Lagbygget 23/24

Detta är ändå intressant.
Varför inledde Nättinen på en kant? Påminn mig gärna för jag minns inte om han inledde säsongen skadad så de va därför han inte spelade C från start? Samma spelare som i år behöver vara en 2C fick alltså inte en tröja bland C i förra sässens monsterlag?

2 gillningar

Vi hade la flera uttalade centrar medan han kunde lira kant också? Sen blev han ju skadad ganska omgående och sen sjukdom x2 på de…

Ja jag vet inte, därav min frågeställning. Miele va bevisligen inte kattskit som vinge heller.

Ändå intressant att en finsk OS-center flyttas på redan till första matchen.

Delar denna igen.

Vigneault höll man högt!

Jag hade nog förlängt med Vigenault ett år. Tyckte hans defensiv var grym på slutet och att han gör sig perfekt för bottenkedjorna.

Det är spännande när man tittar på den uppställningen.

Man tänker direkt: shit pommes frites vilken genomusel laguppställning. Hur kunde vi lassa upp ett så uselt lag?

Så går man tillbaka och kollar vår laguppställning när vi lira Sm-slutspelet 2017, bara som jämförelse och tänker: jeebus vilket jävla stjärngäng.

Fattar ni att det är samma förening som ställt dessa två lagen på isen? Och att vi nu har ett enbart måttligt bättre lag…

3 gillningar

Det är lite så man tänker. Svårt att veta på förhand.

Fast vår uppfattning om spelarna är ju helt och hållet färgad av framgången/genomklappningen.

För ett år sen var Martinsson en topp back i våra ögon. Nu med facit i hand vet vi att han var kass 22/23. Samma med många andra.

På förhand hade vi en ganska intressant forwardssida trots allt. Sen floppade ju allihop i princip utom AP, Miele, Hansson och Lindbäck (de tre sistnämnda gick väl på par ungefär).

1 gillning

Fortsatt bygger för stor procentandel av vårt lagbygge på en förväntad uppsida och anpassning till SHL. Vårt lag har bland de lägsta spelade SHL matcher av alla lag. Faller detta rätt ja då finns uppsida, blir det inte så ja då blir det tufft.

Kanske i dina ögon, inte i mina.

Inte helt. Jag hade en helt annan känsla inför 2017 än jag har haft de senaste åren. Det fanns en jävla massa anledningar i det laget som gjorde att man kände tilltro. Jag hade tilltro till HV under flera år före också, för att det fanns en stomme i laget, även om det mestadels, tack vare Hults usla värvningar (i medeltal) samt jobb med HC, inte riktigt lossnade.

Ja, för några så blev det bättre än man trodde, men igen, gå och kolla på den laguppställningen och titta över ditt argument igen. Är det bara för att du vet hur det gick 2017 som du kan säga att det laget var bra?

Jag hörde (eller läste) för ett tag sedan en intervju med Nättinen om förra säsongen. Han sa, bl a, att han under försäsongen inte kunnat träna så hårt och så mycket som han velat och behövt. Kroppen svarade inte och han kände sig helt orkeslös. Han låg därför efter övriga laget vid återsamlingen och möjligen var det anledningen att fick börja på en kant.

Utan att vara läkare, kan man väl ana att han redan förra sommaren bar på den bakterie som senare utmynnade i en ganska svår lunginflammation.

I år har han varit frisk och tränat hårt, så vi får väl hoppas på en pånyttfödd Joonas.

Röstade på Bobby N i den här omröstningen för ett tag sen över vilken back som skulle in på sista platsen och det står jag fast vid.
Känns som ett mycket säkrare alternativ än spelare som diskuterats typ Clendening och Juolevi.
Ro detta i land Kent…!!

1 gillning

Räcker med att han höjer sig ca 600% från förra sässen för att va redo för rollen som 2C :grin:

Väldigt vad du har emot Nättinen. Såklart alla har rätt till sin åsikt men så kass var han inte. Visst, långt ifrån bra, men långt ifrån sämst. Lunginflammation, problem under försesång, han bröt nåt finger också va? Ge han en paus…

Han höjer sig nästan garanterat, enligt min åsikt tror jag han enkelt kan axla en C2 eller C3. Ge honom en chans vettja :+1:

4 gillningar

Absolut jag menar inte att att det bara är efterhandskunstruktion. Såklart man kan ha på känsla redan innan och oneklien ser laget 2017 väldigt starkt ut, men då visste vi till exempel inte att en viss 20 årig målvakt från allsvenskan skulle bli sveriges bästa. Vi visste inte att Pilut skulle blomma ut och bli så jäkla bra som han var. Han vart ju inte ens draftad.

På samma sätt visste vi inte att Nättinen, Tedenby och ett par till skulle floppa förra säsongen på det sätt dom gjorde. På pappret så var laget bättre än det visade sig vara i verkligheten, även om det inte var speciellt bra ens på pappret om du fattar vad jag menar.

3 gillningar

Laget från 2017 såg väl egentligen inte så starkt ut om man ser till meriter och ålder. I det laget var det mer en bredd med mycket bra medelmåttor som hade fått spela ihop sig under några säsonger. Önerud blev MVP. Önerud var värd det, men han hade varken NHL-meriter eller speciellt många matcher i VM.

Christersen, Albrandt, Abbot var halv på dekis av skador och ålder.
Ted Brithén, Sandberg, Bengtsson, Sundh utan NHL-meriter eller speciellt många matcher i landslaget drev laget.

Vi levde på turen att flera unga som lyfte sig samtidigt: Pilut, Stenlund, Borgman, Lias. …och att Thörnberg gjorde ett sista ryck i karriären innan det bar utför.

På papperet har vi kommande säsong betydligt mer meriterade spelare i en ålder där kurvan inte borde gå neråt. En spelare av APs kaliber var vi inte i närheten av 2016/2017.

3 gillningar

Det var en konstig tillbakablick imho.

Laget matchades väldigt jämnt som jag kommer ihåg så ingen stack iväg i poängligan.
Spelarna du nämner med potential var stora talanger, knappast några överraskningar där.
Tror vi tagit guldet ganska enkelt om det inte vore för alla skador. Bredden räddade oss, det har du rätt i men det var ett jäkla monsterlag på pappret.

Årets lag går inte att jämföra.

Typ skillnaden mellan en äkta ferrari och Ahlgrens bilar i prestanda.

1 gillning

Fast vi pratar väl om säsongen 16/17. Året då vi vann guld. Känns så avlägset nu när vi varit i HA och vänt så förstår om man får för sig att det nog bara var en dröm.

Att folk inte hade NHL-meriter har väl inget att göra i denna diskussion? Det är ju helt meningslöst att titta på (Lex Boedker etc etc), detta eftersom vi hade ett lag som hade spelat många säsonger ihop. Den absolut största skillnaden var att vi hade en stomme. Nu har vi 90% nyförvärv. Typ.

För att visa på lite mer än att jag inte håller med, såg gick vi in med nio av dessa tio herrar till säsongen 16/17. Detta är alltså poängligan efter 15/16:

Går man in i en säsong med nio av tio av de bästa poänglirarna kvar i laget, då hävdar jag med en dåres envishet att det är bra, även om vi bara kom nia.

Arla var inte på dekis. Han var skadad men trots detta gjorde han denna säsong 11p på 15 matcher, så ingalunda en spelare på dekis.

Till detta så, har du rätt i, att några klev fram. Pilut, Lias, Kevin, samt att vi värvade Borgman som blev en hit. Lias och Pilut var på gång innan och deras framgång kom inte pga tur eller oväntat. Kevin däremot kom från en klar himmel.

Glömde att nämna Ted. En kille som varit skadad, stukad, men som hittade rätt. Att han kunde lira hockey, det visste man också, även om han gjorde ett bättre år, 17, än vad jag hade väntat mig.

Men jag förväntade mig inte SM-guld denna säsong, det gjorde jag inte. Men om jag nu styr tillbaka skutan till mitt original-argument: Jag såg på det laget, med en otroligt mycket större glädje och förväntan, än jag gjort på något HV-lag sedan dess. Och just nu är man nog nere i botten på denna kurva, med enbart förra säsongens lag som något jag har mindre tilltro till.

Minimalt med egna spelare, minimalt med stomme, spretiga värvningar, tveksamt ledarskap.

4 gillningar