Lagbygget 23/24

Fast så är det väl ändå inte riktigt? Det är väl skillnad på att ha en åsikt om vilken spelare och spelartyp man vill ha in i ett lag, där de flesta faktiskt har sett olika spelare spela både en och två och många gånger? Liksom om ett spelsystem skulle fungera mot ett lag man faktiskt sett spela? Där vet vi betydligt mer.

Ska man nu ta någon rimlig jämförelse så känns det lite som att utse en ordförande, som bygger mer på personliga egenskaper och förmågor. Wilander verkar ju blivit bra, men iaf jag hade haft väldigt svårt att fastslå en så tydlig hiss eller diss innan.

Med andra ord kan man alltså även tycka ett kaptensval är märkligt, även fast vi inte vet hur tränarna tänker? :wink:

Konstigt hur som helst att alla, t o m senaste in; Nardella, men inte Strålman finns med här…
https://www.hv71.se/team/3db0-3db09jXTE/hv711_hv71/squad

Avsolut kan man tycka det. Man kan även, som jag, tycka att det inte är märkligt :+1:t4:

3 gillningar

Känns ändå jäkligt skönt att vi diskuterar kaptensval istället för uteblivna värvningar! :smiley:

4 gillningar

Du har det inte lätt i detta forum. I din HV värld finns det uppenbarligen få glädjeämnen och orosmolnen lurar alltid runt hörnet.

Men du skapar alltid en halv storm i ett vattenglas och får tråden att alltid leva :grinning:

En stor eloge till dig som trots allt elände är kvar som HV suporter.

Jag har under vissa perioder försökt göra slut med HV och inte bry mig så mycket. Men det är något visst med laget. Mitt intresse har nu förts vidare till min son, trots att vi bor långt långt bort. Har försökt förklara att han får heja på Timrå istället (granngårds). Mem icke - så nu har vi båda stora förhoppningar…

Du livar upp - rock on…

7 gillningar

Diskussionen utgår nu från att tränarteamet har utsett samtliga kaptener. Är det någon som kan vidimera att det verkligen förhåller sig så?

För några år sedan vill jag minnas att tränarna utsåg kapten men att spelarna, genom representanter, hade ett inflytande över vilka som skulle vara assisterande.

Om spelarna själva har tyckt att Nättinen är en lämplig assisterande vore det ju en smula förmätet om forumet visste bättre.

3 gillningar

Mina söner hejar på bygdens grönklädda lag :nauseated_face: men de bryr sig inte som jag gör. Bara när vi är på match och som alla andra i den aktuella bygden, blir intressant först framåt april. Men att hålla på HV71 i Värmland är fantastiskt kul. Utan att pôjkera vill erkänna det har de stor respekt. Det är inte heller lika enkelt att ogilla HV71 som den självgoda lokala föreningen.

Kanske bra att definiera vad "märkligt " är i detta sammanhang.

Märkligt val i mina ögon för att det var förvånande och oväntat.

I vanliga fall ser man mönster hos de som blir hedersutnämnda. De har alla (eller delar av) de egenskaper som skall reprsentera klubben och laget. Dvs de har ett hjärta pga lång och trogen tjänst eller att de är egna produkter. De har en exeptionell personlighet som gör att folk drar jämnt och blir lyfta. Antingen genom retorik eller lead by example.
De tränar hårt, de kämpar bra, ger inte upp tillexempelvis. Oftast har de en historik av att vara ledande, eller hedersutnämnda i andra föreningar, om de är nyligen värvade. De är inte sällan seniora/veteraner i samanhanget.

Jag har inte sett någort av ovan hos Joonas. Således var detta för mig oväntat. Märkligt.

Men, nu säger vissa av er att han har någon typ av driv och personlighet. Jag tvivlar inte på att det stämmer. Men likväl, igår när detta lanserades, var det ingen som stått på detta forum och lyft Joonas som kandidat för att bli (A). Så med det mått mätt så gissar jag att de “exeptionella” egenskaperna som nu åberopas, inte var så himla “exeptionella” att detta kom fullt naturligt.

Notera att jag på intet sätt tycker det är märkligt med tillexempelvis Strålmans (A).
Notera att jag på intet sätt ifrågasätter utnämningen av Joonas (A). Jag tycker bara den var märklig och förvånande, utifrån det jag sett av honom so far i vår förening, samt hans historik.

1 gillning

Nej, det finns nog inte många glädjeämnen med tanke på de tio senaste åren. Men det finns några i alla fall. AP är ett. Torp var ett annat. Men han har ju dragit till Nybro tyvärr :frowning:

Ingen har väl gett uttryck för att de vet bättre, här på forumet? Bara att det var märkligt, oväntat, etc… vissa har föreslagit andra som de trodde skulle funka, jag har sett kaski nämnas flera ggr…

Sen är även jag nyfiken på om spelarna har ett inflytande här? Men även om spelarna nu valt Joonas, då är även det märkligt, baserat på min egen vy som supporter. Återigen, jag skulle inte kritisera deras val heller, bara tycka att det var märkligt/oväntat.

Det märks att hockeyabstinensen är uppe på röd nivå nu när forumsdiskussionen går varm över om ett val av ass. kapten är märkligt eller ej :joy:

21 gillningar

Japp :sweat_smile:

SLÄPP PUCKEN!!!

1 gillning

Sommarens bästa sammanfattning😄

Även jag (va?!) anser ju att valet av Nättinen är vansinnigt märkligt. Inte ens säkert han tar en tröja i vinter.

Sett till de senaste 20 åren ser jag honom som det absolut märkligaste valet, 100%.

2 gillningar

Kommande heta topics:

Vem sitter/står var på lagfotot? Ett ämne jag också brukar brinna till lite extra för. Går i taket om någon utan förankring i klubben får sittplats sitt första år.

8 gillningar

Jag litar till 100% på Johan och Pelles kompetens när det gäller val av lagkaptener.

3 gillningar

Tycker också valet av Nättinen är märkligt. Om man nu ville ha en finne, så faller mitt val på Mikael Seppällä. (Har även rutin från att varit kapten eller åtminstone ass?) Från finska ligan. Enligt mig ett mer givet val… men vad vet jag.

Jag tycker en del verkar fokusera på de idrottsliga prestationerna som helt avgörande för om man är en lämplig ledare. Ledarskap är bredare än så.

6 gillningar

Samma tanke här. Tror att vilka som får ett A på tröjan har en väldigt marginell effekt på utgången av säsongen.

1 gillning