Ja, hoppet är iallafall det sista som lämnar en. Och det lär ju vara så tom omgång 52.
Tikka ska väl få en chans att komma i form men vi lär behöva värva en center. Finns väl hyfsade möjligheter att hugga någon i oktober/november.
Sedan är det väll så att många andra lag har en helt annan grund att stå på. Jag tänker på Frölunda, FBK, Rögle, SAIK etc. Så de kan slappna av på försäsongen på ett helt annat vis. HV har en ny tränare, många spelare utan SHL erfarenhet osv. Det är klart att vi är nervösa på försäsongen, för vi har inte någon aning om ifall det löser sig när serien börjar.
Dessutom så ska spelare höja sig med en ny tränare för att visa var de ska vara i hierarkin.
Men mest av allt vill man se en tillstymmelse till hur nya tränaren vill spela.
Frölunda spelar på instinkt, HV tvekar väldigt mycket. Förmodligen har det att göra med att Frölunda redan är inkört på sitt spelsystem, medans vi tänker för mycket. De är först på alla puckar och vi reagerar istället för att agera.
HV har i stort sett ett halvt nytt lag. Det är klart Frölunda är bättre än HV just nu.
Ska man dessutom träna in ett spelsystem så kommer inte vinsten i första hand. Den är inte värd mycket när säsongen drar igång.
Jag hade varit mer orolig om vi hade vunnit varje match…
Sanny Lindström tar upp i podden att han har lika stora frågetecken för C-sidan som jag och många med mig har.
Tycker att han tar upp kloka + och - med HV71s lagbygge . Gå gärna in och lyssna på Sanny och Svenssons podd.
Tycker det var ett bra avsnitt men hade nog önskat lite mer snack om Hv ![]()
Förövrigt tycker jag Sanny är rätt bra i sina analyser om man jämför med många andra experter ![]()
De missar ju helt att ta hänsyn till OSL i vårt lagbygge. De nämner inte tränarna alls och deras påverkan. Men i övrigt ligger deras samlade bild som våran: det skulle kunna gå bra om allt slår väl ut, men det är nog plats 10-11 som gäller.
Varför ska vi alltid utgå ifrån att allt inte ska slå väl ut?
Jag skulle återigen bli kraftigt besviken om vi inte landar in toppsex.
Verkar som om många utgår ifrån att alltid så ska HV underprestera. Vägrar att tro att Nubben är lika kass som Hult.
Jag tror kent är minst lika kass som hult.
Att HV hamnar på 10e plats är inte att underprestera. Det är nog att ligga precis vad detta lag är kapabelt tilll. Allt över det är att överprestera.
Håller inte med om det.
Toppsex är min smärtgräns för att inte bli besviken.
Sämre än det så kräver jag förändringar.
Slutlekt nu och måste ha rimliga krav på den sportsliga ledningen som är i paritet med de ekonomiska förutsättningarna.
Betyder ju egentligen att om HV har en medel spelarbudget så åker vi garanterat ut med tanke på vår spendering per poäng.
Fattar inte hur vi hamnat i denna situation med acceptans av ständiga underprestationer.
Ja, då lär du nog bli besviken om du har den smärtgränsen.
Sen måste man förstå att ekonomiska resurser och sportsliga resultat inte per automatik går hand i hand, det måste även vi ha fattat nu.
Resultat måste man jobba för, och för det så behövs rätt folk på rätt plats, och det har inte vi nu.
Ja, det är märkligt att man missar att beröra OSL. Sen tycker jag det var märkligt när de var inne på Maalahti i att det finns en anledning till att SaiPa släppte honom så lätt. Öh, ja det gör det ju. Det kallas klausul, de hade inget val🤷♂️
Ja alltså centersidan är ju högst tveksam på förhand precis som Sanny säger. Funkar inte den blir det tufft.
Fattar mycket väl att ekonomiska resurser och sportsliga resultat inte går hand i hand per automatik.
Dock så kräver jag att vi åtminstone någon gång ska få resultat som går hand i hand. Inte alltid underprestera och acceptera detta.
Bästa att vi blir som IKO och överpresterar men det kräver jag inte. Bara att prestera efter förutsättningarna. Säger tyvärr en hel del att det anses som en stor framgång om vi presterar enligt budget.
Borde ju anses helt normalt och inget konstigt. Upp till bevis Nubben, inga ursäkter denna säsongen.
Det är ju just det med rätt folk på rätt plats. Är det så kan vi räkna med toppstrid. Annars får vi se till att det blir så.
Finns enligt mig noll logik i att behålla både Nubben och Monten om vi misslyckas även denna säsong.
Någon som har koll på när Svartvadet gör sin analys i P4. Typ dagarna före premiären!? Den brukar vara riktigt hörvärd.
Vi får se denna säsongen om Nubben är en ny Hult. Jag har ännu inte givit upp hoppet helt i alla fall.
Är han det så får han absolut inte bli kvar lika länge som sin företrädare.
Har svårt för att kalla det överprestation om vi kommer till Play In med detta laget.
Osäker fortfarande på Foppa och Tedenby. Lyfter de sig kraftigt jämfört mot förra säsongen, vilket inte bör vara så svårt, så tror jag på toppstrid.
Ja, problemet blir väl som du säger att låta Nubben och Monten fortsätta om denna säsongen inte faller väl ut. Men man ska också veta att vi då återigen lägger till en tränare till listan över sparkade tränare.
Jag är rädd att vi kommer hålla på såhär tills ingen vill jobba i denna föreningen mer. Vi måste ta säsongen 21/22 på största allvar och förstå vad vi behöver göra för att aldrig mer hamna där.
Och tyvärr, så talar historiken emot både Monten och Nubben.
Jag tror att Wilander är rätt man att leda denna föreningen, men det måste fram en tydlig plan för hur vi skall etablera oss i toppen igen och identifiera dom sakerna som kommer få oss att lyckas.
Våga modernisera, satsa på hungriga människor vars bäst före datum inte passerat ännu, och häng med i utvecklingen.
För att citera Johan Freijd i en intervju med Sten-Åke efter degraderingen: ”Hur kunde det bli såhär för HV71?”
Och kontinuet är bara applicerbart på rätt människor i föreningen.
Så är det ju faktiskt, nu har han satt laget själv samt tränare så nu finns det inget ärvt kvar från allsvenskan så att säga.
Funkar det inte denna säsongen så lär han ju ryka, det måste ju även styrelsen se.
Men som sagt, jag hoppas verkligen att det ändå faller väl ut. Orkar inte sitta med ångest en hel säsong till.
Men jag vill inte lägga mig ner och dö nu, hoppet är ju det sista som överger än ![]()