Lagbygget 22/23

Norbe ute på marknaden enligt Svensson.

(Kanske flyttar över lite inlägg från HV71, då det varit lite glapp när denna tråd inte skapats…)

Lindbäck har ju nämnts som en trolig kandidat till att följa med upp, om vi nu går upp… Tror vi kan stryka honom från den listan, med tanke på hur Tommy och Co hanterat honom i slutspelet. Tror helt ärligt det är större chans att Kokkonen belönas med ett tvåårskontrakt vid uppfyttning än att Lindbäck är kvar om det blir allsvenskt spel nästa säsong.

Lagbygget till nästa säsong om ja får önska!
Backar
Ny - Ny
Andrae - Sjöholm
Billis - NY
Torp

Forwards
NY - Ullström - NY
NY - NY - NY
Forsberg - Vesel - NY
Kelleher - Powel - Törngren

Ska vi satsa på att stanna kvar i SHL behöver det nog se ut nåt sånt här.

Spelare jag vill se nubben rycka i.
Mattias Tedenby
André Petersson
Markus Ljungh
Toni Rajala
Adam Almqvist
Lawrence Pilut
Andreas Borgman
Kevin Stenlund
Filip Sandberg
Om vi nu går upp vill säga.

Funderar på hur ett allsvenskt lag skulle kunna se ut. För ja, samtidigt som vi bara är en match från SHL är vi av någon outgrundlig anledning endast två matcher från fortsatt spel i allsvenskan.

Gissar att ett gäng spelare kommer dra vidare om vi inte går upp, samt att vi har minst en handfull överbetala spelare som inte kommit upp i nivå och därför inte kommer erbjudas ett nytt kontrakt. Så jag tänker mig nåt så här:

Spelare som lämnar för bättre liga
Fredrik Forsberg
Tyler Vesel
Emil Andrae
Christoffer Törngren

Spelare som inte blir kvar på grund av för dyra sett till prestation
Marcus Davidsson
Jonathan Davidsson
Alexander Ytterell
Jesper Kokkonen

Spelare som drar frivilligt
Zion Nybeck
Pontus Netterberg
Daniel Norbe
Jonathan Wikström
Andreas Söderberg
Filip Larsson

Då har vi kvar följande att jobba med:

Målvakter
Jonas Gunnarsson - X

Kommentar: Gunnar har steppat upp i slutspelet, men är fortfarande inte så bra som många av oss önskat. Blir vi kvar i allsvenskan måste vi ta in en minst lika bra målvakt som på riktigt kan konkurrera om förstaspaden.

Backar
X - X
Chad Billins - X
Torp - Sjöholm
Bohm/Bertov

Kommentar: Lite frågetecken med Billins. Känner han sig färdig med spel i Europa? Finns även en liten, liiiiiiten chans att något SHL-lag (typ Oskarshamn) plockar upp honom, trots att han med all tydlighet visat de senaste åren att han inte längre är en toppback på den nivån. Oavsett kommer HV behöva ta in två RIKTIGA toppbackar med offensiva egenskaper. Att bara ha två som kan leverera i år var minst en för lite.

Forwards
X - X - X
Kelleher - Powell - Shinkaruk
X - X - Huhtala
Lindbäck - Matson - Önerud
Wennlund

Kommentar: Jag sticker ut hakan och tror att det inte är helt omöjligt att lyckas behålla transatlantkedjan. Av dessa tre är det nog Powell som ligger närmast SHL-spel. Samtidigt har han blandat och gett rätt mycket i slutspelet ju tuffare och svårare matcherna blivit, vilket förhoppningsvis får några SHL-sportchefer att välja bort honom. Huhtala är lite till åren, men vill han har han nog ett år i sig där han får en liten mindre roll. Lindbäck är ett frågetecken med tanke på hur Samuelsson matchat honom mot slutet. Vill han ens vara kvar? Har dock ett år kvar på kontraktet så varför inte börja säsongen med honom i en fjärdekedja. Vad gäller Önerud känns det, hur trist det än är, som att bensinen faktiskt börjar ta slut. Så det blir fjärdekedja för honom.

Det som då saknas är en helt ny toppkedja, som ska vara minst lika bra som Forsberg-kedjan, samt ett par klasspelare till Huhtala. Här måste vi hitta bättre nyförvärv än spelare som bröderna Davidsson, Netterberg och Kokkonen.

Rätt tuff uppgift kan tyckas, men nu med KHL ute ur bilden så är läget plötsligt ett helt annat. Spelare som Petersson,Tedenby och Almquist borde komma hem. Kan DIF:s stjärnor sluta upp bakom deras lag så borde våra kunna göra detsamma för oss.

Till att börja med, följande har kontrakt nästa säsong:
Målvakt: Gunnarsson

Backar:
Bertov, Bohm, Sjöholm, Torp, Ytterell (köp gärna ut)

Forwards: Forsberg (förmodligen outklausul), Lindbäck, Matson, Törngren (optionsår), Önerud

Ryktas klara (enl MrMadhawk): Rasmus Bengtsson (b), Herman Hansson (f)

Förlängningar att jobba på: Ullström (möjligen), Powell, Huhtala (möjligen), Vesel, Kelleher och Shinkaruk (beror på alternativen, Billins (beror på alternativen).

Högt på önskelistan: Tedenby, Petersson, Almquist

Personliga önskningar: David Gustafsson, Filip Sandberg

Laget:

Toppmålvakt
Gunnarsson

Torp, Bertov
Sjöholm, Bengtsson
Bohm, Almquist
Billins

Tedenby, Gustafsson, Sandberg
Huhtala, Ullström, Petersson
Hansson, Powell, Forsberg
Törngren, Matson, Lindbäck
Önerud

Dyrt? Ja va fan, går vi inte upp i år så måste vi ju ta upp kampen med framför allt Djurgården men också Modo, Västerås m fl. Och går vi ändå upp i år, så behöver laget ovan spetsas lite grann så att det står sig i SHL. Så jäkla lätt det är att va sportchef när man inte behöver tänka på budgeten!! Hur som helst…papperet är ju tämligen rent och blankt för Kent Norberg.

Flytta upp Önerud på Hanssons plats eller byt ut båda mot Shinkaruk så ser det ju bra ut för att vara ett allsvenskt lag. Backsidan behöver dock en vassare back.
Almquist, mr X, Billins och Bengtsson skulle funka som topp 4. Men annars. Ja, så bra lag måste HV nog ha om de blir kvar. Alltså ett ännu bättre lag än det vi ser i år och som kostat multum…

Nu har jag väldigt svårt att se Foppa bli kvar om vi inte går upp. Även Törngren. Får känslan av att han vill testa något annat. Typ Finland. Grejen med allsvenskan är ju att sillyn är lite hela havet stormar och spelare kan försvinna på en sekund. Så det måste man ta i beaktning. Å andra sidan är ju det också en fördel för föreningen i fråga. Kontrakt kan brytas mer lättvindigt. Som typ Ytterell…

Tyvärr kommer ekonomin vara ännu sämre nästa år. Jag tror mer vi ska tänka hos spelare mer likt Måns Lindbäck snarare än Tedenby, Andre etc

Om det hjälper skulle ju en insamling av fansen kunna vara något. Brynäs supportrar gjorde det för några år sedan och fick ihop ganska mycket pengar.

Mr Madhawk skriver att vi har åtta backar klara till nästa säsong… Sen Almqvist också och då uppe i nio backar.
Ingen rolig läsning precis. Kan inte stämma är min känsla. Måste finnas klausuler annars är det extremt märkligt.
Nog för att Hult är som han är men kan inte tänka mig att ens han ger Ytterell ett tvåårskontrakt utan klausuler.
Måste bort några från den listan.

Grattis! Kul! Nu satsar vi gubbar! älskar alla!

Såhär tippar aftonbladet:

Målvakter

M1: Dominik Furch

M2: Jonas Gunnarsson

Förstafemman

B1: Adam Almqvist

B2: Lawrence Pilut

F1: André Petersson

F2:

F3:

Andrafemman

B3: Emil Andrae

B4: Eric Martinsson

F4: Fredrik Forsberg

F5: Tyler Vesel

F6: ?

Tredjefemman

B5: Rasmus Bengtsson

B6: Victor Sjöholm

F7:

F8: Myles Powell

F9:

Fjärdefemman

B7: Nichlas Torp

B8: Daniel Bertov

F10: Simon Önerud

F11: Taylor Matson

F12: Christoffer Törngren

Extra

B9: Oliver Bohm

F14: Måns Lindbäck

F13: Herman Hansson

Något annat anmärkningsvärt som står i artikeln? Eller är det bara rykten vi haft uppe här på forumet sedan tidigare?

Forsberg och Vesel vill jag mer än gärna ha kvar! Deras kemi i PP är ju helt sjuk!

Emil Andre och Torp tycker jag kan va kvar med. Åhman som andra keeper :smiley:

Av de som inte har kontrakt till 22/23 så får Nubben skriva på med Huhtala och Andrae på flyget hem. Lite svagt att man ännu inte 01:07 lyckats få upp ett grattis på shl.se.

Nu börjar jobbet.
Nu gäller det att göra detta ordentligt.
Nu vill jag inte se fuskbygge a la Hult någonsin igen.

Nu behöver vi bygga med spelskickliga backar som klarar av press och som klarar av att slå en bra första pass i fart.
Senaste åren har vi haft för lite skills bakifrån.
Den röda tråden kring backsättningen har saknats sedan guldet.

Vi behöver ha 2 riktigt jäkla bra målvakter.

Framförallt behöver vi ett lag och inte ett gäng individualister.

Är Stillman och Samuelsson klara för 22/23?

Orkar inte vänta fram med allt som är klart nu Nubben! :smiley:

Japp, Samuelsson skrev iaf 3år om inte minnet sviker mig…

Kontrakterade spelare för säsong 22/23 enligt eliteprospects.com/team/5/hv71

GOALTENDERS
Jonas Gunnarsson (G)

DEFENSEMEN
Daniel Bertov (D)
Chad Billins (D)
Oliver Bohm (D)
Victor Sjöholm (D)
Nichlas Torp (D)
Alexander Ytterell (D)

FORWARDS
Fredrik Forsberg (RW/LW)
Måns Lindbäck (RW/LW)
Taylor Matson (C/RW)
Christoffer Törngren (LW/RW)
Tyler Vesel (C)
Simon Önerud (LW/RW)

De två ovan som jag ser måste bort direkt är Ytterell och Lindbäck. Lindbäck startade intressant, men blev mer och mer osynlig ju längre säsongen gick. Ytterell var en dagslända, vid något tillfälle.