Lagbygget 23/24

Det är en tämligen intressant diskussion på en bra nivå som berör tankar om lagbygget så finns andra tillfällen då diskussioner kan föreslås föras internt via PM/DM.

Det är kul att du är inne och läser, men med all respekt (6 månader sedan du själv postade ditt senaste inlägg) ännu roligare om du själv kunde skriva om dina tankar om lagbygget istället. Ganska tråkigt om alla diskussioner förs via PM. Då tappar liksom forumet sin funktion och syfte. Så alla, håll er till ämnet och respektera varandra - men skriv på för fan! :blush:

7 gillningar

haha.
Ja va helt ute och cyklade. Kändes bara som det inte kom någonstans, men det va bara min känsla.

1 gillning

BINGO! När statistik och ibland åsikter slängs fram som facit och med rätt mycket besserwisser-attityd och utan öppenhet till diskussion så känns det rätt låst/tråkigt. Sen behöver man ju inte kommentera på varenda inlägg som skrivs heller och dela sin åsikt för man inte håller med. Ge lite syre till andra på forumet ibland, ta ett steg tillbaka. Bara en tanke.

10 gillningar

Yes, bra tanke. Visst ska vi ha ett levande forum, men ibland får man känslan att vissa har ett stort behov av att få ”sista ordet”. Lite självhävdelsebehov typ.

3 gillningar

Sen sagt, med glimten i ögat, helvete vad många har tid att analysera everything HV. Själv brottas jag med vardagslivet och allt vad det medför, heltidsjobb, skjutsningar till aktiviteter för barnen m.m. All respekt självklart för att allas liv ser olika ut förstås.

7 gillningar

Men jag läser allt med stort intresse. Det har jag oftast tid för😂. Skriva?, not so much. Keep up the good work.

7 gillningar

Kolla Växjö trupp på eliteprospects.

Inte F-AN ser den dyr ut? Men lik förbannat är väl minst SEMI-final garanterat nästan.

Hur lyckas dom med mkt mindre medel år efter år?

Jag blir inte klok på detta.

Är Evertsson såååååååå genial?

Kanske bättre mentalitet eller spelsystem?

Jag tror att framtiden är en bra spelidé, tränarare som kan implementera den och skola spelare. Sedan gå på statistik, NHL kan jobba på ett annat sätt som har glansen och pengarna men SHL behöver arbeta som filmen “moneyball”.
Kolla fotbollen och till exempel Max Bolin, den yngre generationen med 20plus tränare är på väg att ta över och de hobbar med statistik. Dock inte bara med plus/minus, mål och assist.

Jag citerar från Borgström-tråden. Är det spikat att Andrae försvinner?

Det är väl lite upp till Philly och Andrae om jag förstår det rätt. Därför jag skrev försvann med citationstecken.

1 gillning

Efter morgonens stress gällande Borgström så tryckte @lejacques på en viktig sak. Hur bra står den här truppen emot bortfall och skador?

Idag var vi en center bort från att ha sämre centersida än Brynäs i allsvenskan. Det är tänkvärt!
Vi skall inte bygga ett lag på ”tunna blå linjen”.

Vi måste ha in en klasscenter och en klassback till. Vi måste också kunna prestera när någon av våra stjärnor är borta.

6 gillningar

En till center kommer inte värvas. Nubben är extremt tydlig där. Vi kommer gå in med 13 forwards. Punkt. Tyvärr.

Vill Lias spela i HV tror jag vi bortser från det.

2 gillningar

Tomas Johansson säger i Aftonbladet att marknaden är riktigt dålig just nu.

Nubben måste endast plocka in 2 topp-backar i detta läget. Iofs lyckades han på en oerhört tunn marknad förra vintern. Men jag skulle inte vilja vara i hans skor just nu.

Man kan ju undra vem den där svenska toppbacken är som är på ingång. Många backar som nämnts har ju skrivit kontrakt nu och är borta från marknaden

1 gillning

Det undrar jag också. Det finns typ inga alternativ kvar på marknaden förutom Strålman.

Blir det bara Strålman in och både Laleggia och Andrae försvinner då är det tunt…

Skulle ju då komma in tre nya enligt Nubben så saknas två i så fall. Se om vi kan lita på honom.

Hade ju ändå inte velat ha kvar en ointresserad och dyr Laleggia samt svårt att hindra Andrae om han absolut vill bort.

Kan vi behålla Andrae och ta in en defensiv pjäs ytterligare, förutom Strålman, så ser det ändå OK ut.

Fick uppfattningem att Nubben hade två helt klara och sen en tredje på gång när definitivt besked kommer om Andrae.

Vi kanske får hoppas på skadefria backar och succe från Strandell om det inte ska bli bottenstrid…

Offensiva backar börjar väl sina på marknaden.
Gabriel Carlsson är ju fortfarande ledig men han är väl mer åt det defensiva hållet, dock hugger väl Rögle hårt på han har jag för mig.

Strandell tror jag mycket på. Men det vore oansvarigt att begära att han ska axla Emils roll. Det kommer att ta tid med anpassning till SHL tempot, man kan inte begära stordåd från dag 1 och vore direkt orättvist mot honom att ge han en för stor roll från början. Han måste få växa in i det.

Fransson tror jag också mycket på. Men han är väll ungefär där Andrae var 20-21. Tror han skulle må bra av att spela en del på lån i HA iaf fram till jul. Han måste spela kontinuerlig seniorhockey med PP tid.

Det kommer att behövas en toppback och Strålman. Men var ska man hitta toppbacken, som gärna ska vara offensivt lagd. Strålman kom ju fram som en offensiv back, men det var väll över 15 år sedan, blir ofta väldigt fel att låta en defensivt lagd spelare ta en offensiv roll.

1 gillning