Lagbygget 23/24

Inte bättre att man ersätter med en spetsforward/center då det öppnar för ytterligare en plats?

Nja, så enkelt är det givetvis inte. Ska man ersätta en av de billigaste spelarna med en spetsspelare som kostar 4-5 gånger mer? När man redan satt laget i övrigt.

Inte säkert att budgeten är fullt använd häller. finns säkert utrymme

Tikka kan ju spela fjärde line nu exempelvis med Nättinen som center i tredje

Nu presenteras Brattström

Bra span av mig. Ok 2 målvakt, ingen 1 målvakt. Nubben fortsätter med sina kompisar

11 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tråden om #XX Victor Brattström

Satt faktiskt och tänkte på de när jag läste om Hermans skada… Hade varit vettig lösning.

2 gillningar

Hoppas Önerud blir ersättaren, får han bara vara skadefri så är han bättre en Hansson

Tikka i fjärde ? För mig ska han och nättinen slåss om 2-3 plats. Spelar nättinen så bra som han kan göra så ska han kunna slåss med Borgström om 1a

5 gillningar

Många hyllar backsidan i årets lagbygge. I mina ögon är Andrae en av de viktigaste komponenterna. Han fick mycket skit ifjol, men han tog också extremt stora kliv sett till offensiven. Här har vi en spelare god för 30 poäng, vilket nog kommer bli väldigt viktigt då forwardsidan känns rätt trubbig. Så. Försvinner Andrae har vi ett stort tomrum att fylla. Ett tomrum som inte Strålman kommer fylla. Strålman kommer säkert bidra med annat, men inte det som är Andraes kvaliteter.

Ergo. Försvinner Andrae behöver vi ha in en minst lika bra back.

3 gillningar

Önerud är väl en perfekt ersättare? En spelare juniorerna kan utmana och ta platsen av. Ifall juniorerna inte är bättre än Önerud, ja då är antingen Önerud bra eller juniorerna för dåliga.

Jag är inget fan av att ge bort platser i uppställningen till juniorer på förhand. SHL-säsongen är lång så det behövs bredd och hlg lägstanivå.

Varför ersätta en 13:e forward med en 13:e forward. Helt onödig kostnad. Vi står inte och faller med Herman som det ser ut i nuläget. Bättre att hålla i pengarna och hugga på en spelare som faktiskt gör skillnad. Det lär Önerud inte göra.

Vad gäller Herman. Han hyllades när laget var klappkasst. När skutan sen vände var han en av få som inte höjde sig, tvärtom försvann han, och det blev rätt tydligt att den där tidiga förlängningen HV gjorde var ett förhastat beslut som togs på helt fel grunder.

4 gillningar

En hel och frisk Önerud tillför ändå mer än Hermansson i min mening. Men jag förstår hur du tänker. Verkligheten är väl att man har budget att tänka på också och om man nu behöver nån i rollen som Hermansson hade för ungefär samma peng så varför inte Önerud.

Nu om strålman klar o Andrae lämnar tror jag man kan avvakta campgallringen i aug sept o ta in en ersättare då. Visst backsidan tappar lite offensiv kraft och rörlighet men är ingen panik i min mening. Avvakta gallring o hugg då

Var det inte Maalahti som dom tog in för att det var osäkert kring Emil? :blush:

Måste vara 25% chans att Önerud är skadefri och fulltränad under hela nästa säsong. Nej tack tycker jag.

Så nu har vi inom något dygn tappat både hansson och andrae. Vår ende energispelare och vår näst bäste offensive back, det försvar som man hoppades skulle bestå av fyra offensiva stjärnbackar består nu av två och ser plötsligt bara marginellt bättre ut än senast, enbart tack vare seppälä skall sägas då.

Så vad ska kenta göra nu då? Ja jag vet faktiskt inte, jag tyckte det behövdes en poängback till när emil A var inräknad, nu behövs det två och det är inte strålman och kalle M som jag tror kan fylla de platserna för att uppväga vår svaga centersida genom en uberstark backsida.

Finns det nån gammal timråspelare ledig som kenta har i sin telefonbok och kan fixa fort utan ansträngning kanske?

Vad pratar du om nu? Hansson är ju inte back.

Intressant om nu Emil lämnar.
En del offensiv kraft bakifrån försvinner.
Är Adam portad för all framtid?
Eller kommer Nubben hugga där?

Att Hansson försvinner ser jag inte som ett tungt tapp i det stora hela.

Jag fortsätter tjata om att det är för mycket om och men för min smak på C-sidan.

Han säger att oavsett Andrae så vill han ha in en till poängstark back. Alltså två om Andrae försvinner.

1 gillning