Lagbygget 23/24

Hoppas verkligen att det inom organisationen och laget inte finns nån slags målbild att en placering runt 10 är ok.
Det är och ska vara ett misslyckande att inte sluta topp 6 i serien.
Alltid.
Inte en enda som får lön av HV ska ens tänka tanken.
Punkt.

6 gillningar

Det sjuka är ju att man sitter här igen, med en trupp man inte har en aning om hur det kommer gå för den. Jag är helt whipplashad. Ena sekunden får man hybris och tror att allt kommer sitta som en fläskläpp och att vi inte förlorar en match, nästa sekund så har man frossa och ser Smedjegrav Arena torna fram sig på hornhinnan…

5 gillningar

Den kom ut för nån dag sen, fick upp den i flödet precis på FB…

3 gillningar

Andas! De här manskapet är för bra för att hamna i kval. Det må vara en del frågetecken här och där men jag tror både vi och experterna underskattar HV detta året. Något negativt kval kommer det inte bli.

3 gillningar

Man ser att han tippade med hjärnan och inte hjärtat iaf. Annars hade väl Modorövarna vart högst upp :joy:

1 gillning

Borde verkligen Timrå och Oskarshamn vara så högt upp? :thinking:

1 gillning

Timrå kanske ändå, Oskarshamn är jag mycket tveksam till att de skulle kunna hamna femma…

Är väl inga fans som sitter o tittar på ett lag på ett papper och vet hur de ska gå?

Jag håller nog inte riktigt med om centrarna. Vet att de var fler klubbar som var på både Borgström och tikka. Båda dessa eller speciellt tikka prioriterar defensiven vilket jag ser som ett starkt plus.

Utöver centrarna så har vi ju en hel del spelare som andra klubbar ville ha. Så att säga ” detta lag är inte bättre än 10-11 plats tycker jag är lite fel.

5 gillningar

Jag ser ingen här som är övertygad om att det blir kval. Däremot ser jag många som säger att det KAN BLI kval.

Det där med att vara övertygad om att “det här laget ska inte kvala, de är för bra för det” kan man väl säga om man vill. Men jag tror det är livsfarligt om laget och föreningen tänker så. Ödmjukhet, ödmjukhet, ödmjukhet. Om HV och vi supportrar borde ha lärt oss något de senaste åren så är det att inte ta något för givet och på det alltid, alltid ifrågasätta frågetecken och se till vad som kan bli bättre.

2 gillningar

Jag tror detta kan bli en kanonsäsong för Hv! Gillar hur laget är sammansatt. Gillar de olika karaktärerna och spelartyperna. :heart:

4 gillningar

Brännström - Borgström - Petersson
Lenc - Nättinen - Foppa
Tedenby - Tikka - OSL

Nardella - Strålman
Seppälä - Kaski

Ortio

Totalt antal matcher:
AHL: 932
NHL:1208
KHL: 883
SHL: 1447
CHL: 119

Att vi på pappret inte skulle vara ett topplag… Absolut det finns flera bra lag i ligan, men vi har på pappret ett av de bättre. Sen är det modernt just nu att underskatta HV, vilket märks i media. Jag tror detta är till vår fördel! Vi kan sköta oss själva och låta tyngden falla på andra klubbar och med ödmjukhet bygga en vinnarkultur igen.

Det känns annorlunda iår, vi går inte in som “det är ingen vanlig nykomling” utan mer som en underdog. Mer Grit, mer Skill och fler Juniorer… men tar inte ut något i förskott längre.

13 gillningar

Inga fans vet exakt hur det kommer gå, men inte fan sitter fbks fans och är rädda för kval? De kanske som värst är rädda för att inte gå till semi.

6 gillningar

Detta är ju en jättebra uppställning. Men alla dessa spelare är nära peak eller efter peak. Det jag saknar här är ungdomlig fart och uppsida. Det behövs i ett topplag som ska utmana om guld. Det är därför Lökars, ÖHK och ZAIK värvar som de gör.

Skillnaden är att de klubbarna har en tydlig struktur för nya spelare och kan slänga in dem. Jag hoppas HV når dit snart och kan spela yngre spelare längre upp utan att det ska förändra lägstanivån allt för mycket. För du vinner inte guld med att spela ett lag som peakat spelarmässigt.

På vilket sett har Brännström(25), Borgström(26), OSL (25) samt tikka/foppa 27 passerat sin peak?

Vi ska ha fler junior med oss iår hoppas jag, träff/pettersson får gärna kliva upp om de platsar.

6 gillningar

Efter matchen mot Rögle tror jag absolut att Pettersson är redo att utmana om en plats i fjärdelinan, alternativt vara 13 forward.
Tyckte han såg pigg ut och tog för sig på plan :blush:

Gällande Pettersson så hoppas jag han får möjlighet att spela några minuter här och där med våra toppspelare.
Likaså Fisker.
Jag tror det är bättre än att de bildar en juniorlina tillsammans med Träff.
Bättre för deras utveckling alltså.

1 gillning

Håller absolut inte med här. Med tanke på vilka spelare som är i detta lag ska man kunna förvänta sig iallafall tio 8. Allt annat är ett fiasko i mina ögon.

Tror risken är stor att man blir besviken om man tror på en 8eplats som sämst. Jag har inte sett ngn av de mer “etablerade” experterna tippa oss så högt, här inne så går väl tipsen åt plats 9-11, vilket låter ganska rimligt. Sen hoppas jag att HV gör en kaononsäsong och knäpper oss på näsan. Om en vecka börjar det :blush:

5 gillningar

Det är stor skillnad på att tro och att hoppas. Men håller med Lejacques om att det är dags att föreningen visar ödmjukhet och förståelse för att ett framgångsrikt lag kommer av ett extremt hårt jobb på väldigt många plan. Dags för ödmjukhet kanske är fel ord, utan snarare är det så att vi har inget annat val än att vara ödmjuka i allt vi gör om vi menar allvar med att åter bli ett högpresterande lag. Finns inga andra vägar.
Kortsiktigt kan man ta genvägar, men nu handlar det om att återetablera sig som ett topplag och att kunna vara med och slåss om guld igen.

Att experter tippar oss runt 9-11 känns fullt realistiskt med tanke på alla frågetecken vi går in med denna säsong plus alla frågetecken som gäckat oss i många år.

Angående löner/kontra prestation och dess direkta koppling så är tyvärr en viktig aspekt att ta hänsyn till här att HV legat i framkant när det kommer till att trissa upp lönerna. Så en dyr trupp betyder egentligen inte så mycket, eftersom man (läs Hult) själv i hög grad bidragit till att ha trissat upp den marknaden. Felrekryteringar, dålig scouting och för mycket pengar att ”leka med” är tyvärr saker som förhoppningsvis snart är ett minne blott, men än kvarstår stämpeln utåt sett (vad jag hört) att HV är ett lag som betalar bra med pengar.

Att ta sig tillbaka är en lång resa och vore konstigt om vi inte hade haft ett stukat självförtroende efter de senaste årens turbulens. Vi behöver hitta en identitet och skapa en HV-hockey och HV-anda igen och det är inte gjort på en handvändning.

Gillar dock delar av lagbygget, men anser att vi har en center för lite (läs Lias) och en fjärdekedja med för lite ”fjärdekedjeskills”. Något jag däremot tycker är väldigt positivt och inspirerande är att Montén gett chansen till så många juniorer såhär långt. Det är just uppslussning av egna yngre förmågor som saknats under många år, men det är just sådant man kan ”unna sig” om man är en förening med en identitet för i turbulens finns inte möjligheter att manövrera långsiktigt.

7 gillningar