Intressant tråd och jag gillar sånthär så jag kör ett inlägg jag med så får vi se om jag häcklas eller inte 
MV
PW: Är ganska enkel att motivera, jag var lite skeptisk till den här värvningen i början med tanke på att han blev petad av Pogge men här har vi helt klart en målis vi kan bygga på rätt många år framöver.
NY: Här lägger jag in en liten fuling som jag tror många kommer skaka på huvudet åt. Magnus Åkerlund är en gammal HV bekanting som spelar i Sundsvall just nu. Han har haft en ganska knackig karriär som för det mesta gått nedåt verkar det som men jag anar lite ljusning. Han spelar i allsvenskans med marginal sämsta lag och släpper in 2,8 mål/match och har nästan 91% i räddningar. Det är inga “wow” siffror men vi får tänka på att Sundsvall är sämsta laget i HA. En annan sak som lockar mig med han är att här tror jag vi har en kille som inte har så mycket emot att vara båsöppnare på samma sätt som Andreas Andersson var för Stefan Liv. Här kan vi helt enkelt få en andrekeeper som accepterar sin roll för vad som troligtvis är en väldigt billig peng.
Backar:
Almqvist: Redan under kontrakt. Jag är väl lite besviken på han. Inte för att han spelat dåligt utan mest för att han utstrålar ibland en attityd som är sådär. Det går väldigt långsamt hem ibland och jag har själv sett hur det kostade oss ett mål i baken. Dock så gör han sina poäng och 9 ass på 25 matcher är inte så dåligt.
Berglund: Redan under kontrakt. Fick förlängt vilket jag tycker är bra. Berglund är en spelare som stoppar in huvudet där 99% inte skulle stoppa in en fot, det största problemet han har haft är att han fått spela väldigt mycket i ovana situationer. Att matcha Berglund i PP så mycket som man gjort är inte rättvist mot han när han är nära nog så långt ifrån en PP-back man kan vara i mina ögon iallafall.
ROB: Även han under kontrakt och trots en hel del kritik från många håll så tycker jag han gjort det “ok”. Han har likt Berglund matchats i situationer han inte ska vara i som exempelvis PP. Jag hade gärna sett att han fått lite mer fria tyglar, det man såg på försäsongen var ju att han var en rejäl tacklare men i SHL har det varit mindre, troligtvis för risken att bli avstängd men låt han smälla på som han vill framför mål iallafall.
Pilut/Hansson: Har kontrakt och känns som två herrar som vi inte behöver orda så mycket om.
Campoli: Förläng för H-vete. Campoli är våran bästa back rakt av och det syns att han behärskar spelet på en nivå som är väldigt mycket över många andra i SHL. Kan vara lite väl hetlevrad ibland om man nu måste gnälla på nått.
Eidstedt: Har alltid gillat han men känns som att han stannat av lite, hänger inte riktigt med i tempot. Släpp han och låt han köra i HA och skaffa sig lite mer rutin och plocka upp han igen om 4år kanske?
Johansson: Fick en hel del förtroende under AJ och gjorde det bra. Tycker han gjort det sämre under Lindbom. Många pass som missar sin adress, mycket fummel och allmänt haffsigt. Jag är delad till denna för jag gillar han och karln har potential till att bli en riktigt bra SHL-back men idag tycker jag inte han är det just nu. Förläng och låna ut till HA kanske?
Karlsson: Kan omöjligt klara SHL tempo just nu. Inget nytt kontrakt men håll kontakten och säg åt han att början om på en ny kula i nått sämre HA lag och försök få så mycket istid som det går, går det bra för han så snappa upp han om 2 år.
Karalahti: 40 bast, hur mycket jag än gillar han så är han just så gammal så då känns det som att han kan få göra ett värdigt avslut i Finland nästa säsong.
Nyförvärv:
Aaron Ness Hershey Bears. Den här killen såg jag för några år sen i Bridgeport när jag var i NY på semester. Jag fastnade för att han var riktigt snabb, hade riktigt bra teknik, riktigt bra pass och ett hyggligt skott och min scouting var inte helt kass iallafall. Han har spelat i all star game i AHL och förra året så vann han sin skill competition i att åka så fort som möjligt med puck. Tror dessutom han kommer bli bättre på större rink än de mindre rinkarna. Har alltid producerat bra i AHL och dessutom varit lagkapten för sound tigers.
