Lagbygget 22/23

Men hur blir det med Önerud?
Operationer? Lång rehab? Såg ni tårarna? Orkar han ladda om när kroppen läkt, om den nu gör det…
Jag ser det inte som självklart att han väljer att orka, men jag vet å andra sidan inte exakt hur sliten den där kroppen egentligen är!

Tunn? Skämtar du? Hade varit Shl:s bästa backsida.

Tunn? Knappast, det hade varit en stabil backsida. Hade varit mkt nöjd med den.

Som sagt, tur vi är i trygga händer som vet vad som krävs. Som ett exempel hade Färjestads forwards gjort kalvsylta av denna backuppsättning…

Snittlängd 1,65:)

Skall Hv vara ett topplag 2022/23 så platsar han inte. Inte ens i en 4:e line. Hard fact!

Knappast va, de hade inte ens kommit in i anfallszon.
Men du vill klona Söderberg, Lycka till.

Helt rätt angående Liv. Söderström gjorde de viktiga räddningarna i ett slutspel och därför vann HV guld det året. Men en stabil målvakt över tid har han aldrig varit. Hv behöver lägga en stor del av sin budget på en stor, trygg målvakt. Vi har väntat alldeles för länge på detta.

Ge mig Hellberg.
En rutinerad, erfaren och bevisat BRA etta där Gunnar kan backa upp.

Sen måste vi som många varit inne på ha en backsida som är pucksäker.
Jag vill ha rörliga backar med ett bra förstapass. Kan dom skjuta slagskott som tar sig fram till mål är jag glad.

Tycker vi ska prioritera spelsinne framför muskler om man säger så.

Pratade faktiskt med Hellberg för en knapp månad sedan.
Han bara garvade när jag tyckte att han kunde kråka på för HV71.
Men drömma kan man alltid göra :smiley:

Kanske ringa Hjalmarsson och fråga om han är sugen på comeback?

Jag skrattar när jag blir glad. Jag tror han valde glädjen och såg en öppning.
Tror han ringde sin agent samma kväll och bad honom jobba in ett kontrakt med landets vackraste förening.

Med Bengtsson, Almqvist och Andrae inräknade har vi alltså nio backar med kontrakt över nästa säsong….

Hur gick detta till och hur tänkte Hult där? Tufft läge helt klart för Nubben att reda ut detta.

Minst två, helst tre, brutna kontrakt eller en annan lösning krävs nog bland de sex övriga i truppen.

Gick ju tidigare rykten om att Kokkonen hade kontrakt över nästa säsong också men visade sig som tur var vara felaktigt.

Gällande Kokkonen, HV själva säger 2år medan Eliteprospect säger 1år. Vem ska man tro där?

Samma sak med Vesel och Billins, Hv säger en sak Eliteprospect en annan. :question:

Men i både Vesel och Billins har dom ju rätt, 1år synligt. De är ju sällsynt som Eliteprospect nämner klausuler och så.

En fråga till er på forumet. Vad tror ni om Stefan Elliott som nyligen inte fick förlängt med Frölunda? Sist han var i HV tyckte jag han var en stabil back och gjorde ett riktigt bra jobb. Undrar även vad ni anser om Oscar Alsenfelt? Också kontraktlös. Kan det vara något för oss? Han har alltid imponerat på mig i Malmö och tyckt att han länge varit en av SHL:s bästa målvakter, men jag har inte direkt följt SHL den senaste säsongen.

Otroligt spännande period nu när laget ska byggas och en hel del spännande rykten finns. Jag är som många andra övertygad om att ett par kontrakt kommer rivas eller utlåningar göras. I min värld bör man sikta på en toppmålvakt och en stark backsida. Där får man inte slarva, och där finns också några väldigt intressanta namn. Drömnamnet som kan bli vår klippa att luta sig mot är Lehtonen, betala vad som krävs - en sån pjäs saknade vi när vi åkte ner. Behåller också gärna Torp, Sjöholm och Bohm som står för behövlig storlek och fysik eftersom jag vill ha in ett par mer nätta, spelskickliga backar också.

Målvaktssidan är också otroligt viktig. Ett namn som dykt upp på senare tid är Roman Will som jag hoppas man tittar på. Även tex Hellberg är ju mkt intressant och Alsenfelt diskuteras säkert, även om jag tycker andra bör rankas före.

I övrigt hoppas jag se ett lag med tydliga roller. I en drömvärld får vi hem Peterson, Lias och Tedenby framåt och då fyller vi ett bra konto med offensiv spets. Vi behöver också obekväma typer och spelare som lastar mkt tid i exv bp, därför skulle jag värdesätta tex Huhtala och Törngren framför liknande spelartyper utifrån. Förhoppningsvis kan vi behålla en del i den lägre hierarkin där jag hoppas man kan komma undan med hyfsat billiga kontrakt för att kunna ta in riktig spets.

(Will)
Gunnarsson

(Almquist) - (Lehtonen)
Andrae - (Pilut)
Bohm - (Bengtsson)
Torp - Sjöholm

(Peterson) - (Andersson) - (Tedenby)
Huhtala - (D Gustafsson) - (Bemström)
Forsberg - Vesel - Powell
Törngren - Matson - Önerud
Lindbäck - (Hansson)

Så som jag har förstått det, men det ska jag inte ta gift på, så skrivs kontrakt primärt för den serien man spelar i för tillfället - om inget annat sägs. En del har t.ex, vilket jag skulle tro är fallet med Kokkonen som skrev på för två år, ingen garanti/option för att följa med upp. Andra spelare skriver flera år oberoende av serie och några skriver ett år med automatisk förlängning eller option om man går upp. Men jag är som sagt var inte helt 100 på om det stämmer, men det är så jag har förstått det.

Håller med Blue Vision. Dyr och beprövad spets i olika former, billigare bredd, komplett mix av personlighets- och spelmässiga egenskaper.

Tycker dock det mest grundläggande och absolut viktigaste blir att säkerställa att det finns en potentiell stomme i laget som är hållbar på sikt. Almqvist, Torp, Tedenby, Petersson, Ullström (?), Önerud m.fl. kan såklart ha oerhört viktiga, om än olika, roller i laget på kort sikt. Samtidigt kan karriären vara över för dessa herrar om två-tre år och det hoppas jag Nubben är medveten om. Har vi en kärna av 3-4 backar och 5-7 FWs som vi vet gör det klassiska jobbet, poängen och avser spela i HV under en längre tid, kan vi komplettera med “legoknektar” och unga utvecklingsbara spelare som mellanlandar i HV på sin resa mot NHL alt. kommer till HV för att etablera sig i SHL.

Lyckas vi ex. locka hit Pilut, Lehtonen, L. Andersson och D. Gustafsson har vi en kaptenskvartetten 24/25 och början på en stomme klar.

Edit: Även Forsberg, med tanke på vad han visade i final 6, kan säkerligen komma att bära ett A i framtiden.