Lagbygget 16-17

SLUTSNACKAT sluta försvara något som inte håller längre. En del vägrar inse, en del tror på tomten och andra försöker förstå. Jag hävdar fortfarande att ENDA chansen för HV71 att komma upp ur 2010 - 2015 träsket är att bygga en helt ny stomme. Det får ta den tid det tar, för det är inget som man gör under varken 1 eller 2 säsonger, men på sikt måste det rensas. Ett alt är följande.

Kedjorna i framtiden:

Pettersson-Wentzel - NY

1:a kedjan
NY
NY
NY
NY
NY

2:a kedjan
NY
NY
Önerud
Tedenby
Sundh

3:e kedjan
NY
Hansson
NY
NY
NY

4:e kedjan
NY
NY
Sandberg
Bengtsson
Thörngren

Arkitekterna bakom detta icke billiga och felbyggda lag måste såklart försvinna först.
Annars kommer vi aldrig vidare.
Vi behöver också en tränare med en spelide och lite driv.

Det va styrelsen som sabbade HV71! Det var status att jobba inom Hv men inte lika viktigt hur det gick sportsligt!
Sen är frågan om Peter Ekelund och Johan Hult har den auktoritet som behövs för ett sånt här jobb. Känns mest som två svärmorsdrömmar. Tror kontaktnät är otroligt viktigt i denna bransch och där hoppas jag Davidsson kommer in. Att Hult ska ha det är jag ytterst tveksam till.

Känns som att scoutingen behöver utvidgas ytterligare i Hv! Just nu har de bara en som åker runt! Utnyttja alla gamla finnar som har stortrivts i Hv och Jönköping och låt någon av dom scouta av finska marknaden. Sen kanske man ska sluta gå på spelares rekommendationer då jag fattade som O’Byrne kom hit på det bl a. Det vi vet ju alla hur bra det går.

Dax för Davidsson och Hult ta en sväng till bakgårdarna i Amerika och verkligen lägga tid på scoutingen där tills nästa säsong.

Nu har det vänts på stenar och renoverats i 5 år men ser ingen förbättring. Bygg om bygg nytt och tillbaka till HV71 grunder. Man kan inte tro att det räcker med en ny hit och en ny dit när grunderna inte finns.
Skippa snacket om rätt karaktär utan ta in vildsvin som är beredda att offra både tänder och lem för en seger!

Nu när hv tydligen har piss ekonomi så tycker jag det är riktigt dumt att köra med två dyra första målvakter. Sattsa på en junis bakom Pw och köp ordentliga backar för en gångs skull

Tänk om PW höjt sig några snäpp just för att han tävlar mot Ersberg då?

Netterberg gjorde hattrick mot Leksand idag. Hans kedjekompis Nyström är också en väldigt intressant spelare med KHL meriter. +19 i ± statistiken, sjukligt snabb och teknisk. Lite liten.

En ren dröm hade ju varit:

Arlbrandt-Christensen(till en bra peng)-Törngren
Sandberg-Olimb-Tedenby
Bengtsson-Stenlund-Önerud
Erik Andersson-Lias Andersson-Thörnberg/Junis/Netterberg

TJ Brennan-Pilut
Hansson-Johansson
Berglund-Brännström/Moverare/Almquist

PW-Brage

Men som ni alla förstår så är det bara just en dröm… :frowning:

Tycker det ser väldigt intressant ut. Inte helt orimligt eller?

För många spelare att göra sig av med, iofs har vi abbott o Brithén som är starkt förknippade med andra klubbar.

Även Laine har kontrakt nästa sässe.

Mitt förslag:

Ny offensiv - Pilut
Adam - Berglund
Hansson - Ny defensiv

7:e = Emil J
8:e = Ryan

1:a Arlbrandt - NY - Laine
2:a Thörnberg - NY - Önerud
3:e Bengtsson - Abbot - Törngren
4:e Sundh - Stenlund - Brithén
13:e Lias Andersson

LÄmnar: Sandberg, Tedenby, E.Andersson, Campoli, Karalahti, Eidstedt, Björn Melin, Christenssen

Väldigt bra inlägg!!!

Några små ändringar jag skulle vilja göra

  • Att värva en 6:e back är slöseri med pengar, se till att första backpar kan klocka “mycket” tid o fyll på underifrån. Eidstedt o emil funkar vid kortare skador
    Campoli o Kara frigör en stor summa pengar till en 1:a back! Dumpa O’Byrne (betala gärna halva lönen, på så vis sparar vi iaf den andra halvan)

-Att släppa både Sandberg o Tedenby känns fel, 3:e linan o teden är de som bär HV långa stunder.
Brithen måste bort, inte för att jag tycker han varit dålig utan pga för många med kontrakt, både Lias o Ahl kommer underifrån o behöver spela.
Vilka som ska bort o hit o dit vet i ‘’’ .

Viktigast av allt, NY SPEL IDE!! Att ställa upp som om det är boxplay o täcka ytor funkar inte, att inte kunna stänga sarger utan det ser ut som en karusell i egen zon byte efter byte. I anfallszon ser det bra ut, när man väl kommer in. Att dumpa puck o jaga med denna truppen är ett stort misslyckande!!!

Både Sandberg och Tedenby vill man ju egentligen ha kvar, men vi sitter i en konstig kontrakts-situation där vi har för många spelare som egentligen måste spela i top-6 för att få ut max av dessa, men som samtidigt visat sig för dåliga för att göra just detta :slight_smile:. Därför måste vi göra oss av med dom vi kan för att få rätt balans i laget:

Arlbrandt = Finns absolut inget att hämta av denna man om han inte spelar PP och Top6 (vilket han gjort med godkänd poängutdelning hittils, trots 2 kedjekamrater som är helt under isen)
Laine = Laine var bäste forward tillsammans med Tedenby innan han blev skadad och ska självklart spela i top6 och pp
Önerud = Är just nu bäste forward tillsammans med Tedenby, ett måste för Top6
Christenssen = Det skär i hjärtat men tyvärr du har varit för dålig allt för länge och vi måste ha en förstecenter man kan luta sig mot. Möjligt att du är hämmad av en skada men vi har inte råd att chansa på att du blir bättre nästa säsong. BORT
Tedenby = Du är vår bäste forward, men behåller vi dig så måste vi placera Thörnberg i 4:e kedjan och det lär inte bli bra. Du får gå, helt enkelt för att ditt kontrakt går ut. Alternativet är att bryta med någon annan enbart för att kunna behålla dig, och det har vi inte ekonomi för.
Abbott = Du gör ett helt OK jobb och egentligen i paritet med förväntningarna. Du är dock INTE tillräckligt bra som 2:e center, däremot funkar du perfekt som 3:e center, men då måste Sandberg lämna för vi kan inte behålla er båda.
Thörnberg = Ja du Martin, du har varit oerhört dålig hela säsongen faktiskt. Ser helt vilsen ut på isen. Några slumpskott från kanten har du fått in, och en och annan passningspoäng men inte mer. Dock har vi dig i 2 år till minst, och jag tror inte det är bra för någon att du spelar i fjärdekedjan, därför måste du spela i Top6 men med en ny center.
Brithén = Fjärdekedjan eller bryt kontraktet. Tror inte du vill spela i fjärdekedjan så åk hem till Ängelholm och börja om som förstecenter där.

Givetvis måste man börja med att ta in riktiga tränare. Lindbom och Tim är säkert trevliga killar men det är uppenbart att de inte är hockeytränare. Mot bakgrund av att vi har en stor del av laget kontrakterade redan är drömmen att man hittar bra ekonomiska lösningar för att bryta med Ted och ROB som inte tillför någonting positivt till laget ö.h.t. Skulle man lyckas med detta så tycker jag att man enbart ska rikta in sig på att ta in riktiga spetsspelare som tillför någonting.

Prio ett måste vara att få in en rutinerad tränare som vet vad han gör!
Dahlén, AJ och Lindbom har alla tre varit för orutinerade för att leda ett s.k topplag.

Drömmen hade ju varit Roger Melin eller Per Mårts. Utöver dessa drömnamn som antagligen man bara får drömma om vet jag inte vad som finns på marknaden. Lill-Liss Lundh vet i sjutton om det är rätt. Leffe Boork kanske är sugen att släppa damkronorna :smiley:

Oavsett om Hv ska ta kliv uppåt så måste JLoch TB ta kliv bakåt för en mer rutinerad!

Jag håller med.
Mårts eller Melin in, JA TACK!

Låter bra, kan vi köra med juniorer i 2 kedjor, något mer lär vi ju inte ha råd med :unamused:

Som sagt BÅG är ff ledig… Han har vunnit både OS o VM guld så han borde kunna ta över ett SHL lag…

Som sagt BÅG är ff ledig… Han har vunnit både OS o VM guld så han borde kunna ta över ett SHL lag…[/quote

Precis, BÅG har vunnit både SM-guld, VM och OS-guld som tränare!
Var tränare 5 år för Tre kronor 2005-2010.
Dessförinnan klubbtränare och framgångsrik!
Båg har ingen anknytning till HV och skulle säkerligen våga möblera om och förhålla sig till våra “stjärnor” på ett helt annat sätt än kompisarnas kompis Lindbom!
Jag skulle ha honom 7 dagar i veckan hellre i båset än Johan/Tim.

Jag med. Tror det behövs någon med lite stake som kan röraa upp i svåger politiken