att passa ? visst Brithen och andra brunkare får in endel mål av Christensens underbara mackor men ärligt talat dom chanserna hade nästan du och jag satt ? Vill se Christensen med åtminstone 1 sniper nästa säsong och två rejält duktiga offensiva backar varav minst 1 ska ha en riktig Petrasek bössa. Det är så lätt för motståndare att neutralisera Hv nu, alla vet att Christensen är den överlägset vassaste offensiva
forward vi har, punkt markera honom och vad ska Brithen göra sen tex ? kan inte göra ett skit själv.

Thörnberg-Christensen-NYspetssniper skulle jag gärna se som en första kedja nästa år.
Abbot vill jag ha kvar men som tredje center, grymt bra center faktiskt
Men som andra skriver Olausson som andra center vore ju mumma. (kanske med sin gamla radarpartner Arlbrandt?)

Overall bryr jag mig inte jätte mycket över namn men jag är trött på hemvändare faktiskt vet att många sparkar mig i pungen för vad jag skrev nu men ärligt talat, vad är Hv´s facit för hemvändare ? hur många har varit lyckade ? hmm jag tänker och jag tänker
Tedenby får väl rankas som OK men betänk att han har en absoluta toplön i SHL och han är långt ifrån Anton Rödin klass i att bära sitt lag på sina egna axlar som vissa med samma eller mindre lön gör. Sen finns det inte många

Sattsa på två spets kedjor nästa år snälla ! två riktiga spets kedjor, sen behåll Thörngren kedjan som en tredje kedja och ha lite varierade juniorer i fjärde, på backsidan måste det rensas ganska rejält tycker jag, tycker egentligen bara Campoli Hansson är
några man ska fortsätta satsa på, Berglund som defensiv tredje back kanske, Men Eidstedt Johansson sorry ser inte the greatness där

Nutarvigukd:

Läste precis ditt inlägg. Har du själv läst det du skriver? Du motsäger dig själv i nästan varje mening. Du tycker att man till nästa år ska ha två spetskedjor. Det vore väl i och för sig bra, men du vill ha kvar Abbot som tredje center. I nästa mening vill du ha kvar Sandberg, Bengtsson, Törngren som tredjekedja. Då blir Abbot helt plötsligt center i en fjärdekedja, en jäkligt dyr fjärdecenter med andra ord.

Sen är du jäkligt trött på hemvändare, men i nästa andetag tycker du att det vore perfekt att värva hit Per Arlbrandt. Så vitt jag vet måste väl han räknas som hemvändare!? Dessutom är denne Arlbrandt 34 år nästa år, gör en ganska dålig säsong, hittills i Schweiz. 17 poäng så här långt, 11+6 och -17. Melinvarning säger jag.

Eidstedt och Johansson har HV utvecklat under snart 2 säsonger. Nästa år är det dags att skörda frukterna av detta. Vore ju förbaskat korkat att låta en annan klubb få överta dessa då. Jag själv tror att dessa båda tar ett jättekliv nästa år.

Nu börjar det “röra på sig” på marknaden inför nästa säsong, Olimb har brutit med Jokerit och har därför bara kontrakt i Schweiz denna säsongen ut. Han är ett perfekt exempel på den typ av forwards jag vill ha in till nästa säsong!

Vore kanon! Dock får han gärna bevisa sig lite mer i slutspel först. För att han ska landa i HV tror jag VF (5 säsonger i klubben) och FBK (älskad av Norrmän) måste tacka nej först.

Rickard Grönborg ryktas ta över Tre Kronor kommande säsong.
[url]http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/landslag/jvm/article22040234.ab[/url]

Detta borde innebära att Pär Mårts söker sig efter en ny arbetsgivare inför nästa säsong.

Värva tillbaka Netterberg! Han kommer vara ett riktigt fynd!!! En kille med hjärta för laget som kommer kunna prestera något enormt i ett lag med skickliga spelare. Har gör riktigt fina frampassningar som tyvärr ofta ingen kan göra något utav. Är en målgörare. Handledsskottet är sjukt

Alltså, det blev officiellt redan i augusti att Mårts lämnar efter VM och att Grönborg, Popovic och Garpenlöv tar över Tre Kronor.

Som alla andra som spelat i HV så finns han säkerligen på radarn. Men som vanligt när man plockar spelare från lägre divisioner så måste man se vilken roll de har nu kontra eventuell roll de skulle kunna få i HV. I Allsvenskan nu så har han en istid motsvarande Önerud, Tedenby och Christensen. Skulle han få det i HV? Jag är något tveksam. Och då värvar man kanske en spelare som är mest till sin rätt när han spelare 16-17 min och så får han spela 10-12…

Jag förstår vad du menar, men ge han chansen att börja långt ner i hierarkin för att jobba sig uppåt, ta chansen vid skador, sjukdom osv. Ett tryout kontrakt skulle kunna vara ett alternativ?
Vilken billig spelare man hade haft som brann för klubben och som ändå har stor talang, utvecklingspotensial och i en bra storlek o ålder.
Eller, så kan man ge han ett år till i allsvenskan, förmodligen tar något topplag där honom, han får mer rutin, blir äldre och presterar ännu bättre , då blir det helt plötsligt en dyr spelare som blir svårare att få tag på.
Ta han nu, kostar ingenting i princip, man har bara att vinna på det.

Nja, jag är tveksam till att man “bara har att vinna på det”. Han är likt Malte Strömwall en kille som ska få mycket offensiv tid. En värvning nu hade varit bra av anledningen att binda honom till sig. Men mest optimalt skulle jag uppskatta att ännu en säsong i AS för att bli en ledande spelare och sedan SHL. Dock så gissar jag att girigheten är för stor hos SHL-klubbarna och att man unisont skulle ha det tålamodet tror jag inte skulle ske. Spelaren kommer nog heller inte välja den klubben som erbjuder honom ett try out-konrakt med möjligheten att “spela sig upp och ta chansen vid skador”. Därav skulle det vara bra att värva honom redan nu (för att sno honom fr andra SHL-klubbar), men optimalt ser jag det inte som. Spelaren skulle troligtvis inte vara jättesugen på att värvas av t.ex. HV för att sen bli utlånad en hel säsong till topplag i AS heller.

Namedrop här men denna killen kan nog vara nått.

eliteprospects.com/player.php?player=94282

Såg han spela JVM för nått år sen och då var han slovakiens ledande spelare och man kan ju inte klaga på det han producerat, inte illa för en 20 åring.

Frågan är väl om han vill till HV, känns som en talangfull pöjk som kan bli tagen av nått KHL lag.

Vet inte om han är en strulpelle eller nått men har man legat på över 1 ppg hela sin proffskarriär så lär man inte vara kass på planen iallafall.

Funderade precis. Varför spelar inte den här killen i NHL redan? Här har vi svaret: “HEIGHT 173 cm / 5’8” WEIGHT 77 kg". Helt klart en intressant lirare att hålla koll på iaf.

Tänkte bidra med mina tankar om bygget till nästa säsong.

Målvakter:

PW har väl kontrakt och känns som en given förstakeeper även nästa år. Ersbergs kontrakt går ut och jag måste säga att jag är kluven om man ska förlänga eller inte. Rutinerad HV-kille som accepterar rollen som båsöppnare och som förmodligen är bättre än de flesta andra andramålvakterna i SHL. Samtidigt är det inte där som man ska ha spets och han lär ha relativt hög lön dessutom. Men i grunden är det en bra grabb så förläng om han gå med på en (rejäl) lönesänkning. Annars tycker jag att man kan kolla på Åkerlund som någon har nämnt tidigare eller Jonas Gunnarsson vars kontrakt med Malmö går ut efter säsongen.

Backar:

Almqvist, Pilut, O´Byrne(tyvärr), Hansson och Berglund redan kontrakterade. Tycker att man bör förlänga med både Emil Johansson och Eidstedt, unga grabbar med potential, som bör få varva SHL med Hockeyallsvenskan. Kan avlasta vid skador på topp 6-backarna utan problem. Sen finns ju Karalahti och Campoli med utgående kontrat också, där anser jag att Campoli bör vara prio ett och accepterar Karalahti en Pelle G roll med lägre lön så bör det övervägas. I annat fall kan man antingen ge den sista rollen till en spetsback till PP eller satsa hemvävt och billigare på Nicklas Torp då jag tycker att Almqvist, Hansson, Pilut och Campoli är fullt dugliga PP-backar, framförallt Hansson. Övriga backplatser bör tas av juniorer tycker jag, möjligen en ytterligare back men helst inte.

