Nu verkar det bli strålman och då får vi förlika oss med att backsidan blir lite mer defensiv än vi hoppats. Och då känns det mest realistiskt att vi siktar på att ta in en så offensivt skicklig back vi kan hitta. Sen nöjer oss där. För annars måste bänka nån som typ Kalle och den hockeyfrillan måste vi ha på isen. Tror inte någon tänker att vi ska ha strålman som bänknötare och mentor enbart utan att han ska spela och förhoppningsvis göra det bra.
Tror ändå att det blir OK om Strålman och G.Carlsson blir de två sista backarna in. Även om backsidan lutar mer åt det defensiva hållet är det ändå typ tvåvägsbackar som ändå kan lägga en förstapass. Skillnad mot 20-21.
Tycker han borde bli officiellt klar snart då? Kan undra om de verkligen blir Strålman.
Mølgaard bakom mål tänkte jag men förhoppningsvis mer flytande positioner i årets pp. Peterson/Forsberg kommer alltid ha uppmärksamheten på sig så de behöver flytta runt.
1-3-1 med FSL framför mål. Som sagt, 2:a uppställningen är kass. Nättinen saknar spelsinne för att bidra i pp.
Maalahti känns lika kul som Kristoffer Berglund i PP, Sjöholm borde iaf kunna hjälpa oss att komma in i zon. Sedan får han byta position med Forsberg så han inte blir så lättmarkerad.
Alt. 2 är att lägga in Forsberg i PP1 och i princip köra dem två minuter.
Jag har svårt att se Tedenby hålla SHL-klass framöver. Ska absolut ge honom en chans till men tror att han är slut. Även duracellbatterier tar slut någon gång.
Känns som många av oss glömt att OSL finns i truppen. Han visade verkligen klass i PP förra säsongen utöver det övriga fina spelet.
Bara det inte var en engångsföreteelse utan att han gör sin grej i år!
Dina inlägg i matchtrådarna längtar man verkligen efter!
Tackar!
Lovar att återkomma i september mer bitter än vanligt
Problemet med en övervägande defensiv backsida för oss är ju att vi inte har någon särskilt stark forwardssida heller, allra minst på center/playmakingplats. Jag kunde köpa det sistnämnda tills Andrae och Laleggia stack eftersom vi då hade en uberstark backsida vad gäller poänggörande men nu finns ju ärligt talat väldigt lite kreativitet kvar bakifrån och de skottpass mot mål från blå och kvicka uppspel som ger ytor åt forwards som de två herrarna hade stått för kommer att saknas enormt.
Vi kommer nu inte att kunna bita oss fast i zon lika ofta och forwards kommer att få färre och sämre lägen att arbeta med och då många anfallare inte är några tekniska under kommer de att få svårt att skapa ytorna själva, både för medspelare och sig själv.
Det kommer att krävas enorm utveckling på några spelare om detta ska gå vägen utan spelförstärkningar.
Förra året så förlitade vi oss VÄLDIGT MYCKET på poäng från backar, att inte ersätta Laleggia med en offensiv back vore riktigt dumt. Vilken av våra forwards ska isåfall lyfta alla dessa poängen ?
Jag förstår osäkerheten på våra forwards o dess poängsituation. Försöker ranka lite nedan.
+50
Petersson
+40
Borgström (Osäkert jag vet men här bara förväntningar men kan likväl hamna +30 under godkänt, 40+ är lyckad värvning)
+30
Forsberg
OSL (av dessa är denna spelare jag tror har störst chans på +40 och kanske mer den spelare som ersätter Miele poängproduktion)
Brännström
+20
Tikka
Nättinen
Lenc
Tedenby
Lindbäck
Fisken
+10
Åke
-10
Önerud
Hansson
Är det självklart att det är Borgström som ska spela mellan AP och Brännström?
Är det den typen av center de behöver eller gör de det lika bra med tex Nättinen?
Tänkte bara att med Borgström i en andralina kanske vi kan sprida på produktionen.
Tycker vi ska sluta skriva kontrakt längre än 1 säsong i HV.
Vill spelare gå så släpps han oavsett, levererar inte spelaren blir den inte speciellt dyr att skicka.
Jag gillar frågan men är rädd för att Nättinen kan bli lite vad som helst i år. Jag skulle inte våga chansa på honom i en förstakedja.
Sedan är jag tämligen säker på att Foppa är den som lider/gynnas mest i HV beroende på omgivning. Så hade vi haft en stabilare andra center hade jag gärna satt honom i första formationen.
Med tanke på vilka yttrar vi har så skulle jag nog kunna tänka mig nättinen-brännström-petersson i en lina och sedan borgström med två av OSL/ Foppa/lenc då jag tycker att brännström och AP20 är spelare som kan skapa situationer själva medans övriga, speciellt foppa och lenc är mer beroende av att få bra pass till de lägen de är rätt bra på att söka upp och om borgström kan servera foppa diagonalpass kan vi få ett rejält genombrott på den sistnämnde.
Normalt sett är jag ett stort fan av att spela de bästa med de bästa för att utnyttja deras färdigheter till max med hjälp av likvärdiga kedjekompisar men i vårt fall denna säsong tror jag nästan det bästa vore att fördela styrkan jämnare.
Så svårt att se hur man tänker när man försöker ersätta Joey och Andrae med Gabriel Carlsson och Anton Strålman.
Så olika spelstilar så det finns inte.
Vart fan är det strategiska tänket?
Både Sjöholm och Kaski tycker jag fungerar bäst när dom har en skridskostark och spelskicklig back med sig.
Så ser inte ut att bli fallet.
Man måste skapa förutsättningar för människor att lyckas.
I just dethär fallet så känns det som att Nubben hux fluxar och det blir vad det blir.
Inte imponerande. Hoppas att jag har fel och får äta upp dessa ord
Landar Nubben “Gabbe Carlsson” så får vi in en rejält stor och stark (195cm/92kg) defensiv back i bra ålder 26år som precis vann AHL. Han ska ha bra pass vad jag förstått det och otroligt stabil. Ser inte honom eller Strålman för den delen som ersättare till Laleggia/Andrae som 1 till 1 byte. Utan att vi istället bygger en stabil defensiv som baseras på riktigt duktiga defensiva spelare som lämnar utrymme för bra målvaktspel och kontroll.
Sen får Nubben gärna plocka in lite offensiv krydda midseason om vi saknar det. Men jag gillar tanken på att inleda med större och starkare defensiv än föregående år. Låt oss föra spelet och bygga utifrån det. Kommer sedan Andrae in som en bonus får vi en väldigt fin backbesättning.
Måste vara såhär tankarna går i HG?
Finns väl inga offensiva backar i Laleggia och Emil klass tillgängliga?
Hade det gjort det hade nubben garanterat varit intresserad.
Jag tror vi får nöja oss med en stabil defensiv. LaLeggias bössa går inte att ersätta och finns den vill alla klubbar ha den.
Man undrar ju varför “drama Strålman” tar sån tid? Borde väl va klappat och klart vi det här laget
Tvekar Strålman på att spela vidare? Trodde Nubben skulle stå med kontraktet redo på flygplatsen så fort han landade i Sverige