Glöm inte Söderström som enligt mig var det största utropstecknet.
Men där ser man ju svart på vitt hur viktigt kontinuitet är för att man ska lyckas. Och tror precis som du säger att det är en av nyckelanledningarna till att det gick så bra.
Kontinuiteten är ju något vi inte varit speciellt bra på annars i princip sedan efter 2010. Våra ledande spelare har varit sådanna som stannat en eller 2 säsonger. Stor skillnad mot hur det ser ut i de mest framgångsrika lagen under samma period.
Även om det visade sig bli ett monsterlag 2016/2017 hade vi inte direkt Ferrari-spelare i laget utan snarare Ahlgrens bilar-spelare. Trygga stabila spelar som gör jobbet, man vet vad man får, men som inte sticker ut i poängligan. Vi hade inte spelarna för att dominera och avgöra i PP utan höll oss i botten där. Men hela laget steppade in och blev en pansarvagn som malde ner allt motstånd.
Poängen är att flera spelare har bättre meriter, NHL, VM och i bra ålder i laget Nubben nu satt samman. Vi har på papperet en bättre spets i 1:a och 2:a kedjan men det är tunnare i 3:e och 4:e kedjan än vi hade 2016/2017. Hults filosofi om bredd och fyra jämna kedjor har övergetts för att spetsa till det lite mer. Rimligt med tanke på att att leverans i PP blivit allt viktigare i den jämna ligan.
Så vi hade ett bättre lag 2016/2017, men kanske inte direkt bättre toppspelare.
Vi gör helt enkelt olika bedömningar. Jag bryr mig inte om landslagsmatcher och gamla meriter utan tittar på talang. Landslaget och hobbyturneringarna är snarare ett tecken på att man inte ens är intressant för NHL.
16-17 är ett fullständigt otroligt lag sett till skicklighet. Så svårt att förstå hur föreningen fallit samman så totalt efteråt.
Jag säger som ovan: vi gör olika bedömningar. Det du nämner är inte värt mycket i min bok om det är det enda vi har, dvs nya spelare. Har vi ingen stomme, inga kulturlirare, inga egna produkter på väg uppåt, då är det skit samma om alla vi plockar in har NHL-matcher eller VM-lir, för de som kommer till oss, till SHL rent generellt, är inte topp-lirare, inte i någon hockeynation. De är alla i NHL och är de inte där längre, då är de inte NHL-mässiga så det är bara en paperstiger.
Vad vi har på pappret, kan aldrig trumfa vad vi går in med i en säsong från fjolåret.
Ja, efter att ha varit ett lag med kontinuerlig styrka under 00-talet blev vi ett lag av Brynäs-stuk efter 2013. Dvs blandar och ger i tabellen och något år dyker en gyllene trupp upp som får stäm och tar guldet men utan riktigt kontinuitet. Det ledde ner i allsvenskan och nu måste vi hitta ett sätt att nå stabilitet. Kommer aldrig glömma en match en höstvardag i ett halvtomt LLA under vad som kan ha varit 2014 när HV71 och FBK låg sist och näst sist. Båda kändes på dekis men FBK reste sig från det bättre än HV trots vårt guld 2017. Men det är inte enkelt, vi måste hålla oss kvar, samtidigt som det skapas en stomme av egna spelare som inte är för bra och drar över atlanten.
Update: Var tvungen att kolla upp. Minnet funkar. I omgång 15 vann HV denna match borta mot FBK med 3-5 inför 5612 åskådare (Typ en hög Brynäs-publiksiffra). De två klubbarna låg på plats 11 (FBK) och 12 (HV) fram till omgång 20. Men Färjestad slutade sen 5:a och HV 10:a. Örebro och Christian Sandbergs AIK till kvalserien.
Ja och eftersom vi varit i allsvenskan och härjat så har vi inte en SHL-stomme – det kommer ta några år, och det är inte enkelt att lyckas med tanke på rörligheten på spelare. Stommen får inte vara för bra för då drar spelare och inte för dålig för då vinner vi inte matcher. Spelare som Måns, HH, Forsberg är ett säkert kort om man vill att spelarna ska vara kvar, men frågan är om de egentligen är tillräckligt bra som stomme. Väldigt svår balansgång. Även stommen i laget 2016/2017 spreds för vinden inom något år. Kvar blev Törngren och Sundh… Kanske är det bättre att köra lite sämre spelare i 3:e och 4:e för att ha chans att få kontinuitet över tid.
Som många var inne på: 2017 kom lite för tidigt. Det blev ett strålkastarljus på oss och det gjorde spelare intressanta för andra klubbar/ligor. Vi blev sönderköpta. Efter detta gjordes det mycket märkliga val av Hult för att kompensera, under några år. 19/20 och 20/21 blir man ju gråtfärdig av att titta på, laguppställningsvis.
Detta ledde oss rakt ner i HA.
Det kommer ta lång tid innan vi har en stomme igen. Man behöver få hit spelare som är för bra, men som av olika skäl väljer att spela, och stanna, i föreningen, samt de som du nämner, stabila, kontinuerliga 3e-femma-lirare med hjärta. Det är naturligtvis skitsvårt att få till. En stor portion tur krävs nog också.
Exakt så.
En stomme där kontinuitet finns är oerhört viktigt. Tyvärr har de senaste årens stommar inte hållit nivån som krävs. Här har man som förening också schabblat bort många HV-killar under ett antal år, som mycket väl hade kunnat ge återbäring till oss istället för till andra klubbar.
De är få från denna trupp, men man måste börja någonstans. Spelare jag ser som tänkt stomme några år framöver:
Brännström
André P (han borde ha några år kvar att ge?)
Forsberg (om han lyckas nå nivå likt i höstas).
Sjöholm (om ”rätt” nivå)
Strandell (om han får bra utväxling)
OSL (Wildcard, men möjligt vi kan ”sno” till oss)
Några av dessa spelare värvas tillbaka:
Pilut
Moverare
Lias
Svampen
D. Gustafsson
Stenlund
O Olausson
S Holmström
Alnefelt
Lyckas vi få in en stomme så gäller det att denna stomme verkligen sätter standarden för i stort sett allt som man vill stå för som klubb.
Utöver detta värvar man spetsspelare och rollspelare, samt fyller på underifrån.
Återsamling idag och fortfarande inte truppen komplett.
Viktigt att få in den nya backen skyndsamt så personen i fråga får försäsongen ihop med laget och kommer in i gänget.
Ja, den backsidan är jag nöjd med. Sen vill jag fortfarande se en ersättare till Andrae (han lär ju inte komma hem igen). En skada på någon av våra ledande backar kan röra till det rätt mycket. Men så här inledningsvis. Jag är nöjd.
Absolut. Denna backsida är helt ok att gå in säsongen med. Spännande o se kampen mellan malhati och Strandell o se vem som tar sista platsen på topp 6.