Forwards:

Thörnberg, Abbott, Önerud, Bengtsson, Törngren, Brithen, Laine, Stenlund och Ahl är under kontrakt. Ahl bör lånas ut medan Stenlund bör få chansen. Bör förlängas med Christensen, Tedenby, Sundh, Erik Andersson och viktigast av alla Filip Sandberg! Kedjan med Sandberg har haft bäst snurr i anfallszon i snart två år nu och när vi har gett de så lång tid att utvecklas ska vi givetvis också se till att skörda frukterna, tre potentiella landslagslirare. Laine, Tedenby och Abbott bildar en andrakedja som är riktigt jobbig att möta och som samtidigt har fina skills. Funkade bra tidigare i år och lär fortsätta leverera. Till förstalinan vill jag ha in JOENSUU! :unamused: Spela honom tillsammans med Thörnberg och Christensen som isåfall bildar en av ligans absolut vassaste formationer, där Joensuu är pansarvagnen som kör över motståndarnas backar medan EC levererar macka efter macka till Thörna som smackar in 25 + mål.

Kvar är en fjärdelina och där går Önerud/Sundh/Brithen/Erik Andersson in som avlastningskedja och med stabilt defensivt spel. Kan också flyttas upp i hierarkin vid skador men ser hellre att Stenlund och Lias Andersson får chansen att visa upp sig då. Skulle det skita sig med vissa förlängningar ser jag gärna värvningar av gamla spelare som Holzapfel, Lill-Thörna, Netterberg osv. Skulle någon av våra KHL-spelare bli tillgängliga plockar man naturligtvis in de först.

Summa summarum:

Inser att det inte blir så jättemånga nyförvärv om jag skulle hålla i spakarna…
Men tror på den här truppen, att de kan bättre än vad de visat i år och med en hel försäsong ihop samt fullständig och mer erfaren tränarstab så kommer vi få se det. Sen blir vi kanske ingen grundseriefantom likt SAIK men det gör desto mindre då man ju inte blir mästare efter 52 omgångar. Tycker att HV oftast höjer sig i slutspelet och att vi har stått upp bra i kvartsfinalerna. Kan vi komma topp-4 och gå in i slutspelet med självförtroende blir vi livsfarliga.

Nej, nu får det räcka, hoppas någon orkar läsa igenom och mina förslag inte är alltför korkade. :smiley:

Funderat en hel del över hur jag tycker att laget borde se ut nästa säsong. Tycker att det är dags att ge många av våra yngre större roller,då de faktiskt match efter match bär laget. (vilket de flesta av de äldre inte gör, Thörnberg, Abbott osv.)
Vi måste våga börja på något nytt, bygga en ny stomme. Jag tror att Sampa, Törngren, Bengtsson, Stenlund, Lias Andersson, Pilut, Emil J, Hansson osv skulle bli en utmärkt sådan. Skulle gärna även se att man börjar leta ännu mer efter unga förmågor från allsvenskan, Hansson är ju ett utmärkt exempel på hur bra det kan bli.

Signa upp våra yngre på bra och långa kontrakt, ge dom chansen i special teams om och om igen.

Skulle tycka om kedjorna såg ut ungefär såhär nästa år.

Sandberg(Kapten)-ny-Laine
Tedenby-Bengtsson-Törngren
Thörnberg-Önerud(a)-Ny S.Collberg(inte gjort någon succé over there och var påväg till hv ett tag när han va i FHC)
Junis-Stenlund-Lias A

Pilut(a) Emil J
Almqvist Hansson
Brännström Berglund
Eidstedt/Moverare/osv

1a PW
2a Brage eller liknande

Coach Anders Olsson
Ass Pelle G & Ny rutinerad

Som ni ser, så kan jag inte någonstans se en framtid för varken Abbott eller Brithén, spelare som är starkt förknippade med andra klubbar, kanske går lösa på ett bra sätt. Inte heller O’byrne ska vara kvar. Sedan skulle jag gärna se Anders som ny tränare, känns som en nytänkande kille som inte skräms för att använda de unga.

I mitt tyckte ska man alltså bygga en ny stomme, ge de yngre långa kontrakt, och låt dom framförallt misslyckas!

Ja jag håller verkligen med! Tror det skulle vara receptet på framgång helt klart.

Ett av de intressantaste inläggen på bra länge…
:smiling_face: