Lagbygget 16-17

MIn teori/prognos/dröm om nästa säsong ser ut såhär:

De värvar ingen Ass tränare de sparar dessa pengar inför nästa säsong.

Tränarstaben kommer se ut som följande:

Alt 1: Huvudtränare Johan LIndbom, Ass Tim Brithén, Ass NY som mentor till dessa anställer HV Per Mårts som övergripande sätter en spelidé och har fokus på HV71:s utveckling.

Alt 2: Huvudtränare Per Mårts, Johan Lindbom, Tim Brithén

I och med Per Mårts ankomst anställer de även en psykolog på heltid igen (Pär Pettersson). För lets face it sedan HV skickade iväg Pär P har de inte tagit sig förbi kvarten. Det mentala är viktigare än vad man tror.

Lagbygget:

I och med Pelle Mårts ankomst börjar vi satsa på hemvävt och våra stortalanger i J20

Campoli får inget nytt eller tackar nej till nytt ersätts av Almquist som vi redan har i truppen. Vi Flyttar upp de tre supertalangerna från J20 i form av Cederholm, Moverare och Brännström.

Emil J behöver utvecklas mer innan han blir en riktigt bra SHL spelare. Han kommer att försvinna till HA eller AHL.

Karalahti om han vill kan få ett år till till en mindre lön hans erfarenhet kan hjälpa många yngre.

O´byrne kan vi försöka hitta en annan klubb till! Han håller inte på denna nivå.

Backparen 2016/2017

[b]Almquist - Hansson

Berglund - Pilut

Karalahti - Cederholm, Brännström, Moverare[/b]

Här varvar de tre Juniorer som extraback och spelar i tredje efter form osv.

Tyvärr tror jag inte Erik C får nytt kontrakt han ersätts direkt av Arlbrandt. De är i ungefär samma ålder. Dock en Fwd mot Center.

Tedenby hoppas jag på blir kvar!

Den viktigaste förlängningen inför nästa år är Filip Sandberg hans utveckling pekar rakt uppåt och är inom kort en landslagsspelare.

Skicka Ahl, Stenlund, Melin & E.Andersson

Förläng med Sundh

Drömvärvningen här är David Ullström som ny lagkapten en riktig franchisespelare för HV.

Lias Andersson är en självklarhet i detta lagbygge

Linorna 2016/2017

[b]Thörnberg - Ullström - Arlbrandt

Tedenby - Abbott - Laine

Törngren - Sandberg - Bengtsson

Brithén - Önerud - Sundh

L.Andersson
[/b]
Här stoppar vi in Lias och ger han chansen vid skador vilket vi sett i år så lär det bli mkt istid för han i topp 2 linorna.

Ur ett ekonomiskt perspektiv kan detta lag bli kostsamt men tar Arlbrandt Campolis Lön och Ullström Christensens lön så är det fullt möjligt eftersom vi blir av Med Melin, E.Andersson, Ahl, Stenlund, Eidstedt & Obyrne som alla ersätts av junisar. Räkna in en löneförhöjning på Sandberg.

Bra skrivet, håller med om det mesta! Har också någon känsla av att Mårts kommer in med den typ av roll som du beskriver eller liknande, tror inte att han blir tränare, om han nu skulle komma vill säga. Däremot tror jag inte att Ullström kommer hem riktigt än, tror att Niklas Olausson är en mer realistisk värvning på den platsen, har fått någon känsla av att Arlbrandt och Olausson kommer hem tillsammans till samma klubb och att HV ligger bra till där. En kedja med Thörnberg-Olausson-Arlbrandt kan nog smälla dit ett par puckar nästa säsong i sånna fall! Dock tror jag att en förläggning med Campoli är mycket viktig, annars blir backsidan för tunn, men samtidigt ska pengarna räcka och unga måste få chansen! Håller också med om att EC inte ska få nytt, alldeles för dyr för vad han har presterat i år och känns som att knäskadan från i höstas aldrig riktigt kommer bli helt bra och att det fortfarande hämmar honom. Helst hade jag nog behållt EC och skippat Olausson, en kedja med Thörnberg och Arlbrandt hade kanske fått fart på honom, men tror inte att pengarna räcker till detta, skulle gissa att Olausson är lite billigare än EC efter ett lite sämre år i NLA.

Intressant lag! Ska bara komma med några frågor…

“I och med Mårts ankomst… satsa på… stortalanger i J20”. Det gör väl HV redan? Läste att de hade testat 10 juniorer och 9 av dom hade fått speltid (enda som inte hade fått va reservmålvakt". Känns som att du menar inte HV satsar på de unga spelarna, eller missuppfattade jag det du skrev?

Tycker du att HV ska gå in i en säsong 5 etablerade backar och 3 juniorer? Och med den frågan går jag snabbt vidare till nästa…

Är det inte dumt att skicka iväg Emil J för att “han behöver utvecklas mer”, samtidigt som du vill ta upp ännu yngre backar? Emil är född 96 och har ändå två stabila a-lagssäsonger bakom sig. Han är en spelare som skulle kunna bli en stabil stöttepelare under en längre tid och det är ingen HV kan låta försvinna, tycker inte jag iallafall.

Ska HV bryta kontraktet med två av de bästa j20-spelarna? Menar då alltså Ahl och Stenlund. Ahl har en riktigt jobbig säsong men förtjänar knappast att få sitt kontrakt brutet. HV har inte råd att skicka iväg de unga spelarna när de spelar dåligt, säger ju själv att du tycker att HV ska satsa på juniorer.

Angående Emil J så fattar jag inte vad folk ser i han. Otroligt slarvig har minus ett hittills slår bort alldeles för mkt pass osäker i defensiven producerar verkligen inget framåt.

Angående Ahl så är han verkligen behov av ett miljö ombyte. Har inte sett han göra en bra match hittills i år på seniornivå för stor för sitt eget bästa!

Angående Stenlund så kan han bli riktigt bra om han använder sin storlek vilket han verkligen inte gör. Han är lika stor som Lindros var men skillnaden han använde sin kropp det gör inte Stenlund.

Angående satsning på talanger tycker jag att vi inte har några alls mer än de nämnda i mitt inlägg, ingen av våra nuvarande Junisar med A kontrakt bidrar förutom Lias Andersson (om han nu har det) som kommer mer och mer. Tar han hellre framför de ovannämnda alla dar i veckan.

Så låt de tre nämnda gringos att spela i HA eller SHL på annat håll.

Är du en av de som tyckte likadant när EK65 lirade i SHL?

Jag vet inte men producerade inte herr Karlsson offensivt vilket inte Emil gör. Snacka om att höja Emil till skyarna jämföra han med ek65 vad lever du i för värld

Ek65 gjorde 5+5 på 45matcher sin Första riktiga säsong i Frölunda, i jämförelse med Emil som inte kommit upp i tre assist på 32matcher än lägg till att 65 var +3

Emil Johansson är väl iofs en defensiv back. Varit inne på 12 baklängesmål (ej Pp/BP medräknat). Kraven på de yngre spelarna alltså. HV ska satsa på juniorer, men fy fan om spelar mindre bra under en period. Vad händer när/om en spelare som Lias Andersson är dålig under en längre tid? Ska han också få sparken då?

Skönt att föreningen tänker annorlunda iallafall.

Märkligt inlägg!

Ena stunden ska man satsa på ungdomen och sen ska man skicka dom.
Erik Andersson kommer bli en stor spelare i SHL så det är ju inget vidare smart att skicka honom och likaså Emil Johansson.
Stenlund och Ahl kommer vi säkert förlora till AHL/NHL så småningom då deras storlek talar för dom. Det är bara deras egna inställning som kan sätta stopp för det tror jag!

Har det väl påbörjats en generationsväxling så är det lika bra att gå hela vägen och ta sikte på några säsonger.
Krydda upp de yngre med några bra förebilder som bidrar till utveckling och produktion.

[size=150]Pettersson-Wentzel (Gunnarsson)
[/size]
PW har verkligen visat att han klarar av ansvaret att stå många matcher och att få hem “Gunnar” nu när han samlat på sig
rutin att stå på denna nivå vore kanon. Billigare än Ersberg och väldigt laglojal som brinner för klubben. Kan absolut pressa PW med rätt utveckling framöver.

[size=150]Arlbrandt - Ullström - Thörnberg
Almqvist - Hansson
[/size]
Stämmer ryktet att Arla är påväg hem så känns det givet att han ska ha en central roll i första och det tror jag Thörna
mår alldeles utmärkt av. Ullström finns med som center här och det kanske är en dröm men wow vilken underbar “leading line” vi skulle få som dessutom skriker både HV & HV-hockey på samma gång. Almqvist och Hansson parar jag ihop av den anledningen att de har sin styrka i offensiva situationer och när denna kedja är inne borde det innebära en hel del offensiv.

[size=150]Laine - Abbott - Tedenby
Campoli - Pilut
[/size]
Laine tillbaka revanschsugen i kedjan som gick så bra i början av säsongen, både skills och krigare i ett som kan förändra matchbilder.
Campoli är en viktig pusselbit att förlänga med, ledare som passar i alla spelformer och han paras ihop med Pilut som jag tror har det stora genombrottet i antågande.

[size=150]Sandberg - Brithén - Önerud
Berglund - Johansson/Eidstedt/O´Byrne[/size]

16-28-67 vet vi fungerar och går alltid att byta tillbaka till men gillar ändå denna nykomponerade som ger ett spetsigt och mer breddat lag. Sandberg är en otroligt viktig förlängning och Ted är förhoppningsvis revanschsugen. Önerud behöver ingen kommentar egentligen, så mycket hjärta och är otroligt användbar överallt. Berglund på backen känns skönt att ha kvar och bredvid honom vet jag inte riktigt men utvecklingen på övriga får avgöra. Inte beredd att dumpa Emil J som andra skrivit (kan bli stöttespelare i många år) och Eidstedt har jag gillat från start med hans tuffhet.
O´Byrne är ett frågetecken, ska han vara kvar eller lämna? Ersätta med liknande spelartyp eller låta våra yngre talangfulla juniorbackar slåss om platsen och lägga krutet på förlängningar och nyförvärven, svårt.

[size=150]E.Andersson/L.Andersson/Sundh - Bengtsson - Törngren
[/size]
Ser ut som jag placerat “resten” här nere men så är inte fallet i tanken i alla fall, ska vi lyfta och utmana de bästa så
är det viktigt med bra spelare genom alla kedjor och här finns killar som kan göra skillnad. Erik Andersson är ett utropstecken
och måste bli kvar, Lias Andersson har visat att han kommer mer och mer (hyperintressant), Sundh är lite som Önerud användbar på
flera positioner och har visat sig absolut värdig att vara kvar och Bengtsson/Törngren har verkligen etablerat sig även om jag tror det
finns mer att ta av när det väl släpper.

[size=150]Förlängningar:[/size]
Tedenby
Campoli
Sundh
Sandberg
Erik Andersson
Lias Andersson (A-lagskontrakt)
Eidstedt
E.Johansson
Ahl

[size=150]Nyförvärv:[/size]
J.Gunnarsson
Arlbrandt
Ullström

[size=150]Släpp:[/size]
Christensen
Känns som hans knä har påverkat för mycket men anser man att det går att få tillräckligt bra igen så vill jag inget
hellre än att ha kvar Erik som känns unik på många sätt och verkligen visat klubbhjärta.

Karalahti
Jag är ett stort fan av Jere och tycker det är häftigt hur han vänt sitt liv till det bättre och även presterat riktigt bra
spel. Kanske ändå känns som Hansson kan ta hans roll i PP och släppa fram andra killar. Hade dock varit häftigt om han stannade
på något sätt, en krutgubbe.
Melin
För mycket skador och platsar inte i rollen han måste ha för att leverera.
Ersberg
[i]Gillar Ersberg men mycket skador stället till det, skulle behöva gå ner i lön för att stanna och det är jag inte främmande
för om Erik är beredd på det.

[size=150]Bryt:[/size]
O´Byrne
Går det hitta någon klubb som kan ta över hans kontrakt tror jag inte det skulle vara så dumt. Anser man att spelartypen behövs finns det säkert både billigare och rörligare alternativ. Personligen tycker jag att Ryan visat under stunder att han kan vara nyttig och jag vill nog se han i täta och tuffa slutspelsmatcher innan jag har en solklar åsikt om vad som borde göra med honom. Kanske stänger han ner en toppkedja i en slutspelsserie? Då har han gjort sitt jobb enligt mig, tiden får utvisa helt enkelt.