Viktor Amnér Leksand. Killen har kontrakt till 2017 men jag antar att han har någon form av SHL klausul. Leksand har gått knackigt i år men Amnér har nog inte gjort en enda dålig match för laget hittills. Verkar kunna bemästra allt som kan krävas av en back och 26 poäng på 31 matcher i HA snackar man inte bort. Känns som en lite äldre variant av Hansson, kan bli ett fynd. Reserverar mig dock för att han har kontrakt för nästa säsong.
Cederholm/Moverare flyttas upp från J20 och får försöka kriga till sig en ordinarie plats.
FWD
Abbott, Ahl, Bengtsson, Brithén, Laine, Stenlund, Thörnberg, Törngren, Önerud är under kontrakt just nu.
Ser väll ingen större anledning att bryta något med någon. Vissa tycker att Abbott borde producera mer men han gör nästan lika många poäng nu som förra året och då var han poängbäst i Luleå. Abbott är god för ca 30 pinnar och det är nog vad vi kommer få. Ahl skulle nog må bra av en lite längre utlåning till HA i övrigt behåll resten.
Andersson: Kämpar på så gott det går men produktionen är sådär. Släpp han och låt han etablera sig i HA där han inte gjorde bort sig i Västerås iallafall.
Christensen: Förläng men dock max med 1 år, då är han 33. Är han bra vid 33 och har “Karalahtifysik” så kan man förlänga då istället.
Melin: Tack för åren i HV och lycka till i framtiden.
Sandberg: Producerar lite sämre än jag hade trott men har egenskaper som gör att vi ska behålla han helt klart. Förläng helt enkelt.
Sundh: Jag var väldigt negativ till värvningen, visst gillar man Sundh, han är underbar på alla sätt som går men det kändes som en kompisvärvning. Dock så har jag ändrat mig en del och tycker faktiskt han är en av de förvärven som överaskat mest positivt. Det är alltid en väldig fart när han kommer åkandes. Produktionen kunde har varit något högre men jag kan ju se framför mig att Sundh är en rätt jobbig spelare att möta, han verkar orka hur mycket som helst och hur länge som helst. Förläng och ge han en tydlig roll som det mest stressande en SHL back har upplevt.
Tedenby: Våran bästa forward tycker jag. Vill han stanna och inte dra till KHL så är det tjänstefel att inte förlänga men det ska inte vara till vilket pris som helst. Det finns 20 spelare som producerat mer än han hittills i SHL, ska han vara i topp lönemässigt i SHL så tycker jag att han ska ligga top 10 i poäng iallafall.
Nyförvärv:
William Karlsson: Ja jag vet att vi har centrar så det räcker men denna kille är ett drömförvärv. Han var en av få ljuspunkter i den sämsta säsongen HV gjort på länge och han är en spelare som vi har bra koll på och vet vad vi får av. Ser inte denna värvningen som jätterealistisk men drömma kan man ju alltid. Vill Christensen hem till Kanada så blir den nog lite mer realistisk då det öppnas en del löneutrymme men ska nog mycket till innan HV landar denna tyvärr.
Gustav Franzén: Även han en center men kanske lite mer möjlighet att kunna landa den här värvningen. Är en kille som om han håller för NHL troligtvis kommer få ta den långa vägen dit. Född 96 och inte draftad än med mera. Däremot så ser jag att det här kan bli en kille som är perfa för SHL om några år. Håller inte i NHL och inte riktigt i KHL heller men gör det bra i SHL och vi kan få behålla han i flera år istället för att han sticker efter en säsong. Har ett förflutet i HV och räknades vad jag vet som en av våra mer lovande spelare när han spelade i J20. Dock osäker på om hans kontrakt går ut och tror han får spela en säsong till borta i staterna.
Tomas Zaborsky: Har bara en anledning till att jag vill ha han helt ärligt och det är att han producerar. Karln är väldigt offensiv av sig och vi är ett lag med ganska mycket brunkare så jag ser hur han kan fylla en lucka där helt klart. I Liiga så har han ena säsongen efter andra legat på “Martin Thörnberg” siffror i mål och en sån är det vi behöver. Lite EP-scoutning här kan jag erkänna.
Lias Andersson flyttas upp från J20.
Tränare, sportchefer med mera låter jag vara osagt. Har inte koll på vad som finns där helt ärligt.
Troligtvis det längsta inlägg jag någonsin skrivit på detta forum och om en (1) person orkat läsa igenom hälften ser jag det som en framgång