Lagbygget 22/23

Enligt eliteprospects har ju ytterell kontrakt över nästa säsong. Han höll ju definitivt inte i HA och ska ju naturligtvis inte vara med i shl truppen.

Hv71 får “offra” några miljoner och bryta lite kontrakt, det är ett måste speciellt på backsidan.

Då är Davidssons klara! Kanske lite överraskande. Men en fjärdekedja?
Skridskoåkning och hjärta får vi definitivt. De kan förhoppningsvis hitta fram till bättre utdelning.

Trodde det var ett skämt… Herregud. Kanske på läktaren mer.

Nu måste de svåra besluten måste tas. Här är några som bör tas direkt.
Ytterell kan inte spela i Hv nästa säsong, inte heller Söderberg. Bertov ok i slutspelet men nej. Kelleher håller inte heller i ett topplag i SHL. Tveksam till Powell, tror mer på Shinkaruk i SHL.
Huhtala bör få ett långtidskontrakt.
Önerud borde inte spela i HV nästa år. De 3 senaste säsongerna pekar ner. (dock av förklarliga orsaker). Jag gillar människan men detta är inte social verksamhet. En kapten måste gå i bräschen.
Gunnarsson har inte levt upp till förväntningarna under flera år och borde inte ens vara 2a keeper nästa år.
William Rahm bye bye.
Hela föreningen måste sluta mysa och höja kravbilden. Klona Huhtala så kan vi nå hela vägen :laughing:
Torp och Vesel är jag osäker på. Kanske beredd att ge båda chansen 1 år i SHL, likaså Matson.
Billins och Bohm bra 3:e back par ev Torp fajtas här.
3 urstarka centrallinje spelare måste in. MV, Back, Center
Pilut Andrae och Almqvist i samma lag. Jag säger, nej tack. Om det skulle hända skall det in en RIKTIGT bra defensiv back i andra backpar.
Joensuu vore drömmen som powerforward. Då är vi rustade för slutspel tillsammans med Huhtala. Petterson och Tedenby likaså dröm. Men Tedenby är alltid bäst i en 3 line. Högre upp så kommer kraven med mål/assist och det fungerar inte. Han skall indriva energi till laget och publiken.

Knappast det Hv satsar på. Märks tydligt redan. Nu kan ju allt hända, lär kommer fler förlägningar med HA spelare nu…

Defensiva backar är överskattat. Vi ska inte spela hockey i försvarzon hela tiden heller. Tycker Andrae klarar att spela alldeles utmärkt försvarsspel, vi har redan Torp och sjöholm som smäller på, eventuellt även Bohm. Det räcker. Nu måste vi ha in offensiva backar som vi hade en hel drös av när vi tog guld senast. Gick ju alldeles utmärkt.

Just den biten jag undrar hur Hv ska lösa? Då måste de bryta flera kontrakt, annars är ju backsidan nästan full redan.

Köper förlängningen av bröderna. De har spetskompetens med sin snabbhet, forecheck och bp-spel och är dessutom i en bra ålder och troligtvis bra pris. Där kan man se en tydlig roll för dom som jag tror de hanterar väl även i SHL. Eftersom det här kommer så tidigt så lär det ju vara så att Tommy varit väldigt tydlig med att han vill ha kvar dom även i SHL.

Jag ser bara exakt samma tänk som Hult, en massa bredd och ingen spets. Jag tycker de va väldigt överskattade i HA faktiskt. Tror de kommer få det extremt tufft i SHL speciellt nu när ligan kommer bli tok bra.

Håller med om det mesta. Powell var ju rätt osynlig i långa stunder i slutet och Kelleher också. Oklart med Shinkaruk.
Torp och Huthala utöver Sjöholm (fysiken!) tror jag på, även Vesel o Matson. Viktiga roller. Och viktigt med hjärta. Behöver en viss andel spelare som verkligen vill va i HV och som kan bli kulturbärare, förutsatt att de håller nivån och kan acceptera den roll de får.

Blir många spännande beslut.

Genom att ta in spelare för tydliga roller längre ner i laget görs det ju också plats för spets där uppe. Det kommer. Tycker de utförde sin uppgift väldigt bra i år.

Jag håller ej med, tycker detta va mkt märkligt beslut. Nu när man förlängde med dom ser jag det inte som man får plats med den spets som kommer behövas, utan tvärtom. MEN om Hv bryter ett antal kontrakt kan det kanske gå vägen, men just nu är ja faktiskt sjukt bitter. Tycker Hv gör exakt samma som de senaste 5 åren, satsar på bredd. Spelare som Matson och Önerud blir ej bättre heller om man säger så, Foppa är långt ifrån en ledande spelare i SHL med, Vesel helt oprövad i SHL. Sen se backsidan sanslöst dålig ut (7 st backar med kontrakt med Bengtsson inräknad). Ne känslan är inge bra. Som sagt antal kontrakt måste brytas.

Gillar också sjöholm och Han kommer vara kvar. Men han måste jobba med att våga stå upp på off blå. Så många situationer där han faller ner (dålig gap control) för att sedan bli aggressiv igen i egen zon. Men han är ung och kommer bli bra.

Håller med dig, fattar ingenting. Försöker man slå Väsbys bottenrekord? Tror man på allvar att Tedenby, Almqvist, Pettersson är spets i SHL 22/23?
Magkänslan är betydligt sämre nu än samma tid ifjol när vi stod utan lag. Det mesta verka var väldigt oklart vilka som har kontrakt och inte.

Oj. Då var det slut på firandet och tillbaka till verkligheten.

Bröderna Davidsson följer alltså med upp till SHL. Ja, jo. Om det är för en fjärdekedja, okej. Men nu har vi alltså följande spelare på kontrakt, inklusive då KIK-Hansson som påstås vara klar.

Forsberg, Vesel, Matson, Törngren, Önerud, Lindbäck, Davidsson, Davidsson, Hansson (?).

Det är alltså 9 av 14 forwardsplatser som i dagsläget är fyllda. Då har vi typ dessa kedjor.

X-X-X
X-Vesel-Forsberg
Önerud-Matson-Törngren
Davidsson-Davidsson-Lindbäck
Hansson

Det ovan ser inte bra ut. Det är på pappret två fjärdekedjor och på sin höjd en andrakedja som i värsta fall, om det vill sig illa inte är mer än just en fjärdekedja. Och då har jag inte ens nämnt backsidan…

För det första hoppas jag verkligen inte Hansson-ryktet stämmer. Och med Davidsson-bröderna klara så vettetusan om det finns plats för spelare som Önerud, Lindbäck och Törngren… Inte om vi vill ha med oss exempelvis Powell upp.

Riktigt trist start på silly. Blir det inga brutna kontrakt framöver så är jag väldigt rädd för att Nubben gör en Timrå och sätter ett allsvenskt lag på isen till den efterlängtade SHL-premiären. Ur askan in i elden? Det är inte känslan man vill ha två dagar efter SHL-avancemang. Bara hoppas Nubben motbevisar mig.

Nej bröderna D signalerar snarare att man i bästa fall satsar på en stabil och säker plats i play in. Knappast att satsningen är mot toppen direkt. Skillnaden mellan SHL och HAS är större än många verkar vilja kännas vid. Spelare som inte höll måttet i slutspelet kan ju knappast utgöra stommen i ett lag som ska etablera sig i SHL igen?!

Förlåt, men jag kan verkligen inte fatta vad HV-ledningen håller på med. Är man fortfarande lullig efter allt firande?

Vi har alltså förlängt med Marcus Davidsson som de senaste åren floppat i Växjö (ett lag som går för guld varje år), sedan i allsvenska Västervik och därefter visat att han inte håller för en ledande roll i Södertälje.

I år var han en av allsvenskan mest ineffektiva spelare i PP, nådde inte upp till en halv poäng per match i grundserien och ju längre vi gick i slutspelet desto sämre blev han. I finalserien hade han sämst +/- i laget.

Snudd på samma saker kan beskriva hans bror Jonathan senaste säsonger, med den skillnaden att i stället för att floppa i Växjö och Södertälje så hade han ett par misslyckade år i AHL.

Hur tänker man?!

Edit. 67 respektive 80 allsvenska forwards gjorde fler poäng än Marcus och Jonathan i år. Nej, poäng är inte allt. Men om vi nu siktar in oss på att förlänga med och värva allsvenskt så vågar jag nog påstå att det finns ett gäng spelare i serien vi precis lämnat som är bättre än de två vi just förlängt med. Så märkligt.

Det som stör mig är att det kommer finnas galet mkt bra spelare då sjukt många kommer nobba KHL och i det läget väljer HV förlänga med Davidsson *2…

Backsidan är ju i princip full med utan en enda toppback…

Bara för att det kommer finnas sjukt mycket spelare betyder det inte att vi kommer att ha en skattkista utan botten…? Du tror väl inte bra KHL-spelare o Bröderna har samma lönekrav?