Lagbygget 16-17

Eftersom att det redan har börjat dyka upp diskussioner kring nästa års trupp i andra trådar tar jag mig friheten att starta en ny tråd.

Min grundinställning är att HV till nästa säsong måste sluta med ovanan att bryta kontrakt till höger och vänster. Här kommer mina förslag, jag baserar antalet på årets trupp minus Simon Karlsson.

MV (2)
Förläng med PW som har spelat upp sig rejält. Ersberg ut. Som ny målvakt vill jag se en riktigt trygg, rutinerad keeper som tex Nicklas Bäckström som kan bli given förstemålvakt likväl som tvåa men ändå kan acceptera en coachande roll, typ Taako på sin tid.

D (9)
Adam, Berglund, ROB, Hansson och Pilut är redan kontrakterade. Viktigt att förlänga med Campoli som är en toppback och stor ledargestalt. Resterande backar släpper vi såvida inte Jere är beredd att ta en mindre roll (likt Pelle i slutet av karriären). Två backar ska då in och jag ser gärna två riktigt offensivt skickliga poängbackar, typ Gunderson, Hietanen eller Gragnani. Om Jere inte blir kvar ser jag gärna Nicklas Torp som avlastningsback.

FW (15)

Thörnberg, Abbott, Önerud, Bengtsson, Törngren, Brithen, Laine, Stenlund och Ahl är kontrakterade. Ahl lånas ut och kanske också Stenlund. Jag ser gärna förlängningar med Christensen, Teden och Sandberg. De 2-3 forwards som tillkommer ska enbart vara spelfördelare typ Rajala, Cervenka eller Lasch, vi har redan hårt arbetande spelare.

Tror personligen en hel del på Stenlund. Blivit mindre yvig och jag tycker han växer för varje match. Tycker han borde få chansen i en bra omgivning om vi får en skada på Christensen eller Abbott exempelvis.

2 killar som jag skulle vilja ha in är Niklas Olausson och Simon Hjalmarsson. Bra ålder, utgående kontrakt, smålänningar och bra poänggörare. Olausson skulle kunna vara nästa säsongs 1a center. Lär kosta kulor men värda att satsa.

[size=150]Mycket bra initiativ Davestar! Värmer en moderators hjärta när ni gör såhär. Även bra övriga - fortsätt nu att hålla en diskuterande nivå på vad ni vill ha in/ut och framförallt motivera varför - så att detta inte blir en namedroppande tråd![/size]

Prio nummer ett är att förlänga med Christensen, Campoli, Tedenby och PW.
Två spelare som jag däremot är lite tveksam till huruvida vi bör förlänga med eller inte är Sundh och Karalahti. Tycker ändå Sundh kämpar och sliter och har hjärtat på rätt plats. Förmodligen så kostar han inte allt för mycket heller om man nu ska spekulera. Jere är ju en legend, men hur länge till håller han? Bäst-före-datumet börjar naturligtvis komma allt närmre, tyvärr. Personligen så tror jag inte jag skulle våga förlänga med Jere. Sundh känns 50/50.

I övrigt så är jag rätt nöjd med de spelare vi har under kontrakt. Det som ska in utifrån är spets. Bredd tar vi från dom egna leden. Måste även passa på att lobba för en av mina “favoriter” sen en tid tillbaks, Colton Yellow Horn, som besitter en hel del spetskompetens. Han är dock rätt oprövad på hög nivå men har alltid gjort mycket poäng vart han än har spelat. En spelare som jag tror har flugit lite under radarn.

Skönt namn. :slight_smile: Men med tanke på ligorna bör nog det vara ett try out-kontrakt till att börja med i så fall. :slight_smile:

Klistar in posten här då, där den hör hemma - under rätt delforum.

Ledning:

Tränare: Pelle Mårts
Ass: Lindbom, Davidsson
Sportchef: NY
Målvaktstränare: NY

Målvakter:

1:a keeper: Fredrik Pettersson/Wentzel
2:a keeper: NY

Forwards/Centrar

1:a kedjan: Thörnberg - NY - NY
2:a kedjan: Tedenby - Abbott - Laine
3:e kedjan: Sandberg - Bengtsson - Thörngren
4:e kedjan: Andersson - NY - NY

Backar/Backpar

1:a kedjan: NY - NY
2:a kedjan: Hansson - Campoli
3:e kedjan: NY - NY
4:e kedjan: Berglund - Eventuellt Pilut, dock mkt osäker.

Extraforwards/Centrar/Backar hämtas upp vid behov från det egna ledet.

Här har vi förutsättningar att bygga ett stabilt och vinnande lag från grunden. Ett måste enligt mig för att vi ska bli ett starkt och framgångsrikt hockeylag som klarar av de allra tuffaste utmaningar, ett lagbygge som är byggt för att hålla för framtiden.

Lista över ledare och spelare som lämnar, inklusive en kort kommentar/summering:

Johan Lindbom: Växlar från HC till ass.
Tim Brithén ass tränare: Alldeles för oerfaren och okunnig på denna nivån.
Johan Davidsson: Växlar från ass sportchef till ass tränare.Hans kunskaper kommer mer till rätta i båset, ovärderligt.
Johan Hult: Har egentligen inte åstadkommitt något alls, förutom att förlängt med Berglund som ingen förstår logiken i. Saknar kontakter och skyller hela tiden på att man ska vänta in rätt spelare (detta för att han ej lyckas få nån spelare intresserad,samt för att köpa sig mer tid)
William Rahm: Fungerar helt enkelt inte, håller ej måttet och passar inte in i HV71’s nybygge. Han skulle fått foten redan förra säsongen.

Erik Ersberg: Alldeles för ojämn och inte tillräckligt bra för att konkurrera med PW på ett positivt sätt som gör båda bättre. Tjurig i sin personlighet och klagar mer än han är bra.

Adam Almqvist: Seg och stillastående som inte kan skjuta direktskott, måste bygga till sig och framförallt lära sig skjuta slagskott.
Jere Karalahti: Enormt duktig pjäs, men där tyvärr bäst före datum nu har gått ut. För långsam på isen.
Emil Johansson: Behöver mer istid för att utvecklas. Finns potential till en återkomst.
Simon Karlsson: Aldrig spelat en match i HV71 tröjan och lär aldrig göra heller. Onödig kostnad som måste bort.
Ryan O’Byrne: Som ni har klagat på denna kille. Kan hålla med i mycket. Därav ser jag ingen fortsättning för honom.
Axel Eidstedt: Spås en lysande framtid, men behöver miljöobyte och mer istid.

Björn Melin: En gång en topp spelare,nu tyvärr alldeles för ojämn och skadebenägen. Platsar inte länge.
Simon Önerud: Kille som ger allt i varenda byte, men får inte ut något. Trist, men det håller ej om man ska bli ett vinnande lag.
Oscar Sundh: Även detta en slitvarg som ger 100% i varje byte, dock utan resultat. Ser han som förbrukad.
Erik Christensen: SHL’S bästa spelare när det begav sig. Dras med skador och ser ej ut att bli bättre. En halvskadad Erik är inget vi behöver.
Filip Ahl: Håller inte SHL klass helt enkelt.
Kevin Stenlund: Behöver mer istid och miljöobyte.
Ted Brithén: Här har vi spelaren som är lika överskattad som tex PC. Belönas med ett C av A.J, varför? En skåning med noll hjärta för klubben. Finns inga band till varken HV71 eller Jönköping som stad. Hur bra kapten är man om man börjar bråka öppet under en CHL match med andra spelare i samma lag? Här ligger en hund begraven. Ted må vara en kanonkille, men ett C och en plats i 1:a kedjan är helt felvridet. Tack och hej säger vi till honom.

Hårda domar? Kanske det och jag förstår att en del inte alls håller med, men såhär är ett alternativ. Lär väl dock aldrig ske, tyvärr. Nått drastiskt måste ske, så är det bara. Annars blir det som de 5 senaste säsongerna igen. Och då kanske skeptikerna/tvivlarna som har svårt för nya visioner och nya tänkesätt att inse att detta resonemang inte var så fel i alla fall.

Knoxstark

Kontrakt som går ut efter säsongen 15/16, vill se följande förlängningar (blå text).

