Lagbygget 23/24

SAIKs är klart bäst i SHL, andra delar som inte imponerar lika mycket.

Kul att titta på Frölundas centeruppställning också: Rydahl, Lasu, Edstrom och Borg, den är sämre än vår.

3 gillningar

Tycker heller inte att Skellefteås centeruppsättning är en normal centeruppsättning. De flesta lag har sämre än så liksom. Håller med om att Frölundas är sämre. Förvånad om de nöjer sig med den, överlag känns Frölunda lite svagare iår.

Fan, med Nardella, Borgy, Lyrenäs och AP20 så vill jag nästan tippa HV som 6a i tabellen nu. Jag vet inte varför, men känns som att detta laget kommer förvåna rejält.

5 gillningar

GÖTT MED NARDELLA! Backuppsättningen är hästlängder bättre än förra året. Tror även forwardsuppsättningen blir bra. Tyvärr är orosmomentet Montén och davidsson. Blir det fågel på dom blir det slutspel!

1 gillning

Tror mer på Davidsson än Monten faktiskt. Känns bättre att ha en gammal toppforward som forwardstränare än en gammal storback som forwardstränare.

2 gillningar

Tror iofs Davidsson Kmr ha hand om forwards och pp

Ger lagdelarna:
Målvakter 2/5
Backar 5/5
Forwards 2/5
Tränare 1/5

Det var snålt… även för en pessimist som mig. Tycker målvaktssidan känns ok 3/5. Forwardssidan saknar jag en bra center bakom Borgström 3/5.
Backsidan ser solid ut, lite beroende på vad vi får ut av Strålman, hur klarar han övergången till stor rink? 4/5
Tränarstaben, här är det frågetecken, många sådana, 2/5

4 gillningar

Enig på alla punkter. Målvakter känns stabilt. Backar är på förhand kanske vår starkaste lagdel? Forwards är okej, men visst saknas en Lias :slight_smile: Gustafsson lyfter coachsidan och tror Davidsson kan vara nyttig där också, men osäker på Montén och hoppas bli motbevisad.

Mv: 3/5
Backar: 4/5
Forwards 3/5
Tränare 2/5

3 gillningar

Jag tycker Ortio är en bra förstamålvakt men han behöver avlastning. Velade mellan 3/5 och 2/5. Borde kanske avrundat uppåt.

På forwardsidan tycker jag det finns kvalitet men att det är balansen som inte är något vidare. Har svårt att hitta bra roller för alla spelare samt att vi har ett stort centerformat hål i mitten. Ett donutlag.
En stjärncenter eller stabil andracenter skulle göra stor skillnad.

Edit: vi skiljer faktiskt bara 2 poäng på totalen så det kan inte ha varit så värst snålt haha

Håller med. Och betyget på tränsarstaben baseras enbart på att vi inte vet var de står, inte för att de nödvändigtvis skulle vara dåliga. I slutet av säsongen kan det lika gärna vara 5/5

2 gillningar

Viktigaste oavsett tränarnas erfarenheter sen tidigare är att få ihop gruppen denna gången. Det får inte bli som förra året.

Få gruppen att köpa spelsystemet, sina roller, så blir det här bra!

Helvete va öl vi skall sänka till hösten! :grin::beer::beer:

3 gillningar

För mig så betyder den mer robusta backsidan att den redan höga målvaktsnivån (Enligt mig är Ortio den bästa sedan Liv, med undantag för Söderströms slutspel 2017) får chansen att vara en fyra. Utebliven hönsgård i försvaret kommer ge Ortio chansen att se ut som under februari/mars under mycket större delar av säsongen som kommer. Så:

Mv: 4/5
Backar: 4/5
Forwards 3/5
Tränare 2/5

Jag tror dessutom att backsidan kommer att ge mer arbetsro åt forwards så hela spelet kommer att lyftas, så tränare och forwards kan sammanfattas med högre poäng efter säsongen än vad ni och jag vågar ge dem nu. Men nu vill man att pucken ska släppas!

7 gillningar

Skriver under på betygen. Kanske att 2 på en så oprövad tränartrio är alltför generöst. Svag tvåa, kanske ett, pendlar jag mellan.

1 gillning

Jag tycker många underskattar målvaktssidan. Den är jag riktigt nöjd med. Det var ganska omöjligt för Ortio att rädda puckar med SÅS som tränare. Försvaret var ju en hönsgård med start från forwards. Laget blev toklångt och Ortio fick enormt svåra lägen mot sig. Sen addera att han hade Martinsson framför sig. Prime Hasek hade inte sett mycket bättre ut än Ortio i målet.
Pelle G var med och satte den stabila defensiven i slutet på säsongen. Så tror de bygger på den. Ortio fick en helt annan situation efter tränarbytet med mindre omöjliga lägen.

Men håller med om backsida, forwardssida och tränare.

Jag tror något sådant här:

Mv 4/5
Backar/ 4/5
Fw 3/5
Tränare 2/5

Känns tryggt att målvaktssidan och backsidan ser så stabila ut. Sen tycker jag att defensiva skills på centrarna är bra också. HV kommer inte göra mycket mål. Men inte heller släppa in så många.

Min oro är snarare att bara en lina kommer producera framåt ifall inte Montén sätter ett offensivt grundspel vilket jag är oerhört tveksam till att han kommer göra.

7 gillningar

Grymt med Nardella, tror det blir kanon

Enda del jag ser som oviss nu är forwards. Vi sätter mycket hopp till Borgström t.ex och om han inte levererar så är det enligt mig i princip bara AP som är en given toppspelare. Många som har mycket att bevisa sedan ifjol. Tikka, Brännström och OSL är hyfsat bra värvningar dock.

Men backar och målvakt känns mycket stabilt i nuläget. Där är jag inte orolig alls. Jag är inte speciellt orolig för tränarna heller. Det finns mer rutin och list där än vad många ger uttryck för. Det är inga gröngölingar.

Mv 4/5
Backar 4/5
Forwards 2/5
Tränare 3/5

2 gillningar
5 gillningar

Nubben läser garanterat på detta forum. Det är tydligt på svaren i intervjun :blue_heart: :yellow_heart: :white_heart: Heja Kent Norberg!

5 gillningar

Tänkte också på det “kanske en center till” :joy:

3 gillningar

“De är kanske nån som tycker att det skulle varit kanske nån spelskicklig till in där”

Hehe, jo låter som han har koll vad som sägs iaf. Bra intervju iaf, håller med att en fördel med centersidan är att lill-dansken får en större roll. Ska bli spännande att se honom.

9 gillningar