Lagbygget 23/24

Mv 4/5
Ba 4/5
Fw 3/5
Coach 2/5

Coacherna kan absolut överraska och Gistedt är nog en uppgradering. Kris Beech gör nog också sitt till för att det ska bli bättre

Pelle är suverän medan Monten och Davidsson har väldigt mycket att bevisa.

Backsidan ganska komplett men hoppas nog på yttetligare en defensiv klippa under säsongen då jag inte tror Fransson håller i ett slutspel.

Strandell osäker och likaså Strålman. Experter ganska eniga om att Strålman blir en flopp hockeymässigt så intressant hur det utvecklar sig.

Kan se Strålman bli en klippa främst defensivt och kanske göra 15-20 poäng faktiskt. Ev speltid i PP2 inte uteslutet då man kanske vill ha två backar där när utvisningstiden går ut och det blir flygande 5-5 spel.

Ortio seriens kanske bästa målvakt, en av dem iaf, och Brattström en OK reserv som kan stå 7-10 matcher.

Forwards är luriga och lite osäkert verkligen.

Tedenby och Foppa hänger mycket på. Deras säsong styr mycket av hur denna säsong blir.

Spelar Tedenby som han har betalt för och blir en toppspelare i ligan samtidigt som Foppa gör 20 mål då blir detta mycket bra.

Båda kan dock också hamna på läktaren om de spelar som hittills under 2023…

Känns som vanligt mycket bra men det brukar det iofs göra.

1 gillning

Målvakt 4/5
Här är jag inte minsta orolig alls.Känns hur bra som helst. Stark 4a!

Backar 4/5
Tycker Hv nu sitter på en av de bättre försvaren men mkt handlar om Strålman här. Fyra är
på gränsen men vi sätter svag 4a.

Forwards 3.5/5
Tycker den ser bra ut. Lite tyngre centrar precis som Lakers, centrar jag tror kommer göra jobbet… Sen tar jag förgivet Teden, Foppa, Nättinen höjer sig för de kommer dom, sämre kan de ej bli. Foppa var dock bra första 25 men sen kom mega dippen. Vet att de hände saker runt om men ja…

Tränare 2.5/5
Känns oki. Pelle har varit ledare i många år Monte med får de ihop gruppen och sätter bra grund tror jag det blir bra. Davidsson är den jag tror kommer bidra med minst. Han är mer här för lära sig känns det som.

2 gillningar

Intervjun ger svar på vissa frågor. Det innebär inte att frågetecken rätas ut.

• Nubben räknar bort Andrae. Han är nöjd med backsidan. Räknar in Strandell och Fransson som två av våra offensiva backar. Ergo. Vi har ersatt Andrae med Strandell och på det tagit in Strålman. Det känns spontant som en försvagning av backsidan med tanke på den impact som Andrae hade på laget ifjol.

• Nubben bekräftar känslan av att man tagit in Tikka av andra skäl än att brunka i en fjärde. High risk-värvning alltså. Nämner själv folks synpunkter på att det saknas en spelskicklig center.

• Nubben tar höjd för att det kommer ta tid för saker att sitta. Som tränarteamet, vilket kanske är det allra största frågetecknet. I den bästa av världar pekar kurvan successivt uppåt under hela säsongen. Men ett lag i HV:s sits kan inte räkna med det. Saker måste helst “sitta” omgående. Och precis som Diabolics flaggat för tidigare, och nu även alltså Nubben, kan man inte räkna med det när det gäller ett lag med så många oprövade kort.

Efter gårdagen känns vissa saker bättre inför säsongen. Däremot har jag fortfarande samma känsla av att Nubben försöker sig på en riktig rövare i år där han håller tummar och tår för att alla om och men blir till utropstecken.

Läskigt.

2 gillningar

Jag håller inte med. Det saknas en Hrdina eller t o m en Davidsson där Borgström är Hrdina. Men jag har absolut ingen känsla av att vi går in i denna säsong med ett fuskbygge. Jag gillar lagbygget, och som alla har jag väl störst frågetecken kring HC, men det blir inte sämre på den positionen än de första 40 omgångarna i fjol. Och man har också, genom förra säsongen, en viktig erfarenhet att ta med sig. Jag tror t o m vi är en klar slutspelskandidat efter de två senaste backvärvningarna. Nubben är ju tydlig med att Nardella är offensiv back.

3 gillningar

Säger inte att det är ett fuskbygge. Säger att han gör en rejäl chansning på väldigt många positioner, inklusive tränarstaben.

11 gillningar

Fan tycker de ser rätt spännande ut faktiskt.

2 gillningar

Tittar man på just SHL-erfarenhet så är vi inte direkt i toppen. Sen vad det innebär kan ju både innebära +/-.
Som Nubben sa vid intervjun om lagbygget, “positivt med just Nardellas SHL erfarenhet”. Eftersom då vet man på förhand att han kan leverera i ligan.

Men jag tror på att det finns stor uppsida i exempelvis Borgström, hans spelstil kommer gynnas av större ytor och mindre tajt kring mål.

Blir otroligt spännande att se vart detta bär!

Släpp pucken då!

1 gillning

Jag är helt chockad här på mitt hörn. Det verkar som alla nu gått på Kents “bait and switch” trick???

för inte så längesedan: Han lassar in en hyffsad backuppställning, hyffsade forwards, vi ojjar oss över C, han har flera platser kvar i laget att fylla. 1C och 2C oklarar då Shore inte är med i bilden.

Nyligen: Han drar undan benen på oss genom att bli av med släggan och Emil. Forumet går i taket, allt är kasst, livet är inte värt att leva… sälj allt.

Nu: Förhoppningsfull värvning som ersättning för en av de två tappade ledande poängbackarna, lite hymlande i en intervju, flera värvningar borttrollade Hult-style, och alla skriker av lycka och förväntan?

Vad händer? Jag får wiplash!
är det bara jag som fortfarande behåller i stort sett alla mina farhågor från i onsdags?

7 gillningar

sorry för att jag är en stämningsdödare… :skull:

Det finns inga objektiva supporters :joy:

Precis som när laget spelar ishockey. Blir det uddamålsförlust så är alla kassa och hela ledningen bör avgå. Om man vinner samma match så är allt frid och fröjd.

Jag fick sån feeling att jag tittade på hela guldmatchen från 2017 (igen).

Gillar det här ögonblicket under Söderströms segerintevju. HV71 - Brynäs IF: SM-Final 7 (Hela matchen) [29/4-17] - YouTube

1 gillning

Du spottar fakta bara!

1 gillning

Nu är laget klart. Hur vill ni de ställer upp nu en gång för alla?

Petersson-Borgström-Brännström
Kaski-Bobby

Lyrnäs-Nättinen-Lenc
Kalle-Seppä

Tedenby-Fisker-Foppa
Sjöholm-Strålman

Önerud-Tikka-Stakke

Jag tycker Lenc gjorde mkt bra senast. Tycker man kan satsa på han från början i en 2a.

Fisker i 3e då får den kedjan lite mer skill.

4e blir riktigt jäkla tung. Tror inte Önerud gör bort sig där.

Skriver under på Lenc. Tycker han lyfte sig markant i och med tränarbytet.

Lenc har smugit lite under radarn sedan han kom till HV. Vissa har tyckt det känts som en självklar brytning för att göra plats åt andra. Faktum är att Lenc kom 6:a i interna poängligan. Han var topp 5 sett till antal gjorda mål.

Många verkar ha höga förhoppningar på Nättinen. Lenc hoppas jag på.

4 gillningar

Lenc gillar jag, såg han förövrigt på maxi idag med barn och fru.

Kommer ni ihåg inledningen av förra säsongen? Ju längre tiden gick desto mer insåg vi att APs omgivning var skit.

Man hämtade in Lenc och försökte para honom med AP, gick helt okej. Han gjorde definitivt sitt jobb och blev lite som gubben i lådan.

Sen förstärktes det ytterligare med shore, och lenc hoppade ner.

Alltså, vi gick nästan en hel säsong utan några fungerande kedjor, möjligtvis fjärdelinan, som alla tokhyllade för att dom bunkrade.

Lenc tycker jag förtjänar en plats i andrakedjan.

1 gillning

Problemet hopar sig för min del kring Tedenby. Vill ha bra omgivning till såväl Foppisov som OSL och där är Lenc solklara valet för de båda, medan Tedenby känns oerhört svårplacerad…?

3 gillningar

Löser Teden genom att låta honom göra det han gör bäst - åka skridskor. Para med Stakke och låt dom jaga skiten ur motståndarna med Tikka mellan sig. En kedja som ska vara så jobbig att möta som möjligt.

Förstalinan är klar att testa. Mkt spänd på Borgy som kan vara det bästa in på länge. Moelgaard ges chansen istället för en import och det gillar jag. Han ska få chansen i en produktiv miljö och för underskattade Lenc och snipern Stål Lyrenäs med sig.

I övrigt kan det bli en solid allroundkedja med Foppa - Nättinen - Önerud/Lindbäck, alternativt att nöta de tre sista mot motståndarnas bästa, vilket jag tror de skulle klara galant.

Kaski - Seppälä
Nardella - Sjöholm
Strålman - Maalahti
Strandell - Fransson

Petersson - Borgström - Brännström
Stål Lyrenäs - Moelgaard - Lenc
Forsberg - Nättinen - Önerud/Lindbäck
Stakkestad - Tikka - Tedenby

3 gillningar

Tror de flesta här börjar bli vana vid stämningsdödandet :slight_smile: Men en hyfsad backuppsättning och hyfsade fw känns väl en aning skralt uttryckt, även om jag förstår att du vill förstärka din åsikt. Backsidan var riktigt bra. Vi tappade två och ersatte med Nardella och Strålman. Vi har 8 spännande namn och den ekvationen har iaf jag svårt att vara nedstämd över.

Framåt har vi fått toppspelare i Borgy, hög SHL-klass i Stål Lyrenäs och Brännström tex. Visst kan man önska ett till etablerat namn som C men jag kan inte säga att det är fel att vilja ge Moelgaard chansen på riktigt. Nättinen hade kontrakt och Tikka togs tidigt för sina nischade egenskaper.

Så otroligt dåligt agerat med bygget tycker jag nog ändå inte att det är. Iaf inte om man iaf försöker se ett glas som halvfullt emellanåt.

6 gillningar

Jaag har full respekt för att man ser positivt på saker, det jag ojjade över nu var den starka halv-glas-full-orkanen som blåste in på forumet :sweat_smile: :dash:

Detta trots att inte så mycket hänt, men ibland krävs det inte så mycket för att få “medstuds”

Målvakter 5/5
Backar 5/5
Forwards 5/5
Tränare 5/5

20/20 = SM-Guld!

9 gillningar