Forwards:
Mattias Tedenby : förläng
Oscar Sundh : ut
Filip Sandberg : förläng
Björn Melin : ut
Erik Christensen : tveksam, har mer att bevisa
Erik Andersson : förläng, bra boxplay spelare och perfekt 3/4 kedje spelare.

Backar:
Simon Karlsson : ut?
Jere Karalahti : ut
Emil Johansson : förläng/låna ut till allsvenskan
Axel Eidstedt : förläng å bryt kontraktet med O’byrne
Chris Campoli : förläng nu

Målvakter:
Erik Ersberg : ut, för skadebenägen

Hur kommer det sig att LHC ALLTID lyckas med sina amerikaner? Kolarik och taffe förra säsongen och roe och Gordon denna. Fan vi borde värva lhcs scouter.

Eller några scouter iaf, med tanke på antalet felvärvningar tvivlar jag på att vi har några alls.

Dom frågade sig nog detsamma om hur VI alltid LYCKADES med våra finnar.
Back 2 basic och skippa alla nordamerikaner och satsa på finnar till kommande säsong.

[size=150]Instämmer med moderator kny - bra tråd davestar. Håll nivån som ni nu gör och undvik namedropping för allas trevnad.

Forza alla blåa fans[/size]

Intressant tråd och jag gillar sånthär så jag kör ett inlägg jag med så får vi se om jag häcklas eller inte :wink:

MV

PW: Är ganska enkel att motivera, jag var lite skeptisk till den här värvningen i början med tanke på att han blev petad av Pogge men här har vi helt klart en målis vi kan bygga på rätt många år framöver.

NY: Här lägger jag in en liten fuling som jag tror många kommer skaka på huvudet åt. Magnus Åkerlund är en gammal HV bekanting som spelar i Sundsvall just nu. Han har haft en ganska knackig karriär som för det mesta gått nedåt verkar det som men jag anar lite ljusning. Han spelar i allsvenskans med marginal sämsta lag och släpper in 2,8 mål/match och har nästan 91% i räddningar. Det är inga “wow” siffror men vi får tänka på att Sundsvall är sämsta laget i HA. En annan sak som lockar mig med han är att här tror jag vi har en kille som inte har så mycket emot att vara båsöppnare på samma sätt som Andreas Andersson var för Stefan Liv. Här kan vi helt enkelt få en andrekeeper som accepterar sin roll för vad som troligtvis är en väldigt billig peng.

Backar:

Almqvist: Redan under kontrakt. Jag är väl lite besviken på han. Inte för att han spelat dåligt utan mest för att han utstrålar ibland en attityd som är sådär. Det går väldigt långsamt hem ibland och jag har själv sett hur det kostade oss ett mål i baken. Dock så gör han sina poäng och 9 ass på 25 matcher är inte så dåligt.

Berglund: Redan under kontrakt. Fick förlängt vilket jag tycker är bra. Berglund är en spelare som stoppar in huvudet där 99% inte skulle stoppa in en fot, det största problemet han har haft är att han fått spela väldigt mycket i ovana situationer. Att matcha Berglund i PP så mycket som man gjort är inte rättvist mot han när han är nära nog så långt ifrån en PP-back man kan vara i mina ögon iallafall.

ROB: Även han under kontrakt och trots en hel del kritik från många håll så tycker jag han gjort det “ok”. Han har likt Berglund matchats i situationer han inte ska vara i som exempelvis PP. Jag hade gärna sett att han fått lite mer fria tyglar, det man såg på försäsongen var ju att han var en rejäl tacklare men i SHL har det varit mindre, troligtvis för risken att bli avstängd men låt han smälla på som han vill framför mål iallafall.

Pilut/Hansson: Har kontrakt och känns som två herrar som vi inte behöver orda så mycket om.

Campoli: Förläng för H-vete. Campoli är våran bästa back rakt av och det syns att han behärskar spelet på en nivå som är väldigt mycket över många andra i SHL. Kan vara lite väl hetlevrad ibland om man nu måste gnälla på nått.

Eidstedt: Har alltid gillat han men känns som att han stannat av lite, hänger inte riktigt med i tempot. Släpp han och låt han köra i HA och skaffa sig lite mer rutin och plocka upp han igen om 4år kanske?

Johansson: Fick en hel del förtroende under AJ och gjorde det bra. Tycker han gjort det sämre under Lindbom. Många pass som missar sin adress, mycket fummel och allmänt haffsigt. Jag är delad till denna för jag gillar han och karln har potential till att bli en riktigt bra SHL-back men idag tycker jag inte han är det just nu. Förläng och låna ut till HA kanske?

Karlsson: Kan omöjligt klara SHL tempo just nu. Inget nytt kontrakt men håll kontakten och säg åt han att början om på en ny kula i nått sämre HA lag och försök få så mycket istid som det går, går det bra för han så snappa upp han om 2 år.

Karalahti: 40 bast, hur mycket jag än gillar han så är han just så gammal så då känns det som att han kan få göra ett värdigt avslut i Finland nästa säsong.

Nyförvärv:

Aaron Ness Hershey Bears. Den här killen såg jag för några år sen i Bridgeport när jag var i NY på semester. Jag fastnade för att han var riktigt snabb, hade riktigt bra teknik, riktigt bra pass och ett hyggligt skott och min scouting var inte helt kass iallafall. Han har spelat i all star game i AHL och förra året så vann han sin skill competition i att åka så fort som möjligt med puck. Tror dessutom han kommer bli bättre på större rink än de mindre rinkarna. Har alltid producerat bra i AHL och dessutom varit lagkapten för sound tigers.

Viktor Amnér Leksand. Killen har kontrakt till 2017 men jag antar att han har någon form av SHL klausul. Leksand har gått knackigt i år men Amnér har nog inte gjort en enda dålig match för laget hittills. Verkar kunna bemästra allt som kan krävas av en back och 26 poäng på 31 matcher i HA snackar man inte bort. Känns som en lite äldre variant av Hansson, kan bli ett fynd. Reserverar mig dock för att han har kontrakt för nästa säsong.

Cederholm/Moverare flyttas upp från J20 och får försöka kriga till sig en ordinarie plats.

FWD

Abbott, Ahl, Bengtsson, Brithén, Laine, Stenlund, Thörnberg, Törngren, Önerud är under kontrakt just nu.

Ser väll ingen större anledning att bryta något med någon. Vissa tycker att Abbott borde producera mer men han gör nästan lika många poäng nu som förra året och då var han poängbäst i Luleå. Abbott är god för ca 30 pinnar och det är nog vad vi kommer få. Ahl skulle nog må bra av en lite längre utlåning till HA i övrigt behåll resten.

Andersson: Kämpar på så gott det går men produktionen är sådär. Släpp han och låt han etablera sig i HA där han inte gjorde bort sig i Västerås iallafall.

Christensen: Förläng men dock max med 1 år, då är han 33. Är han bra vid 33 och har “Karalahtifysik” så kan man förlänga då istället.

Melin: Tack för åren i HV och lycka till i framtiden.

Sandberg: Producerar lite sämre än jag hade trott men har egenskaper som gör att vi ska behålla han helt klart. Förläng helt enkelt.

Sundh: Jag var väldigt negativ till värvningen, visst gillar man Sundh, han är underbar på alla sätt som går men det kändes som en kompisvärvning. Dock så har jag ändrat mig en del och tycker faktiskt han är en av de förvärven som överaskat mest positivt. Det är alltid en väldig fart när han kommer åkandes. Produktionen kunde har varit något högre men jag kan ju se framför mig att Sundh är en rätt jobbig spelare att möta, han verkar orka hur mycket som helst och hur länge som helst. Förläng och ge han en tydlig roll som det mest stressande en SHL back har upplevt.

Tedenby: Våran bästa forward tycker jag. Vill han stanna och inte dra till KHL så är det tjänstefel att inte förlänga men det ska inte vara till vilket pris som helst. Det finns 20 spelare som producerat mer än han hittills i SHL, ska han vara i topp lönemässigt i SHL så tycker jag att han ska ligga top 10 i poäng iallafall.

Nyförvärv:

William Karlsson: Ja jag vet att vi har centrar så det räcker men denna kille är ett drömförvärv. Han var en av få ljuspunkter i den sämsta säsongen HV gjort på länge och han är en spelare som vi har bra koll på och vet vad vi får av. Ser inte denna värvningen som jätterealistisk men drömma kan man ju alltid. Vill Christensen hem till Kanada så blir den nog lite mer realistisk då det öppnas en del löneutrymme men ska nog mycket till innan HV landar denna tyvärr.

Gustav Franzén: Även han en center men kanske lite mer möjlighet att kunna landa den här värvningen. Är en kille som om han håller för NHL troligtvis kommer få ta den långa vägen dit. Född 96 och inte draftad än med mera. Däremot så ser jag att det här kan bli en kille som är perfa för SHL om några år. Håller inte i NHL och inte riktigt i KHL heller men gör det bra i SHL och vi kan få behålla han i flera år istället för att han sticker efter en säsong. Har ett förflutet i HV och räknades vad jag vet som en av våra mer lovande spelare när han spelade i J20. Dock osäker på om hans kontrakt går ut och tror han får spela en säsong till borta i staterna.

Tomas Zaborsky: Har bara en anledning till att jag vill ha han helt ärligt och det är att han producerar. Karln är väldigt offensiv av sig och vi är ett lag med ganska mycket brunkare så jag ser hur han kan fylla en lucka där helt klart. I Liiga så har han ena säsongen efter andra legat på “Martin Thörnberg” siffror i mål och en sån är det vi behöver. Lite EP-scoutning här kan jag erkänna.

Lias Andersson flyttas upp från J20.

Tränare, sportchefer med mera låter jag vara osagt. Har inte koll på vad som finns där helt ärligt.

Troligtvis det längsta inlägg jag någonsin skrivit på detta forum och om en (1) person orkat läsa igenom hälften ser jag det som en framgång :laughing:

Jag läste allt, och det såg bra ut tycker jag, kloka tankar där jag håller med dig i allt tror jag!

Tänker inte göra något superlångt inlägg, men det stora problemet de senaste säsongerna har varit av vi har för mycket dyr bredd och för lite spets. Om alla skulle vara friska i år på forwardsidan hade vi haft en fjärdelina med Sund-Önerud-Melin i stort sätt. Det är åt helvete för dyrt om man jämfört med övriga lag. Nu kör vi med Stenlund-Sund-Andersson, ingen överdriven kvalitetssänkning men väldigt mycket billigare. Samma sak med backsidan.

Kontentan: Vi måste minska lönekostnaderna på fjärde femman och fjärde backpar, juniorer och billiga värvningar från HA med potential (Fler Niklas Hansson värvningar) får fylla de rollerna. Istället bör vi lägga de pengarna på att värva ihop en riktigt bra förstafemman och en spetsback. Niklas Olausson och Simon Hjalmarsson är en tänkbar duo, som kommer kosta pengar men leverera poäng. Lite bättre lönestruktur och vi kan ha ett lag för den absoluta toppen med i stort sätt samma budget som i år.

Huvudet på spiken.

Skellefteå har ju lite av en sådan modell. Dyrare spets och billigare bredd.

Skulle exempelvis inte kännas orimligt om man körde en backsida med ett par starkare namn - nu drömmer jag - men tänk Gunderson, Hietanen, Campoli, Almqvist och så Hansson och Eidstedt. På sikt håller det inte att lägga 300 000 spänn i månaden för ett backpar som O’Byrne och Berglund. Då är det bättre att lägga de pengarna på spets.

Förstår inte denna kritik mot Berglund? +5 och varit HV71 stabilaste back i egen zon. Han ska självklart vara kvar och HV ska satsa på honom.

Till skillnad från förr tycker jag Berglund är helt okej. Men som Passinen är inne på vill jag också gärna se att man prioriterar spets framför bredd.

Slå ihop Berglund och O’Byrnes löner så har du en Gunderson eller Hietanen. Det är precis det HV saknar, habila defensiva backar har vi nämligen gott om.

Med det sagt. Nu har Berglund kontrakt och förhoppningsvis fortsätter han bidra. Men ska HV vara med och slåss om topplaceringar framöver måste vi börja omfördela resurserna.

Har en smålänning som varit runt en del och fick mycket uppmärksamhet i matchen Mora -LIF.
en spelare för 3-dje femma kanske. Spelade i NIK för några år sedan som junior och var en suverän lagspelare och tog inga onödiga utvisningar.
eliteprospects.com/player.php?player=16658

Får tacka ödmjukast för det. :smiley: