Lagbygget 22/23

Fast många av de spelare som nu är “helt odugliga” har ju inte varit det i sina tidigare klubbar. Vissa har passerat sin prime, men borde ändå ha en hel del kvar att ge.

Frågan är väl snarare varför typ samtliga presterar under sin normala förmåga i HV.

Har man gått hela vägen till poffslivet ligger det i deras DNA att tävla. Jag vägrar tro att det fullkomligt utraderas så fort man sätter foten i Jönköping.

Vi ser ju lite samma på vissa nyförvärv under säsong som kommer in som en injektion, men som mattas av runt 4-5 matchen.

Felkomponerat lag sett till spelartyper? Spelsystem? För låga krav? För höga krav? Något i vattnet?

Sannolikt inte en enskild anledning, utan en rad felbeslut på flera positioner i organisationen som alla samverkar till denna härdsmälta. Var och hur ska man börja för att reda ut detta och ta sig framåt/uppåt igen?

4 gillningar

Problemet är ju att den lyxen har man ju aldrig.
Hade Hult varit kvar hade topplocket gått på majoriteten av fansen, mig själv inkluderad, eftersom vi då inte hade känt till nuvarande sportchef. (De flesta topplocken gick nog iofs långt tidigare).

Så här med facit i hand hade jag gärna haft en sportchef som inte heter vare sig Hult eller Norberg.

2 gillningar

Så är det ju. Min poäng. Det här sportchefsbytet var helt meningslöst. Vi hade nått samma resultat men upplevt mindre kaos om vi gett fan i att ta in Nubben och behållit Hult. Och allt detta faller på Lindbom och Wilander.

Ang. Lindbom. Han var väldigt tydlig i intervjun med HVTV att han inte längre är KD utan har fullt fokus på det sportsliga. Känns som en klar degradering och att HV även är öppna för att byta KD beroende på utfallet av säsongen?

1 gillning

Åker vi ut kommer nog KD inte tillsättas i början. Är vi kvar skulle jag inte bli förvånad om hela sportsliga styret byts ut. Så tränare, ny SC, ny KD och kanske helt ny styrelse beroende på medlemmarna och sponsorer. Åker vi ut är nog nubben kvar och ev Lindbom

Jag kan faktiskt inte hålla med om kritiken mot Nubben, jag har jublat åt varenda värvning han gjort, vilket jag tror många av er andra gjort också.

Visst jag håller med om att värva spelare som haft sin storhet bakom sig är en chansning men vad fanns det för alternativ, ofta dessa spelare som går att värva under brinnande säsong…

Jag tror tyvärr felet ligger hos Hv som förening, tror det var Åkerman som sa det efter han fick gå, ”Hv är inte samma förening som för 10år sedan” där ligger problemet.
Tyvärr en jävla skitinsikt för det är nog det svåraste som finns att få rätsida på.

Jublat åt varenda värvning? Möjligen har fb-entusiasterna jublat, men härinne har det nog kritiserats rejält, med all rätt :slight_smile:

2 gillningar

Jag håller faktiskt med till viss del.
Nubben har INTE haft det lätt, han fick ärva MYCKET skit efter Hult.
Fick ägna sig åt att försöka sälja och bryta avtal och mitt i säsongen försöka laga laget med en väldigt begränsad marknad. Han lyckas ändå fixa guldkorn som tex Laleggia.
Bengtsson värvningen fick mycket skit, var dålig i Hv men är första back i Oskarshamn, så frågan är om det var Nubbens fel eller om det var våra tränares fel ?

Nåväl vi riskerar kval igen och jag säger inte att jag dyrkar Nubben, han har inte varit felfri men jag är inte riktigt redo att säga “avgå Nubben” än, jag vill se vad han kan utföra om han får en “riktig” säsong på sig, dvs nästa om vi klarar oss kvar i SHL. Nubbens midseason game är 100ggr bättre än Hults iaf, det har vi kvitto på nu

Syn på att vi jublat åt Nubbens nyförvärv och att det varit bra nyförvärv. Se min sammanställning av hans typ 1000 värvningar. Hult har absolut en del i det, men Nubben har värvat och stökat runt extremt mycket inför och under säsong. Så han är absolut skyldig.

Jo klart han är skyldig också, jag vet inte jag kanske är så otroligt sargad efter Hult, och det står jag för, Nubben ÄR bättre än Hult…de tycker jag verkligen. Men det är klart, svårt att hitta en sportchef som är sämre än Hult

Tycker Nubbens scouting är under isen.

Bödker: nedgående trend innan vi tog in han men han hade ju ändå 700 NHL matcher.

Vignault: märklig värvning när vi hade kvar Vesel.

Nättinen: misslyckades totalt i MoDo

Bengtsson: tror han kunde få ut mer med rätt tränare men var inte det vi behövde.

Westerlund: fortfarande inte vad vi behövde.

Martinsson: blockar skott som en stillastående lyktstolpe. Verkligen totalflopp.

Miele: fick sparken från malmö och var tredjecenter i Växjö. Verkar vara en humörspelare.

Petersson: han är jävligt bra när han är på spelhumör. Gillar också att han verkar tjura ihop och ställa krav.

Teden: han är ju inte samma spelare längre men han måste upp. En teden på spelhumör är ju det bästa :blush:

Hansson: spelar för märket med låg lön så kan inte klaga på.

Hammer och Ortio är bra men när hela försvaret vacklar så ser det ju ut som det gör.

Lenc: började starkt men hamnat i samma träsk som många andra.

Midseason: där har vi varit bättre men undra vad det kostat.

Ja jag tycker inte det varit imponerande värvningar. Namn i sig men det handlar om att bygga ett lag. Sportchefen och övriga i gänget ska ha mycket bättre koll än vad vi har på allt som inte går utläsa i statistik och historik. Vilka som funkar ihop, personlighet, potential, passa in i spelet, ledning, kultur, var står spelaren i sin karriär med egna mål och hur står de i paritet med HV:s mål och behov osv osv. Inte minst var risken stor att det skulle bli en utmanande säsong trots att vi skrevs upp - det gäller för övrigt koppla bort det där med att vi skrevs upp vilket N medgav att han inte gjorde - och då ha koll på hur funkar denna spelare i motgång. En sån här säsong hade ju varit som att förbereda för att gå ut i strid.

I detta fallet så vill jag även ställa frågan om tränarna fick vara med när värvningarna gjordes för i så fall är det ju till viss del tränarnas fel. Sa dom " ok " kör på han eller " nä " han ska vi inte ha och Nubben gjorde som han ville? Det är mycket frågetecken om hur allt kunnat gå så fel.

Kommer Lindbom återföda bumbibjörnskedjan igen?

2 gillningar

Jag tycker man får urskilja vissa saker när man bedömer rekryteringar, det är SJUKT lätt med facit i hand och sitta och döma. Många av de spelare du nämner, dom underpresterar så man kan tycka att det är dåliga värvningar, ja eller så är det så att tränaren misshandlar dom så att de presterar dåligt, i Hvs fall så pekar ju mycket på att det faktiskt är så, då blir det svårare att bedömma om en värvning av tex Miele var dålig eller inte när det lika gärna kan vara spelsystem/tränare som gjort att det blev dåligt

Sen är det såhär med som jag skrev innan, Nubben fick ärva mycket skit från Hult…Kombinerat med att han fick börja värva till Hv71´s SHL lag VÄLDIGT sent, i princip sist av alla SHL lag, vad fanns det kvar på marknaden då ? Troligen var tex Miele topshelf den bästa centern som fanns ledig, bara en gissning men Nubben hade det INTE lätt

Nu har ju Nubben haft tid att sätta sin prägel och på riktigt göra sitt “Nubben Hv71” lag till nästa säsong, och där har han nästan haft samma förutsättningar som alla andra lagen, jag tänker inte dömma Nubben för i år, däremot nästa år kommer jag syna honom stenhårt och på samma villkor som de andra sportcheferna

Varför ska tränarna ha koll på spelarna som värvas? Är upp till scouter och sportchef.
Rimligen borde ledningen hålla koll på åtminstone några hundra spelare men känslan är att de har en mindre databas än vad många hockeyintresserade håller i huvudet.

Känslan är att HV haft noll koll på spelarna och spelartyperna som värvats alt. att de panikvärvat.

Jämför med Växjö där Evertsson lägger tid på riktig bakgrundskoll och försöker hitta spelare med potential att blomma i nya roller. Där finns en tanke med varje kontrakt. Ställer du en fråga till Nubben så börjar han pilla sig i örat i hopp om att en tanke ska dyka upp bortom “vad blir det till lunch” och “nu skulle det vara gott med en bulle.”

Hatar att säga det men Evertsson är så sjukt bra!

1 gillning

Nästa år kanske vi är i HA och Nubben måste “få tid att bygga laget nu när vi spelar i en annan liga”

Jo det är klart, då blir det samma skit igen.