[size=150]Utlåningar:
[/size]
Stenlund
Ahl
[i]Platsar väl inte riktigt som det ser ut just nu och framförallt Ahl behöver få rutin av seniorspel på allsvensk nivå.
Stenlund vore också bra att hitta någon permanent lösning för att få spela i offensiva lägen och bygga på självförtroende.

[/i]
Åsikter & tankar mina blå vänner?

Väldigt intressant. Dock tror jag att Stenlund kommer platsa nästa år. Finns väldigt mycket hockey i den unge mannen. Kluven i Brithen frågan. I sina bästa stunder riktigt bra, Men jag tror Rögle hjärtat är så pass starkt att han återfinns i Rögles dress nästa säsong vare sig HV71 vill förlänga eller ej.

jordfelsbrytare: Brithén har kontrakt över nästa år så det blir i så fall en försäljning. Men jag håller med om att hans läge i HV känns sådär, troligen ganska mycket i lön och kapten som underpresterar. Kanske är det värt att göra sig av med och plocka in något annat?

Ja Stenlund har mängder av hockey i sig och är absolut en kille HV ska satsa på men frågan är om hans utveckling mår bäst med lite istid i HV eller mängder i en Allsvensk klubb.

Jaha slarv av mig fick för mig att kontraktet gick ut efter i år. Jadu klurigt läge. Man är ju ingen tankeläsare tyvärr. Så känns helt omöjligt att veta om han vill hem eller om det bara är Hv som gäller?!
Angående Stenlund så går jag bara på min magkänsla och den säger mig att nästa år kommer han slå igenom. Jag kan ju givetvis ha tok fel dock :sunglasses:

Mmm. Jag skulle gärna se Tor Immo från Dalen i fjärde linan. Han har visat att han kan med 32P på 29 matcher så här långt i år. Honom får vi inte tappa till något annat lag.

Brithén borde gå att trejda med Rögle om det är det han mest av allt vill. Varför inte mot Cehlin som det nu pratas om.

Brithen har haft en tung start med skador. Kom tillbaks och fick inte till det i 1 linan och blev sedan skadad igen. Att dom väljer sätta honom i 4e för att sedan få spela 1-3 i slutet av matcherna känns väl bara smart?

Att abbott fick fortsätta som kapten kändes mer som en grej att släppa lite press på honom.

Så är min uppfattning, jag kan ha fel men tycker han ser bättre ut för varje match.

Känns inte alls relevant att värva från div 1. Att gå från div 1 till allsvenskan är ett väldigt stort steg, div 1 till shl, nä finns inte.
Visst han har gjort det bra, men nu snackar vi div 1 och att han spelar med riktigt bra och rutinerad spelare där mot betydligt sämre motstånd än shl spelare.
Är inte ens säker på att han får allsvenskt, men vi får hoppas för hans skull :slight_smile:

Ingen aning om spelaren ni pratar om men att gå från div 1 till SHL, även om det är ett stort steg kan det fungera i väldigt sällsynta fall. Brunnström gick från div till SHL och gjorde väldigt bra ifrån sig. Man kan nog hitta ett och annat guldkorn i de lägre div och med en väldigt stor gnutta tur kan det gå bra.

Att gå från div 1 är ett stort steg men vi har sett Remstam och Brunnström som bra exempel!

Remstam fick ett try out kontrakt och tror de flesta div 1 spelare skulle likadant. Men det lockar ju inte direkt om vi nu ska bygga för toppen men man vet aldrig vilka guldkorn det kan finnas.

Remmis spelade i div 2 då han gick till HV, det var en annan seriedelning då.Han hade ett stort steg att ta och var på väg hem flera ggr.

Haha jämför ni på riktigt med Brunnström? För det första gjorde han 73 poäng på 41 matcher, vilket är en enorm prestation som händer typ aldrig i div 1 längre. Samt att detta var flera år sedan, serierna är helt annorlunda.
Tror absolut på att plocka spelare från lägre div och juniorlag… Men börja i allsvenskan och inte div 1.

Jag håller med! Ville bara säga att det visst går att gå från lägre div till SHL, även om det är grymt osäkert och ovanligt. :slight_smile: