Lagbygget 23/24

Tror allt vi kommer gå in i en säsong utan jänkare och kanadicker iår :+1:

Tolkade som det i expressen med Nubben

Det handlar ju isf om en ersättare till Herman, men jag kanske läste in för mkt av det Nubben sa.

1 gillning

Frågan är hur Nubben ska hitta en förstaback. Han sade väll att de var förberedda på att Släggan skulle sticka. Men fan inte lätt att hitta någon i detta skede. HV behöver hitta en 40poängsback i Juli. Stort tvek på att Nubben löser det alltså.

Kaski blir väl förstaback. Bakom honom ser det trubbigt ut, Sjöholm och Seppälä är bra men framförallt som städare.
Vår backsida har gått från bäst i SHL till mellanmjölk.

1 gillning

Det som fortfarande förbluffar mig något är att Nubben kände sig nöjd med att bli av med Laleggia. Visst, man vill ju aldrig ha en spelare här som själv inte vill vara här, men man behöver ju inte vara nöjd för det…

2 gillningar

Jag vet inte riktigt varför men känner mig inte ett dugg orolig över att vi tappar Andrae och Laleggia. Hoppades nästan på det faktiskt.

Tror det kommer att bli ännu bättre och att det leder till att vi blir ett stabilare lag överlag. Tror inte vi tappar något totalt sett även om de två producerade en del, tvärtom.

Det som jag tror kan bli vår svaga sida är coacherna faktiskt. Känner mig väldigt tveksam till Monten och Davidsson men hoppas att det blir bra till slut trots dem.

Kan inte se oss bomma toppsex faktiskt, då är det ännu ett misslyckande.

1 gillning

Håller verkligen inte med. Tappa två backar som tillsammans gör 60-70p är jäkligt tungt tapp. Hv behövde en sån som Lagge som verkligen är rejält offensiv. Just nu har vi en pp back kanske och det är Kaski. Finns inget bra alls med tappa Lagge tycker jag, där vi vet vad vi fick nu lär de komma nån tvåvägsback som gör 15-18p. För mig är han helt oersättlig offensivt.

Hur man kan nästan hoppas på tappa en back som gör 18 mål… Låter ju helt konstigt. Nu har HV tappat de båda backarna med överlägst bäst första pass.

3 gillningar

Förstår ditt resonemang, men tror det är klurigt om man söker efter en ersättare som enbart utefter potentiella poäng. Att det är en back som ska plocka väldigt många minuter och bidra i PP och offensiv zon är vad vi behöver och det är nog där man siktar, men för runt 40 poäng, nja, snarare kanske hoppas på en back som är god för +25 poäng någonstans och tillför genom sina andra egenskaper.

En omotiverad Lagge är nog däremot inte garanterat sitt bästa jag och därmed ingen garanti för framgång och samma fina utdelning. På det väldigt dyr. En motiverad Laleggia vill nog alla lag i SHL ha och den Laleggia vi hade ifjol är i sig oersättlig sett till skott och målfarlighet, så tror man siktar på en back med andra offensiva spetsegenskaper.

1 gillning

Det kommer inte bli i närheten av lika bra som Lagge, men de ja störde mig på va att folk “hoppas” att Lagge skulle lämna. Helt otroligt i mina ögon att man som HV supporter vill det. Man sitter och är “glad” att Lagge och Emil drar…

Vem som än kommer kommer jag inte vara nöjd. Vet par backar Hv kollar på bla Jacob Larsson… Är man ute efter den typ som 1a back är det helt fel väg och långt i från nån pp back. Just nu är backsidan riktigt dålig saknar massa skill.

Tror kaski har bättre skott än vad vi såg. För mig han sa i intervju att han spelade med brutet revben? De bör påverka skottet. Sen har spelar man förhoppningsvis in Foppa på skott bättre och vi har AP20 som hade lite bättre skott än jag förväntade mig.
Borgström verka ha bra skott och även lyrenäs har ok skott, kanske inte samma slägga. Tror som Quila att vi inte kan ersätta han rakt av utan sprida ut hans skytte mer.

Sen verkar det som hv vill få ut Nordamerikaner pga de är väldigt dyra förtillfället.

1 gillning

Du får gärna tycka att det är konstigt och jag kan nog tycka detsamma om ditt resonemang.

Då jag tror att vi realistiskt sett kan ersätta dem med en bättre duo totalt sett så ser jag inget konstigt i det. Poäng är inte det enda som betyder något för en hockeyback.

Så ser inget konstigt i detta överhuvudtaget även om det kanske inte är populism att tycka så.

Sen finns det ju mycket annat som spelar roll bakom kulisserna. Noterar i princip att Nubben i stort sett har sanna ingång samt en del andra.

Tror backsidan blir vår starka lagdel nästa säsong och jag tror detta är ett steg i rätt riktning.

Jag tar personligen ex hellre Pilut även om han troligen gör färre mål, finns annat än mål som sagt.

Ne poäng är inte allt men det säger mkt. Det säger de är bra i PP har bra uppspel, kan styra PP mm sånt är viktigt. Bara se hur lagen som vinner SM guld hur bra offensiva backar de har. Nu står Hv där med mellanmjölk offensivt igen. Just nu saknar backsidan de som ska se till HV klarar spela med snabba uppspel mm. Det är 90%defensiva pjäser just nu. Gillar de verkligen inte alls, tycker de ser för jävla illa ut rent ut sagt. Men självklart ska man ge Nubben en chans igen… Men väljer man bryta med Lagge så måste man ha något liknande på gång någon som MINST är god för 30p.

Sen bryr inte jag mig om de gör assist eller mål… De ska vara duktigt offensiva. Såklart man vill ha Pilut men han är som Lagge grym offensivt. Sån back är det som ska ersätta Lagge. Förstår dock inte varför Hv inte ska ha offensiva bra backar när vi i stort sätt bara har defensiva som det är nu. Det behövs ej fler tvåvägsbackar utan bra pp backar som är lite framtunga. Men vi får se vad som dyker upp. Ska la inte måla för mkt fan än.

Kanski hade ett jäkla bra skott, många skott som gick 5 cm från krysset typ. Så har stor tro på att han kommer sätta många fina baljor till vintern.

Min största förhoppning och vad jag tror om kommande säsong, är att vi nu har spelare som inte har mjukglasspsyke när det gäller som mest.

Tycker inte om personligheter som viker ner sig och tycker synd om sig själva när det grinar illa (Martinsson).

Jag hoppas att vi får in den tuffhet och starkt psyke som vi kommer behöva för att kriga hem varenda poäng som vi kan komma över.

Tror att alla våra finnar i kombo med det ci har har kommer bli super! Den där första linen får man ju drömma om tills september. :grin:

90% defensiva pjäser håller jag inte med om.
Räknar vi in Strålman och räknar bort Emil och Laleggia tycker jag att vi har mindre än 30 % defensiva backar.
Visar nog mer att den var felbalanserad tidigare.

Offensiva
Kaski
Strandell
Fransson

Defensiva
Seppelä
Sjöholm

Tvåvägs
Strålman
Maalahti

De två sista platserna vill jag nog ha in en bra defensiv till och en bra tvåvägs back.

Typ en Pilut och typ en Anton Lindholm för att förklara spelartyperna.

Spelartyper som Pilut, Lennström och Pudas är för mig bra tvåvägs backar som också kan spela i defensiv zon.

Mitt största problem är att vi kallt måste räkna med att Kaski ska leda första PP. Då jag inte tror det går att hitta ett bättre hot från blå än Kaski. Då måste det in någon som kan leda andra PP från blå. Med Andrae och Laleggia borta finns det dessutom väldigt få alternativ kring hur man kan spela PP. Det kommer inte gå att spela två backar i en PP formation. Vilket kan behövas med de forwards som finns att tillgå.

Dessutom skulle en skada på Kaski vara helt förödande, han har en ganska tung skadehistorik. Även om en del kan sättas på oturskontot och inte återkommande problem.

Jag brukar vara ganska positivt lagd, men att både Andrae och Laleggia försvinner kan tyvärr bli riktigt tungt. Kommer säkert sluta med en värvning av någon från samma fack som typ Johannes Kinnvall.

Men jag håller med många, en omotiverad spelare har inget i HV att göra. Det såg vi nog av 20-21. Bättre då att ta någon som vill spela i HV och för en billigare penning än Laleggia, men situationen är lik förbannat långt från optimal.

4 gillningar

Funderar fortfarande på vad Nubben menade när han sa något i stil med att ’alla skulle få ut något bra av det’ i samband med att LaLeggia lämnade.

LaLeggia får bättre lön och Nubben får synas mer i media?

2 gillningar

Vad sägs om att erbjuda Jacob Moverare ett ruskigt bra avtal? En spelare vi kan bygga för framtiden med, ingen avdankad lirare som bara vill se sin lön ticka in varje månad.

Han är i rätt ålder, bra storlek och spelat i hv tidigare?
Osäker dock om det finns möjligheter att utveckla hans offensiva spel mycket, annars brukar han spela smart och enkelt.

edit: Verkar sitta på avtal säsongen ut tyvärr

1 gillning