Lagbygget 23/24

Aftonbladet har en 60 minuters lång genomgång om bara HV - men jag har inget pluskonto längre så kan inte se. Lite intresserad av rubriken “Närmar sig klassvärvning: ‘Det är 60-40 att han kommer’”. Gäller det Strålman? En annan rubrik handlar om just Strålman, så kan det var någon annan det syftas till?

Pratas det om något mer än Strålman och Borgström?

Något nytt om andremålvakten? Står rubrik att "“Nära göra klart med ny målvakt” och att man jobbat med ett namn en tid. Erliden?

Någon som kan se det och ge en kort summering?

Länk: 60 minuter BARA om HV71

Jag som sa upp mitt plus för 1v sen… :joy:

jag ska försöka lyssna igenom det när jag har tid :slight_smile: kan återkoppla senare ifall ingen annan hinner före

2 gillningar

Fattar inte vem han syftar på att det är “60-40 att han kommer” men tror han syftar på Strålman. De jagar en målvakt som kan konkurrera med Ortio. 1 Första center ska in så man startar med 13fws. De tror mycket på lilldansk så man kommer börja med centersida NY-lilldansk-Nettinen-Tikka

Ang Borgström så ska man inte titta sig blind på statistik MEN om man gör det så blir man inte super imponerad om man tänker första center

Det är strålman som är 60-40 att han spelar i HV, först skojade han till det med 100-0 :slight_smile: Han ser honom mest för ledarskap och mentor till de yngre backarna

Nubben har som vanligt inte svårt att prata och döljer inte mkt. Borgström blev väl tex i princip så bekräftad man kan bli utan att skicka ut det på hemsidan. Några punkter:

• Nubben tycker centersidan ser mkt starkare ut än förra säsongen. Borgström som etta, Nättinen/Tikka som två landslagsmässiga som bör kunna göra det bra i ett bra SHL-lag och Moelgaard som han tror väldigt mkt på och verkligen vill ge chansen att växa i år. Både Stakkestad och Lindbäck kan vikariera som C.
  • Målvakt nära. Brattström nämndes och Nubben bekräftar att han är ett namn man haft uppe, men att det inte är han som är närmast i nuläget.
  • Strålman. Nubben verkar fortsatt vädligt sugen där och ser både rollen och stora värden att få in honom i laget. Kändes mkt mer troligt än jag själv trodde faktiskt.
  • Westerlund. Alltid svårt att komma tillbaka till ett lag man haft det svårt i.
  • Oscar Sundh kommer ha ett större ansvar att hålla kontakt med fd HV-spelare. Stenlund och Gustafsson kommer inte komma hem i år. Lias är man såklart intresserade av om han skulle vilja komma hem.
  • Stål-Lyrenäs. Väldigt förvånad att han blev ledig. Jobbade på ett annat namn men när en sån spelare blev ledig var det självklart och gick snabbt.
  • Fokus på tränarsidan med namn som gynnar även juniorlag och utveckling. Viktigt att få ihop personer som kan bygga ett lag och en bra grupp.
  • Drömvärvning: L Pilut. Erbjöds ett längre kontrakt men vill vara utomlands några år till. Går inte konkurrera med nettolöner där.

Det var väl i korthet vad som sades. Öppen som vanligt. Fyll gärna på vad som missats.

För egen del måste jag säga att jag ser Borgström som en av de mest spännande förvärven på väldigt länge. En spelare som skulle kunna bli hur bra som helst, och som i värsta fall iaf borde vara en uppgradering på centersidan. Tycker det är en potentiell bomb. Väljer glädjen i det fallet :slight_smile:

9 gillningar

Challe är med på semestern som nubben är på. “Skönt att bli av med honom” med glimten i ögat gällande att han går till leksand.

Fick precis en notis från Aftonbladet:
“AVSLÖJAR: HV71 överens med Strålman”

Haha. Hejdå Westerlund

Är en till låst artikel……

Kaski > Martinsson
LaLeggia > Bengtsson
Seppälä > Torp
Maalahti > Glad
Andrae > Andrae
Sjöholm > Sjöholm
Strålman > Billins
Fransson > Fransson
Strandell = Westerlund

Om man jämför årets backsida med föregående, sett till vad man gick in i säsongen med. Då tycker jag inte ens det är i överkant, utan rimligt.

Vi vet ju hur viktigt det är för anfallsspelet att även har bra backar.

7 gillningar

Någon som delar min idé om denna uppställning.

Laleggia-Sjöholm
Sepälä- kaski
Andre- maalahti
Strandell- strålman
( utlån Fransson)

Brännström- Borgström- AP

Teden - nättinen/tikka- OSL

Forsberg - nättinen/tikka - lenc

Hansson - lilldansk - åke

(Utlån av Lindbäck/reserv )

3 gillningar

Om strålman är klar har vi en väldigt bra backsidan med bra blandning av offensiv, defensiv, tvåvägsbackar ungt o gammalt, kanske ingen direkt utpepekad 1 back (typen tömmernäs) mer utspritt. Backsidan är nog topp 4. Yttrarna är god SHL klass inte topp men mitten nånstans. Finns klart bättre yttrar i ligan men också klart sämre. Vi kanske inte har så hög spets (andre och isac) men vi har en väldig bra bredd. Lenc vet vi var vi får, ok 3 line spelare som kan täcka upp vid skador högre upp helt ok. Andre och isac kanske våra enda spetsyttrar håller hög SHL klass, andre helt kart topp 5 i ligan. Isac inte samma stjärnstatus men klar hög klass. Foppa och lyrenäs är 2 okej yttrar där lyrenäs går mot genombrott och Foppa som ska ta de sista steget till bli gedigen SHL spelare. Han kommer aldrig bli en stjärna då han är för dålig utan puck men gör han sina stabila 15-20 mål så fyller han sin funktion. Teden är på dekis men med en bra sommarträning och revanschsugen så tror jag han kommer göra en ok säsong. Sen han har för dyrt kontrakt är en sak. Samma är väll Lenc, för dålig för toppkedja i SHL men en helt ok 3 line spelare som kan vikariera högre upp. Tyckte Lenc och teden mot slutet hittade bra sammarbeta. Sista paret Lindbäck/Åke klassisk checkingpar. Åka mycket skridskor o vinna puck. Herman kommer vara extra spelare och spela bp.

Problemet är centrarna, de är inga flashiga spelare som i huvudsak har stabilitet som sin huvudfokus. Är väll Borgström och fisken som har viss offensiv men resten nja. Tror hv kommer spela rätt defensivt därav defensiva centrar

2 gillningar

Vad är de som får dig att tycka att våra forwards/centrar är mycke klenare än andra lag?

Osl hade nog alla klubbar velat ha om man ser på hur bra han var förra året iallafall. Känns som folk här underskattar honom.

2 gillningar

Jag tycker de finns lag som har en på pappret bättre offensiv än, de har också med kontinuitet att göra, många har sin stomme inkörd medans hv har i princip helt nytt lag som inte spelat ihop. T ex har vi ett gedigen stabil säsong och vi har kvar många spelare att bygga på så tror jag vi kan spela om topp6 elr tillochmed topp 4 om 2 år. tycker t ex fbk, timrå, växjö, timrå, och leksand på pappret har bätrtre offensiv än HV. Sen att timrå har kass backsida gör jag inte tror på dem som topplag men deras forwards är grymt jävla bra. Leksand har potential med slovakerna och Verennou men de har en tendesn att misslyckas få ihop de som gör de kommer nog vara runt samma plats som hv, men klickar de i blir de fan i mig livsfarliga.

Och jag håller med dig OSl är en spelare som många klubbar vill ha och som jag skrev han går mot sitt stora genombrott denna säsong kanske, men han är inte idag ett stjärnspelare i ligan men kan vara de när säsongen slutar

Christian Engstrand vänder hem till Sverige, men vi behöver väl inte oroa oss över att det blir HV där va?

Engstrand känns inte omöjligt. Han skulle kunna vara helt OK med att vara uttalad andremålis och göra 10-12 matcher, bara han får bo nära hemma (Linköping)

1 gillning

Gillade honom i Fimpens resa, vet dock inte vilken nivå han håller.

En målvakt som är ledig som är lite intressant är ju Lassi Lehtonen men tror inte han vill vara andremålvakt.

Niklas Svedberg har nämnts tydligen